جستجو

دامنه چیست؛ انواع پسوند دامنه کدامند؟

(33 رای)
به روز رسانی: 06 آذر 1402 ساعت 09:42:21
تاریخ ثبت: 29 مرداد 1402 ساعت 11:49:46
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/125943

دامنه بخشی از نامگذاری آدرس وب است که شخصی برای یافتن وب سایت یا صفحه ای از وب سایت شما به صورت آنلاین از آن استفاده می‌کند. اما دامنه چیست.

هر وب سایت دارای یک آدرس IP است، که یک رشته منحصر به فرد از اعداد است که رایانه‌ها را به سرورهای وب متصل می‌کند. آدرس‌های IP برای رایانه‌ها عالی هستند، اما به خاطر سپردن آن برای افراد دشوار است.

اینجاست که دامنه‌ها وارد می‌شوند. نام دامنه به آدرس IP یک وب‌سایت متصل می‌شود تا افراد بتوانند راحت‌تر یک وب‌سایت را بر اساس دامنه آن به خاطر بسپارند و جستجو کنند و مرورگر آنها همچنان می‌توانند سرور وب خاصی را که میزبان وب‌سایت است از طریق آدرس IP مرتبط پیدا کنند. در ادامه خواهیم گفت دامنه چیست.

دامنه چیست؟

ثبت دامنه اغلب با آدرس خانه مقایسه می‌شود. دوستان شما هر بار که می‌خواهند شما را ملاقات کنند مختصات GSP خانه شما را حفظ نمی‌کنند. در عوض، آنها فقط آدرس خیابان شما را به تلفن هایشان وصل می‌کنند. همین امر در مورد بازدید از یک وب سایت نیز صدق می‌کند. به جای حفظ آدرس IP یک وب سایت، بازدیدکنندگان به سادگی دامنه را در مرورگر خود تایپ می‌کنند.

دامنه‌ها علاوه بر ساده کردن نحوه یافتن بازدیدکنندگان وب سایت برای موارد زیر نیز استفاده می‌شوند:

1.       برای به دست آوردن مالکیت: شاید مهمتر از همه، یک دامنه به شما مالکیت آدرس وب سایت شما را می‌دهد. تا زمانی که شما دامنه را ثبت کرده اید، هیچ کس دیگری نمی‌تواند آن را ثبت کند. این امر به شما امکان کنترل کامل بر روی وب سایتی که به آن اشاره می‌کند، ثبت کننده نام دامنه آن را نگهداری می‌کند، چه اطلاعاتی با حساب نام دامنه شما مرتبط است، چه کسی آن را مدیریت می‌کند و اینکه آیا می‌خواهید آن را بفروشید، می‌دهد.

2.       برای تثبیت هویت برند خود: نام دامنه ای که با نام شرکت شما مطابقت یا شبیه آن باشد، می‌تواند به شما در ایجاد یک هویت تجاری آنلاین ثابت کمک کند. برای مثال، بازدیدکننده‌ای که از صفحه اصلی وب‌سایت شما به وبلاگ به پایگاه دانش حرکت می‌کند، متوجه خواهد شد که نام دامنه اصلی مانند سایر عناصر مانند طرح رنگ و تایپوگرافی ثابت می‌ماند.

3.       برای ایجاد اعتبار: نام دامنه ای که با نام شرکت شما همسو باشد اعتبار ایجاد می‌کند و باعث می‌شود وب سایت شما برای کاربران قانونی تر و حرفه ای تر به نظر برسد. این باعث ایجاد اعتماد در بین بازدیدکنندگان شما می‌شود تا آنها احساس راحتی در انجام اقداماتی مانند ارسال نظرسنجی یا فرم در یک صفحه وب با همان نام دامنه داشته باشند.

انواع پسوند دامنه

 

1. .com

پسوند دامنه .com به صورت دستی محبوب ترین TLD موجود است. در ابتدا برای تعیین مشاغل انتفاعی استفاده می‌شد، اما اکنون به ابزاری برای پسوند دامنه تبدیل شده است

هنگام تصمیم گیری در مورد پسوند دامنه، در صورت موجود بودن تقریباً همیشه باید .com را انتخاب کنید. TLD .com معمولا بهترین انتخاب است زیرا آشناترین است.

انسان‌ها معمولا پیرو عادات خود هستند. همه ما چندین دهه است که دامنه های .com را در مرورگر وب خود تایپ می‌کنیم، بنابراین این همان چیزی است که از وب سایت‌ها انتظار داریم. هنگامی‌که برای اولین بار نام یک دامنه یا کسب و کار را می‌شنویم، به طور خودکار آن را به عنوان دامنه .com تفسیر می‌کنیم، زیرا این افزونه ای است که ما بیشتر به آن عادت کرده ایم.

پسوند .com تنها به دلیل آشنایی آن محبوب ترین نیست. بسیاری از شرکت‌های سئو ادعا می‌کنند که پسوند .com می‌تواند منجر به رتبه‌بندی جستجوی مطلوب‌تر شود. از منظر بک لینک، دامنه ای با .com دارای اعتبار بسیار بیشتری نسبت به دامنه ای با پسوند جدید یا ناآشنا است.

تنها نکته منفی برای انتخاب .com برای وب سایت جدید شما این است که ممکن است این گزینه را نداشته باشید زیرا قبلاً انتخاب شده است. ظهور اینترنت نوعی حرکت طلایی با دامنه‌ها را به همراه داشت. بسیاری از کارآفرینان نام های دامنه محبوب را خریداری کردند و در نهایت آنها را برای پول بیشتر - گاهی اوقات میلیون‌ها دلار - تغییر دادند.

2.  .net

 پسوند .net برای هر کسی باز است. آنچه در ابتدا برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یا شبکه‌ها در نظر گرفته شده بود اکنون به جایگزینی محبوب برای وب سایت های .com تبدیل شده است. TLD .net ممکن است گزینه خوبی برای شرکت های مبتنی بر فناوری یا وب باشد زیرا به شبکه و فناوری دلالت دارد. بسیاری از مردم دات نت را با برنامه‌ها و خدمات مبتنی بر وب مرتبط می‌دانند.

اگر کسب و کار شما در این صنایع فعالیت می‌کند، .net کاملا منطقی است و می‌تواند به اعتبارسنجی و برقراری ارتباط خدمات شما کمک کند. علاوه بر این، .net تقاضای کمتری نسبت به .com دارد، به این معنی که احتمال بیشتری وجود دارد که دامنه مورد نظر شما در دسترس باشد.

از آنجایی که بسیاری از مردم دات نت را با فناوری مرتبط می‌دانند، مشاغلی که خارج از فضای فناوری یا صنایع خدمات وب فعالیت می‌کنند ممکن است بخواهند از این TLD اجتناب کنند.

به عنوان مثال، اگر شما یک تجارت نانوایی دارید و می‌خواهید یک دامنه .net داشته باشید، ممکن است فکر کنید Cookies.net عالی است. با این حال، کاربران ممکن است فکر کنند که کسب و کار شما به جای محصولات پخته شده خوراکی، خدماتی برای کوکی های وب ارائه می‌دهد. این قطع ارتباط می‌تواند منجر به سردرگمی ‌بازدیدکنندگانی شود که در وب‌سایت پخت شما فرود می‌آیند.

3. .org

پسوند .org در ابتدا برای نشان دادن سازمان های غیرانتفاعی طراحی شده بود اما اکنون در دسترس همه است. این یک پسوند دامنه محبوب برای بسیاری از سازمان های غیر دولتی، غیرانتفاعی، سیاستمداران و احزاب سیاسی و جوامع آنلاین است.

پسوند .org یکی از TLD های اصلی است، بنابراین مزایای سئوی مشابه .com را به همراه دارد. علاوه بر این، .org از محبوبیت کمتری نسبت به .com برخوردار است، به این معنی که شانس بیشتری برای یافتن دامنه مورد نظر خود با آن پسوند دارید. به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌ها انتخاب می‌کنند تا وب‌سایت خود را بر روی .org TLD بسازند – که آن را به یکی از محبوب‌ترین افزونه‌ها تبدیل می‌کند.

4. .co

پسوند .co در ابتدا به عنوان کد کشور برای کلمبیا تعیین شد، اما به یک گزینه محبوب برای دامنه های جهانی تبدیل شده است. در حالی که یک گزینه جالب در لیست پسوند دامنه برتر است، محبوبیت آن در سال های اخیر افزایش یافته است. 

.co TLD مخفف آشنا برای شرکت ها، شرکت‌ها یا سرمایه گذاری های تجاری است. این آشنایی باعث شده است که بسیاری از کارآفرینان آینده نگر برندهای خود را بر روی پسوند دامنه .co بسازند. 

ایجاد یک وب سایت با .co اگر یک کسب و کار هستید منطقی است، به خصوص اگر یک استارتاپ جوان هستید که خود را به عنوان اصلی یا منحصر به فرد معرفی می‌کند. در حالی که .com ممکن است محبوب‌ترین و پذیرفته‌شده‌ترین باشد، .co جدیدتر، کوتاه‌تر و مطابق با مختصر نسل‌های جوان‌تر است. این تازگی می‌تواند راهی عالی برای تنوع بخشیدن به برند شما و هدف قرار دادن جمعیت جوان تر باشد.

نتیجه گیری

ممکن است فقط چند حرف کوتاه در انتهای نام دامنه شما باشد، اما پسوند دامنه شما بخشی ضروری از وب سایت شما است. دامنه می‌تواند URL وب سایت را قابل اعتماد و به یاد ماندنی به نظر برساند ویا می‌تواند برعکس عمل کند.

این می‌تواند تفاوتی در هزینه ایجاد و نگهداری وب سایت شما ایجاد کند. و می‌تواند اطلاعاتی در مورد وب سایت شما به بازدیدکنندگان بدهد. استفاده از پسوندهای دامنه با گذشت زمان تغییر کرده است و همچنان تغییر خواهد کرد. در آینده، TLD های جدید ممکن است از استانداردهای قدیمی ‌پیشی بگیرند. .io ممکن است پسوند هر شرکت فناوری باشد. اما امروزه، یک TLD آزمایش شده و واقعی مانند .com یا .org هنوز بهترین انتخاب شماست.

جهت کسب اطاعات بیشتر با کارشناسان وب رمز تماس حاصل نمایید.

نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

آشنایی با انواع لوستر و بررسی آن ها

در این محتوا با مفاهیم مختلفی در رابطه با انواع لوستر ها و برخی مفاهیم پیرامون این مسئله آشنا خواهیم شد.

روش های جدید تبلیغات کدامند؟

تبلیغات را می توان یکی از شیوه های ارتباطی بین صاحبان کسب و کار با مشتریان بالقوه و بالفعل در بازاریابی تعریف کرد....

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهایی که می خواهند در بازار دیجیتال مرتبط و رقابتی باقی بمانند، یکی از ضروریات شده...

پردرآمدترین استارتاپ های ایرانی کدامند؟

ایران در سال های اخیر رونق زیادی در زمینه فناوری و کشف استارتاپ های موفق داشته است. پرورش ایده های نوپا موجب شده...

مشاغل پر درآمد اینترنتی در ایران کدامند؟

در دو دهه گذشته مشاغل اینترنتی نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان مورد توجه و استقبال فراوانی قرار گرفته است. این...

جدیدترین روش های تبلیغ کدامند؟

هرچقدر که محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شما و کسب و کارتان فوق العاده، معتبر، معروف و با کیفیت باشد، تا زمانی...

انواع تبلیغات مجازی

تبلیغات لازمه هر کسب و کاری است. این روزها استفاده از روشهای سنتی کسب و کار کمتر شده و افراد بیشتر از قبل به سمت تبلیغات...

انواع تبلیغات در ایران

مقدمه تمامی صاحبان صنایع به خوبی می دانند که برای معرفی کالای خود به دیگران باید از تبلیغات استفاده کنند. همچنین...

بهترین سایتهای دانلود کدامند؟

  با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی در عصر حاضر و نیاز بشریت به استفاده از وسایل دیجیتالی و ارتباط جمعی،...

ارزان ترین روش های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

تعریف بازاریابی دیجیتالی استفاده از شبکه های اینترنتی برای افزایش فروش از طریق اینترنت و جذب مشتری را بازاریابی...

بهترین روش های تبلیغات کدامند؟

صاحبان کار به خوبی دریافته اند تبلیغات بخش بزرگی از کار آنها است و اگر تبلیغات و بازاریابی را انجام ندهند نمی توانند...

انواع بازاریابی چیست؟

انواع بازاریابی چیست؟ همه ما می دانیم هر زمانی که پای فروش یک محصول به میان می آید، بازاریابی نقش اساسی را به دوش...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد