جستجو

آئین نامه اجرایی استخراج بیت کوین ابلاغ شد

(13 رای)
به روز رسانی: 16 مرداد 1398 ساعت 18:03:07
تاریخ ثبت: 15 مرداد 1398 ساعت 00:44:09
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/15906
با گذشت سال‌ها تکنولوژی نیز پیشرفت و توسعه می‌یابد و زندگی انسان‌ها را تغییر می‌دهد. پول یکی از قدیمی‌ترین المان‌های انسانی است که برای هزاران سال در بین مردمان متمدن وجود داشته است. همان‌طور که می‌دانید در ابتدا مبادله کالا با کالا مرسوم بود و بعد از دولت‌ها و پادشاهان تصمیم به ضرب سکه‌های مختلف گفتند. از بین این سکه‌ها می‌توان به برنزی، نقره‌ای و طلایی اشاره کرد. در دوره‌ مدرن نیز اسکانس‌های کاغذی به بازار عرضه شده‌اند و جای سکه‌ها را گرفتند. در سال‌های اخیر نیز شاهد ظهور کارت‌های اعتباری بودیم که برای همیشه نحوه خرید کاربران را متحول کرده‌اند. خوش‌بختانه تغییرات به این‌جا ختم نمی‌شوند. فن‌آوری هر روز با سرعت بیش‌تر پیشرفت می‌کند و برای همین باید انتظار محصولات و خدمات جدیدی را داشته باشیم. یکی از همین‌ها، ارز دیجیتال یا همان کریپتوکارنسی است. در ادامه با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال؛ تحولی بزرگ در دنیای پول


bitcoin

با این‌که اسکانس‌ها و کارت‌های اعبتاری برای مدت‌ها در بین مردم حضور دارند و به آن‌ها عادت کرده‌ایم، ولی بالاخره همه این‌ها به حاشیه بازار رانده می‌شوند و عناصر و المان‌های جدیدی جای آن‌ها را پر می‌کنند. ارز دیجیتال نیز دقیقا برای عملی کردن همین مهم به مارکت جهانی معرفی شده است. اما سوال اصلی این‌جاست که ارز دیجیتال چیست؟ به‌طور کلی کریپتوکارنسی‌ها ارزهایی هستند که به‌صورت دیجیتالی ذخیره می‌شوند و برپایه یک و صفر هستند. خوش‌بختانه هیچ دولت یا سازمانی نمی‌تواند بر روی آن‌ها تسلط داشته باشد و برای همین بدون پرداخت کوچک‌ترین کارمزدی می‌توانید اعمال مالی خود را انجام دهید. ولی پیش از هر چیزی، ارزهای دیجیتال به منبعی برای درآمدزایی میلیونی تبدیل شده‌اند. شما با استفاده از کامپیوترهای قدرت‌مند می‌توانید به‌ استخراج ارزهای دیجیتال بپردازید و مقدار اندک یا هنگفتی سرمایه به‌دست آورید. در حقیقت کامپیوترها مسائل پیچیده ریاضی را حل می‌کنند و سپس یک واحد بیت‌کویت استخراج می‌شود. در عرض مدت زمان کمی نیز این واحد بیت‌کوین تبدیل به پول (دلار یا ریال) خواهد شد. این همان چرخه درآمدزایی کریپتوکارنسی‌ها است.

گفتنی‌ست تا حالا ارزهای دیجیتال بسیاری به بازار عرضه شده و تقریبا هر سال ارزهای بیش‌تری نیز پا به میدان می‌گذارند. با این حال هنوز هم هیچ ارزی به پای بیت‌ کوین نمی‌رسد. این ارز دیجیتال توانسته در عرض چند سال محبوبیت زیادی پیدا کند و حتی به قیمت بالای ۱۰ هزار دلار دست پیدا نماید. از این رو بازار خرید و فروش بیت‌کوین ارزش نسبتا زیادی پیدا کرده و نظر هر علاقه‌مند به درآمدزایی را به‌سمت خود جلب می‌نماید. این موضوع در کشورمان نیز صدق می‌کند و افراد زیادی به استخراج این ارز دیجیتال محبوب و گران قیمت می‌پردازند.

آئین نامه اجرایی استخراج بیت کوین


bitcoin-spikes-to-near-2019-high-cryptocurrency

مثل کشورهای دیگر، در ایران نیز به دلایلی مثل قیمت بالای بیت کوین و برق ارزان قیمت استخراج ارزهای دیجیتال به‌صورت گسترده انجام می‌گیرد. با این همه تا کنون قانونی برای این کار وضع نشده بود و خبرهای ضد و نقیضی در این مورد در سطح اینترنت و گاها توسط مسئولین منتشر می‌شد. برای همین دولت نمی‌توانست روی تمامی فعالیت‌ها نظارت داشته باشد. این موضوع مشکلاتی مثل هدر رفتن برق را به‌وجود آورده بود و موجب مبادلات غیرقانونی شده بود. اما حالا به‌صورت رسمی معاول اول رئیس جمهور کشورمان - آقای اسحاق جهانگیری - ابلاغ شد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

یک؛ استفاده از رمزارزها صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می‌گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

دو: استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.

تبصره یک - وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی، صلاحیت صدور مجوز یادشده را به سازمان‌های مناطق مربوط حسب مورد واگذار نماید.

تبصره دو - استقرار واحدهای استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) شامل محدودیت محدوده (۱۲۰) کیلومتری شهر تهران، (۵۰) کیلومتری شهر اصفهان و (۳۰) کیلومتری مراکز سایر استان‌ها نمی‌باشند.

سه؛ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات برچسب انرژی و استانداردهای کیفیت توان الکترونیکی و استانداردهای فنآورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات فرآورده‌های پردازش رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) را تدوین و ابلاغ نمایند.

چهار؛ تامین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می‌گیرد. تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

تبصره یک - تعرفه سوخت گاز مورد نیاز متقاضیان استفاده‌کننده از برق تولیدی خارج از شبکه وزارت نیرو، با قیمت هفتاد درصد (۷۰%) متوسط ریالی گاز صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما است و تعرفه سوخت مایع نیز با قیمت متوسط ریالی سوخت مایع صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نفت تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.

تبصره دو - مصرف برق و گاز برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است. وزارتخانه‌های نیرو و نفت (حسب مورد) ساعت و زمان اوج مصرف در طی سال را تعیین و ابلاغ می‌نمایند و از طریق شرکت‌های تابع و وابسته با نصب کنتور هوشمند نسبت به کنترل مصرف در این ساعات اقدام می‌نمایند.

تبصره سه - استفاده از انشعاب برق و گاز جهت استخراج رمزارزها (ماینینگ) صرفاً با ارایه مجوزهای تعیین‌شده در این تصویب‌نامه مجاز می‌باشد و هر گونه استفاده از انشعاب برق و گاز مصرف خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) ممنوع است. وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند از طریق شرکت‌ها تابع و وابسته نسبت به شناسایی، قطع و جمع‌آوری انشعابات فاقد مجوز اقدام و مطابق قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز آب و برق، تلفن، فاضلاب و گاز -مصوب ۱۳۹۶- عمل نمایند.

تبصره چهار - متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده رمزارزها (ماینینگ) در صورت استفاده از منابع تجدیدپذیر و پاک تابع قوانین و مقررات مربوط و ضوابط وزارت نیرو هستند.

پنج؛ وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاعات و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها نسبت به شناسایی و اعلام مراکز استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) با وزارت نیرو همکاری می‌نمایند.

شش؛ مراکز استخراج رمزارزها، به عنوان واحد تولید صنعتی شناخته‌شده و مشمول مقررات مالیاتی خواهند بود.

تبصره یک - واحدهای یادشده در صورتی که محصول خود را صادر و ارز حاصل از آن را بر اساس ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

استخراج بیت کوین در ایران


btc-chart

همان‌طور که پیش‌‌تر گفتیم در ایران نیز مثل دیگر کشورها عمل استخراج ارزهای دیجیتال (مخصوصا بیت‌ کوین) انجام می‌گیرد. در حقیقت ارزهای دیجیتال به‌سرعت در کشورهای مختلف فراگیر شده‌اند و برخلاف ترندهای دیگر، با سرعت بیش‌تری در ایران رشد کردند و مورد استفاده مردم قرار گرفتند. حالا تقریبا هر کسی اطلاعات زیادی در مورد ارزهای دیجیتال دارد و سعی می‌کند برای درآمدزایی به این حوزه وارد شود. اما در ایران چند چالش (قبل از ارائه این آئین نامه) وجود داشت. به‌عنوان مثال فرض کنید که می‌خواهید بیت کوین را استخراج کنید. در وهله اول نیاز به یک سخت‌افزار قدرت‌مند دارید تا بتوانید با سرعت زیاد و در عین حال بازدهی بیش‌تر به ماینینگ - استخراج ارزهای دیجتالی - بپردازید. با توجه به تحریم‌های گوناگون، قیمت این کالاها افزایش یافته و شما باید مبلغ زیادی را برای خرید این محصولات گران قیمت صرف کنید.

چالش دیگر، تعیین تکلیف نبودن استخراج و مبادله بیت کوین بود. اما خوش‌بختانه این مشکل با ارائه آئین نامه فوق تا حد زیادی حل خواهد شد. لااقل اکنون وضعیت بین کوین و استخراج آن مشخص است. به این ترتیب به‌راحتی و با خاطری آسوده می‌توانید به درآمدزایی بپردازید. البته همان طور که در بخش اول آئین‌ نامه مشاهده می‌کنید، باید به‌طور کامل ریسک این کار را بپذیرید. در غیر این صورت بهتر است به این بازار پرتلاطم و خطرناک (!) وارد نشوید. چراکه در صورت از دست دادن سرمایه، دولت یا سازمان‌ها هیچ مسئولیتی در رابطه با این موضوع نخواهند داشت. در نتیجه توصیه می‌کنیم قبل از ورود به این مارکت، همه‌چیز را در مورد ارزهای دیجتال فرا بگیرید و سپس با دیدی باز اقدام به خرید یا اسخراج بیت کوین کنید.

shutterstock_1375838726-860x430

البته در ایران همان‌طور که چالش‌های زیادی وجود دارد، به همان اندازه فرصت نیز هست. با اجرا شدن این آئین نامه به‌سادگی و به‌طور کاملا شفاف قادرید در این زمینه فعالیت کنید و نیازی نیست کارهای خود را از دولت و سازمان‌ها مخفی سازید. راه‌های مختلف نیز برای دریافت برق در اختیارتان قرار گرفته است تا بدون دردسرهای سابق اقدام به خرید برق مورد نیاز کسب‌ و کارتان نمایید. در این صورت هم با مشکلی مواجه نمی‌شوید و هم می‌توانید درآمدزایی داشته باشید. گذشته از این‌ها، بازار ارزهای دیجیتال ایران هر ساله بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و مشتریان بیش‌تری پیدا می‌کند. برای همین فعالیت در این حوزه یکی از بهترین انتخاب‌های موجود است. اما فرصت‌های استخراج ارزهای دیجیتال به این‌جا ختم نمی‌شود. همان‌طور که مستحضرید در ایران با تحریم‌های مخلفی همراه هستیم که دست و بال بیش‌تر کسب و کارها را بسته‌اند. اما بیت کوین - از آن‌جا که تحت نظارت هیچ دولتی نیست - این امکان را به شما می‌دهد تا با دیگران و شرکت‌های دیگر کشورها به مبادله بپردازید و در ازای آن بیت کوین دریافت کنید یا ارز دیجیتال بپردازید.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

نحوه خرید بیت کوین به صورت آنلاین

حتما تا به حال برایتان پیش آمده که آنقدر تعریف بیت کوین را از این و آن شنیده باشید که شما هم به خرید بیت کوین ترغیب...

آیا خرید دستگاه بیت کوین قانونی است؟

هر پول نقد تقلبی که در جهان بوجود می آید توسط یک نهاد تولید و کنترل میشود.طبق قانون شهروندان عادی مجاز به خرید،فروش...

زندگی نامه جف بیزوس ، ثروتمندترین مرد جهان

جف (جفری) بیزوس یک کارآفرین و بنیان‌گذار و مدیرعامل کنونی شرکت آمازون و همچنین مالک تعدادی شرکت دیگر از جمله واشنگتن...

آیا خرید و فروش بیت کوین قانونی است؟

در تمامی معاملات و جابجایی های پولی در  طی قرن اخیر برای انجام یک معامله بزرگ یا حتی یک خرید ساده نیازمند اعتماد...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد