جستجو

تاثیر خرید و فروش کالاهای دست دوم بر محیط زیست

(13 رای)
به روز رسانی: 10 مهر 1398 ساعت 12:52:36
تاریخ ثبت: 01 مهر 1398 ساعت 02:05:33
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/18322

                    second-hand-title


این روزها بازار خرید و فروش و حتی معاوضه کالاها و اجناس دست دوم رونق زیادی پیدا کرده است. برای این منظور شما دیگر فقط محدود به مکانهای اطراف خود نیستید. دیگر لازم نیست حتما به شکل حضوری برای خرید و فروش یا حتی بررسی اجناس و وسایل دست دوم اقدام کنید چرا که دنیای مجازی در اختیار شماست.


از وب سایتهای خرید و فروش کالای دست دوم گرفته تا برنامه‌های موبایلی اختصاص یافته برای این منظور مانند شیپور و دیوار و ... تا تبلیغات در شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، همگی کمک کننده و راهنمای شما در این امر هستند.


وقتی در گذشته اقدام به خرید یا فروش کالای دست دوم یا معاوضه داشتید، ممکن بود گاهی با برچسب کم درآمد یا فقیر بودن مواجه می‌شدید اما امروزه این امر علاوه بر اینکه امری اقتصادی و مقرون بصرفه شده به نوعی احترام بر طبیعت و کمک به محیط زیست نیز هست. حتی تاثیر خرید و فروش کالاهای دست دوم بر محیط زیست به گونه‌ای شده که برای آن مقالات و کنفرانسهای زیادی در حال برگذاری است.


ما نیز در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر خرید و فروش کالاهای دست دوم بر محیط زیست صحبت کنیم.



تاثیر خرید و فروش کالاهای دست دوم بر محیط زیست:


در بحث خرید و فروش کالاهای دست دوم علاوه بر پس‌انداز کردن پول مزایای دیگری هم وجود دارد که در ادامه در مورد آنها نکاتی را ارائه می‌دهیم:


شاید فکر کنید استفاده از کالاهای دست دومی مانند لباس یا وسایل الکترونیکی یا لوازم خانگی و ... باعث فقیر به نظر رسیدن شما باشند. شاید شما دیگر قادر نباشید دقیقا با مد روز پیش بروید اما در نظر داشته باشید که:




  • این اجناس ارزان هستند پس می‌‌توانید با هزینه پایینتری کالای خود را خریداری کنید.

  • ممکن است در این اجناس دست دوم، کالای ارزشمندی را پیدا کنید که حتی از مد روز هم بیشتر مناسب شما باشد.

  • همه اجناس دست دوم لزوما کهنه و فرسوده نیستند و ممکن است تا اتمام عمر آنها زمان بسیار زیادی باقی مانده باشد.

  • حس نوستالژی ایجاد شده در برخی کالاها برای بسیاری از افراد زمینه‌ساز  اشتیاق و  شادی فراوانی خواهد بود.


اما تاثیر آنها بر  طبیعت چگونه است:


تاثیرات محیطی بر کالاهای دست دوم اغلب به مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف بیشتر مواد خام و هدر رفت هرچه بیشتر آب و مواد معدنی برمی‌گردد. همانطور که می‌دانید بیشترین گاز گلخانه‌ای تولید شده در زمین همان دی اکسید کربن است. زمین به این گازهای گلخانه‌ای نیاز دارد اما با فعالیت هرچه بیشتر کارخانه‌ها و تولید محصولات جدید، میزان این گازهای گلخانه‌ای بیشتر ار حد معمول شده در نتیجه در اتمسفر تاثیر منفی میگذارند. بنابراین باعث افزایش دمای کره زمین می‌شوند. به طبع آن، افزایش سطح دمای کره زمین باعث بالا آمدن سطح آب دریاها شده، امنیت مواد غذایی و خوراکی‌های تولید شده از زمین پایین آمده و بنابراین باعث انتقال بیماری در سطح کره زمین می‌شوند.


ممکن است بعضی از این تغییرات جوی باعث تغییر در کل سطح زمین شود اما برخی نیز تنها محدود به مکانی است که از لحاظ سطح دی اکسید کربن دچار تغییر شده است. اما این گاز گلخانه‌ای تنها محدود به دی اکسید کربن نیست. تاثیر منفی گاز متان تولید شده از کارخانه‌ها چیزی کمتر از دی اکسید کربن ندارد.


اما یکی دیگر از تاثیرات خرید و فروش کالاهای دست دوم بر محیط زیست جلوگیری از تولید گاز نیتروژن است. فعالیتهای زیاد مانند حمل و نقل یا تولیدات کارخانه‌ها باعث ایجاد گاز نیتروژن بیشتر در کره زمین می‌شود. هرچه نیتروژن بیشتری تولید شود چرخه اکوسیستم طبیعی کره زمین با محدودیت بیشتری رو‌به‌رو می‌شود. بنابراین می‌توان گفت نیتروژن باعث به هم خوردن تعادل مواد غذایی در این اکوسیستم می‌شود و در نتیجه این عدم تعادل ممکن است تعداد بسیار زیادی از حیوانات، جانداران و گیاهان دچار مرگ زودرس شوند.


                      CarbonDioxide


اما تاثیر خرید و فروش کالاهای دست دوم بر محیط زیست باز هم محدود به موارد ذکر شده نمی‌شود. برای تولید اجناس و کالاهایی مانند پوشاک، زیراندازهایی مانند فرش، گلیم، موکت و ... نیاز به استفاده از مواد شیمیایی خاصی است. این مواد شیمیایی ممکن است همان رنگ شیمیایی اضافه شده به اجناس باشد یا اینکه باعث شود حالت و جنس کالا تغییر داشته باشد. به هر حال این مواد هرچه که هستند باعث آسیب رساندن به محیط زیست می‌شوند.


این مواد شیمیایی می‌توانند به روشهای متفاوتی در محیط زیست آزاد شوند و این آزادسازی مواد شیمیایی زمینه ساز تغییر در اکوسیستم، خاکهای کشاورزی یا اندامهای موجود در بدن انسان شوند. مسلما تاثیر این مواد شیمیایی در ابتدای استفاده از کالا یا اجناس بیشتر خواهد بود و کم‌کم با گذر زمان میزان تاثیرگذاری کمتر خواهد شد.



اما مزایای خرید و فروش کالای دست دوم دقیقا چیست؟


1- وقتی شما اقدام به خرید و فروش اجناس دست دوم می‌کنید، از مصرف انرژی برای تولیدات جدید جلوگیری می‌کنید.


2- خرید و فروش کالای دست دوم در بسیاری از اجناس از هدر رفت منابع آبی و سایر منابع جلوگیری می‌کند. برای مثال در تولید لباس، پرورش یک کیلوگرم کتان نیازمند 5300 گالن آب دارد. به ازای هر پوند کتان، فرایند تولید و چاپ روی لباس هم حدود 18 تا 21.6 گالن آب مصرف میکند. البته که فرایندهای انجام شده در کارخانه، بسته‌بندی و حمل و نقل هم به این موارد اضافه می‌شوند. اما استفاده از یک لباس دست دوم چقدر در این هدر رفت آب کمک کننده است؟


3- در صورت عدم استفاده مجدد از کالاها و اجناس، میزان زباله تولید شده در روی کره زمین به شکل سالانه چقدر خواهد شد؟ چقدر این زباله‌ها قابل بازیافت هستند؟ با دور انداختن اجناس و کالاها و عدم بازیابی بسیاری از این اجناس، چه میزان آسیب به محیط زیست و کره زمین وارد می‌شود؟ آیا همه اجناس و کالاها قابل بازیافت هستند یا سالهای متمادی در روی زمین باقی می‌مانند و باعث تخریب محیط زیست می‌شوند؟ از طرفی آیا میدانید که حتی هزینه بازیافت بسیار کمتر از هزینه تولید مجدد می‌شود و انرژی و منابع کمتری نیز مورد استفاده است؟


                  Five trash bins of different colors with different types of waste over them


وقتی شما اجناس و کالاهای دست دوم را مورد استفاده قرار می‎‌دهید علاوه بر ذخیره پول، منابع انرژی و عدم تولید گازهای مضر برای کره زمین، به توسعه و ارتقاء سطح جامعه نیز کمک می‌کنید. در این حالت با صرف پول خود، به توسعه مشاغل کوچک هم کمک کرده‌اید. دیگر در جامعه پول فقط در دست شرکتهای بزرگ و شاید چند ملیتی در گردش نیست چرا که به جرات می‌توان گفت مشاغل محلی، بومی و کوچک نیز شروع به فعالیت می‌کنند.


تاثیر خرید و فروش کالاهای دست دوم بر محیط زیست بر کسی پوشیده نیست. لذا بهتر است که ما نیز به عنوان جزء کوچکی از این چرخه، با خرید و فروش اجناس دست دوم به بهبود هرچه بیشتر شرایط محیطی کمک کنیم.

نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

خرید رپورتاژ آگهی ارزان و دائمی

با خرید رپورتاژ آگهی ارزان و دائمی، دسترسی به مخاطبان خود را گسترش دهید. در این مقاله، به مزایا، روش‌ها و پاسخ به...

ثبت آگهی فروش کالا

ثبت آگهی فروش کالا در سایت sellfree.ir

خرید رپورتاژ آگهی

افزایش اثربخشی وجود دیجیتالی خود را از طریق خرید رپورتاژ (ثبت در دایرکتوری‌ها) بهبود دهید. بیاموزید چگونه از این...

چرا باید از تولیدی مبل به صورت مستقیم خرید کرد؟ (10 نکته مهم )

برای آشنایی با تولیدی مبل چهاردانگه و انواع مبلمان ما کافی است با ما همراه شوید

ثبت آگهی فروش خودرو

در گذشته بسیار افرادی بودند که بدون اطلاع از قیمت خودرو خریدو فروش می کردند و یا چه بسیار کسانی که برای مطلع شداز...

چرا خرید بک لینک کار اشتباهی است

دلایلی را کشف کنید که چرا خرید بک ‌لینک اشتباه است و تأثیر منفی آن را بر رتبه سایت شما در موتورهای جستجو بررسی کنید....

تأثیر خرید و فروش کالای دست دوم بر اقتصاد کشور

خرید و فروش کالای دست دوم یا همان کالا های استفاده شده و کار کرده، یکی از عوامل مهم در اقتصاد کشور محسوب میشود. این...

فروش کالای دست‌ دوم

فروش کالای دست دوم، یعنی فروش کالا هایی که پیش تر توسط شحص دیگری استفاده شده اند، یک صنعت روبه رشد و پرطرفدار در...

استراتژی‌های فروش

همه کسب و کارها دوست دارند تا یک فروش موفق داشته باشند ولی برخورداری از یک فروش موفقیت ‌آمیز، استراتژی ‌ها و تکنیک‌...

قوانین فروشگاه های اینترنتی (قوانین فروش آنلاین کالا)

قوانین فروشگاه های اینترنتی به اندازه کالایی که ارائه می دهند مهم است. در واقع یکی از مهم ترین مواردی که یک کسب...

خرید کالای اساسی از اینترنت

اگر به یکی از فروشگاه های اینترنتی بزرگ کشور مراجعه کنید، خواهید دید که در بخشی از آن قسمتی وجود دارد که می توانید...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد