دامنه بخشی از نامگذاری آدرس وب است که شخصی برای یافتن وب سایت یا صفحه ای از وب سایت شما به صورت آنلاین از آن استفاده میکند. اما دامنه چیست.
هر وب سایت دارای یک آدرس IP است، که یک رشته منحصر به فرد از اعداد است که رایانهها را به سرورهای وب متصل میکند. آدرسهای IP برای رایانهها عالی هستند، اما به خاطر سپردن آن برای افراد دشوار است.
اینجاست که دامنهها وارد میشوند. نام دامنه به آدرس IP یک وبسایت متصل میشود تا افراد بتوانند راحتتر یک وبسایت را بر اساس دامنه آن به خاطر بسپارند و جستجو کنند و مرورگر آنها همچنان میتوانند سرور وب خاصی را که میزبان وبسایت است از طریق آدرس IP مرتبط پیدا کنند. در ادامه خواهیم گفت دامنه چیست.
ثبت دامنه اغلب با آدرس خانه مقایسه میشود. دوستان شما هر بار که میخواهند شما را ملاقات کنند مختصات GSP خانه شما را حفظ نمیکنند. در عوض، آنها فقط آدرس خیابان شما را به تلفن هایشان وصل میکنند. همین امر در مورد بازدید از یک وب سایت نیز صدق میکند. به جای حفظ آدرس IP یک وب سایت، بازدیدکنندگان به سادگی دامنه را در مرورگر خود تایپ میکنند.
دامنهها علاوه بر ساده کردن نحوه یافتن بازدیدکنندگان وب سایت برای موارد زیر نیز استفاده میشوند:
1. برای به دست آوردن مالکیت: شاید مهمتر از همه، یک دامنه به شما مالکیت آدرس وب سایت شما را میدهد. تا زمانی که شما دامنه را ثبت کرده اید، هیچ کس دیگری نمیتواند آن را ثبت کند. این امر به شما امکان کنترل کامل بر روی وب سایتی که به آن اشاره میکند، ثبت کننده نام دامنه آن را نگهداری میکند، چه اطلاعاتی با حساب نام دامنه شما مرتبط است، چه کسی آن را مدیریت میکند و اینکه آیا میخواهید آن را بفروشید، میدهد.
2. برای تثبیت هویت برند خود: نام دامنه ای که با نام شرکت شما مطابقت یا شبیه آن باشد، میتواند به شما در ایجاد یک هویت تجاری آنلاین ثابت کمک کند. برای مثال، بازدیدکنندهای که از صفحه اصلی وبسایت شما به وبلاگ به پایگاه دانش حرکت میکند، متوجه خواهد شد که نام دامنه اصلی مانند سایر عناصر مانند طرح رنگ و تایپوگرافی ثابت میماند.
3. برای ایجاد اعتبار: نام دامنه ای که با نام شرکت شما همسو باشد اعتبار ایجاد میکند و باعث میشود وب سایت شما برای کاربران قانونی تر و حرفه ای تر به نظر برسد. این باعث ایجاد اعتماد در بین بازدیدکنندگان شما میشود تا آنها احساس راحتی در انجام اقداماتی مانند ارسال نظرسنجی یا فرم در یک صفحه وب با همان نام دامنه داشته باشند.
پسوند دامنه .com به صورت دستی محبوب ترین TLD موجود است. در ابتدا برای تعیین مشاغل انتفاعی استفاده میشد، اما اکنون به ابزاری برای پسوند دامنه تبدیل شده است
هنگام تصمیم گیری در مورد پسوند دامنه، در صورت موجود بودن تقریباً همیشه باید .com را انتخاب کنید. TLD .com معمولا بهترین انتخاب است زیرا آشناترین است.
انسانها معمولا پیرو عادات خود هستند. همه ما چندین دهه است که دامنه های .com را در مرورگر وب خود تایپ میکنیم، بنابراین این همان چیزی است که از وب سایتها انتظار داریم. هنگامیکه برای اولین بار نام یک دامنه یا کسب و کار را میشنویم، به طور خودکار آن را به عنوان دامنه .com تفسیر میکنیم، زیرا این افزونه ای است که ما بیشتر به آن عادت کرده ایم.
پسوند .com تنها به دلیل آشنایی آن محبوب ترین نیست. بسیاری از شرکتهای سئو ادعا میکنند که پسوند .com میتواند منجر به رتبهبندی جستجوی مطلوبتر شود. از منظر بک لینک، دامنه ای با .com دارای اعتبار بسیار بیشتری نسبت به دامنه ای با پسوند جدید یا ناآشنا است.
تنها نکته منفی برای انتخاب .com برای وب سایت جدید شما این است که ممکن است این گزینه را نداشته باشید زیرا قبلاً انتخاب شده است. ظهور اینترنت نوعی حرکت طلایی با دامنهها را به همراه داشت. بسیاری از کارآفرینان نام های دامنه محبوب را خریداری کردند و در نهایت آنها را برای پول بیشتر - گاهی اوقات میلیونها دلار - تغییر دادند.
پسوند .net برای هر کسی باز است. آنچه در ابتدا برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یا شبکهها در نظر گرفته شده بود اکنون به جایگزینی محبوب برای وب سایت های .com تبدیل شده است. TLD .net ممکن است گزینه خوبی برای شرکت های مبتنی بر فناوری یا وب باشد زیرا به شبکه و فناوری دلالت دارد. بسیاری از مردم دات نت را با برنامهها و خدمات مبتنی بر وب مرتبط میدانند.
اگر کسب و کار شما در این صنایع فعالیت میکند، .net کاملا منطقی است و میتواند به اعتبارسنجی و برقراری ارتباط خدمات شما کمک کند. علاوه بر این، .net تقاضای کمتری نسبت به .com دارد، به این معنی که احتمال بیشتری وجود دارد که دامنه مورد نظر شما در دسترس باشد.
از آنجایی که بسیاری از مردم دات نت را با فناوری مرتبط میدانند، مشاغلی که خارج از فضای فناوری یا صنایع خدمات وب فعالیت میکنند ممکن است بخواهند از این TLD اجتناب کنند.
به عنوان مثال، اگر شما یک تجارت نانوایی دارید و میخواهید یک دامنه .net داشته باشید، ممکن است فکر کنید Cookies.net عالی است. با این حال، کاربران ممکن است فکر کنند که کسب و کار شما به جای محصولات پخته شده خوراکی، خدماتی برای کوکی های وب ارائه میدهد. این قطع ارتباط میتواند منجر به سردرگمی بازدیدکنندگانی شود که در وبسایت پخت شما فرود میآیند.
پسوند .org در ابتدا برای نشان دادن سازمان های غیرانتفاعی طراحی شده بود اما اکنون در دسترس همه است. این یک پسوند دامنه محبوب برای بسیاری از سازمان های غیر دولتی، غیرانتفاعی، سیاستمداران و احزاب سیاسی و جوامع آنلاین است.
پسوند .org یکی از TLD های اصلی است، بنابراین مزایای سئوی مشابه .com را به همراه دارد. علاوه بر این، .org از محبوبیت کمتری نسبت به .com برخوردار است، به این معنی که شانس بیشتری برای یافتن دامنه مورد نظر خود با آن پسوند دارید. به همین دلیل، بسیاری از سازمانها انتخاب میکنند تا وبسایت خود را بر روی .org TLD بسازند – که آن را به یکی از محبوبترین افزونهها تبدیل میکند.
پسوند .co در ابتدا به عنوان کد کشور برای کلمبیا تعیین شد، اما به یک گزینه محبوب برای دامنه های جهانی تبدیل شده است. در حالی که یک گزینه جالب در لیست پسوند دامنه برتر است، محبوبیت آن در سال های اخیر افزایش یافته است.
.co TLD مخفف آشنا برای شرکت ها، شرکتها یا سرمایه گذاری های تجاری است. این آشنایی باعث شده است که بسیاری از کارآفرینان آینده نگر برندهای خود را بر روی پسوند دامنه .co بسازند.
ایجاد یک وب سایت با .co اگر یک کسب و کار هستید منطقی است، به خصوص اگر یک استارتاپ جوان هستید که خود را به عنوان اصلی یا منحصر به فرد معرفی میکند. در حالی که .com ممکن است محبوبترین و پذیرفتهشدهترین باشد، .co جدیدتر، کوتاهتر و مطابق با مختصر نسلهای جوانتر است. این تازگی میتواند راهی عالی برای تنوع بخشیدن به برند شما و هدف قرار دادن جمعیت جوان تر باشد.
ممکن است فقط چند حرف کوتاه در انتهای نام دامنه شما باشد، اما پسوند دامنه شما بخشی ضروری از وب سایت شما است. دامنه میتواند URL وب سایت را قابل اعتماد و به یاد ماندنی به نظر برساند ویا میتواند برعکس عمل کند.
این میتواند تفاوتی در هزینه ایجاد و نگهداری وب سایت شما ایجاد کند. و میتواند اطلاعاتی در مورد وب سایت شما به بازدیدکنندگان بدهد. استفاده از پسوندهای دامنه با گذشت زمان تغییر کرده است و همچنان تغییر خواهد کرد. در آینده، TLD های جدید ممکن است از استانداردهای قدیمی پیشی بگیرند. .io ممکن است پسوند هر شرکت فناوری باشد. اما امروزه، یک TLD آزمایش شده و واقعی مانند .com یا .org هنوز بهترین انتخاب شماست.
جهت کسب اطاعات بیشتر با کارشناسان وب رمز تماس حاصل نمایید.