جستجو

تبلیغات پزشکی در اینستاگرام بدون مجوز ممنوع است

(14 رای)
به روز رسانی: 03 مهر 1398 ساعت 14:26:43
تاریخ ثبت: 03 شهریور 1398 ساعت 23:35:27
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/17001

بسیاری از پیج ­های پزشکی  در اینستاگرام اقدام به تبلیغات پزشکی می‌کنند، که اگر بدون مجوز صورت گیرد ممنوع است. اینستاگرام دارای تعداد زیادی کاربر است که  تریبون خوبی برای تبلیغات محسوب می‌شود.  به همین منظور بسیاری از پیج های اینستاگرام فقط برای تبلیغات به وجود آمده‌اند. این پیج­ ها روزانه تعداد بالایی تبلیغ را در خود جای می‌دهند تا منبع درآمد زیادی برای صاحبان خود داشته باشند.  پیج های تبلیغاتی در هر زمینه ای فعالیت دارند و از اسباب‌بازی تا البسه و موارد پزشکی و درمانی در حال فعالیت هستند.  در این بین پیج­ های پزشکی که برای سلامت انسان‌ها نکاتی را عرضه می کنند، تبلیغاتی را در پیج خود قرار می‌دهند که ممکن است نه تنها برای سلامت مفید نباشد بلکه مضر نیز باشد. متأسفانه بعضی از صفحات مربوط به پزشکان و پیج های سلامت بدون  هیچ‌گونه تحقیقی، اجناس  و محصولاتی را در پیج خود تبلیغ می‌کنند که دارای مجوز بهداشت نیستند. با مصرف این محصولات ممکن است هیچ تأثیری بر روی مشکل  شما نداشته یا اینکه در طولانی مدت بر روی سلامت شما تأثیر سو نیز داشته باشد. در طول چند سال اخیر که استفاده از اینستاگرام در بین ایرانیان زیاد شده است، برای جلوگیری از بروز این‌ گونه مشکلات تمهیداتی را در نظر گرفته‌ شده است.  یکی از این تمهیدات صدور مجوز به پیج های اینستاگرامی که موارد پزشکی را در صفحه خود می دهند و اقدام به تبلیغات محصولات در این زمینه می‌کنند، است.  در نتیجه تبلیغات پزشکی در اینستاگرام بدون مجوز ممنوع است.  برای اینکه بتوانید بهتر با این قوانین آشنا شوید به ادامه مقاله توجه کنید:


این مقاله شامل سرفصل‌های زیر است:

  • شرایط اخذ مجوز برای تبلیغات پزشکی در اینستاگرام

  • نحوه برخورد با افرادی که بدون مجوز در اینستاگرام تبلیغ می‌کنند

  • انواع تخلفات در تبلیغات پزشکی اینستاگرام

  • سازمان نظام پزشکی کشور به محتوای تبلیغات نظارت می‌کند

  • نکاتی که باید در تبلیغات خود رعایت کنید


شرایط اخذ مجوز برای تبلیغات پزشکی در اینستاگرام


برای اخذ مجوز تبلیغات پزشکی در اینستاگرام لازم است که تمامی پزشکان و افرادی که محصولات پزشکی، آرایشی و بهداشتی را در صفحه اینستاگرامی خود تبلیغ می‌کنند، به سازمان نظام پزشکی مراجعه کرده و برای اخذ مجوز در آنجا اقدام کنند.  تمامی فعالان در این زمینه باید به سازمان نظام پزشکی شهر خود مراجعه و پس از ارزیابی و کارشناسی کامل و پرداخت تعرفه مصوب می‌توانند مجوز تبلیغات خود را که دارای مهر برجسته از این سازمان است، دریافت کنند.


تبلیغات پزشکی بدون مجوز در اینستاگرام

این مجوز بر اساس نوع کاربران و جامعه هدف،  محتوای تبلیغاتی و همچنین صحت محتوای تبلیغاتی به فعالان داده می‌شود.  پزشکانی که در فضای مجازی اقدام به تبلیغات می کنند باید به سازمان نظام پزشکی منطقه خود رفته و با توجه به پروانه طبابت فرد و نوع درخواستی که برای تبلیغات دارد، مجوز خود را از این سازمان دریافت کند. تمامی افرادی که بدون مجوز تبلیغاتی هستند، فعالیت آن‌ها تخلف و برای آن‌ها مجازاتی در نظر گرفته می‌شود.




برای اخذ مجوز در زمینه تبلیغات پزشکی در اینستاگرام باید به سازمان نظام پزشکی نزدیک به خود مراجعه کرده تا صلاحیت شما در آنجا مورد بررسی قرار گیرد.



نحوه برخورد با افرادی که بدون مجوز در اینستاگرام تبلیغات انجام می‌دهند:


مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور، تبلیغات بدون مجوز را به دو دسته تقسیم کرده است:

  1. افرادی که پروانه طبابت ندارند و پزشک نیستند و اقدام به تبلیغات پزشکی، آرایشی و بهداشتی می‌کنند. این افراد بعد از شناسایی و دستگیری برای پیگیری پرونده خود به دادسرای جرائم پزشکی ارجاع داده می‌شوند. این اقدام از سال گذشته شروع شده و با همکاری 210 شعبه سازمان نظام پزشکی در سراسر ایران، پلیس فتا و جامعه پزشکی پیگیری می‌شود.



  1. مراکز درمانی و پزشکانی که بدون مجوز تبلیغاتی در فضای مجازی تبلیغات انجام می‌دهند. این افراد به هیئت انتظامی سازمان نظام پزشکی برای تعیین نوع  میزان تخلف ارجاع داده می‌شوند.


همچنین صفحات اینستاگرامی که صاحب صفحه هویت نامعلوم دارد،  صاحبان آن با پیگیری‌های پلیس فتا دستگیر شده و به مراجع قضایی هویت آن‌ها  اعلام می‌شود.


 

انواع تخلفات در تبلیغات پزشکی اینستاگرام:


این تخلفات بر اساس شدت  آسیب‌رسانی به کاربران به چهار دسته تقسیم می‌شوند:




  1. تبلیغاتی که دارای پایین‌ترین درجه تخلفات هستند: در این نوع تبلیغات تمامی ضوابط و چهارچوب‌ها رعایت شده اما  فرد مجوز مربوط به آن را از سازمان نظام پزشکی دریافت نکرده است.

  2. تبلیغاتی که بدون مجوز هستند و محتوای فریبنده‌ای دارند یا اینکه محتوای آن‌ها اغواگرایانه جلوه می‌کند.  در این نوع تبلیغات افراد به تضمین دارو و محصول برای درمان بیماری خاص می‌پردازند.

  3. تبلیغاتی که در آن پزشک اقدام به تبلیغ درباره تخصص‌های نامربوط به رشته خود می‌پردازند. پزشکانی که تخصص در رشته‌ای که در تبلیغات ذکر شده است را ندارند.

  4. تبلیغاتی که در آن شئونات اسلامی رعایت نشده است. در این تبلیغات اعضای بدن بیماران کاملاً مشهود است و در آن از تصاویر غیراخلاقی استفاده شده است. در این دسته هر عضو دارای مجازاتی مجزا است و بسته به اینکه کدام عضو در معرض دید عموم قرار گرفته است تخلف متفاوتی برای آن در نظر گرفته می‌شود.


تبلیغات پزشکی بدون مجوز در اینستاگرام

تبلیغات پزشکی در اینستاگرام بدون مجوز دارای تخلفات مختلفی است که برای هرکدام از آن‌ها مجازات جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است.



سازمان نظام پزشکی کشور به محتوای تبلیغات نظارت می‌کند


 سازمان نظام پزشکی با اختیاراتی که دارد بر محتویات تبلیغات پزشکی در اینستاگرام نظارت دارد و بر اساس آن مجوز برای افرادی که در زمینه‌های مختلف پزشکی در اینستاگرام تبلیغات می‌کنند، صادر می‌کند.  برای هر محصول علاوه بر مجوز سازمان غذا و دارو باید مجوزی برای تبلیغات از سوی سازمان نظام پزشکی نیز وجود داشته باشد. در سازمان غذا و دارو، مجوز برای ساخت، واردات یا تولید یک محصول داده می‌شود در صورتی که سازمان نظام پزشکی کشور مسئولیت  نظارت بر محتوای تبلیغات و صحت فوایدی که در آگهی‌ها ذکر شده است را دارد. هر گاه سازمانی یا افرادی در تبلیغات خود مرتکب جرم شوند از سوی سازمان نظام پزشکی احضار شده و مورد بازخواست قرار می‌گیرند.


تبلیغات پزشکی بدون مجوز در اینستاگرام

افرادی که در این زمینه در فضای مجازی  فعالیت دارند هر چند که دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، باید برای اخذ مجوز تبلیغاتی خود به سازمان نظام پزشکی کشور اقدام کنند تا تمامی فعالیت‌های اینستاگرامی آن‌ها قانونی باشد.


این در حالی است که بسیاری از تبلیغات سلامت در رسانه‌های کشور بدون مجوزهای لازم در این زمینه هستند و صاحبان رسانه از جمله صداوسیما باید به این امر توجه بیشتری داشته باشند.




 تبلیغات پزشکی در اینستاگرام بدون مجوز ممنوع است و باید محتوای هر تبلیغ از سوی سازمان نظام پزشکی تائید شود.



نکاتی که باید در تبلیغات خود رعایت کنید


بعد از اخذ مجوز، برای تبلیغات در فضای مجازی باید به این نکات دقت کنید تا تبلیغاتی که در اینستاگرام انجام می‌دهید، خلاف قوانین کشوری نباشد.


اگر در پیج خود تبلیغات کالا یا خدمات انجام می‌دهید، باید کاملاً در مورد مقدار و کیفیت آن صریح صحبت کنید.  به‌ گونه‌ای که کاربران پیج شما نباید با گفته شما در تبلیغ به اشتباه بیافتند.  اگر بر خلاف کیفیت کالا یا مقدار آن در تبلیغ ذکر شود، شما متخطی محسوب می‌شوید.


افرادی که تأمین کننده کالای تبلیغاتی هستند باید هویت و محل کار مشخصی داشته باشند.


در تصویر یا ویدیویی که تهیه می‌کنید باید تمامی موارد اخلاقی و شرعی رعایت شود. از گذاشتن تصاویری که اندام بیماران نشان داده شده است، پرهیز کنید.


تبلیغات پزشکی بدون مجوز در اینستاگرام

تبلیغات شما نباید به‌ گونه‌ای باشد که دیگر افراد فعال در این زمینه بی‌اعتبار شوند. مانند کرم‌های مختلفی که در بازار وجود دارد. اگر شما یکی از آن‌ها را تبلیغ می‌کنید نباید در آگهی شما اسمی از شرکت‌های دیگر برده شود یا محتوای تبلیغاتی شما بر مبنای بی‌اعتباری دیگر کرم‌های موجود باشد.


کالاهایی را می‌توانید تبلیغ کنید که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند و فوایدی که در محتوای متن وجود دارد باید ثابت‌ شده باشند.


اگر در تبلیغ خود موارد آموزشی ذکر می‌کنید،  باید از منابع معتبر آن را تهیه کنید. در مورد داروهایی که در تبلیغات خود به خواص آن‌ها اشاره دارید باید حتماً  در آن از ماده 5 قانون پزشکی  مواد غذایی و خوراکی و آشامیدنی تبعیت کند.


در تبلیغات خود از این موارد پرهیز کنید:

درج مطالب دروغ، درج مطالبی که غیرقابل اثبات هستند، مطالب و اعمالی که باعث فریب می‌شوند، اغراق در تبلیغات، استفاده از کلماتی مانند: کاملاً بهداشتی و صد در صد تضمینی، استفاده از  اسامی شخصیت‌های برتر و مشهور برای معرفی محصول،  استناد به تأییدیه های بی‌اعتبار


اگر کالایی که تبلیغ آن را بر عهده دارید، کالای وارداتی محسوب می‌شود، نباید در تبلیغ خود کالاهای مشابه ایرانی را فاقد اعتبار نشان دهید.


اگر در صفحه اینستاگرامی خود در زمینه­ های پزشکی، آرایشی و بهداشتی فعالیت دارید و قصد دارید از طریق تبلیغات منبع درآمدی داشته باشید باید حتماً به این مطالب دقت کنید. گرفتن مجوز برای تبلیغات در پیج خود را جدی بگیرید و آن را در اولویت قرار دهید تا درآمد شما قانونی باشد.  بسیاری از افرادی که در این رشته فعالیت دارند متأسفانه فاقد این مجوز هستند و محصولات و خدماتی را تبلیغ می‌کنند که از کیفیت پایینی برخوردار است. اگر کاربران فضای مجازی از این محصولات استفاده کنند و از بی‌کیفیت بودن آن اطلاع پیدا کنند، بعد از مدتی این صفحات با ریزش کاربر روبرو می‌شوند یا اینکه پلیس فتا آن‌ها را به دلیل فعالیت غیرقانونی دستگیر می‌کنند. برای اینکه بتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید بهتر است که در ابتدا تمامی قوانین مربوط به آن را مطالعه کرده و قانونی فعالیت خود را آغاز کنید.  این قوانین برای کاربران نیز بسیار مفید است و با خیال راحت می‌توانند از صفحات اینستاگرامی خرید کنند. تبلیغات پزشکی در اینستاگرام بدون مجوز ممنوع بوده و افرادی که در این زمینه غیرقانونی فعالیت دارند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

تبلیغات رایگان کسب و کار

آیا به دنبال افزایش دیداری برند خود هستید؟ راهکارهای مؤثری را برای تبلیغ رایگان کسب و کار خود در شبکه کشف کنید....

درج آگهی رایگان بدون عضویت

درج آگهی رایگان بدون عضویت، و حتی درج آگهی پولی،ایجاد رپورتاژ و گرفتن بک لینک از اساسی ترین کارهایی است که در تبلیغات...

بهترین سایت تبلیغات رایگان

کشف کنید که چگونه بهترین سایت تبلیغات رایگان می‌تواند استراتژی تبلیغات آنلاین شما را طراحی مجدد کند. از مزایا،...

چرا خرید بک لینک کار اشتباهی است

دلایلی را کشف کنید که چرا خرید بک ‌لینک اشتباه است و تأثیر منفی آن را بر رتبه سایت شما در موتورهای جستجو بررسی کنید....

تبلیغات رایگان کسب و کار در اینترنت

در این مقاله، با تبلیغات رایگان آشنا شوید و چگونه از آن برای جذب مشتریان و افزایش رشد کسب و کار خود بهره‌برداری...

با 9 روش تبلیغات اینترنتی آشنا شوید

بی شک تمامی کسب و کارها فارغ از اینکه کوچک و یا بزرگ باشند، به نحوی در فضای مجازی و اینترنت حضور دارند. چنین مشاغلی...

کسب درآمد از تبلیغات ویدیویی

در حال حاضر تغییر چشمگیری در دنیای دیجیتال رخ داده است. از آنجایی که دیگر مانند گذشته، مصرف کننده ها جذب هر محتوایی...

با ساخت ربات اینستاگرام در دنیا دیده شوید

با ساخت ربات اینستاگرام می توان به راحتی کسب و کار اینترنتی خود را توسعه داد. فالوورهای بیشتری جذب و درآمد بالاتری...

نحوه بازیابی رمز اینستاگرام چطور است؟

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که رمز اکانت اینستاگرام خود را فراموش کنید؟ این اتفاق ممکن هنگام عوض کردن گوشی...

تبلیغات دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در طی سال‌های اخیر میزان استفاده از اینترنت و حضور مردم در فضای مجازی بسیار زیاد شده است. اصطلاح...

روش های جدید تبلیغات کدامند؟

تبلیغات را می توان یکی از شیوه های ارتباطی بین صاحبان کسب و کار با مشتریان بالقوه و بالفعل در بازاریابی تعریف کرد....

تولید محتوا کلید تبلیغات اینترنتی

امروزه تبلیغات اینترنتی و تولید محتوا به بخش جدا نشدینی از یک کسب و کار تبدیل شده است. هدف از تولید محتوا کسب رتبه...

چگونه فالوور اینستاگرام را افزایش دهیم؟

افزایش فالوور در اینستاگرام می تواند تأثیر بسیار مثبتی را روی رونق کسب و کار شما بگذارد. شما به عنوان یک عضو فعال...

قوانینی که سایت های درج آگهی لازم است رعایت نمایند

 به نظر شما سایت های درج آگهی چه قوانینی را باید برای مشتریان خود وصف کنند؟ به نظر شما هنگام درج آگهی معرفی محصول...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد