ابزارهای دیجیتال مارکتینگ این امکان را به شما میدهد که بتوانید محصولات و خدمات خود را بهتر در دنیای مجازی تبلیغ کنید. دیجیتال مارکتینگ از زمانی که مردم برای کوچکترین کارهای خود نیز وارد دنیای اینترنت شدند، اهمیت بسیاری پیدا کرده است. رقابت بر سر بهترین تبلیغات مجازی بسیار داغ شده و افراد به دنبال بهترین روش برای انجام آن هستند تا رقبای خود را پشت سر بگذارند. دیجیتال مارکتینگ در واقع یکسری ابزار و روشهایی برای معرفی محصولات و خدمات متنوع در فضای دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل و...) به مخاطبان است که باعث جذب آنها و فروش بیشتر است. این ابزار به شما قابلیتهای بسیاری میدهد که بتوانید تبلیغات گسترده و بهتری را در مورد محصولات خود داشته باشید. در واقع میتوان گفت که دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی است که در فضای مجازی صورت میگیرد. به دلیل اینکه انسانها در دهههای اخیر از اینترنت بیشترین استفاده را میکنند، این فضا برای افراد فراهم شده که بتوانند محصولات مختلف را در آن تبلیغ و معرفی کنند. این تبلیغات محدود به محصولات خاص نمیشود و هر نوع کالا و محصول را در دنیای اینترنت به صورت فراگیر میتوان با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تبلیغ کرد. برای اینکه بهتر بتوانید در این سبک از بازاریابی موفقیت داشته باشید باید اصول و ابزارهای آن را در ابتدا بشناسید و از آنها بهره ببرید تا به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید. در این مقاله به شما ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ را معرفی میکنیم.
انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ عبارتاند از:
یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، موتورهای جستجو هستند. با استفاده از این ابزار افراد میتوانند وبسایت خود را به گونهای طراحی کنند که با اولین جستجوی مخاطب در رتبههای بالای google search نمایش داده شود و جزو اولین سایتهای معرفی شده به افراد باشد. برای این منظور باید محتوای سایت خود را به صورت دقیق سئو گذاری کنید تا بتوانید با محتوای تصویری، نوشتاری و ویدیویی خود افراد را به صفحه مورد نظر جذب کنید. در این راه باید اصول سئو گذاری مناسب را کاملاً مسلط باشید و از شیوه رتبهبندی گوگل اطلاعات بالایی داشته باشید.
اما در بعضی موارد افراد برای اینکه بتوانند موتورهای جستجوگر را برای تبلیغات خود مهیا کنند، به موتورهای جستجو مبلغی را میپردازند تا این موتورها او را در کنار گزینههای برتر به مخاطبان نشان دهند. به این روش paid traffic گفته میشود که خود راههای مختلفی دارد. یکی از این راهها اسپانسر شدن برای قرعهکشیهای مختلف است. به صورتی که شما برای قرعهکشی به مردم اطلاع میدهید که با وارد شدن به سایت شما و ثبت نام در آن میتوانند در قرعهکشی شرکت کنند.
بهبود سئو گذاری و همچنین بهینهسازی موتورهای جستجوگر میتواند در دیجیتال مارکتینگ به شما کمک بسیار زیادی کند. این بهینهسازی خود دارای ابزارهای بسیار متنوعی است که در این قسمت به آنها میپردازیم.
یکی از مهمترین ابزارهای بهینهسازی موتورهای جستجوگر، ابزارهای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی هستند. این ابزارها به شما کمک میکنند تا بتوانید کلمات کلیدی مناسب مطالب خود را پیدا کنید و از آنها در محتوای خود بهره ببرید. این ابزار به شما کلماتی را ارائه میدهند که افراد در طول روز برای یافتن مطالب مورد نظر خود در قسمت جستجوی موتورهایی مانند گوگل وارد میکنند. تعدادی از ابزارهای تجزیه و تحلیل موتورهای جستجو عبارتاند از: google keyword planner, SEMrush, google trend, keyword tool هستند که با استفاده از آنها کلمات کلیدی پربازدید را میتوانید بیابید.
یکی دیگر از ابزارهای بهینهسازی موتورهای جستجو که به شما کمک بسیاری میکند، ابزارهای چک کردن رتبه است. این ابزارها شامل: google search console, MOZ Pro Rank Tracker, Advanced Web Tracking است. با استفاده از این ابزار میتوانید رتبه خود را در گوگل بدانید. بدین ترتیب میتوانید میزان موفقیت خود را رصد کرده و برای افزایش آن برنامهریزی کنید.
در بهینهسازی سئو سایت خود احتیاج به ابزار دیگری دارید که قادر باشد بک لینکهای شما را تجزیه و تحلیل کند. این ابزار شامل: Back link Check, kissmetrics, Social media analytics هستند که برای بهتر شدن سئو گذاری کمک دوچندانی میکنند. لینک سازی یا کسب بک لینک فرآیند دریافت لینک از سایر سایتهای اینترنتی برای سایت مورد نظر خود است. رباتهای گوگل زمان بررسی یک صفحه، لینکهای موجود در آن را نیز بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه میکنند. به همین شکل مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل میگیرد که برای افزایش رتبه شما در گوگل بسیار حائز اهمیت است.
بهینهسازی موتورهای جستجوگر میتواند بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ باشد زیرا در بهبود میزان بازدید سایت شما کمک بسیار زیادی میکند.
شبکههای اجتماعی و مدیریت آن یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام بهترین فضا را برای بازاریابی اینترنتی در خود فراهم کردهاند. البته مدیریت کردن آنها و اینکه بتوانید از شبکههای اجتماعی خود بهترین استفاده را در این زمینه ببرید، خود بسیار مشکل است. مدیریت شبکههای اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که باید با ذکاوت و استراتژی درست انجام شود. البته در این زمینه ابزارهایی مانند HootSuite، Buffer، Sprout Social برای آسان شدن این روند به وجود آمدهاند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
از دیگر ابزارهای مفیدی که امروزه به آن ارزش بیشتری داده میشود، بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا در واقع به تولید کردن محتوای جذاب برای خوانندگان و افرادی که به دنبال جمعآوری اطلاعات درباره مطلبی هستند و جذب کردن آنها با هدف سود بیشتر برای محصولات یا خدمات میپردازد. این ابزار در عین پرکاربرد بودن خود دارای کمترین هزینه برای بازاریابی است. با استفاده از بازاریابی محتوا شما میتوانید بسیاری از محصولات را فقط با ساختن و اداره کردن سایت و شبکههای اجتماعی خود، بازاریابی کنید. در سالهای اخیر این روش دارای بازده بسیار بالایی بوده و حتی بسیاری از شرکتهای موفق دست به انجام آن زدهاند.
در بازاریابی محتوا میتوانید از این ابزارها استفاده کنید:
WordPress، Smartling، Trello، WordPress Calendar Extension، Episerver
از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، میتوان به بازاریابی محتوا اشاره کرد که امروزه دارای ارزش بالایی برای جذب مخاطب است.
ایمیل مارکتینگ از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. ایمیل اسپم یکی از راههایی است که امروزه بسیاری از سایتها برای تبلیغات خود از آن استفاده میکنند. ایمیل مارکتینگ در حالی که برای شما کمهزینه است اما سوددهی بالایی دارد. این نوع بازاریابی نیز دارای ابزارهایی است که میتوانید از آنها استفاده کنید: Episerver، Episerver، Hatchbuck، Emma، Campaign Monitor، GetResponse، Campaigner
بازاریابی درونگرا به این صورت است که مشتری خود باید به دنبال شما باشد و شما برای جذب او اقدامی نکنید. به فرض مثال فردی به دنبال مطلبی در گوگل است و هنگام جستجو به سایت شما برخورد میکند و به سایت شما جذب میشود. به این اقدام بازاریابی درونگرا گفته میشود. به صورت کلی مجموعهی فعالیتهای سایت شما باید به شکلی باشد که نخستین بار مشتری احساس کند که خودش به سراغ شما آمده و شما به سمت او نرفتهاید، بدین ترتیب بازاریابی شما از جنس درونگرا است. این نوع از بازاریابی دیجیتال مارکتینگ عموماً زمانی تأثیرگذار خواهد بود که شما محصول یا خدمات ویژه و انحصاری را در فضای مجازی برای فروش ارائه دهید.
در بازاریابی درونگرا که یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است، افراد با کیفیت بالایی که برای محتوای سایت خود فراهم میکنند، افراد را به سایت خود جذب کرده و به صورت مستقیم اقدامی برای جذب مشتری نمیکنند.
موبایل به عنوان عضو بزرگی از جامعه ارتباطی انسانها نقش بسیاری در تبلیغات ایفا میکند. موبایل مارکتینگ دارای ابعاد بسیاری است و میتوان تبلیغات پیامکی را به آن اضافه کرد. تبلیغات پیامکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود که هر فرد را به صورت مستقیم مخاطب خود قرار میدهد.
تبلیغات موبایلی اما تنها به پیامک دادن محدود نمیشود. با استفاده از بازاریابی موبایلی افراد میتوانند بعد از اینکه برای خریدن محصول قانع شدند، اقدام به خرید آن کنند. از ابزارهایی که در بازاریابی موبایلی استفاده میشود، میتوان به بارکد دوبعدی (QR-Code)، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، NFC اشاره کرد. از مزایای این نوع بازاریابی میتوان به آسان بودن آن، امکان خرید و پرداخت لحظهای، همیشه همراه و در دسترس بودن آن و همچنین منبع بسیار خوبی برای معرفی محتوایی که درست کردهاید، اشاره کرد.
به این نوع از بازاریابی، بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار میگویند. در بازاریابی اینفلوئنسری، افرادی که دارای قدرت تأثیرگذاری بر روی گروه بزرگی از مردم را دارند، اقدام به تبلیغات برای جذب مخاطب یا فروش محصولات شما میکنند. این نوع از بازاریابی را میتوانید در شبکههای اجتماعی ببینید. افرادی که در زمینههای مختلف فعالیت دارند و عده زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار میدهند، از تریبونی که در فضای مجازی ایجاد کردهاند استفاده کرده و برای محصولات متنوع تبلیغات انجام میدهند. بازاریابی توسط افراد تأثیرگذار در مجموعهی روشهای بازاریابی برونگرا قرار میگیرد. چون این کسب و کار است که گفتگو با مخاطب و مشتری بالقوه را آغاز میکند.
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که در مجموعه روشهای بازاریابی برونگرا قرار میگیرد و بر گروهی گسترده از افراد تأثیر میگذارد.
در این مقاله به شما ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را معرفی کردیم تا با استفاده از آنها بتوانید بازاریابی دیجیتالی خود را رونق دهید و از مزایای آن بهره ببرید. برای اینکه از این ابزارها بتوانید بهترین استفاده را داشته باشید باید هر کدام از آنها را به بهترین نحو بررسی کرده و اطلاعات کافی در مورد هر کدام از آنها داشته باشید. دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار وسیع است و ابزارهای بسیاری دارد که میتوانید از هر کدام یا همزمان چندین مورد از آنها را استفاده کنید تا به بهترین نوع بازاریابی برسید. یکی از بهترین مزایای دیجیتال مارکتینگ، کمهزینه بودن آن است. این ابزارها در عین اینکه با هزینهی کمی به وجود میآیند اما میتوانند نتیجه بسیار خوبی داشته باشند. بسیاری از افراد ناخواسته برای اینکه نیازهای خود را در طول روز برطرف کنند احتیاج دارند که از اینترنت استفاده کنند. برای همین این فضا میتواند زمینه خوبی برای بازاریابی باشد. امروزه بسیاری از شرکتهای بزرگ تأثیر اینترنت را در بازاریابی میدانند و از آن برای تبلیغات خود استفاده میکنند. برای اینکه شما نیز در این دسته قرار بگیرید باید از دیجیتال مارکتینگ غافل نشوید و درصدد ایجاد و بهبود آن برآیید.