جستجو

مارکت پلیس های ایرانی (Iranian MarketPlace)

(9 رای)
به روز رسانی: 03 آبان 1399 ساعت 13:12:50
تاریخ ثبت: 28 مهر 1399 ساعت 22:04:27
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/40504
مارکت پلیس چیست؟ موفق ترین مارکت پلیس های ایرانی کدامند؟ آیا از مارکت پلیس های ایرانی برای رونق کسب و کار خود، استفاده کرده اید؟

مارکت پلیس (Marketplace) یا بازار مجازی، یک مرکز خرید آنلاین است که به عنوان واسطه بین خریداران و فروشندگان عمل می کند و بزرگترین مزیت آن تعداد مشتریانی است که از طریق آن به محصولات دسترسی دارند. در واقع، فروشندگان از بسترهای مارکت پلیس بهره می برند تا خریداران بیشتری را جذب محصولات خود کنند.

به این فکر کنید که مرکز خرید فیزیکی واقعا چیست. مکانی است که هزاران مشتری به آنجا مراجعه می کنند، زیرا خرید کردن در یک فروشگاه با مغازه های مختلف راحت است. مارکت پلیس در دنیای تجارت الکترونیکی یا e-commerce، همان فروشگاه با مغازه های متعدد است.

مفهوم مارکت پلیس

انواع مختلف مارکت پلیس ها براساس مشتریان هدف


یک مارکت پلیس ممکن است انواع مختلف مخاطبان را برای تجارت، هدف قرار دهد. بسته به اینکه چه کسی هدف اصلی است، دسته بندی های زیر در مورد مدل تجاری بازار مجازی وجود دارد:

مارکت پلیس های بیزینس به بیزینس (B2B)


مارکت پلیس B2B از سه نوع کاربر تشکیل شده است: صاحب مارکت پلیس، فروشنده و مشاغل دیگر به عنوان مشتری. مارکت پلیس B2B سایر بیزینس ها را به عنوان مشتری اصلی خود هدف قرار می دهد، برای مثال عمده فروشان و تامین کنندگان کالا. اساسا شخص ثالثی بازار مجازی B2B را اداره می کند، نه تولید کننده ی واقعی محصولات یا خدمات.

مارکت پلیس های بیزینس به مشتری (B2C)


یک مارکت پلیس B2C از سه نوع کاربر تشکیل شده است: صاحب مارکت پلیس، فروشنده و خریداران مستقیم.
برخلاف B2B، مشتریان در مارکت پلیس B2C مصرف کنندگان مستقیم محصولات و خدمات هستند. در اینجا، مشاغل محصولات خود را به مشاغل دیگر نمی فروشند بلکه خود مصرف کنندگان حقیقی، هدف هستند. مشاغل موجود در این مدل بیشتر خرده فروشان و تولیدکنندگان کوچک هستند که در سفارشات خرده فروشی فعالیت دارند.

مارکت پلیس های همتا به همتا (P2P یا C2C)


یک مارکت پلیس همتا به همتا، AKA P2P یا C2C، تجارت بین کاربران بستر را تسهیل می کند. در مقایسه با مارکت پلیس های B2B یا B2C، مارکت پلیس P2P دارای چرخه ی فروش کوتاه تری است. جالب اینجاست که مشتری بازار مجازی P2P نیز می تواند در مقطعی از زمان به فروشنده تبدیل شود.

انواع مارکت پلیس ها

مارکت پلیس ها با مدل تجاری متفاوت


مدل های تجاری متفاوت هستند و انواع مارکت پلیس هایی که آنها را دنبال می کنند نیز متفاوت اند. تمرکز بازار مجازی می تواند روی اطلاعات، سرویس و خدمات، کالا یا سرمایه گذاری باشد.

مدل تجاری مارک پلیس ها

مارکت پلیس های با رویکردهای مدیریتی متفاوت


رویکرد مدیریت اصطلاحی است که ما در اینجا از آن برای شناسایی سطح مسئولیت های صاحب مارکت پلیس استفاده می کنیم. بر اساس اینکه سایت بازار مجازی چقدر خود را در مدیریت عملیات و معاملات بین مشتریان و فروشندگان درگیر می کند، می توانیم سه نوع مارکت پلیس مختلف را طبقه بندی کنیم:

مدیریت نشده


چنین مارکت پلیس هایی به ذینفعان (فروشندگان و مشتریان) این امکان را می دهد تا خودشان عملیات بازار مجازی را مدیریت کنند. صاحب مارکت پلیس مسئول تهیه ی بستر، مدیریت معاملات آنلاین و نگهداری سوابق است. در حالی که سایر موارد مانند بررسی پیشینه، تضمین کیفیت و مدیریت بازخورد و... توسط خود ذینفعان مدیریت می شود. با دور زدن مدیریت موارد پیچیده، این مارکت پلیس ها می توانند خدمات خود را با قیمت های پایین ارائه دهند.

به عنوان مثال، eBay هیچگونه بررسی پیشینه ای از مشتریان خود انجام نمی دهد. اگر می خواهید مطمئن شوید که فروشنده قابل اعتماد است، باید به بررسی ها و رتبه بندی های ارائه شده توسط سایر مشتریان اعتماد کنید. بیشتر مارکت پلیس های P2P از این مدل پیروی می کنند.

به میزان کم مدیریت شده


برخی از مارکت پلیس ها، خدمات را تا حدی مدیریت شده به ذینفعان ارائه می دهند تا عملکردی واضح را تضمین کنند. مارکت پلیس هایی مانند Airbnb در عملیات بین افراد سهام دار، دخالت چندانی ندارند، اما آنها با حمایت از ذینفعان، کیفیت سرمایه گذاری را تضمین می کنند. بدان معنا که Airbnb به فروشندگان و مشتریان اجازه ی تجارت می دهد، اما از ایمن بودن شرایط معامله اطمینان می دهد و بررسی های زمینه ای را نیز انجام می دهد. بیشتر مارکت پلیس های P2P این مدل را با تضمین های اضافی برای مشتریان فراهم می کنند.

کاملا مدیریت شده


محصولات و خدمات در این مارکت پلیس ها از طریق مداخله ی دقیق سیستم عامل انجام می شود. در واقع، مارکت پلیس این کار را برای اطمینان از کیفیت انجام می دهد. چنین مارکت پلیس هایی متمرکز بر مشتری هستند و تمام تلاش خود را می کنند تا برندشان قابل اعتماد باشد.

برای مثال در آمازون FBA، فروشنده انواع پشتیبانی را از مارکت پلیس دریافت می کند، یا بازار مجازی Zillow که فروشندگان خود را تماما تأیید می کند.
بیشتر مارکت پلیس های B2C از این مدل پیروی می کنند.

رویکرد مدیریتی مارکت پلیس ها

تفاوت بین مارکت پلیس و تجارت الکترونیکی


اکثر مردم تصور می کنند که مارکت پلیس های آنلاین و وب سایت های تجارت الکترونیکی تقریبا یک معنا می دهند.

اگرچه از هر دوی آنها برای اهداف تجاری و آنلاین استفاده می شود، اما تفاوت های اساسی بین آنها وجود دارد. برای مثال، در مارکت پلیس ها صاحب وب سایت به فروشندگان شخص سوم اجازه می دهد تا در این بستر به فروش کالا یا خدمات خود بپردازند و مستقیما از مشتری فاکتور بگیرند. در واقع فروشندگان مختلف می توانند محصولات خود را با کمک یک واسطه ی ارتباطی آنلاین، به مشتریان عرضه کنند. مالک مارکت پلیس، مالک موجودی کالا نیست. همچنین او مشتری را فاکتور نمی کند.

برعکس، وب سایت های تجارت الکترونیکی یک فروشگاه آنلاین با برندی منفرد یا فروشگاه اینترنتی ارائه دهنده ی برندهای مختلف هستند. در هر دوی آنها، موجودی کالا فقط متعلق به صاحب وب سایت است. صاحب وب سایت همچنین مشتری را فاکتور کرده و مالیات ارزش افزوده را پرداخت می کند. به وب سایت تجارت الکترونیکی، وب سایت تک فروشنده نیز گفته می شود.

به عبارت دیگر، یک مارکت پلیس ممکن است یک وب سایت تجارت الکترونیکی باشد. برای مثال دیجی کالا همانطور که یک وب سایت تجارت الکترونیکی است اما از سال 1396 به عنوان یکی از مارکت پلیس های ایرانی، بستری را برای فروشندگان شخص سوم، فراهم کرده است.

از آن طرف، همه ی وب سایت های تجارت الکترونیکی، مارکت پلیس نیستند، زیرا فقط به فروش کالا و خدمات کسب و کار خود پرداخته اند.

تفاوت بین مارکت پلیس و وب سایت تجارت الکترونیکی

رویکرد بازاریابی و هدف گذاری


در حالی که باید در تجارت الکترونیکی روی خریداران تمرکز کنید، در یک مارکت پلیس می بایست هم روی خریداران متمرکز شوید و هم روی فروشندگانی که در سیستم هستند. در تجارت الکترونیکی، صاحب وب سایت مجبور است هزینه ی بیشتری را صرف هدایت ترافیک و بازدید به سایت خود کند.

همچنین برای خریدار فرایند انتخاب ساده تر می شود، زیرا آنها فقط از بین محصولات پیشنهادی یک شرکت انتخاب می کنند. از طرف دیگر، مارکت پلیس ها از فروشندگان مختلفی که در سایت آنها کار می کنند سود می برند. به همین دلیل آنها به صورت جداگانه تبلیغاتی می کنند که باعث ایجاد آگاهی از برند آنها و فروش بیشتر می شود.

در مارکت پلیس های ایرانی مانند دیجی کالا، وب سایت از سال ها قبل در میان مردم شناخته شده است، وقتی کالایی را جستجو می نمایید، تمام اشخاصی که همان کالا را دارند، برای شما لیست می شوند. فروشندگان برای جلب رضایت خریداران، تخفیف هایی را اعمال می کنند یا جنس بهتری را ارائه می دهند. سپس از طرف مارکت پلیس بر اساس رضایت مشتریان امتیازاتی دریافت کرده و فروشنده ی برگزیده لقب می گیرند. به این ترتیب نام آن فروشنده و فروشگاه بیشتر در ذهن مشتری می ماند.

مقیاس پذیری


یک مارکت پلیس که از قبل یک فروشگاه اینترنی با برند خود نبوده، هیچ کالایی را نمی فروشد یا نمی خرد. بنابراین نسبت به اینگونه سایت ها که مجبورند به خاطر ریسک مالی، در سهام سرمایه گذاری کنند، متفاوت هستند. در حقیقت مارکت پلیس ها راحت تر مقیاس اقتصادی به دست می آورند و بنابراین به آنها امکان می دهد سریعتر از وب سایت های تجارت الکترونیکی، گسترش یابند. برای بازار مجازی وقتی ترافیک خیلی سریع رشد می کند، ممکن است لازم باشد برای پاسخگویی به تقاضا، به فروشندگان جدید روی آورند، که هزینه های هنگفت برای موجودی جدید یا امکانات ذخیره سازی، دغدغه ی آنها نمی شود.

مثالی از مارکت پلیس های ایرانی که کالایی در انبار ذخیره سازی نمی کند و از این طریق فروش مستقیم ندارد، می تواند وب سایت دیوار باشد. این بستر، توانسته برای صاحبان کسب و کاری که خود وب سایتی نداشته یا به دنبال تبلیغ بیشتر هستند، محیطی واسطه باشد تا آنها کالای خود را به مشتریان عرضه کنند.

اصل اعتماد


وقتی یک مارکت پلیس از اعتبار زیادی برخوردار است، تمام فروشندگان موجود نیز از این اعتبار سود می برند. مشتریان با تکیه بر همین آوازه ی خوب، به آن بازار مجازی اعتماد می کنند. این اعتبار از تبلیغات گسترده، اعمال پروتکل های امنیتی و سنجیده عمل کردن حاصل شده است که توانسته رضایت طیف وسیعی از مشتریان را جذب کند.

برای مثال می توان اسنپ یا دیجی کالا را به عنوان مارکت پلیس های ایرانی نام برد. افراد زیادی در آنها مشغول به کار هستند و مشتریان، خیلی راحت به آنها اعتماد می کنند. اما زمانی که هر کدام از این مارکت پلیس ها به دقت فروشندگان یا ارائه دهندگان خدماتشان را کیفیت سنجی کامل نکند، ممکن است رضایت صد درصدی مشتریان خود را تحت الشعاع قرار دهند. در اینصورت وب سایت اصلی که بستر بازار مجازی را فراهم کرده است، بیش از فروشندگان و تولیدکنندگان زیان می بیند.

مارکت پلیس ها و سایت های تجارت الکترونیکی

وقت و هزینه


برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی مسائل زیادی دخیل هستند. اما در مارکت پلیس، چون همه چیز آماده است، می توانید بدون صرف وقت زیاد و کار اضافی، ثبت نام کنید، کالاها را لیست کنید و بفروشید.

از آنجایی که وب سایت های تجارت الکترونیکی سرمایه گذاری اولیه ی بیشتری دارند، برای سازگار شدن زمان بیشتری هم نیاز دارند. از طرف دیگر، صاحبان مارکت پلیس ها حاشیه ی سود بهتری دارند زیرا درآمد آنها اساسا درصد معاملات است. بسته به حجم معاملات، پول به دست آمده معمولا برای گسترش محصول سرمایه گذاری می شود.

موجودی بزرگتر


اصل پارتو، که به عنوان قانون 80/20 نیز شناخته می شود، در توسعه ی مارکت پلیس ها اعمال می شود. گاهی اوقات نگه داشتن موجودی بزرگتر در انبار ممکن است مشکلاتی را در ذخیره سازی برای مورد دیگری که فروش بهتری دارد، ایجاد کند. در وب سایت های تجارت الکترونیکی، اصل پارتو به این معنی است که شما مجبور خواهید بود در برخی از مواقع، با کاهش گسترده ی قیمت آنها، از کالاهای فروخته نشده خلاص شوید.

اما در مارکت پلیس ها، اگر کالایی وجود دارد که فروشی ندارد، صاحب بازار مجازی به سادگی با فشار دادن یک دکمه آن را غیرفعال می کند. زیرا هرگز آن محصولات را خریداری نکرده و در انبار ندارند، پس هزینه ای هم برایشان در پی ندارد.

جنبه ی فنی


در حال حاضر، تعداد زیادی از ابزارهای مورد استفاده برای ساخت یک وب سایت تجارت اینترنتی، در بازار موجود است از جمله SAP Hybris ،Salesforce Commerce یا Magento هستند. راه حل های مارکت پلیس ها از ابتدا طراحی شده اند تا نیازهای خاص فروشنده، خریدار و اپراتور مارکت پلیس را برطرف کنند.

جنبه های فنی ساخت مارکت پلیس باید منحصر به فرد باشد. این برنامه باید مواردی از قبیل API های قدرتمند (رابط برنامه نویسی نرم افزار) را ارائه دهد و دارای یک پایگاه داده ی مقیاس پذیر باشد که برای استفاده در مارکت پلیس های مختلف طراحی شده است. شیوه های مدرن مارکت پلیس ها از تکنولوژی کانال Omni (استراتژی محتوایی است که سازمان ها برای بهبود تجربه ی کاربر خود و ایجاد روابط بهتر با مخاطبان از آن استفاده می کنند) پشتیبانی می کنند.

نویگیشن و روند متفاوت


در بازار مجازی، محصولات در یک مجموعه ی کاملا سازمان یافته قرار دارند، زیرا عمدتا فروشندگان مختلف، لیست مربوط به محصولات خود را تهیه کرده اند. اما در یک وب سایت تجارت الکترونیکی، ترتیب محصولات بر اساس دسته بندی ها می باشد. فیلترهای دقیق تر و کارآمدتری برای نوار جستجو وجود دارد، به این معنی که کاربر می تواند جستجوی خود را با دقت بیشتری اعمال کند. بنابراین، از نظر روند و الگوهای نویگیشن، با هم تفاوت دارند.

برخی از معروف ترین مارکت پلیس های جهان


معروف ترین مارکت پلیس های جهان

  •  eBay
    این شركت توانست در قرن 21 با موفقیت رشد كند. در ابتدا به عنوان یک پلتفرم حراج آغاز به کار کرد، اما اکنون فروش محصولات جدید، 80٪ از تجارت آنها را پوشش می دهد. این امر آن را به یکی از قدرتمندترین مارکت پلیس های جهان تبدیل کرده است که از طریق آن، معاملات از 190 کشور در سراسر جهان صورت می پذیرد.

  • Amazon
    آمازون، در تعریفی مادر همه ی مارکت پلیس ها است. بیشتر جستجوهای اینترنتی با قصد خرید در آمازون انجام می شوند، بنابراین اگر به فکر فروش در یک مارکت پلیس هستید، می تواند گزینه ی خوبی باشد.

  • Alibaba
    این مرجع آسیایی، بیش از 500 میلیون مشتری فعال دارد که به دلیل حجم فروش، به عنوان یکی از جذاب ترین مارکت پلیس های جهان می باشد.

  • Fnac
    یک مارکت پلیس تقریبا نو ظهور که در سال 2013 شروع به کار کرد و توسط یک گروه فرانسوی برای گسترش کاتالوگ خود، استفاده شد.


سایر گزینه های کوچکتر، اما به همان اندازه جالب:

  • Cdiscount: بر مارکت پلیس های فرانسه تسلط دارد.

  • Otto: بهترین گزینه برای شروع فروش در بازار آلمان است.

  • Rakuten: دسترسی مستقیم به خریداران در ژاپن را امکان پذیر می کند.

  • Solostocks: محبوب ترین مارکت پلیس برای مشاغل B2B در اسپانیا است.

  • Wallapop: معاملات بین مشتریان نهایی، یعنی تجارت C2C را آسان می کند.

  • Etsy: مکانی منطقی برای صنعتگرانی است که از طریق مارکت پلیس فروش می کنند.

  • Flubit: به نوعی آمازون انگلیسی محسوب می شود.


مزایای فروش در مارکت پلیس


مزایای مارکت پلیس

  • شما به حجم بیشتری از ترافیک، حتی بین المللی دسترسی دارید.
    با فروش در مارکت پلیس، تعداد افرادی که می توانند از شما بازدید کنند بسیار بیشتر از افرادی است که فقط از طریق وب سایت تجارت الکترونیکی، با شما آشنا می شوند.

  • شما خود را از جنبه های فنی آزاد می کنید.
    برای فروش در مارکت پلیس نیازی به داشتن وب سایت اختصاصی ندارید. سیستم عامل ها، خود فضایی را ارائه می دهند که در آن می توانید کاتالوگ خود را اضافه کنید و دیگر نیازی به نگرانی در مورد کارهای تخصصی ندارید. بنابراین مدیریت مواردی مانند روش های پرداخت، تدارکات و تبلیغات، آسان می شود. شما فقط باید نگران مدیریت کاتالوگ خود باشید.

  • این روش با صرفه تر از داشتن فروشگاه اینترنتی خودتان است.
    از آنجا که نیازی به داشتن وب سایت اختصاصی ندارید، می توانید در هزینه های زیاد و ساعات کاری مربوط به بازاریابی دیجیتال صرفه جویی کنید. زیرا مارکت پلیس به محض ثبت نام، شرایط را برای شروع فروش فراهم می کند. بنابراین به عنوان مثال، شما مجبور نیستید در این موارد سرمایه گذاری کنید:



  1.  ثبت یک نام دامنه

  2.  میزبانی یا هاستینگ

  3.  طراحی وب سایت

  4.  نوشتن مطالب تبلیغاتی برای صفحه اصلی

  5. موقعیت یابی SEO


بدیهی است که شما به طور آنلاین، تصویر کسب و کار خود را به طور کامل کنترل نخواهید کرد، زیرا با گزینه های ارائه شده توسط مارکت پلیس، محدود خواهید شد. در عوض، مجبور نیستید وقت خود را صرف پرداختن به آن جنبه از تجارت کنید.

  • اعتبار و اعتماد به شما را افزایش می دهد.
    یکی از مهمترین مشکلات فروش در سایت های تجارت اینترنتی، عدم اعتمادی است که مشتریان ممکن است هنگام تکمیل فرم خرید و وارد کردن جزئیات پرداخت، داشته باشند. اما هنگامی که از طریق بازار مجازی به فروش کالا می پردازید، اعتبار آن به شما کمک می کند و بی میلی مشتری به دلیل تضمین های ارائه شده توسط سیستم، کاهش می یابد.
    علاوه بر این، اگر مشتریان تصمیم بگیرند کالای خود را پس دهند یا شکایتی کنند، مارکت پلیس مسئولیت آن را بر عهده خواهد داشت، این به معنای صرفه جویی در وقت و هزینه ی شما نیز هست.


در یک نگاه سریع، مزایای مارکت پلیس برای فروشندگان، شامل فروش آسانتر و سریعتر کالا و دستیابی به سود بیشتر به دلیل دسترسی به طیف گستره ای از مشتریان، عدم نیاز به تخصص بسیار، حذف هزینه های هنگفت بازاریابی و تبلیغات می باشد.

برای مشتریان مارکت پلیس ها نیز داشتن انتخاب های بیشتر و شناخت برندهای متنوع، اطمینان از خرید، امکان بررسی و مقایسه ی بهتر کالاها از لحاظ کیفیت و قیمت از مزایای آن می باشد.

همچنین از مزایای مارکت پلیس ها برای مالکان مارکت پلیس، حذف ضرر و زیان ناشی از عدم تقاضا و فروش کالا، عدم نیاز به انبار کردن کالاها و حذف هزینه های مربوطه، کسب سود بیشتر، کاهش ریسک مالی و افزایش سرمایه گذاری می باشد.

معایب مارکت پلیس

معایب فروش در مارکت پلیس



  • برای هر فروش، حق کمیسیون باید پرداخت کنید.
    بسته به بازار مجازی، کارمزد هر کالای فروخته شده می تواند از 5 تا 20 درصد باشد. شما باید هنگام محاسبه ی سودآوری محصولات و قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا مارکت پلیس مورد نظر ارزشش را دارد یا نه، به این نکته توجه داشته باشید.

  • شانه به شانه با رقبای خود به پیش می روید.
    اگرچه رقبا همیشه یک عامل منفی نیستند، اما حقیقت این است که بین فروشندگان مختلف در مارکت پلیس، ممکن است رقابت تنگاتنگی بر سر قیمت و کپی یا اصل بودن کالا وجود داشته باشد، که در نهایت به یک کابوس واقعی تبدیل شود.
    به دلیل تعداد زیاد رقبا در یک مکان، شما مجبورید دائما در قیمت های خود تجدید نظر کنید، البته این امر می تواند حاشیه ی شما را کاهش دهد.

  • اگر تصمیم به ترک بازار مجازی بگیرید آنگاه همه چیز را از دست خواهید داد.
    وقتی تمایل دارید از طریق تجارت الکترونیکی خود به فروش بپردازید، باید متوجه باشید که تمام کارهایی که تا الان انجام داده اید را از دست خواهید داد. برای مثال:



  1. توضیحات محصولات

  2. تاریخچه ی فروش

  3. آماری درباره سفارشات، فروش و بازده

  4. داده های مشتری

  5. بررسی ها و توصیه ها


همانطور که می دانید، اطلاعات در مورد مشتریان و سفارشات، کلید ایجاد یک استراتژی فروش موثر و سودآور است، بنابراین اگر تصمیم بگیرید که از این بستر جدا شوید، از دست دادن همه ی این داده ها به یک مانع واقعی تبدیل می شود.

  • ممکن است با تجارت الکترونیکی شما تعارض داشته باشد.
    اگر دو کانال فروش دارید، یعنی یکی تجارت الکترونیکی و دیگری مارکت پلیس، ممکن است سیاست های قیمت اعمال شده توسط مارکت پلیس، بر قیمت های وب سایت شما تاثیر گذاشته و یا متفاوت باشد.
    این وضعیت می تواند به تصویر برند شما، رضایت مشتریان و سودآوری شما (زیرا فروش از طریق بازار مجازی، به دلیل کارمزد و هزینه های ذخیره سازی و تدارکات، سود کمتری بدست می دهد) آسیب برساند.
    بنابراین باید قبل از شروع کار با آنها مراقب بوده و شرایط را بررسی کنید، سپس حاشیه ی سود خود را به دقت محاسبه کنید.


ویژگی های هر مارکت پلیس موفق


ویژگی های مارکت پلیس موفق4

چه درباره ی مارکت پلیس های ایرانی صحبت کنیم چه خارجی، همگی ویژگی های تقریبا یکسانی خواهند داشت. در اینجا به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

ثبت نام آسان


اولین تعامل کاربر با بازار مجازی یا مارکت پلیس، هنگام ثبت نام است. باید شیوه های ورود به سیستم، سریع و ساده باشد. روند ثبت نام باید بدون دردسر انجام شود تا کاربر از استفاده از این بستر دریغ نکند. یک فرآیند طولانی ثبت نام نه تنها خسته کننده است بلکه باعث کاهش نرخ ورود می شود.

داشبورد فروشنده


بخش مدیریتی فروشنده، ویژگی حیاتی هر بستر مارکت پلیس است. برخی از موارد اصلی این بخش شامل محاسبات درگاه های پرداخت، تنظیمات حساب، جزئیات قابل ویرایش شرکت بر روی حساب های شبکه های اجتماعی، تم های قابل تنظیم، فونت ها واعلان ها، صلاحیت رتبه بندی ها و سوابق فعالیت می باشد.

صفحه ی خریدار


رابط کاربری برای مشتری می بایست از سطح بالایی برخوردار باشد. تمرکز باید بر این باشد که مشتریان تجربه ی خریدی رضایت بخش داشته باشند. برخی از ویژگی های برجسته ی این صفحه شامل مدیریت سبد خرید، جزئیات قیمت، تخفیف، گزینه های پرداخت و قسمت کامنت ها است. این کار، تعامل کاربر را بهبود می بخشد.

به یاد داشته باشید که هرچه ویژگی های بیشتری به مشتری ارائه دهید، احتمال اینکه از آن بگذرند، کمتر می شود. همچنین خریدار باید درگاه های پرداخت مختلفی را پیش روی خود ببیند و از این سازگاری احساس رضایت کند.

بررسی و رتبه بندی


خواندن بررسی ها و توصیفات به همراه نگاه کردن به رتبه بندی، به یک عادت برای خریداران تبدیل شده است. مردم علاقه ی بیشتری به دانستن نظر سایر افرادی دارند که از خدمات استفاده کرده یا محصول را قبلا خریداری کرده اند. بخش بازبینی یکی از مهمترین ویژگی های یک مارکت پلیس موفق است، زیرا آمار فروش، تاثیر بسزایی از آن می گیرد.

تجزیه و تحلیل یکپارچه


شناسایی تجربه ی خریداران و تجزیه و تحلیل کمبودهای یک تجارت آنلاین، ضروری است. برخی موارد تجزیه و تحلیل، شامل اقدامات و نظرات خریداران، محصولات ترجیحی، کالاهای رها شده و کالاهای در صف انتظار هستند. جمع آوری این داده ها یک راه عالی برای دستیابی به درک الگو های خرید، هدف گیری مجدد مصرف کنندگان و به روزرسانی در آینده است.

به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی


بدون شک تلفیق شبکه های اجتماعی، ویژگی است که در یک بستر مارکت پلیس بسیار مورد نیاز است و حضور آنلاین آن را افزایش می دهد. این اقدام می تواند یک دکمه ی اشتراک فیسبوک، توییت توییتر، داستان های Snapchat یا پست های اینستاگرام باشد. همه ی این فعالیت های اجتماعی برای کسب و کار شما هیاهویی ایجاد می کنند و تأثیر بسزایی بر مخاطبان دارند.

امنیت


امنیت اطلاعات خریداران و فروشندگان یک نیاز اساسی است، به همین دلیل مارکت پلیس ها نیاز به احراز هویت SSL و سازگاری PCI دارند. استانداردهای امنیتی PCI شامل پیش نیازهای همه سایت هایی است که داده های حساس را نگهداری می کنند. گواهینامه های SSL نیز در هنگام ایجاد ارتباطی امن بین مارکت پلیس و سرور برقرار می شوند.

برای مشاغل آنلاین امروزی که اطلاعات پرداخت مشتریان را دارند، امنیت برای بسیاری از شرکت های آنلاین به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. اگر اطلاعات شخصی مشتریان و فروشندگان در معرض سواستفاده قرار داشته باشد، افراد از پیوستن به یک بستر مارکت پلیس که در آن کمبود امنیت وجود دارد، خودداری خواهند کرد. SSL نه تنها اتصالی ایمن برقرار می کند بلکه باعث می شود این ذهنیت در مشتری ایجاد شود که با امن ترین وب سایت سر و کار دارند.

افزایش حوادث جرایم اینترنتی، شرکت ها و صنایع را مجبور کرده است تا از داده های مشتریان و جزئیات پولی مراقبت کنند و از این نظر، SSL پاسخی ایده آل است. اگر در وب جستجو کنید، گواهینامه های مختلفی مانند AlphaSSL ،RapidSSL ،Comodo SSL در صنعت SSL پیدا خواهید کرد.

اعلان هوشمند


اعلان هوشمند ویژگی است که مشتریان را هر از چند گاهی در مورد فعالیت های مختلف، متوجه مارکت پلیس می کند. اطلاع رسانی به خریداران و فروشندگان در مورد پاسخ ها، پیام ها، پیشنهادات و بازخوردهای مختلف، بسیار ضروری است. اعلان های سریع یک بازار مجازی مفید را بوجود می آورند. پیشنهاد های استثنایی، به روزرسانی ها یا ورود محصولات جدید نیز، از طریق این ویژگی تحت تأثیر قرار می گیرند که تأثیر مستقیمی بر جریان درآمد یک تجارت آنلاین دارند.

برخی از مارکت پلیس های ایرانی


خوشبختانه در ایران سایت های تجارت الکترونیکی و مارکت پلیس ها در حال گسترش هستند و از این طریق به خیل عظیمی از مشاغل و برندها رونق بخشیده اند. در زیر تنها برجسته ترین مارکت پلیس های ایرانی را ذکر کرده ایم.

دیجی کالا


فروشگاه آنلاین و موفق دیجی کالا با سابقه ای درخشان، سهم زیادی در پیشرفت خرید و فروش اینترنتی در ایران دارد. این مجموعه از سال 1396 با هدف واسطه گری برای خریداران و مشاغل دیگر، جز مارکت پلیس های ایرانی معتبر قرار دارد.

اگر شما تولید کننده یا تاجر هستید و به دنبال مکانی برای فروش کالای خود می گردید، اگر محصولی خانگی درست کرده و نمی دانید در کجا آن را ارائه دهید، اگر حتی خودتان صاحب یک سایت هستید ولی نتوانستید کالای خود را بفروشید، هم اکنون وارد مارکت پلیس دیجی‌کالا شوید. این یعنی با چند کلیک ساده، کسب و کار آنلاین خود را دارید.

مارکت پلیس ایرانی دیجی کالا

فرانش


فرانش از مارکت پلیس های ایرانی آموزشی است که در زمینه ی تدریس و آموزش آنلاین خوش درخشیده و توانسته است به افرادی که توانایی خدمات آموزشی دارند، فرصت کسب درآمد دهد. فرانش با دریافت درصد همکاری مناسبی، تولید کننده ی محتوای آموزشی را در فروش یاری می کند، ولی خود فرانش برای محتوا دستمزدی نمی دهد.

این وب سایت تمام راهنمایی های لازم را به تولید کننده ارائه می کند. فرانش قوانین و استاندارد های ویژه ی خود را برای تولید محتوای ویدیویی دارد، از قبیل کیفیت صدا و تصویر، نحوه ی بیان، بخش بندی آموزشی و انتخاب موضوع. فرانش هیچ گونه تغییری در محتوای آموزشی لحاظ نمی کند و فقط به انتشار آن اکتفا می نماید، اما امکان بروز رسانی آموزش برای تولید کنندگان را در نظر گرفته است.

مارکت پلیس ایرانی فرانش

تخفیفان


از مارکت پلیس های ایرانی شناخته شده ی دیگر، سایت تخفیفان می باشد. این سایت بستری برای تبلیغ و فروش مشاغل و محصولات تولید کنندگان، از طریق ارائه تخفیف نموده است. تخفیفان اولین و محبوب ترین بستر تخفیف و خرید گروهی است. در این سایت می توانید از تخفیف های 40% تا 100% استفاده کنید و هزینه های زندگی خود را تا حدودی کاهش دهید.

از جمله مشاغلی که در تخفیفان کسب و کار خود را با اعلام تخفیف، تبلیغ و عرضه می کنند می توان انواع رستوران، هتل، آژانس های مسافرتی، کافی شاپ، آرایشگاه، کلینیک های سلامتی و زیبایی، آتلیه، سالن های تئاتر، باشگاه، استخر، شهربازی، فروشگاه ها و برندهای معتبر را نام برد. البته هر کدام از این مشاغل به دسته بندی های کوچکتری نیز تقسیم می شوند.

مارکت پلیس ایرانی تخفیفان

کالایاب



از دیگر مارکت پلیس های ایرانی، فروشگاه کالایاب است که پیش از این عمدتا با برند جی ال ایکس شناخته می شد. این فروشگاه اینترنتی سعی داشته به فروش انواع لوازم از قبیل لوازم دیجیتال و خانگی بپردازد. این برند طراح و تولید کننده ی گوشی‌های کلاسیک، هوشمند و تبلت بوده و به عنوان اولین شرکت تولید کننده ی تلفن همراه ایرانی از سال 1386 کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. در این وب سایت نیز بستر کمک به مشاغل دیگر فراهم آمده و تولید کنندگان می توانند به تبلیغ و فروش کالای خود بپردازند.



مارکت پلیس ایرانی کالایاب


  • دیوار




دیوار بزرگترین سایت نیازمندی های ایران، از مارکت پلیس های ایرانی بشمار می آید. این سایت یک پایگاه خرید و فروش بی واسطه ی آنلاین بوده که از سال 1392 شروع به کار کرده است. در دیوار خریداران و مشتریان مستقیما با هم تماس می گیرند و هیچ واسطه ای بین آنها وجود ندارد و تمام مسائل امنیتی بر عهده ی ذینفعان می باشد.

هر کسب و کاری حتی در صورت داشتن وب سایت تجاری باز هم می تواند در اینجا کالای خود را به فروش برساند. اگر فروشنده ای بخواهد در زمان کمتری و با سرعت بیشتری خدمات یا محصول خود را به مخاطبان عرضه کند، با پرداخت حق آگهی این فرصت برایش مهیا می شود.

مارکت پلیس ایرانی دیوار

کافه بازار


کافه بازار از جمله مارکت پلیس های ایرانی بسیار موفق است. کافه بازار بستری برای ارائه برنامه ها و بازی های اندرویدی است که توسط شرکت آوای هوشمند همراه هزاردستان، ساخته شده است. این بستر در ژانویه سال 2011 توسط فارغ التحصیلان و دانشجویان ایرانی تاسیس شد و از آن زمان تلاش کرده تا با همکاری توسعه دهندگان با استعداد ایرانی، بستر جامعی از خدمات و محصولات دیجیتالی را به کاربران اندروید ارائه دهد.

بدیهی است هر دانش آموخته یا مشتاق به اپلیکیشن و برنامه های اندروید می تواند به طراحی و اجرای این موارد اهتمام ورزد و از این طریق محصولات و خدمات خود را به فروش برساند.

مارکت پلیس ایرانی کافه بازار

اسنپ فود




اسنپ‌ فود پیشگام در سفارش آنلاین غذا و بزرگ‌ترین سامانه ی سفارش آنلاین غذا می باشد. اسنپ‌ فود، علاوه بر سفارش غذا، خدمات سفارش آنلاین کیک و شیرینی و سوپرمارکت آنلاین را نیز ارائه می‌ کند. شما با سفارش غذا از اسنپ فود به طیف وسیعی از رستوران‌ ها، غذاها و بهترین برندها دسترسی خواهید داشت.


در نتیجه رستوران ها، شیرینی فروشی ها، کافی شاپ ها و سوپرمارکت ها می توانند از این طریق خدمات خود را در دید عموم افراد قرار داده و بفروشند. برای مثال بعضی از برندها مانند عطاویچ، باگت، نان سحر، هانی، هیوا و... به کسب و کار خود رونق بیشتری داده و مشتریان راحت تر غذاهایشان را سفارش می دهند. این چنین اسنپ فود در زمره ی مارکت پلیس های ایرانی قرار می گیرد.


مارکت پلیس ایرانی اسنپ فود




تاکسی یاب، تپسی، شیپور، کتابراه، فیدیو، چنل بی و صبا ویژن را نیز می توان به عنوان مارکت پلیس های ایرانی نام برد.

 

 
نظرات سوالات
355
16 فروردین 1400 ساعت 12:20:15
رسول زندیان
معرفی مارکت پلیس اینچند

سلام . ممنون از مطلب خیلی عالی و کاملتون . بنده مدیر سایت اینچند (inchand.com) هستم . ما یک مارکت پلیس در حوزه فروش کالا هستیم که چند سالیه فعالیت میکنیم . می خواستم درخواست کنم شما در مطلبتون سایت اینچند را هم به عنوان مارکت پلیس معرفی نمایید و لینک دهید . چنانچه در این مورد هزینه ای هم داشته باشه مشکلی نیست اعلام بفرمایید . ممنون از توجه . رسول زندیان . rasool.zandian@gmail.com واتس اپ هم می توانید پیام دهید. ۰۹۳۷۱۹۸۴۴۸۶

پاسخ
نظر جالب بود؟
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

ثبت پست مهمان با لینک های فالو

خدمات ثبت پست مهمان و درج بکلینک با لینک های فالو توسط سایت سلفری sellfree

معرفی چند سایت برتر ایرانی برای بک لینک سازی

با بک لینک سازی و استفاده از سایت‌های بک لینک سازی، رتبه وب‌سایت‌تان را بهبود داده و افزایش حضور آنلاین خود را...

سایت های برتر آگهی رایگان

سایت های بسیار زیادی جهت ثبت آگهی در کشور وجود دارند که از معروف ترین آنها وب سایت رایگان بفروش، دیوار و شیپور می...

اپلیکیشن های ثبت آگهی رایگان

جهت ثبت آگهی در اینترنت می توانید از دو طریق طریق سایت ثبت آگهی و برنامه ثبت آگهی اقدام نمایید. برنامه ها و سایت...

معرفی روش های بازاریابی آنلاین

به هر روشی که در آن شخص تلاش می کند تا مخاطب را جذب محصول کرده و به خرید تشویق کند بازاریابی می گویند. بازاریابی به...

چطور میتونم ویدیوهای آموزشی و فایل های دیجیتالی خودم رو بفروشم؟

فروش ویدیوهای آموزشی در هر حوزه و فایل های دیجیتالی از طریق سایت رایگان بفروش (سلفری)

قوانین فروشگاه های اینترنتی (قوانین فروش آنلاین کالا)

قوانین فروشگاه های اینترنتی به اندازه کالایی که ارائه می دهند مهم است. در واقع یکی از مهم ترین مواردی که یک کسب...

سیستم های مدیریت محتوای رایگان برای طراحی سایت

هنگامی که صحبت از ساخت وب سایت هایی می شود که متمرکز بر محتوا هستند، بهترین گزینه معمولاً انتخاب سیستم مدیریت محتوا...

با تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی آشنا شوید

در دنیای مدرن بسیاری از افراد ترجیح می دهند از فروشگاه های آنلاین خرید کنند. سایت های فروشگاهی انواع مختلفی دارند...

بزرگترین شرکت های استارت آپی ایران

امروزه در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم. دنیایی که درآمد افراد از کسب و کارهای اینترنتی به دست می آید. استارت آپ کسب...

درج آگهی در سایت های تبلیغاتی

عصر حاضر را عصر تکنولوژی و فناوری نامیده‌اند و قطعاً در این عصر یکی از بهترین روش‌های افزایش مشتری از طریق تبلیغات...

روش های جدید تبلیغات کدامند؟

تبلیغات را می توان یکی از شیوه های ارتباطی بین صاحبان کسب و کار با مشتریان بالقوه و بالفعل در بازاریابی تعریف کرد....

روش های افزایش فروش اینترنتی

افزایش فروش اولین دغدغه و مشکل برای فروشگاه های آنلاین است. آن ها باید سعی کنند محصولات خود را به صورت آنلاین به...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد