به روز رسانی: 09 آذر 1399 ساعت 13:45:19
تاریخ ثبت: 22 مهر 1399 ساعت 16:17:20
این روز ها اسم ایمیل مارکتینگ یا به عبارت ساده تر همان بازاریابی از طریق ایمیل را خیلی از ما شنیده ایم. اگر همین الان صندوق ایمیل های دریافتی خود را باز کنید احتمالا شاهد دیدن ایمیل های تبلیغاتی زیادی از طرف شرکت های مختلف هستید. امروزه با این که روش های جدید و متنوعی به عنوان ابزار های تبلیغاتی در دنیای دیجیتال قرار گرفته است، اما هم چنان برخی از کسب و کار ها از ایمیل به عنوان ابزاری موثر در جهت تبلیغات و ارتباطات خود استفاده می کنند.
درواقع بازاریابی ایمیلی ارسال محتوا های تبلیغاتی مانند تخفیف ها، پیشنهادات جذاب، محتوای کاربردی و ... است، که از طرف برند های مختلف به مشتریان و مخاطبین هدف ارسال می شود. صاحبان این مشاغل معتقد هستند ایمیل از ارزان ترین روش های ارتباطی برای مشتریان هدف آن ها است، به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله به جنبه های بیشتری از این موضوع بپردازیم و همین طور مزایا و معایب استفاده از ابزار ایمیل را برای مشاغل بررسی کنیم.
مزایای استفاده از ایمیل برای کسب و کار ها
کاربرد ایمیل برای مشاغل بسیار گسترده است زیرا در عین سادگی ابزاری موثر جهت برقراری ارتباط با مشتریان محسوب می شود. در این مقاله به مهم ترین مزایای ایمیل برای کسب و کار ها اشاره کرده ایم :
۱- تاثیر گذاری فوری
در مواردی که کسب و کار ها تخفیفات ویژه درتایم محدود دارند، (برای مثال: فروش ویژه به مدت 24 ساعت) استفاده از ایمیل می تواند بیشترین بازدهی را برای مشاغل داشته باشد. از طرفی به مخاطبین حس عجله القا داده می شود به همین دلیل خیلی سری واکنش خود را نشان می دهند.
۲- صرفه جویی در هزینه تبلیغات
ایمیل از ابزار های تبلیغاتی سریع و همین طور مقرون به صرفه است. زیرا صاحبان مشاغل می توانند با داشتن لیست ایمیل هدفمندی از مخاطبین خود و تنها با یک هزینه معقول به نتیجه ای باورنکردنی دست پیدا کنند.
۳- بررسی رفتار مشتریان
یکی از بهترین روش ها برای تحلیل رفتار مشتریان استفاده از ابزار ایمیل است. کسب و کار ها با این روش میت وانند متوجه شوند که مخاطبین آن ها چه ایمیل هایی را خوانده اند، روی چه لینک هایی کلیک کرده اند و چه محتوایی برای آن ها جذاب تر بوده است.
۴- قابلیت ارسال انواع محتوا
با استفاده از ایمیل مارکتینگ می توان هر نوع محتوایی از جمله متن، تصویر، ویدیو، فایل و لینک را ارسال کرد.
۵- قابلیت بازگشت سرمایه
نرخ بازگشت سرمایه برای تمام کسب وکار ها اهمیت ویژه ای دارد و صاحبان مشاغل در تلاش هستند با کم ترین هزینه برای تبلیغات به بازدهی مطلوبی در کار خود برسند. با توجه به ارزان بودن این روش، مدیران شرکت ها و مشاغل می توانند بازگشت سرمایه خوبی داشته باشند.
معایب استفاده از ایمیل
ابزار ایمیل با وجود فرصت های زیادی که در اختیار صاحبان مشاغل قرار می دهد، دارای معایبی نیز می باشد. البته با رعایت درست قوانین می توان از اسپم شدن جلوگیری کرد. مهم ترین معایب ایمیل موارد زیر است:
۱- اسپم شدن ایمیل
اگر محتوای ایمیل از نظر مخاطبین فقط جنبه تبلیغات داشته باشد ممکن است دریافت کنندگان ایمیل ها را پاک کنند یا به عنوان اسپم معرفی کنند. به همین دلیل مشاغل باید دقت کنند که از محتوای اصولی جهت ارتباط موثر با مشتریان خود استفاده کنند. رعایت چند نکته زیر به جلوگیری از اسپم شدن کمک می کند:
- ایمیل های ارسالی دارای دکمه لغو عضویت باشند.
- بدون اجازه کاربران برای آن ها ایمیل ارسال نکنید.
- مشخصات ارتباطی شرکت خود را در ایمیل بنویسید.
- از عنوان نامرتبط و فریبنده برای ایمیل استفاده نکنید.
- از پنل های ارسال ایمیل معتبر و معروف استفاده کنید.
۲- وجود مشکلات طراحی
اکثر کسب و کار ها بیشتر از محتوای متنی برای ایمیل استفاده می کنند، زیرا ایمیل های حرفه ای و جذاب در تمام نمایشگر ها به خوبی نمایش داده نمی شود.
تفاوت تبلیغات ایمیلی با ایمیل مارکتینگ چیست؟
خیلی از ما عبارت تبلیغات ایمیلی را به عنوان مترادف بازاریابی ایمیل به کار می بریم اما در حقیقت این گونه نیست. ایمیل مارکتینگ کاربرد بسیار گسترده تری در مقایسه با تبلیغات ایمیلی دارد.
در تبلیغات ایمیلی، هدف ارسال یک پیام حاوی محتوای تبلیغاتی است که برای مخاطبین زیادی ارسال می شود حتی خیلی از مشاغل برای انجام این کار از بانک ایمیل استفاده می کنند که کاملا روشی غیر اخلاقی است.
در بازاریابی ایمیلی، هدف برقراری ارتباط دو طرفه و بلند مدت با مشتریان فعلی و جدید است. در واقع با رضایت مشتری این ارتباط صورت می گیرد و درنهایت باعث ایجاد تعامل بیشتر و موثرتر ی بین مخاطبین و صاحبان کسب و کار می شود.
ویژگی های بازاریابی ایمیلی حرفه ای
بازاریابی توسط ایمیل درصورتی نتیجه بخش است که اصول آن را به درستی رعایت کنید. خیلی از مشاغل بدون در نظر گرفتن اصول اخلاقی و روش صحیح کار برای مخاطبین زیادی تبلیغات برند خود را ارسال می کنند.این کار نه تنها بازدهی خوبی نخواهد داشت بلکه باعث می شود مشتریان خود را به راحتی از دست دهید. برای استفاده درست از این ابزار رعایت قواعد زیر ضروری است:
۱- شناسایی مخاطبین هدف
محتوا هایی برای مشتریان جذاب تر است که با نیاز و سلیقه آن ها مطابقت داشته باشد در حدی که مشتری ترغیب به باز کردن و خواندن ایمیل شود. بنابراین قبل از ارسال هرگونه محتوایی در قالب ایمیل بهتر است ابتدا مشتریان هدف مشاغل شناسایی شوند. صاحبان کسب و کار برای انجام این کار می توانند از یک فرم مخصوص مشتری استفاده کنند و سوالات مورد نیاز را از آن ها بپرسند تا در آینده طبق نیاز و علاقه مخاطبین محصولات یا خدمات را به آن ها معرفی کنند.
۲- ترغیب مخاطب به تعامل بیشتر
به عنوان مثال ایمیل شما می تواند حاوی محتوایی مانند دعوت به دیدن یک ویدیو یا خواندن یک مقاله باشد. به این دعوت ها Call To Action گفته می شود، زیرا مخاطب را ترغیب به انجام کاری می کند که باعث تعامل بیشتر می شود.
۳- ارسال ایمیل به صورت مداوم و منظم
اگر به دنبال نتیجه ای مطلوب در بلند مدت باشید، باید از ایمیل های تاثیر گذار به صورت منظم و پیوسته استفاده کنید. فراموش نکنید شرط پایداری هر کسب و کاری استفاده مداوم از ابزار های تبلیغاتی برای معرفی برند خود است.
۴- ایمیل ها را بهینه سازی کنید
با توجه به رفتار مشتریان می توانید محتوای ایمیل را به صورت مداوم تغییر دهید و ایده های مختلفی را امتحان کنید. به عنوان مثال به مدت یک هفته در محتوای خود از تصاویر رنگی استفاده کنید و نتیجه را بررسی کنید.
در چه مواردی مشاغل از ایمیل استفاده می کنند؟
همان طور که گفتیم کاربرد ایمیل مارکتینگ بسیار گسترده است. مدیران مشاغل با توجه به نوع خدمات و محصولاتی که دارند، برای کار های مختلفی از ایمیل استفاده می کنند. ما در این جا به مهم ترین موارد اشاره می کنیم:
۱- اطلاع رسانی
اطلاع رسانی رویداد هایی که در زمان خاصی برگزار می شوند، یا مختص برخی از مخاطبین است از طریق ایمیل سریع و راحت انجام می شود.
۲- تخفیفات ویژه و جشنواره ها
آگاه کردن مشتریان از وجود تخفیفات ویژه به مدت محدود، توسط بازاریابی ایمیلی صورت می گیرد. این کار باعث می شود تقریبا همه مخاطبان شما در جریان برگزاری جشنواره ها و تخفیفات شما قرار بگیرند.
۳- ارسال مشخصات خرید
یکی دیگر از کاربرد های ایمیل مارکتینگ، ارسال فاکتور خرید مشتری است. در همچین مواقعی می توانید پیشنهاد خرید محصولات مرتبط را به مشتری بدهید.
۴- ارسال خبرنامه
برای مخاطبین می توانید ایمیل هایی با محتوای متنی، عکس یا ویدیو ارسال کنید. خبرنامه ها در مدت زمان مشخصی برای مخاطبان ارسال می شود ( مثلا روزانه، هفتگی یا ماهانه). همه مشاغل می توانند از خبرنامه ایمیلی جهت یادآوری محصولات یا خدمات خود به مشتریان استفاده کنند.
بازاریابی ایمیلی برای چه کسب و کار هایی مناسب است؟
بازاریابی ایمیلی برای آن دسته مشاغلی مناسب است که نیاز به برقراری ارتباط مداوم و موثر با مشتریان خود دارند، و از طرفی قصد دارند با کم ترین هزینه ممکن مشتریان فعلی خود را حفظ کنند تا به بازگشت سرمایه خوبی دست یابند.