جستجو

تأثیر خرید و فروش کالای دست دوم بر اقتصاد کشور

(13 رای)
به روز رسانی: 24 تیر 1402 ساعت 14:23:05
تاریخ ثبت: 27 شهریور 1398 ساعت 01:19:52
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/18126
خرید و فروش کالای دست دوم یا همان کالا های استفاده شده و کار کرده، یکی از عوامل مهم در اقتصاد کشور محسوب میشود. این نوع تجارت میتواند تاثیرات متعددی بر اقتصاد داشته باشد که در این مقاله به چند نمونه از آن میپردازیم.

مقدمه:

تیم طراحی سایت دارکوب برای راحت تر شدن راه ارتباطی با خریداران و فروشندگان سراسر کشور برای فروش کالای دست دوم بستری اینترنتی طراحی و در دسترس عموم قرار داده اند به نام رایگان بفروش که در آن شما میتوانید با دسترسی ها و قابلیت های سایت کالا های دست دوم خود را به راحتی ثبت و به فروش برسانید.

از ویژگی های خوب این سایت برای فروش اجناس کارکرده مثل خرید و فروش لباس عروس دست دوم، خرید لوازم منزل و ... باید به ثبت اگهی رایگان این سایت اشاره کرد.

شما میتوانید در این سایت به دو روش مختلف اجناس و کالا های دسته دو خود را به فروش برسانید:

  • فروش کالا به وسیله خودتون با ثبت اگهی به صورت رایگان.
  • فروش وسایل دسته دو خود به وسیله خوده تیم رایگان بفروش از طریق شماره 02122383204.

قابل زکر است که شما میتوانید با پرداخت 50 هزار تومان اگهی خود را ویژه بکنید.

 

خیلی از افراد جامعه هستند که به طور مثال یک سال تلاش می کنند تا پولی برای خرید لپ تاپ یا گوشی دلخواه خود  کنار بگذارند اما متاسفانه موقع خرید با قیمتی حدود دو برابر یا شاید بیشتر مواجه شوند شاید درصد کمی از این افراد به طور کل از خرید منصرف شوند. اما درصدی بیشتر مثل دانشجویان و کارمندان که استفاده ای ضروری از لپ تاپ و گوشی همراه دارند مجبورند که هر طور شده کالای مورد نظر خود را بخرند اما نه در بازار فروش کالای نو بلکه در بازار فروش کالای دست دوم با قیمتی کمتر. به همین ترتیب با توجه به رشد قیمت ها  و نوسانات بازار در چند سال اخیر بازار فروش کالای دست دوم رونق چشمگیری گرفته است.

پدید آمدن پلتفرم های خرید و فروش کالای دست دوم

هر یک از ما روزانه صدها کالای مختلف را مصرف می کنیم که بخش قابل توجهی از آن را کالای بادوام تشکیل می دهد. آنچه که ما از قدیم الایام به آن عادت کردیم و رایج بوده است این بوده که اولاً برای استفاده از یک کالا لزوماً باید مالک آن نیز باشیم و ثانیاً این مالکیت تا انتهای عمر آن کالا باید تداوم داشته باشد. از دیدگاه کارشناسان و اقتصاد دانان روندی که در سال‌های اخیر به دلیل دسترسی آسان و ارزان به اینترنت و فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند و توسعه شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان مصرف مشارکتی شناخته می‌شود، هر دوی این الزامات را زیر سوال برده است. از یک ‌سو، برای استفاده از کالاهای بادوام دیگر الزامی به تملک آنها نیست. کسب‌وکارهایی مانند Uber و معادل‌های ایرانی آن یعنی اسنپ و تپ‌سی به مصرف‌کننده امکان استفاده از خودرو بدون تملک آن را می‌دهند و شرکت‌هایی مانند Airbnb همین مفهوم را در بازار مسکن محقق کرده‌اند. از سوی دیگر، اینکه عمر یک کالا با تملک آن توسط یک فرد شروع و با اتمام تملک آن تمام می‌شود نیز زیر سوال رفته است. به عبارت دیگر، هر مصرف‌کننده می‌تواند تنها برای بازه زمانی که نیاز به استفاده از یک کالا را دارد مالک آن باشد و پس از رفع نیاز خود، مالکیت آن را به مصرف‌کننده دیگری واگذار کند. کسب‌وکارهایی مانند Craigslist و Kijiji و مشابه‌های ایرانی آن همچون «دیوار» با فراهم کردن امکان تغییر مالکیت کالاهای بادوام، به این کالاها عمر دوباره می‌بخشند. مزیت مصرف مشارکتی در مقایسه با مصرف سنتی را می‌توان در انفعال مصرف‌کننده در مصرف سنتی دانست که تنها می‌تواند دریافت‌کننده منافع و خدمات کالاهای بادوام باشد. در مقابل، مصرف مشارکتی به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که هم در نقش دریافت‌کننده و هم در نقش ارائه‌کننده این منافع و خدمات ظاهر شود و حق مالکیت یا حق استفاده از کالایی را که متعلق به وی بوده به صورت موقت یا دائمی به دیگران واگذار کند. خرید و فروش کالای دست دوم البته خرید و فروش کالای دست دوم پدیده نو ظهوری نیست، مثلا همین خرید و فروش کالاهای دست دومی مثل خودرو و مسکن که از قدیم الایام  در بنگاه املاک و خودرو رایج بوده است یا وجود مغازه های سمساری در سطح شهر به صورت ثابت و حتی سیار که با وانت در کوچه های شهر می گشتند و کالاهای دست دوم ساکنان محله را خریداری می کردند یا آن ها را می فروختند!

اما امروزه با ظهور و گسترش سریع پلتفرم های اینترنتی خرید و فروش کالای دست دوم مثل «دیوار»، «شیپور»، «آمازون» و…عرصه را بر سمساری های قدیمی و بنگاه ها تنگ کرده است. از مزیت های این پلتفرم ها خرید بدون واسطه ، کاهش هزینه ی جست و جو، امکان مقایسه کالا های مختلف در بازار های مختلف و افزایش مشتری می باشد. پس به طور کل از نظر اقتصادی بازار فروش کالای دست دوم از طریق پلتفرم های اینترنتی بر روی رفاه کل جامعه اثر به سزایی دارد به طور مثال دهک های در آمدی پایین جامعه با دسترسی بیشتر به این گونه بازارها و با پرداخت هزینه ای کمتر می توانند از کالاهایی که دهک های درآمدی بالاتر استفاده می کنند آنان نیز بهره ببرند.این مطلب در علم اقتصاد یعنی تخصیص منابع به شکل بهینه در کل افراد جامعه.

 

تأثیر دست دوم فروش های آنلاین بر واسطه گران

پس با این توصیف بازار کالای دست دوم بر مصرف کنندگان اثر مثبتی دارد اما حال باید ببینیم که بر روی واسطه گران و تولید کنندگان کالای نو اثر مثبت دارد یا خیر؟

پیش تر گفتیم با ظهور پلتفرم های اینترنتی عرصه بر واسطه گرانی مثل بنگاه ها و سمساری ها تنگ شد و آنان با رقبای جدی روبه رو شدند اما در صورتی که این واسطه گران از این پلتفرم ها به عنوان یک ابزار قدرتمند برای کار خود استفاده کنند می توانند به موفقیت بیشتری برای کسب درآمد دست پیدا کنند. به طور مثال با درج آگهی های فروش در سایت رایگان بفروش  و اجاره املاک در سایت دیوار طیف وسیعی از مشتریان از این آگهی اطلاع می یابند. پس بازار واسطه گران می تواند از این طریق توسعه یابد.

تأثیرات مثبت خرید و فروش اجناس دست دوم بر اقتصاد کشور:

اما در مورد تولید کنندگان کالای نو شاید با یک حساب سر انگشتی، خرید و فروش کالاهای دست دوم را مخرب جدی برای این دسته بدانیم. اما با تحلیل عمیق تر می یابیم که این طور هم نیست.

 از چند وجه به شرح زیر می توانیم به قضیه نگاه کنیم:

1. بالا تر رفتن کیفیت کالا های نو:

مصرف کننده کالای نو اگر بداند کیفیت کالایش آنقدر بالا هست که پس از رفع نیازش قابل استفاده مجدد با کیفیت مطلوب می باشد و می تواند آن را به فروش برساند رغبت بیشتری برای خرید آن کالا پیدا می کند و همینطور تولید کننده اگر به این دید مذکور نگاه کند سعی می کند که کیفیت کارش را بالاتر ببرد  و این چرخه ادامه پیدا می کند و بازار فروش آن کالا به این ترتیب بالا می رود.

2. کاهش هدر رفت منابع:

خرید و فروش کالای دست دوم میتواند به کاهش هدر رفت منابع و مواد مختلف منجر شود و کمک کند. زمانی که یک فرد یا سازمانی تصمیم میگیرد یک کالای دست دوم را خریداری کند، در واقع از منابعی که برای تولید آن کالا استفاده شده استفاده میکند. این باعث میشود تا منابع طبیعی کمتری صرف تولید کالا های جدید بشود و در نتیجه هدر رفت منابع کاهش میابد.

3.کاهش آلودگی زیست محیطی:

خرید و فروش کالای دست دوم میتواند در کاهش آلودگی های محیط زیست کمک کند. زمانی که افراد کالا های کار کرده را خریداری و مصرف میکنند، در واقع از تولید یک کالای جدید جلوگیری کرده اند. این باعث میشود تا منابع طبیعی و انرژی کمتری برای تولید کالا های جدید صرف شود و در نتیجه الودگی محیط زیست کاهش پیدا میکند.

4. قدرت خرید بالا در همه ی مردم:

مصرف کننده ای که کالای مورد نظر خود را در بازار دست دوم با قیمتی کمتر خریداری می کند می تواند بقیه درآمد خود را در بازار کالای نو صرف کند به عبارتی قدرت خرید مصرف کننده برای خرید دیگر کالاها به صورت دسته اول بالا می رود. یا آن که فرد با فروش کالای خود در بازار دست دوم منبع درآمدی پیدا می کند که می تواند آن را در بازار کالای دست اول صرف کند. یعنی به نوعی بده بستانی در بازار دست اول و دست دوم است که به این طریق نه تنها باعث رکود یکدیگر نمی شوند بلکه می توانند هم افزا هم باشند.

5. بالاتر رفتن قدرت خرید در دهک های پایین تر:

بسیاری از دهک های کم درآمد جامعه ممکن است در عین نیاز به یک کالا، قدرت خرید آن را نداشته باشند اما با مراجعه به بازار کالای دست دوم با پرداخت هزینه کمتر می توانند به این کالا دست یابند که به این صورت به عنوان مشتریان غیر مستقیم آن کالا شناخته می شوند و هم می توانند تبلیغی برای فروش آن کالا باشند یعنی یک تبلیغ ناخودآگاه برای آن کالا ایجاد می کند.

این قضیه را با یک مثال شرح می دهم:

 دوستمان چند ماهی پیش یک گوشی دست دومی از یک برندی خریداری کرده است ما مشاهده می کنیم که این گوشی با وجود دست دوم بودن با کارایی مطلوب استفاده می شود همین خود یک تبلیغی می شود برای خرید آن برند گوشی برای ما که قدرت خرید آن گوشی را به صورت نو داریم.

6. حمایت از بازار سمساری ها:

خرید و فروش کالای دست دوم و افزایش رقابت در این بازار کمک کند. زمانی که تعداد بیشتری از مصرف کنندگان تصمیم میگیرند کالا های دست دوم را خریداری کنند، بازار اجناس کار کرده رونق بیشتری پیدا کند. این باعث میشود تا کسب و کار های مرتبط با بازار دست دوم ها هم رشد کنند و اشتغال بیشتری ایجاد کند.

7. خروج ارز از کشور:

طبق گزارش که محققان با تحقیق، بدست اورده اند که سالیانه بخش عمده ای از ارز های کشور به دلیل خرید لوارم های وارداتی و خارجی مثل لوازم برقی گازی ادری صنعتی و خیلی از وسایل های مورد استفاده و ضروری از کشور های خارجی از کسور خارج میشود .

بخش عمده و مبالغ خیلی زیادی از ارز کشور صرف این خرید ها میشود و از کشور خارج میشد و این وضعیت تورم و تحریم ها باعث شده جبران این مبالغ سخت و دشوار باشه. با فرهنگ سازی خرید از سمساری ها و دست دوم فروشی ها میتوانیم به جبران این مبالغ کمک کرد.

به تازگی با پیشرفت و توسعه علم و فناوری با کمک گرفتن از ابزار های الکترونیکی، سمساری ها وارد فضای اینترنت و خرید و فروش انلاین شدن. سمساری های تهران بهترین پتانسیل برای جبران ارز های خارج شده از کشور را دارند زیرا تهران دارای بازار گسترده ای از سمساران را دارد، با شناخت و خرید از بهترین سمساری آنلاین و فوری در تهران میتوانید هم به صرفه جویی هزینه و زمان خود کمک کنید هم میتوانید به جبران و خارج نشدن ارز از کشور.

 

به طور کلی و خلاصه، خرید و فروش اجناس کار کرده و دست دو میتواند تاثیرات بسیار زیاد و مثبتی روی اقتصاد کشور داشته باشد.

از جمله کاهش هدر رفت منابع، افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان، حمایت از بازار کهنه فروش ها و کاهش الودگی محیط زیست. 

نظر اقتصاد دانان در اثرات سمساری ها 

پس با توجه به نتایج بالا خرید و فروش کالای دست دوم می تواند اثر مطلوبی بر اقتصاد کشور بگذارد اگر قوانین و نظارت مطلوبی در این حوزه اتخاذ شود.

به طور کلی از دیدگاه اقتصاد دانان بازار کالای دست دوم می تواند اثرات زیر را بر جامعه داشته باشد:

1. کاهش هزینه های مبادلاتی:

خرید کالا های دست دو و کار کرده در چند زمینه میتواند به کاهش هزینه های مبادلاتی کمک کند:

  • پایین بودن قیمت کالا های دست دوم به نسبت کالا های نو.
  • خرید کالا های کار کرده در برخی از کشور ها معاف از پرداخت مالیات است.
  • خرید کالای دسته دوم از فروشگاه های محلی یا انلاین هزینه حمل و نقل را کاهش میدهد. 

2. تأثیر در رفاه مردم:

فراهم شدن امکان تغییر مالکیت یا بهره برداری از کالاها منجر به تخصیص بهتر منابع در اقتصاد و افزایش رفاه عموم جامعه.

این افزایش رفاه عموم جامعه به شکل های مختلفی همچون افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان، کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از مصرف کالاها و جلوگیری از دور انداختن آن و تبدیل آن به صورت زباله و همینطور حذف یا کاهش واسطه گران نا کارآمد در بازار بروز پیدا می کند.

3. تأثیر بر روی شاخص های کلان اقتصادی:

درست است که مبادلات کالای دست دوم در محاسبات شاخص های کلان اقتصادی لحاظ نمی شود اما اثراتی همچون تأثیر بر بازار کالای نو و تأثیر بر بهره وری اقتصاد به صورت غیر مستقیم می تواند بر شاخص های کلان اقتصادی اثر گذار باشد.

نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

خرید رپورتاژ آگهی ارزان و دائمی

با خرید رپورتاژ آگهی ارزان و دائمی، دسترسی به مخاطبان خود را گسترش دهید. در این مقاله، به مزایا، روش‌ها و پاسخ به...

ثبت آگهی فروش کالا

ثبت آگهی فروش کالا در سایت sellfree.ir

خرید رپورتاژ آگهی

افزایش اثربخشی وجود دیجیتالی خود را از طریق خرید رپورتاژ (ثبت در دایرکتوری‌ها) بهبود دهید. بیاموزید چگونه از این...

چرا باید از تولیدی مبل به صورت مستقیم خرید کرد؟ (10 نکته مهم )

برای آشنایی با تولیدی مبل چهاردانگه و انواع مبلمان ما کافی است با ما همراه شوید

ثبت آگهی فروش خودرو

در گذشته بسیار افرادی بودند که بدون اطلاع از قیمت خودرو خریدو فروش می کردند و یا چه بسیار کسانی که برای مطلع شداز...

چرا خرید بک لینک کار اشتباهی است

دلایلی را کشف کنید که چرا خرید بک ‌لینک اشتباه است و تأثیر منفی آن را بر رتبه سایت شما در موتورهای جستجو بررسی کنید....

فروش کالای دست‌ دوم

فروش کالای دست دوم، یعنی فروش کالا هایی که پیش تر توسط شحص دیگری استفاده شده اند، یک صنعت روبه رشد و پرطرفدار در...

استراتژی‌های فروش

همه کسب و کارها دوست دارند تا یک فروش موفق داشته باشند ولی برخورداری از یک فروش موفقیت ‌آمیز، استراتژی ‌ها و تکنیک‌...

قوانین فروشگاه های اینترنتی (قوانین فروش آنلاین کالا)

قوانین فروشگاه های اینترنتی به اندازه کالایی که ارائه می دهند مهم است. در واقع یکی از مهم ترین مواردی که یک کسب...

خرید کالای اساسی از اینترنت

اگر به یکی از فروشگاه های اینترنتی بزرگ کشور مراجعه کنید، خواهید دید که در بخشی از آن قسمتی وجود دارد که می توانید...

خرید و فروش سهام آنلاین

خرید و فروش سهام آنلاین یکی از سوالات رایجی است که این روزها همه با آن مواجه می شوند. با توجه به جذاب شدن بازار سرمایه...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد