جستجو

بررسی کپی بودن یک مقاله

(13 رای)
به روز رسانی: 28 مرداد 1398 ساعت 20:37:24
تاریخ ثبت: 20 مرداد 1398 ساعت 00:36:56
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/16092
زمانی یک متن یا مقاله برای ما جذاب خواهد بود که محتوایی منحصر به فرد داشته باشد. جذاب بودن متن مقاله به خواننده کمک می کند تا در مورد مطالبی که تا به حال به آن ها دسترسی نداشته است، اطلاعات ارزشمندی کسب کند و همچنین به نویسنده و منتشر کننده مقاله کمک می کند تا در مدیریت محتوای خود از مقالات جدید و متمایز استفاده کنند که به طبع این موضوع در مباحث سئو نیز هائزاهمیت است.

کپی بودن مقاله که با عنوان Plagiarism یا سرقت علمی یا دستبرد علمی نامیده می شود، استفاده از نظرات، نوشته ها و دستاوردهای علمی دیگران به نام خود است. این کپی کردن می تواند عینا مانند متون نوشته شده باشد که بی شک در بسیاری از سایت ها این موضوع را مشاهده می کنید و هم می تواند به صورت بازنویسی با محوریت اصلی و دیدگاه نویسنده بدون درج منبع صورت گیرد.

تمامی موارد زیر به عنوان سرقت علمی محسوب می شوند:what-is-plagiarism-1-638

  • تبدیل به کار فرد دیگری با عنوان خود شما

  • کپی کردن کلمات یا ایده های شخص دیگری بدون دریافت اجازه

  • عدم قرار دادن نقل قول در بخش های مختلف مقاله

  • دادن اطلاعات نادرست در مورد منبع نقل قول

  • تغییر کلمات اما کپی کردن ساختار جمله از یک منبع بدون دریافت اجازه

  • کپی کردن بسیاری از کلمات یا ایده ها از یک منبع که اکثر کارهای شما را تشکیل می دهد.


البته این موضوع را نباید فراموش کرد که کپی بودن یک مقاله صرفا جنبه ی منفی محسوب نخواهد شد. اما این موضوع زمانی در نظر گرفته می شود که منبع درج مطلب یا مقاله حتما ذکر شود. در بسیاری از موارد مقالات به شکلی حرفه ای کپی و بازبینی می شوند که حتی از خود مقالات اصلی تاثیر بیشتری در بیننده خواهند گذاشت. در این مقاله ما سعی می کنیم به شما آموزش دهیم که چطور کپی بودن مقاله را می توان تشخیص داد.

 

راه های بسیاری برای تشخیص کپی بودن مقاله وجود دارد. یکی از اولین آن ها سپردن مقالات مورد نظر به سایت های رایگان و پولی برای بررسی این سرقت ادبی است. وب سایت های رایگان به علت محدودیت در جستجوی کلمات کلیدی و محتوای مقاله در سایت ها و مجلات معتبر و فقدان توانایی در ارائه گزارشی دقیق از میزان تشابه میان مقاله کپی شده با نسخه اصلی پیشنهاد نمی شود. با این در زیر چند نمونه از سایت های رایگان آورده شده است:


www.duplichecker.com


www.plagiarism.net


www.smallseotools.com4


www.academicplagiarism.com


www.dustball.com/cs/plagiarism.checker


www.plagiarism-detect.com


www.scanmyessay.com


www.paperrater.com/plagiarism_checker


www.effectivepapers.com/plagiarism-checker-for-students.html


www.plagiarismsoftware.net


www.ithenticate.com


www.diffnow.com


www.text-compare.com


www.diffchecker.com


www.textdiff.com


راه حل دوم استفاده از نرم افزارهای پولی و قدرتمند تشخیص سرقت علمیمی باشد. انتخاب این نرم افزارها بسته به هدف شما از بررسی مقالات متفاوت است. گاهی اوقات این موضوع به حدی هائز اهمیت است که فرد یا سازمان تاکید بر تخصیص هزینه نسبتا بالایی برای بررسی محتوای مقالات مورد نظر دارد تا بهترین نتیجه را کسب کند. یکی از این نرم افزارها ترنیتین است (www.turnitin.com). این نرم افزار یکی از بهترین ها در این زمینه محسوب می شود که در ابتدا به صورت رایگان و سپس در ازای دریافت پول به شما خدمت رسانی می کند. عمل شناسایی محتوای کپی شده به این صورت است که با انتخاب زبان مورد نظر خود در این سامانه با دارابودن بیش از میلیون ها پایگاه های داده در زمینه های مختلف می توانید از کپی بودن متن مقاله اطلاع پیدا کنید. هم چنین چندین نرم افزار مشابه نیز وجود دارد که با رویکردی مشابه ترنیتین با دریافت هزینه ای، مقالات را بررسی کرده و نتیجه اصل و کپی بودن را به همراه منبع برای شما به نمایش خواهد گذاشت که تعدادی از آن ها در زیر آمده است:

www.copyscape.com


www.smallseotool.com


www.plagscan.com


www.ithenticate.com


پیشنهاد بعدی ما به شما این است که در سایت های معتبر داخلی به بررسی کپی بودن مقالات بپردازید. اما باید این نکته مهم را فراموش نکنید که نرم افزارها یا سایت های داخلی تنها قادر به بررسی مقالات فارسی زبان هستند. یکی از این سامانه ها، سامانه سمیم است (www.saminnoor.ir) که در حوزه های علوم انسانی و اسلامی به بررسی کپی یا اصل بودن محتوای مقاله می پردازد. ثبت نام در این سامانه بسیار آسان بوده و تنها نیاز به ثبت نام از طریق شماره تلفن همراه دارد.

1

یکی دیگر از سامانه های تشخیص سرقت علمی، سامانه همانند جو است. این سامانه توسط پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) ایجاد شده است. در این سامانه نیز ابتدا ثبت نام کرده و سپس در بخش سامانه همانند جو، عنوان مورد نظر خود را جستجو کرده و با پرداخت مبلغی ناچیز می توانید از مقالات مشابه یا عناوین مشابه که در این سامانه ثبت شده اند، استفاده کنید. نکته ای که باید مد نظر قرار دهید این است که ایرانداک سامانه جامع ثبت پایان نامه های دانشجویان کل کشور می باشد لذا ممکن است نتیجه جستجوی شما قطعا قابل اطمینان نبوده و مقاله مورد جستجو مقاله مستخرج از پایان نامه و رساله نباشد یا اصلا در این سامانه ثبت نشده باشد. لذا پیشنهاد ما به شما این است که به این سامانه صرفا تکیه نکنید.

۲

راه حل دیگر ما به شما اندکی به موضوعات بخش سئو مرتبط است که در این بخش به شما کمک شایانی خواهد کرد. در ابتدا کلمات کلیدی یا جملاتی را که فکر می کنید در مقالات دیگر نیز به وفور وجود خواهد داشت، انتخاب کنید و تنها با سرچ مرحله ای آن ها در موتورهای جستجوگر موارد مشابه را بررسی کنید. دقت نمایید طول جملات بیش ار دو خط نباشد. منتها این موضوع را به خاطر داشته باشید که این روش تنها به عنوان راهنما می تواند به شما کمک کند و راه حل اصلی برای تشخیص کپی بودن مقاله محسوب نخواهد شد.

** همیشه به این نکته کلیدی دقت نمایید که کپی بودن محتوای سایت شما از اعتبار آن به طور یقین می کاهد. بنابراین سعی کنید مقالات خود را بدون کپی از منابع دیگر در صفحات سایت درج نمایید. **

 

راهکار بهینه برای جلوگیری از کپی کردن مقالاتhow-plagiarism-checker-work-1

اگر تصمیم دارید درباره موضوعی مطلبی بنویسید، ابتدا موضوع مورد نظرتان را در منابع مختلف جستجو کنید و فهرستی از مطالب مورد نیاز خود تهیه نمایید. این کار نیازمند آن است که در مورد موضوع مورد بررسی خود تا حدی اطلاعاتی کسب کرده باشید. پس قدم نخست یادگیری مقاله نویسی در حد ابتدایی است. سعی کنید مطالب شما پشتوانه علمی داشته باشند پس از ارایه نظرات شخصی بدون داشتن دانش کافی در مورد موضوع مورد بررسی پرهیز کنید. توجه داشته باشید نوشته شما ماهیت و هویت برند شماست، پس در ساده نویسی و روان نویسی حداکثر تلاش خود را نمایید و در نهایت متنی را که نوشته اید، چندین بار مطالعه کنید تا ایرادات و کج فهمی های احتمالی برطرف شود. در نهایت عصاره فکری شما که روی کاغذ نوشته می شود اثر منحصر به فردی خواهد بود که شاید تلفیقی از چندین منبع علمی باشد اما می تواند با زبانی ساده تر در بیننده تاثیر بهتر و بیشتری بگذارد.

 
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

آشنایی با انواع لوستر و بررسی آن ها

در این محتوا با مفاهیم مختلفی در رابطه با انواع لوستر ها و برخی مفاهیم پیرامون این مسئله آشنا خواهیم شد.

نحوه بررسی قابل اعتماد بودن یک فروشگاه اینترنتی؟

در این مقاله میخواهیم درباره ی چگونگی خرید از یک فروشگاه امن حرف بزنیم. در مرحله ی اول بهتر است درباره فروشگاهی...

ابزار گوگل جهت بررسی موضوعات داغ

یکی از قابلیت های گوگل این است که شما می توانید موضوع مورد نظر خود را در سریعترین زمان ممکن جستجو کنید و بیابید....

بررسی سئو وب سایت به صورت آنلاین

بررسی سئو وب سایت به صورت آنلاین برای آنالیز عملکرد کلمات کلیدی، بک لینک ها، بررسی رتبه الکسا، آنالیز تگ ها و ......

بررسی و مقایسه نوت 10 و نوت 10 پلاس سامسونگ

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان و کلی حرف و حدیث، دو گوشی گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس سامسونگ به بازار عرضه...

سایت های بررسی سئو وب سایت

موتورهای جست‌وجوگر این امکان را به کاربران می‌دهند تا در کم‌ترین زمان ممکن و با حداقل هزینه جواب پاسخ‌های خود...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد