جستجو

ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

(12 رای)
به روز رسانی: 03 آبان 1399 ساعت 14:49:17
تاریخ ثبت: 06 مهر 1399 ساعت 02:49:01
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/38135
ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ اگر این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده است، بهتر است در ابتدا به این سوال پاسخ دهید که اصلاً دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دیجیتال مارکتینگ از جمله عناوینی است که این روزها بسیار می شنویم. از آنجایی که روش های مختلفی برای فروش به صورت اینترنتی و جذب مخاطب معرفی شده اند اما صاحبان کسب و کار معمولاً به دنبال به صرفه ترین روش که البته بازدهی بهتری هم نسبت به سایر روش ها دارد، هستند. به همین منظور در این مقاله با عنوان " ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ " ابتدا به بررسی مفهوم بازاریابی، مزایای آن و در نهایت روش های آن می پردازیم.

مفهوم بازاریابی اینترنتی :


به هر فعالیتی در جهت رونق کسب و کار که در بستر اینترنت انجام شود، بازاریابی اینترنتی گفته می شود. این تبلیغات می تواند در قالب تصاویر، مقاله، بنر، سایت، وبلاگ، اینفوگرافی، فیلم و کلیپ های کوتاه و ... باشد. با گسترش کاربران اینترنت و به خصوص با ورود تلفن های همراه هوشمند، روش های تبلیغات نوین با جهش بسیاری در حال تحول است. اما قبل از اینکه به مبحث ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ بپردازیم، بهتر است اندکی درباره ی مزایای آن صحبت کنیم.

مزایای بازاریابی اینترنتی :


بازاریابی اینترنتی با صرفه تر از بازاریابی سنتی است. حتی برخی از روش های آن که در بردارنده هزینه زیادی است باز هم از بازاریابی سنتی کم هزینه تر است. در این روش خود فروشنده می تواند با آموزش کمی، بازاریابی فروشگاه خود را انجام دهد.

مشتری ها بدون هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی و به آسانی، محصول و یا خدمات مورد نیاز خودشان را یافته و خریداری می کنند و فروشگاه به عنوان یک سازمان معتبر در دید کاربر قرار می گیرد و فروشنده می تواند میزان پیشرفت خود را بررسی و تحلیل کند.

در دنیای دیجیتال همه ی محصولات و برندهای مختلف در کنار هم قابل مقایسه هستند و نیازی به تحقیق و جستجو برای افراد نیست. فروشندگان در قالب کاربران می توانند به راحتی به سوالات خریداران پاسخ داده و آن ها را با پیام های تبلیغاتی هدفمند خود راهنمایی کنند.

مراحل ثبت، سفارش و دریافت کالا و خدمات هم با اندک زمانی سپری شده و مشتری به راحتی آن را در خانه خود دریافت می کند. فروشندگان با افزایش فروش فوق العاده و سود آوری خوب، کار فروش خود را انجام می دهند. خریداران با کمترین برخورد ( به خصوص در روزهایی که با کرونا مواجه هستیم)، کار خرید خود را انجام می دهند.

روش های دیجیتال مارکتینگ ارزان

روش های دیجیتال مارکتینگ :


روش های مختلفی در دنیای بازاریابی اینترنتی وجود دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به سئو، بازاریابی محتوا، تبلیغات گوگل، شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، تبلیغات ایمیلی، بازاریابی از طریق مشتریان و بازاریابی ویروسی اشاره کرد.


  • سئو :




سئو مختصر شده عبارت Search engine optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است که اخیراً برخی آن را مخفف شده عبارت Search experiment optimization به معنی بهینه سازی تجربه کاربری از جستجو می دانند.

با این که گوگل معمولاً یک قانون کلی برای بهینه سازی سایت ها ارائه نمی دهد، اما الگوریتم هایی که معمولاً به صورت مستمر ارائه و به روز رسانی می شوند، گویای این مطلب است که هدف گوگل از تغییر الگوریتم ها و رقص لینک ها در صفحات، اذیت کردن صاحبان سایت ها نیست بلکه در حقیقت هدف آن، انتخاب سایت با محتوای بهتر و کارپسند تر است که بتواند مشکلی را برطرف کند و یا به سوالی پاسخ دهد و در نتیجه سایت مورد نظر را در اولویت نمایش قرار می دهد.

شاید شما هم تبلیغات بسیاری در زمینه سئو توسط برخی از شرکت ها دیده باشید که به شما این تضمین را می دهند که همیشه وب سایت شما در صدر وبسایت های رقیب قرار خواهد گرفت. اما برخی از این ادعاها معمولاً توخالی و پوچ است چرا که هیچ علم ثابتی در این زمینه وجود ندارد و به طور کلی سئو بر اساس تجربه، علم کافی نسبت به الگوریتم های گوگل، به روز رسانی اطلاعات و نظارت مستمر بر محتواها و لینک سازی اصولی است.

ضمن اینکه یک سئوکار حرفه ای بایستی آشنایی کامل به ابزارهای مرتبط با سئو و همین طورعلمی کافی در زمینه طراحی وب سایت ( متناسب با نیازهای کاربران و معیارهای گوگل ) داشته باشد و بتواند به صورت مستمر به بررسی و آنالیز موقعیت کلیدواژه ها بپردازد.

اگر قصد دارید این روش بازاریابی را انتخاب کنید که در مقایسه با تبلیغات گوگل (AdWords) کم هزینه تر است بایستی به این نکته دقت کنید که سایت شما باید تحت نظارت یک سئوکار دائمی و یا شرکت های سئو باشد چرا که استخدام سئوکار پاره وقت یا قراردادی که به محض پایان قرارداد کار را رها کرده و به فرد دیگری واگذار می کند، احتمال عدم موفقیت را در این مورد از بازاریابی، افزایش می دهد.

شاید به نظر برسد که سئو ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ باشد، اما در این روش، علاوه بر هزینه استخدام سئوکار، باید هزینه ای برای رپورتاژ آگهی و تولید محتوای متناسب هم در نظر بگیریم. پس این جمله معروف که " محتوا پادشاه سئو است" را آویزه ی گوش هایتان کنید و از افراد خلاق و حرفه ای برای تولید محتوای جذاب کمک بگیرید.


  • بازاریابی محتوا :




به هرچیزی که شامل متن، فیلم، انیمیشن و ... که در وب سایت یا شبکه های اجتماعی توزیع و نشر شود، محتوا گفته می شود. از روش های بازاریابی محتوا می توان به ارسال پست مهمان ( در فروم ها ) و درج رپورتاژ آگهی در سایت های خبری را نام برد. تولید محتوای تخصصی برای موفقیت در کسب و کارهایی که به صورت اینترنتی فعالیت می کنند از اهمیت به سزایی برخوردار است. ویدئوهای آموزشی، مقالات تخصصی و پادکست های صوتی، هرچقدر جذاب تر و دارای جزئیات بیشتر و کامل تری باشند، نتایج بهتری را عایدتان خواهند کرد.


  • تبلیغات گوگل (AdWords Google) :




در این روش از بازاریابی، مجموعه از کلیدواژه ها تعریف می شوند که از طریق ابزارهای مختلفی مانند Keyword planner (که مختص google ads است)، google trends، SEO chat و ... استخراج کرده و پس از قیمت گذاری، به گوگل این اجازه داده می شود که به ازای هر کلیک بر کلیدواژه مد نظر، به میزانی از شارژ حساب اکانت دلاری، لیری و ... صاحب کسب و کار کاسته شود ( در کشور ما به علت محدودیت هایی که وجود دارد امکان پرداخت ریالی و تومانی وجود ندارد).

اگر می خواهید این روش بازاریابی را انتخاب کنید، بایستی از بعضی از چالش های پیش رویتان اطلاع کامل داشته باشید و سپس اقدام به این کار کنید. به عنوان مثال از آنجا که شارژ حساب به صورت دلار و لیر و ... است، با توجه به نوسانات ارز این امکان وجود دارد که مجبور باشید که هزینه های زیادی برای تبلیغات بپردازید و در این صورت ممکن است حساب دخل و خرجتان با هم یکی نشود و حتی متضرر هم شوید! به این ترتیب به نظر نمی رسد که تبلیغات گوگل را بتوان به عنوان ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ معرفی کرد.


  • شبکه های اجتماعی :




یکی از روش های بازاریابی اینترنتی استفاده از شبکه های اجماعی مانند تلگرام، اینستاگرام ( پر مخاطب ها) و فیسبوک، توئیتر و ... به عنوان کم مخاطب تر ها استفاده کرد. این شبکه ها یکی از پربازده ترین و ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ است اما قبل از اقدام برای راه اندازی مارکتینگ در شبکه های اجتماعی، باید در ابتدا هدف از استفاده از آن و مدت زمان استفاده را بدانیم و در صورتی که فرصت زیادی برای بهره برداری از شبکه نداریم، از تعداد کمتری از شبکه ها استفاده کنیم زیرا مقدار فعالیت و تولید و ارسال محتوا در آن ها، تاثیر زیادی بر جذب مخاطب دارد.

با استفاده از این بازار یابی می توان با مخاطبان زیادی روبرو شد اما بهتر است قبل از استفاده از شبکه های اجتماعی از وب سایت که بستری مناسب برای راه اندازی کسب و کار است استفاده کرد و پس از آن اقدام به استفاده از شبکه های اجتماعی جهت جذب مخاطب بیشتر نمود ( زیرا عموم مردم به وب سایت ها اعتماد بیشتری نسبت به شبکه های اجتماعی دارند).

اقتصادی ترین روش دیجیتال مارکتینگ


  • تبلیغات کلیکی (بازاریابی بنری) :




یکی دیگر از راه های بازاریابی دیجیتالی این است که معمولاً صاحب کسب و کار در مدتی معین در ازای پرداخت مبلغی، بنری در کنار سایت های پر بازدید را به خود اختصاص می دهند که در این روش با هر کلیک بر روی این بنرها توسط کاربران مبلغی از شارژ صاحبان کسب و کار کم می شود.

اما در این روش باید دقت کنید که هدف نهایی شما از جذب مخاطب چیست؟ آیا هدف شما فروش محصول تان است؟ در این صورت باید تعداد کلیک را با تعداد فروش محصول تان بهینه سازی کنید. به همین صورت باید قبل از هر اقدامی در زمینه تبلیغات کلیکی مشخص کنید که در نهایت بعد از کلیک، قرار است که چه اتفاقی رخ دهد؟ چه سیاستی برای انتقال کاربر در مسیری که شما می خواهید در نظر خواهید گرفت؟ آیا با توجه به کسب و کار شما، می توان تبلیغات کلیکی را به عنوان ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ معرفی کرد ؟


  • تبلیغات ایمیلی :




در این روش برای حفظ مشتری و ارتباط مداوم با او با ارسال ایمیل های هدفمند و با استفاده از محتوای بسیار مناسب تبلیغاتی در مناسبت های مشخص می توان نتیجه ی بسیار خوبی کسب کرد. اما در این نوع از بازاریابی از آنجایی که عموم مردم معمولاً ایمیل خود را به صورت روزانه چک نمی کنند، معمولاً بازده کمتری نسبت به سایر تبلیغات خواهد داشت.

علاوه بر آن گروه هدف در این نوع از بازاریابی عموم اجتماع نخواهد بود زیرا قشر بزرگسال صاحب سرمایه، معمولاً ایمیل ندارند و یا آن را به صورت روزانه بررسی نمی کنند. اما اگر این روش را برای بازاریابی محصول تان مناسب می دانید، به این نکته توجه داشته باشید که افزایش در ارسال ایمیل به مخاطبان به معنی افزایش فروش نیست. حتی گاهی دیده شده که مخاطب از ارسال ایمیل زیاد به سطوح آمده و در صدد جلوگیری از ارسال آن ها اقدام می کند.

تبلیغات ایمیلی را شاید بتوان به عنوان ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ به شمار آورد ولی به نظر نمی رسد که این روش بتواند بازده بالایی در مدت زمان کمی را حاصل آورد.


  • بازاریابی از طریق مشتریان ( دهان به دهان) :




در این روش صاحب کسب و کار مشتریان خود را به تبلیغ کننده محصول خود تبدیل می کند ( چیزی شبیه تبلیغ فروشندگان سنتی که با ارائه کالا و خدمات خوب به مشتری اول و در نتیجه رضایت مندی او سبب مراجعه زنجیره ای از مشتریان به فروشگاه خود می شدند). امروزه روش کار شرکت هایی مانند اسنپ و دیجی کالا از موفق ترین نمونه های این روش بازاریابی است. اگرچه این روش را می توان به صورت قطعی به عنوان ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت، ولی بازاریابی از طریق مشتریان مستلزم ارائه خدمات بسیار خوب و البته زمان بر است.


  • بازاریابی ویروسی :




این نوع از بازاریابی مشابه همان بازاریابی از طریق مشتریان است با این تفاوت که بر پایه انتشار سریع و وسیع محتوا و پیام خوب تبلیغاتی و مخاطب پسند یک برند در فضای مجازی است. در این روش صاحب کسب و کار باید به قدری روی محتوای جذاب کار کند که مخاطبان خودشان آن را با علاقه برای آشناهای خود نشر دهند. معمولاً در این روش از تکنیک های استفاده از هدایای شگفت انگیز ( که الزاماً نباید مادی باشند) هم برای جذب مخاطب استفاده می شود.

در نهایت مخلص کلام اینکه :

اینگونه به نظر می رسد که پاسخ به سوال " ارزان ترین روش دیجیتال مارکتینگ" می تواند به نحوی بسیار گمراه کننده باشد چرا که روش های آن برای هر کسب و کاری به صورت اختصاصی در نظر گرفته می شوند. به عنوان مثال ممکن است در بازاریابی برای فروش پکیج های آموزشی در زمینه ای خاص، در ابتدای شروع کسب و کار، ساختن صفحه ای در اینستاگرام بتواند مخاطب لازم را جذب کند! کاری که شاید از طریق سئو تا این موفق نباشد و یا برعکس.

یا به عنوان مثال در اسنپ و دیجی کالا، بازاریابی از طریق مشتریان بسیار موفق عمل کرده است. گاهی اوقات با توجه به حجم فروش، صاحب کسب و کار نمی تواند به تنهایی یکی از روش ها استفاده کند و برای اینکه بازده بهتری در فروش داشته باشد بهتر است از چند روش با هم استفاده شود. مثلا سئو بدون محتوای خوب تاثیر زیادی نخواهد داشت حتی اگر هزینه زیادی برای آن انجام شده باشد. یا اینکه داشتن وب سایت خیلی خوب است اما برای حفظ مشتری ها و ارتباط راحت تر با آن ها بایستی از شبکه های مجازی هم بهره گرفت.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

خرید رپورتاژ آگهی ارزان و دائمی

با خرید رپورتاژ آگهی ارزان و دائمی، دسترسی به مخاطبان خود را گسترش دهید. در این مقاله، به مزایا، روش‌ها و پاسخ به...

رپورتاژ آگهی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا بهبود دیده شدن آنلاین خود را می‌خواهید؟ با قدرت رپورتاژ آشنا شده و یادگیری کنید که چگونه می‌تواند حضور آنلاین...

پارچه برزنت ضد آب با قیمت ارزان و مناسب

پارچه برزنت ضد آب، پارچه ای با ویژگی‌های منحصر به فرد است. این پارچه از مواد مقاومی مانند پلی‌استر یا نایلون تهیه...

بک لینک چیست و چرا وب سایت به آن نیاز دارد

با کشف اهمیت بک لینک‌ها برای رشد وب‌سایت خود. یاد بگیرید بک لینک‌ها چیستند و چرا وب‌سایت شما نمی‌تواند بدون آن‌ها...

با 9 روش تبلیغات اینترنتی آشنا شوید

بی شک تمامی کسب و کارها فارغ از اینکه کوچک و یا بزرگ باشند، به نحوی در فضای مجازی و اینترنت حضور دارند. چنین مشاغلی...

معرفی روش های بازاریابی آنلاین

به هر روشی که در آن شخص تلاش می کند تا مخاطب را جذب محصول کرده و به خرید تشویق کند بازاریابی می گویند. بازاریابی به...

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ روشی جدید و خلاقانه در بازاریابی مدرن است. احتمالا کلمه اینفلوئنسر برای شما ناآشانا باشد یا...

رپورتاژ خبری چیست و چگونه به بهبود کسب و کار کمک می کند؟

همه ما عبارت رپورتاژ خبری را بارها و بارها شنیده ایم. اما واقعا می دانیم که رپورتاژ آگهی چیست و چرا در دنیای تجارت...

تبلیغات دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در طی سال‌های اخیر میزان استفاده از اینترنت و حضور مردم در فضای مجازی بسیار زیاد شده است. اصطلاح...

ارزان‌ترین روش بازاریابی به‌صورت آنلاین

آنلاین شدن کسب‌وکارها در این روزگار تبدیل به واقعیتی جدانشدنی شده است. به‌طورکلی در مقایسه با تبلیغات آفلاین...

روش های جدید تبلیغات کدامند؟

تبلیغات را می توان یکی از شیوه های ارتباطی بین صاحبان کسب و کار با مشتریان بالقوه و بالفعل در بازاریابی تعریف کرد....

دیجیتال مارکتینگ چه روش هایی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال به مهم ترین عضو تبلیغاتی در پیشرفت کسب و کار ها تبدیل شده است. اخیراً مدیریت...

روش های افزایش فروش اینترنتی

افزایش فروش اولین دغدغه و مشکل برای فروشگاه های آنلاین است. آن ها باید سعی کنند محصولات خود را به صورت آنلاین به...

ایمیل مارکتینگ چیست؟

این روز ها اسم ایمیل مارکتینگ یا به عبارت ساده تر همان بازاریابی از طریق ایمیل را خیلی از ما شنیده‌ ایم. اگر همین...

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

دیجیتال مارکتینگ در اصل فرآیند بازاریابی کسب و کار ها در دنیای اینترنت و فضای آنلاین است. در سال های اخیر با توجه...

کتاب درمورد دیجیتال مارکتینگ

قبل از این که به معرفی کتاب های دیجیتال مارکتینگ بپردازیم بهتر است بدانید که حضور کسب و کار های مختلف در دنیای...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد