به روز رسانی: 26 آبان 1399 ساعت 12:22:30
تاریخ ثبت: 21 آبان 1399 ساعت 22:29:06
محتوا پادشاه است. حتما شما هم این جمله مشهور بیل گیتس رو شده اید. وقتی دنیای کسب و کار را بررسی میکنیم، متوجه میشویم که محتوا نقش تعیین کنندهای در جذب مشتری دارد. زیرا امروز دیگر تبلیغات صرف برای فروش کالا و خدمات فایدهای ندارد. بنابراین چارهای به جز نگارش محتوا برای مخاطب نداریم. اما برای اینکه در جذب کاربران موفق عمل کنیم باید
اصول تولید محتوا را یاد بگیریم.
زیرا اگر محتوای ما بدون استراتژی و ساختار تولید شود، قطعا با شکست روبرو می شویم. در واقع باید محتوایی در اختیار مخاطب قرار داده شود که بتواند نیازها و سوالات او را پاسخ دهد.
به این ترتیب، شما به کاربر نشان می دهید که مهارت لازم را دارید و می تواند به شما اعتماد کند.
اگر میخواهید که مطالبتان رضایت و نظر مخاطب را جلب کند، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. ما تمام جزئیات و مراحل نگارش محتوای موفق را به شما آموزش خواهیم داد.
10 نکته کلیدی برای تدوین استراتژی تولید محتوای پادشاه
نگارش محتوا کاری بسیار جذاب و در لذت بخش است. به شرط آنکه برای یک برنامه مدون و اصولی برای تولید محتوا و مطالب وبسایت داشته باشید. اما نگارش یک محتوای موثر بدون دانستن نکات و اصول تولید محتوا امکان پذیر نیست. در واقع این مراحل گام به گام شما را راهنمایی می کنند تا محتوایی را منتشر کنید که کاربر به آنها توجه کند.
پس با تمرکز کامل ادامه مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید یک استراتژی مناسب برای تولید محتوا تدوین کنید.
1- محتوا باید یک ارزش را به مخاطب ارائه بدهد
محتوای منتشر شده در وبسایت باید علت و چرایی به وجود آمدن کسب و کار شما را توضیح دهد. همچنین باید بیان کند که محصول و سرویس شما چگونه مشکل کاربر را بهتر، موثرتر و سریع تر حل می کند.
در واقع شما باید در محتوا علت منحصر به فرد بودن و تمایز راه حل خود را نسبت به رقبا توضیح بدهید. بنابراین، راه حل پیشنهادی شما باید در وبسایت تان برجسته باشد.
پس یکی از اساسی ترین اصول تولید محتوا برای سایت هدفمند بودن و مرتبط بودن مطالب با نیاز مخاطبان مورد نظر می باشد.
۲- بررسی کردن محتوای از قبل تولید شده
یکی از کلیدی ترین مراحل تولید محتوا برای وبسایت، آنالیز مطالب از قبل تولید شده است. زیرا شما بدون داشتن اطلاعات دقیق نمی توانید مطالب باکیفیت و ارزشمند تولید کنید.
باید در این مرحله به این سوالات پاسخ بدهید:
- کدام محتوا نیاز به بروزرسانی دارد؟
- کدام محتوا بی ارزش است و باید حذف شود؟
- کدام محتوا کامل است و احتیاجی به کار زیاد ندارد؟
- کدام محتوا با استقبال و عدم استقبال مخاطب روبرو شده است؟
به این ترتیب شما یک تصویر و برنامه روشن و شفاف برای بروزرسانی و تولید محتوای تاثیرگذار و هدفمند دارید. بنابراین، آنالیز مطالب یکی از مهمترین اصول تولید محتوا برای وبسایت است.
3- به مخاطبان خود فکر کنید
متاسفانه یکی از بزرگ ترین اشتباهات کسب و کارها، تولید محتوا برای بیان دیدگاه ها و خواسته هایشان است. در حالی که باید محتوا را برای مخاطب تولید کنند. در واقع، آنها باید نیازها و سوالات مخاطبان خود را پیدا کنند و در مطالب به آنها پاسخ بدهند.
به زبان ساده، شما باید کاملا با مشخصات کاربران هدف خود آشنا باشید. به این شکل، می دانید که آنها چه انتظاراتی از شما دارند. اینگونه می توانید در تولید محتوایی که برای مخاطبان شما ارزشمند هستند، موفق عمل کنید.
پس قبل از انتشار محتوا، خود را به عنوان مخاطب فرض کنید. سپس با خواند مطلب بررسی کنید که آیا محتوا پاسخ سوالات و ابهامات کاربر را می دهد یا خیر.
۴- ایجاد تنوع در مطالب یکی از مهمترین اصول تولید محتوا است
مهمترین نکته که نباید در نوشتن محتوا فراموش کنید، تنوع دادن به مطالب است. چون شما با مخاطبان مختلفی در کسب و کار خود روبرو هستید. بنابراین باید به تمام دغدغه های آنها توجه کنید. به زبان ساده باید:
- بعضی از مطالب مخاطب را به سمت خرید هدایت کنند.
- بعضی از مطالب باید راه حل شما را مورد بررسی قرار بدهند.
- بعضی از مطالب باید به سوالات و ابهامات پاسخ بدهند.
- بعضی از مطالب باید به مخاطب آموزش بدهند.
به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که تمام گروه های کاربری به مطالب شما توجه می کنند. در نتیجه احتمال موفقیت شما در جلب نظر و رضایت مخاطب بیشتر می شود.
پس اگر می خواهید که کسب و کار موفقی داشته باشید، باید به دغدغه های تمام گروه های کاربری خود توجه کنید.
۵- از انواع مختلف محتوا برای تولید مطالب استفاده کنید
کاربران از اینترنت برای انجام تحقیقات، بدست آوردن اطلاعات جدید و یادگیری استفاده می کنند.
همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم، شما با گروه های متنوعی از مخاطبان روبرو هستید. به این معنی که هر دسته از کاربر یکی از گروه های مقالات متنی، ویدئو، پادکست، کتابهای الکترونیکی و اینفوگرافیک ها را ترجیح می دهند.
بنابراین باید از انواع مختلف محتوا برای توضیح چشم اندازهای جدید و پاسخ به سوالات متداول استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که برای بدست آوردن اعتماد مخاطب، انتشار نمونه کارها و بیوگرافی شرکت و کارمندان بسیار مهم است.
6- جذابیت و شفافیت محتوا بسیار مهم است
به یاد داشته باشید که در کنار آموزش و ارائه اطلاعات مفید، جذابیت یکی از کلیدی ترین اصول تولید محتوا برای وبسایت است. بنابراین مطالب خود را با قراردادن تصاویر، اینفوگرافی، نقل قول و ویدئو، جذاب و کاربرپسند کنید.
به یاد داشته باشید که هر چه اطلاعات، شفافیت و جذابیت محتوا بیشتر باشد، مخاطب بیشتری جذب محتوا خواهد شد. همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که مطلب را باید برای مخاطب خود بنویسید. یعنی هر جا بین انتخاب مخاطب و موتورهای جستجوگر تردید پیدا کردید، حتما کاربر را انتخاب کنید.
این نکته را هرگز فراموش نکنید که موتور جستجوی گوگل به کاربر اهمیت بسیار زیادی می دهد. بنابراین اگر نتوانید نظر مخاطبان خود را جلب کنید، بدون هیچ شکی با شکست روبرو خواهید شد.
کسب و کارهای زیادی بوده اند که با ترجیح موتورهای جستجو به جای کاربر به طور کامل نابود شده و هیچ اثری از آنها وجود ندارد.
۷- از زبان مخاطب برای نوشتن محتوا استفاده کنید
هنگامی که شروع به نوشتن محتوا می کنید، بسیار مهم است که به همان زبان مخاطبان خود صحبت کنید. یعنی نباید از اصطلاحات ثقیل و نامفهوم برای نوشتن مطالب استفاده کنید. بلکه باید اصطلاحاتی را به کار ببرید که مخاطبان با آنها آشنا هستند و به خوبی درک می کنند.
بنابراین اگر کاربران شما فنی هستند، می توانید از اصطلاحات تخصصی استفاده کنید. اما اگر مخاطبان تان دانش عمومی دارند، باید از اصطلاحات ساده تر استفاده کنید. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که کاربران به خوبی مطالب شما را درک کرده و متوجه دانش و تخصص تان می شوند.
همچنین باید رسمی یا غیر رسمی بودن زبان مخاطبان خود را بررسی کنید. اگر کاربران شما از زبانی رسمی استفاده می کنند، باید شما هم از نگارشی رسمی برای تولید محتوا استفاده کنید. اما در غیر این صورت، باید محتوای خود را به زبانی غیر رسمی بنویسید.
به زبان ساده، باید به گونه ای مطلب خود را بنویسید که مخاطب بتواند با آن به راحتی ارتباط برقرار کند.
۸- سازماندهی محتوا یکی از کلیدی ترین اصول تولید محتوا برای سایت است
قبل از آنکه دست به نگارش محتوا بزنید، ابتدا باید یک برنامه مشخص برای مطلب تدوین کنید. برای سازماندهی محتوای خود باید این مراحل را انجام دهید:
- موضوع محتوا را به صورت کامل و دقیق مشخص کنید.
- عبارات کلیدی مرتبط با محتوا را پیدا کنید.
- سوالات و نیازهای کاربران در رابطه با موضوع را پیدا کنید.
- پاسخ سوالات و نکات را به طور کامل مشخص کنید.
به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که یک محتوای ارزشمند و فوق العاده را برای کاربران خود تولید می کنید. به علاوه، سازماندهی محتوا باعث می شود که زمان کمتری را برای نگارش مقاله صرف کنید. زیرا تمام جزئیات مطلب را به صورت کاملا شفاف برای خود مشخص کرده اید.
۹- به صورت گروهی محتوا را تولید کنید
بخشی از فرآیند تولید محتوا، شناسایی افراد خبره و کارشناس برای نگارش مطلب است. زیرا همانطور که می دانید تنها یک فرد نمی تواند پاسخ تمام سوالات و نیازهای کاربران را بدهد.
بنابراین، باید از دانش و اطلاعات تمامی متخصصین برای تولید محتوا استفاده کنید.
شما باید یک گروه ثابت برای تولید محتوای خود داشته باشید تا مسئولیت اصلی نگارش مطالب را برعهده داشته باشند. اما باید از افراد متخصص شرکت خود بخواهید تا در صورت نیاز به گروه تولید محتوا برای نگارش و تدوین مطالب کمک کنند.
این نکته را فراموش نکنید که برای تولید محتوای ارزشمند و کاربرپسند باید از تمام ظرفیت شرکت خود استفاده کنید.
10-یکی از موثرترین اصول تولید محتوا بررسی عملکرد استراتژی است
کلید داشتن یک استراتژی محتوای قوی و موفق، بررسی کردن مطالب تولید شده است. در واقع شما باید ارتباط مقالات با مخاطبان خود را حفظ کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:
- بررسی کنید کدام مطالب بیشتر به اشتراک گذاشته شده است.
- مطالبی که بیشترین بازدید را داشته اند را مشخص کنید.
- مدت زمان حضور کاربران در هر مطلب را بررسی کنید.
- بررسی کنید در کدام مطالب کاربران بیشترین واکنش را داشته اند.
- مطالبی که کاربران کمتر به آنها توجه کرده اند را نیز مشخص کنید.
بعد از پاسخ به سوالات بالا، باید دست به اصلاح و بروزکردن استراتژی محتوای خود بزنید. به این ترتیب همواره یک استراتژی منطقی و صحیح برای ایجاد محتوا خواهید داشت.
ما در این مطلب تلاش کردیم تا تمام اصول تولید محتوا برای وبسایت را بیان کنیم. به یاد داشته باشید که برای تولید مطالب موفق، برنامه ریزی و داشتن استراتژی صحیح حرف اول و آخر را می زند.
شما در مورد تولید مقاله چه نظری دارید؟ به نظر شما چه نکات و اصولی در تولید محتوای موفق نقش دارند؟ آیا مطالب وبسایت تان توانسته است نظر مخاطبان را جلب کند؟
خوشحال می شویم اگر تجربیات و نظرات خود را در رابطه با تولید محتوا با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.