دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال به مهم ترین عضو تبلیغاتی در پیشرفت کسب و کار ها تبدیل شده است. اخیراً مدیریت بازاریابی جزء زیر مجموعه های مدیریت تبلیغات قرار گرفته است. با توجه به توسعه و پیشرفت تکنولوژی میزان حضور کاربران در اینترنت افزایش یافته است.
به این ترتیب یک فرصت طلایی برای تبلیغات مختلف میان مردم است. پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی بیشتر با بازاریابی دیجیتال و digital marketing این مقاله را مطالعه فرمایید.
اولین digital marketing حدود 100 سال پیش رخ داد. همانطور که می دانید در سال 1986 رادیو اختراع شد؛ مخترعان رادیو حدود 10 سال سعی کردند این محصول را به عموم معرفی کنند. پس از آن رادیو به یک محصول عمومی تبدیل شد.
آن ها ایده های خلاقانه ای را با رادیو خلق کردند. اولین ایده آن ها تبلیغات بود. برای شروع سعی کردند بلیت های یک کنسرت اپرا را به فروش برسانند.
پس از اجرای کنسرت digital marketing شروع به افزایش فعالیت در حوزه های مختلف کرد. بنا به گفته های فوق دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال بر اساس ابزار های دیجیتالی صورت می گیرند.
در مرحله دوم باید سرویس خود را با محصولات دیگر مقایسه نمایید. در میان محتوا تولیدی خود از تبلیغات استفاده کنید. تبلیغات میان محتوا متنی تأثیر بسزایی را در بهینه سازی روش های دیجیتال مارکتینگ دارد.
در مرحله سوم شما باید مشتریان را تشویق به خرید محصول نمایید. و اطمینان آن ها را جذب کنید. در مرحله چهارم باید وفاداری خود را به مشتری ثابت کرده و او را از فروشگاهی که قصد تهیه محصول را دارد مطمئن سازید.
همانطور که در بخش فوق اشاره شد، به فعالیت هایی که شما با ابزار های دیجیتالی جهت تبلیغات محصول و ... انجام می دهید، بازاریابی دیجیتال می گویند. بنابراین سعی کنید از ابزار های دیجیتالی همچون ایمیل، تولید محتوا و شبکه های اجتماعی و ... برای پیشرفت digital marketing خود استفاده کنید.
اولین و مهم ترین اصل در روش های دیجیتال مارکتینگ دریافت یک مشاوره ایده آل است. اگر یک مشاور مناسب را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، می توانید مسیر آسان تری را طی کنید. digital marketingمبحثی نیست که در دانشگاه ها تدریس شود و پس از آن مدرکی را دریافت نمایید. بازاریابی دیجیتال به میزان مهارت و استعداد شما در این حوزه مرتبط می باشد.
در کار های تبلیغاتی یک اشتباه کوچک باعث می شود، تا برند شما بدنام شود. به این ترتیب این عمل باعث شکست شما در حوزه کسب و کار و تبلیغات خواهد شد. انتخاب یک مشاور ماهر در امر digital marketing بسیار حائز اهمیت است.
با استفاده از روش هایی که در بخش پایین آمده است می توانید تبلیغات دیجیتالی خود را با توجه به کسب و کارتان انجام دهید :
*بازاریابی دیجیتال از طریق محتوا : تولید محتوا می تواند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. در بازاریابی محتوا شما می بایست شناخت کاملی را نسبت به نیازهای مشتری داشته باشید. پس از شناخت نیازهای او می توانید شروع به طراحی و تعیین استراتژی محتوا جهت جذب مخاطب انجام دهید.
*دیجیتال مارکتینگ از طریق طراحی سایت : هنگامی که شما digital marketing خود را روی سایتی اعمال می کنید باید به سابقه خود توجه داشته باشید. دیجیتال مارکتینگ اعمال شده روی سایت های کم سابقه و کم بازدید هیچ اثری ندارد. این عمل موجب از دست دادن زحمات شما در زمینه digital marketing می شود.
*موتور های جستجوگر : سئو و بهینه سازی سایت و ایجاد تبلیغات در موتور های جستجو باعث می شود تأثیرات مثبتی را روی بازاریابی دیجیتال ایجاد کنید. طبق آمار به دست آمده تبلیغات گوگل جزء پر طرفدار ترین روش های بازاریابی در موتور های جستجو می باشد.
افراد زیادی به صورت روزانه از موتور جستجوگر گوگل استفاده می کنند. این حجم از بازدید باعث می شود تا تبلیغات قرار گرفته شده در جستجوگر گوگل در دید عموم قرار گیرد.
*ویدئو مارکتینگ : هدف از تولید ویدئو انتقال مفهومی به کاربران است. ویدئو یکی از بهترین راه های ارتباطی بین کاربران با تولید کننده محتوا است. تنها کافیست ویدئو های با کیفیتی را جهت تبلیغ کسب و کارتان تهیه کنید.
لازم به ذکر است یکی از سازنده ترین عوامل در بازاریابی دیجیتال ویدئو مارکتینگ است. همانطور که می دانید میلیون ها ویدئو تبلیغاتی در تلویزیون نمایش داده می شود. مردم جهان قادرند این ویدئو ها را در سراسر جهان مشاهده نمایند. ویدئو تأثیر بسیاری را روی ذهن مخاطب می گذارد.
*بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی : شبکه های اجتماعی جزء محبوب ترین مکان های ارتباطی مردم با یکدیگر است. در حال حاضر شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام نقش پر رنگی در این عرصه دارند. بازاریابی در شبکه های اجتماعی به دو دسته افیلیت مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ تقسیم شده است.
در روش اول شما از اشخاص و سایت های معروف تقاضا می کنید تا شما را به دیگران معرفی کنند. در روش اول مهمترین عضو آن رپورتاژ آگهی می باشد. در روش دوم افراد بسیاری با توجه به کسب و کار خود کاربران زیادی را تشویق می کنند تا به آنها ملحق شوند.
*تبلیغات بنری در سایت های پر بازده روشی بسیار تأثیر گذار در digital marketing است: بسیاری از شرکت های ایرانی و خارجی از این روش برای digital marketing و بازاریابی دیجیتالی استفاده می کنند.
با طراحی و ایجاد یک کمپین در تبلیغات بنری می توانید خدمات و محصولات سایت خود را به کاربران اینترنتی و شبکه های اجتماعی نشان دهید. در حال حاضر این نوع تبلیغات توانسته نتایج خوبی را برای بازاریابی دیجیتال و دیجیتال مارکتینگ به ارمغان بیاورد.
*ریپورتاژهای آگهی: این روش جزء بهترین روش های خبر سازی افراد در سایت های مختلف است. برای مثال: اگر شما یک ریپورتاژ خبری را در چند سایت معتبر درج کنید، می توانید شاهد بازدهی بالایی باشید.
ریپورتاژهای آگهی تأثیر بسیار زیادی را روی سئو سایت می گذارد. به این ترتیب استفاده از ریپورتاژهای آگهی یکی از مهمترین عوامل digital marketing است.
*وایرال مارکتینگ: این روش جزء مهمترین بخش های موجود در یک بازاریابی دیجیتالی است. وایرال مارکتینگ جزء آن دسته از روش هایی است که باعث رشد برند شما می شود. همچنین برای ایجاد محبوبیت بسیار کار ساز می باشد.
ایده های خلاقانه برای وایرال مارکتینگ به هیچ عنوان ساده نیست. برای طراحی یک ایده خلاقانه جهت تبلیغات وایرال می بایست گروهی را تشکیل داده و ایده خود را عملی نمایید.
*بازاریابی به صورت پورسانتی: بازاریابی به صورت دیجیتال پورسانتی به معنای همکاری در فروش است. به عبارتی دیگر همکاری در فروش روشی است برای جذب مشتری که فرد جذب کننده به ازاء کیفیت کار خود مبلغی را دریافت می کند. معمولاً از این دسته افراد برای استخدام کارمندان فروش محصولات یا خدمات استفاده می کنند.
افرادی که به عنوان کارمند فروش و محصولات در شرکتی استخدام می شوند به ازاء هر فروش محصول مبلغی را دریافت می کنند. معمولاً در بازاریابی های پورسانت تنها به ازاء محصولات به فروش رفته هزینه ای دریافت می شود. در مقابل هیچ پیش پرداختی به فرد تبلیغ کننده تعلق نمی گیرد. بسیاری از سایت های فروشگاهی از این نوع بازاریابی دیجیتال برای جذب مخاطب استفاده می کنند.
*بازاریابی تأثیر گذار: اخیراً روشی جدید برای digital marketing وارد بازار کار شده است. نام این روش بازاریابی تأثیر گذار است. در این روش ایجاد شده شما از کاربران مشهور درخواست می کنید تا محصولات و خدمات شما را تبلیغ کنند.
در مقابل شما باید مبلغی را به صورت کلی به شخص تبلیغ کننده پرداخت نمایید. مخاطبان زیادی در شبکه های مجازی و سایت ها به افراد هنرمند و مشهور اعتماد دارند. بنابراین با سپردن تبلیغات خود به این افراد می توانید مخاطبان زیادی را در این حوزه به کسب و کارتان جذب کنید.
*ایمیل مارکتینگ: این روش یکی دیگر از قدیمی ترین و محبوب ترین روش های دیجیتال مارکتینگ است. در این روش شما به معرفی محصولات، خدمات و تغییرات کسب و کار خود می پردازید.
این اطلاعات توسط ایمیل در یک بازه زمانی مشخص شده برای همه افرادی که شما ایمیل آن ها را دارید ارسال می شود. در نتیجه افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا شده و می توانند به آن اطمینان کامل داشته باشند.
*بازاریابی دیجیتال به صورت ویروسی: یکی از روش هایی که به تازگی کشف شده است، بازاریابی ویروسی می باشد. با تولید محتوا های طنز، جذاب و عجیب می توانید کسب و کار خود را وارد بازاریابی ویروسی کنید. هنگامی که شما مطالب مورد نظرتان را با دیگران به اشتراک می گذارید باعث می شود بازدید کنندگان دیگری با شما آشنا شوند.
اشتراک گذاری مانند یک ویروس است. وقتی شما مطلبی را باعده ای به اشتراک می گذارید، پست به صورت ویروسی به عده ای دیگر انتقال پیدا می کند. بازاریابی ویروسی در ترافیک سایت تأثیر بسیاری دارد. انجام این کار بسیار ریسک پذیر است؛ اما ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.
*تبلیغات پیامکی یا موبایلی: این مورد از روش های دیجیتال مارکتینگ از محبوبیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا قابل اجرا روی هر نوع تلفن همراهی می باشد. اشخاص در این روش می توانند در دو حالت آنلاین و آفلاین از این تبلیغات بهره مند شوند.
امیدواریم توانسته باشیم شما را با مهم ترین روش های دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم.