انواع تبلیغات در ایران

نوشته شده توسط | دسته بندی: | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | لینک کوتاه: http://sellfree.ir/?p=30305 | تایید شده

انتشار در: لینکدین تلگرام فیسبوک توئیتر واتس آپ
(می توانید نظر خود را در مورد این مقاله ثبت نمایید)

download

مقدمه

تمامی صاحبان صنایع به خوبی می دانند که برای معرفی کالای خود به دیگران باید از تبلیغات استفاده کنند. همچنین تبلیغات باید به روش اصولی انجام شود تا تأثیر خود را چند برابر کند و بتواند هزینه مصرف شده را به صاحب کار باز گرداند و سبب افزایش فروش و سود شود.

در عصر تکنولوژی و عرضه کالا، تبلیغات به یک صنعت تبدیل شده است. امروزه روش های مختلفی برای تبلیغ کالا به جهان معرفی شده است. شکل سنتی تبلیغات جای خود را به روش نوین داده است و بازاریابی و تبلیغات به صورتی اینترنتی انجام می شود.

در این مقاله به تعریف و تاریخچه ورود تبلیغات به ایران می پردازیم و همچنین انواع تبلیغات تجاری را مورد بررسی قرار می دهیم.

تاریخچه تبلیغات در ایران

تاریخ تبلیغات در کشور ما به سالهای قبل باز می گردد. در واقع می توان گفت در دوره باستان نیز ایرانیان از تبلیغات استفاده می کردند. از نمونه های تبلیغات در دوره باستان می توان به علایم تجاری، دیوار نوشته ها و جارچی ها اشاره کرد.

کم کم تبلیغات مانند سایر کشورها به شکل بروشور و کاتولوگ برای معرفی خصوصیات محصولات به مشتری تغییر داده شد. در سال ۱۳۱۴ و به دنبال تشکیل فرهنگستان در ایران کلمه آگهی به جای اعلان در بین مردم رواج پیدا کرد.

در واقع می توان گفت اولین آگهی در زمان محمد شاه قاجار به درخواست یک تاجر فرنگی به نام “موسیو روجاری” در شماره ششم روزنامه وقایع اتفاقیه به چاپ رسید. شرکت های تبلیغاتی تقریباً از سال ۱۳۱۶ کم کم فعالیت خود را آغاز کردند. اولین مؤسسه تبلیغاتی در ایران کانون آگهی زیبا بود.

تمامی مردم حتی افرادی که در دور دست ترین نقاط جهان زندگی می کنند با تبلیغات آشنایی دارند و از آن استفاده می کنند. امروزه صاحبان صنایع با استفاده از تبلیغ، مصرف کنندگان را از مزایای استفاده از کالای خود مطلع می کنند.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات یعنی انتشار افکار و در لغت به معنای رساندن پیام یا خبر به سایر افراد است. “عمل جلب توجه مردم به محصول یا فعالیت تجاری” تعریف فرهنگ لغت از تبلیغات است.

تبلیغات تجاری

تبلیغاتی که شما برای رونق کسب و کار شرکت، فروشگاه و … خود انجام می دهید تبلیغات تجاری هستند. برای اینکه بتوانید در کار تبلیغاتی خود موفق شوید، انتخاب نوع تبلیغ بسیار مهم است و باید به صورت حرفه ای و اصولی انجام شود.

یکی دیگر از عواملی که باید در هنگام انتخاب نوع تبلیغات به آن توجه کنید مدت زمان تأثیر گذاری آن است. مدت زمان تأثیر گذاری یعنی مقدار زمانی که نیاز دارید تا مقدار هزینه ای که برای تبلیغات صرف کرده اید بعلاوه سود آن به شما بازگردد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مدت زمان رسیدن به سود دهی برای مشاغل مختلف متفاوت است.

انواع تبلیغات تجاری:

  • تبلیغات صوتی
  • تبلیغات دیداری
  • تبلیغات محتوا
  • تبلیغات چاپی

تبلیغات صوتی

اگر برای معرفی کردن کالا یا خدمات یک شرکت، فروشگاه یا مغازه از صدا استفاده شود به این نوع تبلیغ تبلیغات صوتی می گویند. این نوع تبلیغ با شروع قرن بیستم و توانایی انتقال صدا، به عنوان یک ابزار نو و تازه مورد توجه همگان قرار گرفت.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ظهور روش های تبلیغاتی جدید باز هم تبلیغات صوتی مورد توجه مردم است. هنوز هم تعداد تبلیغات صوتی که در رادیوها استفاده می شود بسیار زیاد است.

رسانه هایی که می توان با استفاده از آن پیام صوتی را ارسال کرد عبارتند از:

  • رادیو: یکی از روش های رایج در تبلیغات صوتی، استفاده از فایل های صوتی از پیش ضبط شده است. اما بدلیل هزینه بالای این نوع تبلیغ شاید کمتر کسی تمایل به استفاده از آن را داشته باشد.
  • استفاده از پیامک های صوتی: یکی از روش های که در حال حاضر بسیار با آن مواجه می شویم استفاده از پیامک صوتی است. برای اینکه بتوانید مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب کنید باید از روش های خلاقانه و نو استفاده کنید. این موضوع در پیامک های تبلیغاتی صوتی دارای اهمیت فراوانی است. زیرا این نوع تبلیغات دارای حساسیت های خاص خود هستند. برای اینکه بتوانید مخاطب خود را تحت تأثیر قرار دهید شما فقط ۳۰ ثانیه وقت دارید تا به هدف خود برسید.

تبلیغات دیداری

برای اینکه بتوانید تأثیر بیشتری بر روی مخاطبان خود بگذارید، بهترین راه استفاده از تبلیغات دیداری است.

رسانه های دیداری عبارتند از:

  • تلویزیون
  • تیزرهای تبلیغاتی
  • تبلیغات اینترنتی
  • روزنامه و مجلات
  • تبلیغات متحرک و کالاهای مصرفی شما از طریق تلویزیون
  • فضاهای مجازی مانند شبکه هایی مثل آپارات، یوتیوب و … .

تبلیغات محتوا

یکی از روش هایی که بسیار تأثیر گذار است این است که در مکان های مختلف در مورد محتوای کالا و خدماتتان توضیح بدهید. تبلیغات محتوا یکی از روش های مدیریت بازاریابی است که هدف اصلی آن پخش تبلیغات از طریق شبکه های مجازی و کانال های پولی و مرورگرها است.

برای انتشار محتوا می توان از دو روش استفاده کرد که عبارتند از:

  • جستجوی محتوا از طریق موتورهای جستجو و قرار دادن محتوا در سایت ها: این نوع محتوا را می توان با سرچ کردن در موتورهای جستجو با استفاده از کلمات کلیدی پیدا کرد. همچنین در شبکه های مجازی می توان این نوع محتوا را جستجو کرد و به اشتراگ گذاشت.
  • محتوای موجود در کانال های پولی: محتوای منتشر شده در این نوع کانالها برای تمامی افراد در دسترس نیست. بسیاری از شرکت ها از این نوع محتوا به عنوان فرصتی برای به اشتراک گذاری مطالب مد نظر خود نگاه می کنند.

تبلیغات چاپی چیست؟

نوع دیگری از تبلیغات که مورد استفاده قرار می گیرد تبلیغات چاپی است. تبلیغاتی چاپی به دو دسته مطبوعاتی و غیر مطبوعاتی تقسیم می شود.

  1. تبلیغات چاپ شده در مطبوعات

تبلیغات مطبوعاتی به آن دسته از تبلیغات گفته می شود که در روزنامه ها، مجلات و فصل نامه ها به چاپ می رسد. این نوع تبلیغات دارای مزایای مختلفی است که می توان به آرامش خیال مخاطب در هنگام مطالعه آن اشاره کرد و اینکه مخاطب آگهی خوانده شده را مختص خود می داند. یکی از معایب این روش این است که آگهی چاپ شده در روزنامه فقط یکبار خوانده می شود. زیرا در آخر روز، روزنامه دورانداخته می شود.

اما اگر آگهی در مجله به چاپ برسد ممکن است فرد مدتها مجله را در خانه خود نگهداری کند و چند بار آگهی شما را مطالعه کند.

  1. تبلیغات چاپ شده در غیر مطبوعات

به تبلیغات چاپ شده در بروشور، کاتولوگ، پوستر و کارت پوستال و … تبلیغات غیر مطبوعاتی می گویند.

تگ ها: , , , , , , , , ,

مقالات قبلی و بعدی:

«
»

نظر خود را ثبت نمایید