در بحث سئو و بهینه سازی وبسایتها یکی از موارد مهم لینک دهی است. اصطلاحی که در این زمینه مورد استفاده است همان بک لینک یا پیوند ورودی است. Natural Link هم دقیقا به این معناست که بدون دخالت مالک وبسایت، یک بک لینک طبیعی و خوب انجام شود. اما اینکه خود بک لینک و بک لینک طبیعی واقعا چیست و چگونه ایجاد میشوند، مباحثی هستند که در این مقاله در مورد آنها صحبت میکنیم:
اگر از آن دسته از افرادی هستید که به سئو اهمیت داده و در مورد آن به دنبال یادگیری مطالب بیشتری هستید حتما در مورد بک لینک هم اطلاعاتی دارید. همانطور که میدانید بک لینک یا همان پیوند ورودی یک لینک یا پیوندی است که یک صفحه از وبسایت را به صفحه وب دیگری یا وبسایتی دیگر مرتبط میکند.
تعداد بک لینک یکی از عواملی است که برای موتورهای جستجویی مانند گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است. اما این موضوع به آن معنا نیست که هرچه بک لینک بیشتر باشد لزوما وبسایت شما میتواند جایگاه بهتری را در موتورهای جستجو کسب کند. بنابراین بهترین بک لینکها همان پیوندهایی هستند که به صورت طبیعی به وجود آمدهاند و البته از کیفیت بالایی هم برخوردار باشند. ویژگی کلی بک لینک خوب به صورت زیر است:
بک لینک طبیعی همان لینکی است که به صورت اورجینال و بدون دخالت ایجاد میشود. یکی از مهمترین روشهای بهینه سازی خارجی وبسایت که به بهبود رتبه وبسایت شما هم کمک میکند همین بک لینک طبیعی است. برای توضیح بیشتر لازم است که بدانید بک لینکهای طبیعی و با کیفیت دارای خصوصیات زیر نیستند:
این ویژگیها در بک لینکهای ساختگی و غیرطبیعی وجود دارند که بسیاری از افراد، مالکان وبسایتها، بلاگرها و ... با استفاده از آنها سعی در دور زدن گوگل و الگوریتمهای آن کردهاند اما با ایجاد الگوریتم پنگوئن گوگل در سال 2012 میلادی و آپدیتهای آن، استفاده از بک لینکهای غیرطبیعی و ساختگی به نوعی پنالتی برای مالک وبسایت تبدیل شد.
یک بک لینک طبیعی به عنوان مرجعی از یک محتوای متنی یا وبسایت یا یک منبع شناخته میشوند. به طور مثال میتوان گفت اگر شما قادر باشید یک محتوای متنی جذاب و با کیفیت را به نگارش درآورید که خواننده را وادار به لینک دادن از محتوای وبسایت خود به سایر صفحات یا وبسایتها کنید، توانستهاید یک بک لینک طبیعی ایجاد کنید. به زبانی سادهتر اگر شما بتوانید سایر وبمسترها، بلاگرها یا مالکان وبسایتها را متقاعد کنید که از محتوای شما ( مانند وبلاگها، عکسها، محصولات، ویدئوها، متون و ...) لینکدهی کنند، به این معناست که وبسایت شما از نظر آنها مفید بوده بنابراین میتوانید توجه گوگل و سایر موتورهای جستجو را نیز به خود جلب کنید.
در مورد بک لینک طبیعی به طور کلی میتوان بیان کرد که معمولا دارای خصوصیات زیر است:
مزایای بک لینک طبیعی بصورت کلی به صورت زیر هستند:
1- اطلاع از لینکها، علاقمندیها و نیازهای مخاطبان هدف:
براساس الگوریتمهای پاندا و پنگوئن، گوگل به سایتهایی که برای مخاطبانش ارزش زیای قائل باشد، ارزش و اعتبار بیشتری میدهد. از جنبه سئو و بهینهسازی وب سایت این ارزش قائل شدن همان رضایت مخاطب است. برای کسب اطلاعات درباره علائق کاربران میتوانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:
Google Trends
Bing Trending Topics
Twitter Trending Topics
Google News Story
2- روی محتوای وبسایت خود تمرکز زیادی داشته باشید:
وقتی از خواسته و علاقمندی مخاطبان خود اطلاع پیدا کردید، لازم است که محتوای خود را براساس این نیازها و علائق تنظیم کنید. به نحوی میتوان گفت که بازاریابی محتوا کنید. بازاریابی محتوا، میزان دیده شدن وبسایت شما را افزایش میدهد. محتوای شما باید بهگونهای باشد که :
3- محتوای خود را به خوبی و به شکلی قدرتمند تنظیم کنید. همانطور که قبلا هم عنوان شد، داشتن محتوایی ارزشمند که از قوانین و الگوریتمهای گوگل هم پشتیبانی کند میتواند زمینه ساز یک بک لینک طبیعی برای وبسایت شما باشد. مطلبی که به وبسایت و محتوای آن مرتبط است میتواند مخاطب را به لینکدهی ترغیب کند.
4- لینکهای خود را متنوع کنید. بک لینک طبیعی و باکیفیت همیشه به صفحه اصلی شما اشاره نمیکند. به صفحات دیگر وبسایت خود هم توجه کافی داشته باشید. هم چنین باید ساختار لینکدهی داخلی خود را هم به شکلی حرفهای تنظیم کنید که تناسب مابین لینکدهی خارجی و داخلی به درستی رعایت شده باشد. خیلی خوب است که لینکدهی را از تمام دامنهها مانند org، net، edu، gov و ir هم انجام دهید و به این شکل تنوعی در لینکدهی وبسایت خود داشته باشید.
5- از شبکههای اجتماعی برای ساخت بک لینک طبیعی استفاده کنید. شبکههای اجتماعی کانالی مطمئن و کامل برای ارتقا محتوای شما هستند بطوری که وبسایت شما را قادر میسازند تا مخاطبان بیشتری را جذب خود کرده و در نتیجه بک لینک طبیعی بیشتری را به خود اختصاص دهد.
محتوایی را انتخاب کنید که با زمینه وبسایت شما مرتبط بوده و قابل اشتراک گذاری در شبکههای اجتماعی باشد. استفاده از تیزرهای تبلیغاتی، بنرهای مرتبط با زمینه فعالیت وبسایت شما، محتوای متنی مرتبط و ... میتواند مخاطب را ترغیب به مشاهده و یا مطالعه محتوای شما در شبکه اجتماعی کند.
6- ارتباطات شبکهای و اینترنتی خود را بیشتر کنید. برخلاف روشهای سنتی ساخت بکلینک، ساخت بکلینک طبیعی به معنای ارتقا سطح ارتباطات اینترنتی شما نیز هست. با گروهها، شرکتها، افراد و وبسایتهایی ارتباط بگیرید که با محتوای شما مرتبط هستند و لینکدهی ارزشمندی را برای شما به ارمغان میآورند. از اینفلوئنسرها استفاده کنید و لینکدهی داشته باشید.
در بک لینک طبیعی همواره تلاش کنید تا بهترین باشید. اطلاعات روز دنیا را به دست آورید تا در کار خود به شکل تخصصی فعالیت کنید. این را به خاطر داشته باشید که مردم معمولا به حرفهایها توجه دارند و حرف آنهاست که خریدار بیشتری دارد پس سعی کنید از لحاظ اطلاعات خود را غنی سازید تا بتوانید بک لینک طبیعی را با کارایی بیشتر و تخصصی تر انجام دهید.