جستجو

تفاوت اینترنت و اینترانت ملی چیست؟

(11 رای)
به روز رسانی: 04 دی 1398 ساعت 19:58:56
تاریخ ثبت: 13 آذر 1398 ساعت 23:21:14
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/21766
292795_853
اینترنت، پر استفاده ترین و گسترده ترین شبکه کامپیوتری است، اما تنها نوع شبکه کامپیوتری نیست و شبکه های دیگری برای اشتراک گذاری دیجیتالی اطلاعات وجود دارد.

اینترنت، اینترانت و اکسترانت سه شکل مشابه و متفاوت از شبکه کامپیوتری هستند. باید بدانید که اینترنت برای عموم باز است اما اینترانت و اکسترانت فقط برای گروه مشخصی طراحی شده است.

تفاوت عمده این سه شبکه با هم در نحوه دسترسی به آن ها است. در این مقاله ابتدا به معرفی این سه شبکه می پردازیم و در ادامه به توضیح در مورد تفاوت بین اینترنت و اینترنت ملی خواهیم پرداخت.

اینترنت

اینترنت یک شبکه بزرگ برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات عمومی است. این شبکه به وسیله دستگاه اتصال به شبکه، برای عموم مردم قابل دسترسی است و به صورت صفحات وب به هم پیوسته است.

در واقع اینترنت، شبکه ای سراسری و جهانی است که به عنوان وب گسترده جهانی در بین مردم شناخته می شود.

اینترانت

اینترانت برای گروه کوچکی طراحی شده است و فقط برای این افراد قابل دسترسی است. این شبکه بیشتر در سازمان ها و بیزینس ها مورد استفاده قرار می گیرد تا با استفاده از این شبکه فایل ها و منابع از سرورها و کامپیوتر های داخل یک مجموعه، به راحتی و با امنیت اشتراک گذاری شودند.

در واقع هدف اصلی طراحی اینترانت این بوده است که اعضای یک گروه که در یک مکان حضور دارند بتوانند به راحتی فایل ها را با همدیگر به اشتراک بگذارند.

وظیفه دیواره آتش یا Firewall این است که از دسترسی اینترنت به اینترانت جلوگیری کند. اینترانت ممکن است به اینترنت اجازه دسترسی بدهد یا ندهد ولی همانطور که گفته شد دیواره آتش از دسترسی اینترنت به اینترانت جلوگیری می کند.

اکسترانت

این شبکه مانند اینترانت است، تنها تفاوت آن دسترسی از طریق پرتال وب است. افرادی که از اکسترانت استفاده می کنند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور می توانند از هر جایی به قسمت مورد نظر دسترسی داشته باشند.

هدف اصلی طراحی اکسترانت، اشتراک گذاری اطلاعات و فایل ها در داخل یک گروه، که اعضای این گروه در یک مکان خاص متمرکز نیستند.

هر ساله دوم تا هشتم شهریور مصادف با هفته دولت است معمولاً در این بازه زمانی، پروژه های بسیار زیادی در نقاط مختلف کشور افتتاح می شود و شروع به کار می کنند. شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی، یکی از همین طرح ها است که در سال های اخیر بسیار مورد بررسی قرار گرفته است و بحث های زیادی در مورد آن وجود دارد. طبق گفته مسئولان طرح اینترنت ملی در هفته دولت امسال به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد.

شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی چیست؟

576243_503

شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی، شبکه ای است که به منظور بهبود ارتباطات داخلی و افزایش کنترل و کاهش هزینه های ارتباطی درون کشور طراحی شده است.

برای اولین بار این طرح در دولت نهم، توسط وزیر ارتباطات محمد سلیمانی، مطرح شد. سیاست اجرایی برای شروع به کار شبکه ملی اطلاعات بر مبنای قطع ارتباط کاربران داخلی با شبکه بین المللی وب بوده است که این امر یکی از بزرگ ترین دغدغه های کاربران اینترنت در ایران بوده است. تأکید مسئولان در دوره نهم بر بی نیاز شدن کاربران ایرانی از اینترنت خارجی بوده است. اما این طرح در آن دوره به دلایل زیادی نتوانست اجرایی شود و در دوره دهم با تغییر کردن وزیر ارتباطات، نحوه اجرای آن دچار تغییراتی شده است.

وزرای دوره دهم، رضا تقی پور و محمد نامی با هدف اصلاح این طرح، تعریف صحیح تری از این طرح را ارائه دادند تا بتواند فضای منفی ایجاد شده حاصل از طرح پیشنهادی دوره قبل را کاهش بدهند که البته باز هم توفیقی در این زمینه بدست نیاوردند.

در برنامه پنجم توسعه، تعاریف و مفاد مشخصی برای اینترنت ملی، همچنین ردیف بودجه برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد و مجلس سعی کرد با تعریف اهداف اینترنت ملی فضای منفی نادرست ایجاد شده در بین کاربران ایرانی را تلطیف دهد.

طبق قانون جدید، شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) خواهد بود و سوئیچ ها، مسیریاب ها و مراکز داده ای نیز در کنار آن به کار گرفته خواهند شد تا درخواست های دسترسی داخلی به اطلاعاتی که در داخل کشور نگهداری می شوند از طریق شبکه خارجی اینترنت قابل دسترس نباشند. همچنین در تبصره ای از قانون شبکه ملی اطلاعات امکان ایجاد شبکه های اینترانت و امن نیز برای مشترکین داخلی فراهم شده و دولت ملزم به ایجاد دسترسی 60 درصد خانوارها به شبکه پر سرعت و 100 درصد کسب و کارها به این شبکه می باشد.

سوال ایجاد شده این است تمام این اطلاعات فنی چه تفاوت هایی در وضعیت کاربران اینترنت ایران ایجاد می کند؟

طبق قانون مصوب، کاربران ایرانی به راحتی می توانند از شبکه جهانی وب استفاده کنند و تغییر محسوسی در شرایط استفاده از شبکه جهانی وب ایجاد نشده است و فقط تعرفه استفاده از اینترنت داخلی و خارجی تغییر کرده است و این تفاوت تعرفه اخیراً ابلاغ شده و البته تا زمان اجرای آن مدت زمانی باقی است.

هدف اصلی اینترنت ملی چیست؟

در واقع هدف اصلی اینترنت ملی، ایجاد شبکه ای پر سرعت و امن برای کاربران و کسب و کارهایی است که نیاز به استفاده از اینترنت بین المللی ندارند و بیشتر نیاز به استفاده از اینترانت دارند.

سازمان های دولتی، نهادهای اداری و قضایی، بانک ها، مدارس و دانشگاه ها نمونه های هستند که می توانند از طریق یک شبکه اینترانت با یکدیگر در ارتباط باشند و اطلاعات لازم را با سرعت بالا با هم به اشتراک بگذارند. سرعت اینترانت به دلیل عدم دسترسی کاربران خارجی بالا است و تبادل اطلاعات در آن دارای امنیت بالای است.

درصورت برقراری ارتباط اینترنت ملی بین سازمان هایی مانند صدا و سیما و شبکه اینترنت کشور کاربران خانگی می توانند از پخش آنلاین و با کیفیت بالا استفاده کنند.

در مصوبه شورای عالی فضای مجازی نیز به این مورد اشاره شده که زیر ساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات، مستقل، داخلی و حفاظت شده، نسبت به شبکه های اینترنت بین المللی است و برای ارتباط با اینترنت بین المللی امکان تعامل مدیریت شده تعریف شده است.

مزیت های اینترنت ملی

اینترنت ملی در برخی از کشورها به غیر از ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد استفاده از اینترنت ملی برای موارد مهم و امنیتی قابل توجیه است.

برخی از مزایای استفاده از اینترنت ملی:

  • کاهش هزینه های اینترنت جهانی

  • امکان اتصال ایمن با سرعت بالا و هزینه کم واحدهای مختلف یک سازمان یا یک شرکت در نقاط مختلف کشور

  • افزایش امنیت برای مواردی مثل تراکنش های بانکی یا کاربردهای دولتی و سازمانی

  • افزایش پایداری ارتباطات مهم داخلی

  • کاهش خطرات حمله های مخرب از سطح جهان روی سرویس های دولتی و امنیتی


تفاوت هزینه اینترنت ملی و اینترنت جهانی

با توجه به این نکته که ارتباطات در اینترنت ملی از مسیر جهانی عبور نمی کند بنابراین هزینه آن نیز کمتر است.

برخی از سایت های فیلم و سریال بخش زنده تلویزیون با اپراتور های اینترنت قرارداد های را منعقد کرده اند که شما می توانید در این سایت ها با اینترنت مجانی به تماشای فیلم و یا سریال مورد علاقه خود بپردازید. برخی از سایت های پر بازدید داخلی روی این شبکه ها واقع شده اند و کاربران می توانند از اینترنت نیم بها استفاده کنند.

امیدواریم که هزینه ها و موانع و مشکلات موجود در استفاده از این سایت ها کاهش پیدا کند تا ارتباطات که کاملا داخلی هستند با سرعت نامحدود و کیفیت بالا و قیمت ارزان در اختیار کاربران قرار بگیرد.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

بهترین و محبوب‌ترین سرگرمی برای بازنشستگان چیست؟

بهترین و محبوب‌ترین سرگرمی برای بازنشستگان چیست؟ بازنشستگی مرحله ای از زندگی است که زمان آزاد و فرصت های فراوانی...

بک لینک سازی چیست؟

در این مقاله، مفهوم اصلی بک لینک سازی چیست؟ (ایجاد پیوندهای برگشتی) و اهمیت آن در افزایش اعتبار و رتبه وب‌سایت شما...

بک لینک طبیعی چیست؟

در اینجا درباره اهمیت بک لینک طبیعی در بهبود رتبه وب‌سایت شما می‌آموزید. مزایا، استراتژی‌ها و پرسش‌های متداول...

تبلیغات رایگان کسب و کار در اینترنت

در این مقاله، با تبلیغات رایگان آشنا شوید و چگونه از آن برای جذب مشتریان و افزایش رشد کسب و کار خود بهره‌برداری...

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ روشی جدید و خلاقانه در بازاریابی مدرن است. احتمالا کلمه اینفلوئنسر برای شما ناآشانا باشد یا...

با تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی آشنا شوید

در دنیای مدرن بسیاری از افراد ترجیح می دهند از فروشگاه های آنلاین خرید کنند. سایت های فروشگاهی انواع مختلفی دارند...

خرید کالای اساسی از اینترنت

اگر به یکی از فروشگاه های اینترنتی بزرگ کشور مراجعه کنید، خواهید دید که در بخشی از آن قسمتی وجود دارد که می توانید...

نحوه فروش کالا های دسته دوم در اینترنت

خرید و فروش کالا های دست دوم در اینترنت به یک منبع کسب درآمد تبدیل شده است. گاهی اوقات شما کالا هایی را که نو نیستند...

خرید کالا های دست دوم در اینترنت

در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد های خرید کالاهای دست دوم در اینترنت آشنا کنیم. گاهی اوقات شرایط باعث می شود...

خرید عمده کالا از اینترنت

خرید عمده کالا از اینترنت یکی از اصطلاحاتی است که این روزها زیاد به گوش می خورد. اما منظور از این عبارت چیست؟ چه...

ایمیل مارکتینگ چیست؟

این روز ها اسم ایمیل مارکتینگ یا به عبارت ساده تر همان بازاریابی از طریق ایمیل را خیلی از ما شنیده‌ ایم. اگر همین...

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی اینستاگرام امروزه بسیار معروف شده است. در واقع می توان گفت بازاریابی اینستاگرام...

بازاریابی الکترونیکی چیست؟

بازاریابی وب، بازاریابی دیجیتال، بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین؛ همه این کلمات به طور مترادف برای بازاریابی...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد