جستجو

بازاریابی دیجیتال در ایران

(11 رای)
به روز رسانی: 03 آبان 1399 ساعت 13:00:19
تاریخ ثبت: 15 مهر 1399 ساعت 20:45:25
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/39231
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال در ایران به دلیل دسترسی به میلیون ها کاربر اینترنتی، در حال افزایش است. سالانه هزاران وب سایت جدید به روی کار می آیند و سرمایه گذاری هایی توسط برند های بزرگ در این حوزه انجام می شود.

از آنجا که سیستم عامل های دیجیتال به طور فزاینده ای در برنامه های بازاریابی و زندگی روزمره ی ایرانیان گنجانده شده است، ایرانیان به طور روز افزون از سیستم های دیجیتال استفاده می کنند و در نتیجه دیجیتال مارکتینگ به امری عادی تبدیل خواهد شد.

در ایران با استفاده از این بازاریابی، می توان تجارت خود را به طور گسترده و هدفمند به مشتریان معرفی کرد. در حقیقت آژانس های بازاریابی دیجیتال وجود دارند که شما را یاری می کنند تا از طریق روش ها و رسانه های دیجیتالی بجا و البته در زمان مناسب، به مشتریان و مخاطبان بالقوه ی ایرانی دسترسی پیدا کنید.

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)


قبلا در مقاله ای جداگانه با عنوان کرونا دیجیتال مارکتینگ را رونق داد، درباره ی دیجیتال مارکتینگ صحبت کرده ایم. در اینجا نیز به طور مختصر به آن اشاره می کنیم.

بازاریابی دیجیتال

از این بازاریابی غالبا با عنوان های بازاریابی آنلاین، بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی وب نیز یاد می شود. به زبانی ساده، دیجیتال مارکتینگ فرآیند تبلیغات و ارتباط مشتریان با برندهای تجاری، با استفاده از بستر اینترنت است و با بازاریابی سنتی متفاوت است، زیرا شامل استفاده از کانال ها و شیوه هایی است که یک سازمان را قادر می سازد تا فعالیت های بازاریابی را به شیوه ای نوین و دیجیتالی، تجزیه و تحلیل کند.

این بازاریابی از اینترنت و فناوری های دیجیتالی مبتنی بر اینترنت مانند کامپیوترهای شخصی، تلفن های همراه، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سیستم عامل های دیجیتال، برای تبلیغات محصولات و برندها استفاده می کند.

دنیای امروز دنیای دیجیتالی شدن است و هر کشوری از جمله ایران خواستار دیجیتالی کردن خدمات خود، به صورت موثر است. تکامل سریع رسانه های دیجیتالی، آموزش بازاریابی دیجیتال، فرصت های بهتر و راه های تبلیغاتی جدید را برای مشاغل در ایران، ایجاد کرده است.

آموزش بازاریابی دیجیتال یک اصطلاح چتری است که به تمام دوره هایی که از فناوری دیجیتال، برای آموزش در زمینه ی فرآیندهای بازاریابی و تبلیغات استفاده می کند، گفته می شود.

وضعیت بازاریابی دیجیتال در ایران


بازاریابی دیجیتال در ایران

ایران نزدیک به 80 میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از نیمی از آنها (بالای 40 میلیون نفر) آنلاین هستند. بیشتر شبکه های اجتماعی و وب سایت های غربی از جمله تلگرام و فیس بوک، توسط دولت ایران فیلتر شده اند. به همین دلیل، نیمی از ایرانیان آنلاین، از طریق اتصالات VPN به آن شبکه ها دسترسی پیدا می کنند.

طبق آمار تا سال 2013، تعداد کاربران ایرانی اینترنت، 25 میلیون نفر اعلام شده است. خبرگزاری های رسمی ایران، تعداد افرادی که گوشی های هوشمند دارند را 40 میلیون نفر گزارش کرده اند.

امروزه مصرف كنندگان ایرانی نیز كمبود وقت دارند و دنیای آنها در تلفن های هوشمندشان محصور است، كه این امر زمینه را برای بازاریابی دیجیتال در ایران هموار می كند. در کشورمان ایران، بسیاری از شرکت ها و افراد به این زمینه علاقه مند بوده و در تلاش هستند خود را به دانش صحیحی که طی 20 سال گذشته در غرب در حال توسعه بوده است، مجهز کنند.

دیجیتال مارکتینگ به دلیل دسترسی بالقوه به میلیون ها کاربر اینترنتی، در بازار ایران در حال رشد است. همچنین علاقه ی ایرانیان به فناوری و تلفن های هوشمند بسیار زیاد است. به همین ترتیب، این بازاریابی در ایران به یک امتیاز برای برندها و مشاغل تبدیل شده است. اکنون برای مشتریان و مصرف کنندگان عادی است که از طریق منابع رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و وب سایت ها، بازخورد خود را در مورد تجربه ی خود از یک محصول یا برند، ارسال کنند.

با توجه به میزان نفوذ اینترنت و تلفن های همراه در ایران، بازده بازگشت سرمایه در بازاریابی و تبلیغات دیجیتال، در مقایسه با بازاریابی سنتی بسیار بیشتر بوده و تأثیر بهتری دارد.

در واقع، استفاده از دیجیتال مارکتینگ در عصر دیجیتالی شدن، نه تنها به برندها امکان می دهد محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه کنند، بلکه امکان پشتیبانی آنلاین مشتری و دریافت بازخورد مثبت و منفی از سوی آنها را نیز، فراهم می کند تا مشتریان احساس امنیت و حمایت داشته باشند.

وقتی صحبت از این بازاریابی در ایران می شود می بایست، دستیابی به رتبه بهتر در جستجوهای فارسی، جلب توجه ی مخاطب ایرانی و ارائه ی تجربه های بهتر به آنها، مد نظر قرار گیرد.

استفاده از سیستم عامل های رسانه های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان به طور فزاینده ای برای شرکت ها سودمند است. مثلا دسترسی بالقوه ی رسانه های اجتماعی به این واقعیت، نشان داده است که در سال 2015، هر ماه برنامه ی FaceBook بیش از 126 میلیون کاربر منحصر به فرد و YouTube بیش از 97 میلیون کاربر منحصر به فرد داشته است.

از مهمترین نقاط ضعفی که شرکت های ایرانی را در زمان مدرن عقب نگه می دارد، مدیر عاملانی هستند که تجارت خود را در سیستم سنتی اداره می کنند که پیش تر کارآمد بوده اند. دیجیتال مارکتینگ تازه اجرا شده در ایران، با گردش مالی بالا، نمونه ی خوبی از سیستم های مدیریت مدرن است.

علی رغم مشکلاتی که برای این بازاریابی در کشورهایی مانند ایران وجود دارد، چشم اندازها و فرصت هایی برای رشد و توسعه ی دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک محور اقتصادی وجود دارد. برای مثال این بازایابی مانند سایر انواع آن، در خلا کار نمی کند. جمعیت زیاد و رو به رشد ایران نمایانگر بازارهای بالقوه بزرگی می تواند باشد. البته بازار داخلی هنوز مانند بازارهای کشورهای پیشرفته، اشباع نشده است.

برخی از خدمات بازاریابی دیجیتال در ایران


خدمات بازاریابی دیجیتال در ایران

  • بهبود فروش توسط استراتژی های بازاریابی دیجیتال 

  • تبلیغات آنلاین (تبلیغات در Google که می تواند قدرتمندترین نوع تبلیغات باشد.)

  • بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

  • بهترین رویکرد برای افزایش تعداد بازدید کنندگان

  • بازاریابی از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی

  • طراحی وب سایت

  • بازاریابی موبایل با ایجاد یک برنامه

  • بازاریابی ایمیلی (به افرادی که به هر طریقی ایمیل خود را در سایت ثبت کرده اند.)

  • بازاریابی ویدیویی

  • بازاریابی و اتوماسیون محتوا

  • بازاریابی تجارت الکترونیکی


چند بستر اصلی برای بازاریابی دیجیتال در ایران


بازار ایران موردی نیست که وقتی به فکر افزایش فروش خود در سطح بین المللی هستید آن را در نظر بگیرید، اما یک بازار با پتانسیل بالا است. بازاریابی دیجیتال در ایران بسیاری از پلتفرم ها یا سیستم عامل های خاص خود را داراست.

اتحادیه اروپا در حال توسعه ی یک طرح با عنوان (SPV) است که به کشورهای اتحادیه اروپا امکان می دهد تا تحریم های اعمال شده بر تجارت با ایران را دور بزنند. در صورت راه اندازی SPV، هر شرکت اتحادیه اروپا که می خواهد وارد ایران شود باید دیجیتال مارکتینگ را در لیست اولویت های خود قرار دهد.

بسترهای بازاریابی دیجیتال در ایران

در اینجا با چند پلتفرم اصلی که باید هنگام انجام این بازاریابی در ایران از آنها آگاه باشید، آشنا می شویم:

  • تلگرام:


تعداد کاربران تلگرام به حدود 100 میلیون کاربر رسیده است. گفته می شود که بیشتر کاربران آن از ایران هستند. تقریبا تلگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی در ایران است. اگرچه توسط دولت ایران رسما فیلتر شده است، اما این فیلترینگ بسیار بی تاثیر بوده است، به طوری که 79٪ از کاربران ایرانی تلگرام، برای دسترسی به شبکه اجتماعی به راحتی از VPN استفاده می کنند. در واقع، به طور متوسط 60 درصد از وقت آنلاین ایرانی ها صرف تلگرام می شود!

یکی از ویژگی های قابل توجه در تبلیغات و بازاریابی تلگرام، کانال ها هستند، به طوری که کانال های زیادی با بیش از 1 میلیون کاربر وجود دارند. اگر به وب سایت های ایرانی نگاه کنید، بیشتر آنها کانال خود را تبلیغ می کنند و این عملکرد باعث کاهش وبگردی از طریق دسکتاپ و موبایل می شود.

  • اینستاگرام:


یکی دیگر از شبکه های اجتماعی مورد علاقه ی ایرانیان، اینستاگرام است. از آنجا که Facebook و Twitter در ایران مشمول قوانین فیلترینگ هستند، مردم بیشتر وقت خود را در اینستاگرام می گذرانند.

  • کافه بازار (Cafe Bazaar):


کافه بازار یک فروشگاه برنامه های اندروید است که در واقع نسخه محلی Google Play می باشد. این برنامه روی بیش از 36 میلیون تلفن هوشمند نصب شده است. شاید بتوان کافه بازار را محبوب ترین فروشگاه برنامه در ایران دانست، زیرا App Store گاهی فیلتر است و استفاده از Google Play به دلایل مختلف (به عنوان مثال مسدود شدن برنامه های مختلف مانند فیلم های Google Play)، مشکل است.

بنابراین، اگر می خواهید که خدمات خود را از طریق اپلیکیشن ارائه دهید، توصیه می شود آنها را به یک برنامه ی Android تبدیل کنید و آن را در کافه بازار بارگذاری کنید. البته برنامه نویسانی موفق به طراحی برنامه هایی برای ios شده اند که از آن ها نیز می توان استفاده کرد.

  • دیجی کالا:


در حال حاضر، مردم ایران نمی توانند از وب سایت های جهانی مانند آمازون یا eBay خرید کنند. در عوض، دیجی کالا بازار آنلاینی است که با داشتن 92٪ از سهم بازار در ایران، به سلطنت خود ادامه می دهد. 60٪ محصولات دیجی کالا از برندهای خارجی است که بسیار محبوب هستند.

  •  آپارات:


یک مکان مورد علاقه برای ایرانیان بوده و جایگزین مناسبی برای سایت YouTube در ایران است.

پیشرفت فناوری و آژانس های بازاریابی دیجیتال در ایران


حدود 88 میلیون سیم کارت فعال در ایران وجود دارد. این آمار اهمیت دیجیتال مارکتینگ را در زمینه ی سیستم عامل های تلفن همراه نشان می دهد. تصور می شود که سن استفاده از تلفن های همراه یا سایر فناوری های مرتبط با ICT در ایران کاهش و گسترش بیشتری یافته است.

دیجیتال مارکتینگ و آژانس های ارائه دهنده ی خدمات آن در ایران، روز به روز در حال رشد و گسترش هستند. ایران یکی از کشورهایی بوده است که بالاترین رشد را در زمینه فناوری ICT و اطلاعات در سال 2017 داشته است. با این اوصاف میلیون ها نفر بیشتر از هر زمان دیگری به اینترنت دسترسی دارند.

این موضوع نشان می دهد این بازاریابی در ایران چقدر می تواند برای تجارت شما مناسب باشد. این خدمات، به ویژه در فضای آنلاین مانند Google Adwords، کلیک روی تبلیغات و در زمینه ی تلفن های همراه، مانند مدیریت محتوا برای شبکه های اجتماعی، تبلیغات در اینستاگرام و تلگرام،  قابل ذکر است.

این بازاریابی، مصرف کنندگان را بیش از گذشته به برندها و خبرها نزدیک کرده است. فهرست های آنلاین جایگزین دفترچه تلفن شده اند. تبلیغات تجاری بصورت شبانه روزی و بصورت آنلاین، برای مشتریان بالقوه بدون در نظر گرفتن فاکتور فاصله و زمان، در دسترس اند.

مشاغل بزرگ و کوچک، از اینترنت و قدرتی که دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات، فروش و جلب مشتری دارد، استفاده می کنند. با مهارت های این بازاریابی، سرانجام مشاغل کوچک می توانند شرایط رقابت را در برابر شرکت های بزرگ، برابر کنند.

با توجه به تمایل جامعه ایرانی به استفاده از راه حل های آنلاین برای سهولت در برقراری ارتباط و گسترش استراتژی های دیجیتال مارکتینگ، آژانس های مربوطه خدمات خود را از نظر سئو، بازاریابی محتوا و بازاریابی در شبکه های اجتماعی، گسترش داده و اساسا خدمات این بازاریابی را در بازار ایران، ارائه می دهند.

آژانس های بازاریابی دیجیتال در ایران

لیست برخی از بهترین آژانس های دیجیتال مارکتینگ در ایران:



  • آژانس رادمان

  • آژانس ZIGMA8

  • آژانس نوین

  • آژانس Mimos

  • آژانس رسا

  • آژانس WEBIMA

  • آژانس لیما

  • آژانس Parsana

  • آژانس تبلیغاتی آویده

  • آژانس جورچین

  • آژانس Iran Web Life

  • آژانس Cafe Lead


در این مقاله حوزه ی رو به گسترش دیجیتال مارکتینگ، مورد بحث قرار گرفت. این استراتژی نیاز به یادگیری مداوم و آگاهی یافتن از جدیدترین موارد در زمینه علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات دارد. برنامه های ضعیف و بی کیفیت، بی اعتمادی را بین مشتریان و بازاریابان ایجاد می کنند. رشد بازاریابی دیجیتال در ایران، بستگی به رشد اخلاق تجاری از یک سو و قوانین حمایت از مصرف کننده، از سوی دیگر دارد.

 
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

10 سایت برتر درج آگهی در ایران

امروزه یکی از کارهایی که در بازاریابی دیجیتال میتواند هر کسب و کاری را متحول سازد، ثبت آگهی وتبلیغ در گوگل از طریق...

معرفی روش های بازاریابی آنلاین

به هر روشی که در آن شخص تلاش می کند تا مخاطب را جذب محصول کرده و به خرید تشویق کند بازاریابی می گویند. بازاریابی به...

بزرگترین شرکت های استارت آپی ایران

امروزه در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم. دنیایی که درآمد افراد از کسب و کارهای اینترنتی به دست می آید. استارت آپ کسب...

تبلیغات دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ در طی سال‌های اخیر میزان استفاده از اینترنت و حضور مردم در فضای مجازی بسیار زیاد شده است. اصطلاح...

ارزان‌ترین روش بازاریابی به‌صورت آنلاین

آنلاین شدن کسب‌وکارها در این روزگار تبدیل به واقعیتی جدانشدنی شده است. به‌طورکلی در مقایسه با تبلیغات آفلاین...

دیجیتال مارکتینگ چه روش هایی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال به مهم ترین عضو تبلیغاتی در پیشرفت کسب و کار ها تبدیل شده است. اخیراً مدیریت...

بازاریابی موتورهای جست و جو

بازاریابی موتورهای جست و جو توسط دنی سالیوان در سال ۲۰۰۱ عنوان شد. او یک کارآفرین آمریکایی است. سالیوان در یکی از...

خدمات بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

خدمات بازاریابی و تبلیغات اینترنتی از چه زمانی مورد توجه قرار گرفت؟ این سوالی است که ممکن است بارها برای ما پیش...

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

دیجیتال مارکتینگ در اصل فرآیند بازاریابی کسب و کار ها در دنیای اینترنت و فضای آنلاین است. در سال های اخیر با توجه...

کتاب درمورد دیجیتال مارکتینگ

قبل از این که به معرفی کتاب های دیجیتال مارکتینگ بپردازیم بهتر است بدانید که حضور کسب و کار های مختلف در دنیای...

سرفصل های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه سرفصل هایی دارد؟ به چه کسی متخصص در دیجیتال مارکتینگ گفته می شود؟ این ها سوالاتی است...

بهترین کتاب بازاریابی

برای اینکه بتوانید در زمینه بازاریابی به مهارت دست پیدا کنید و یک بازاریاب حرفه ای شوید، هیچ چیزی به اندازه مطالعه...

متخصص دیجیتال مارکتینگ لازم است به چه مواردی تسلط داشته باشد؟

در دنیای مدرن، زندگی ما بسیار بیش تر از ده سال پیش با دنیای دیجیتال و همچنین دیجیتال مارکتینگ در هم آمیخته است. در...

انواع روش های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهایی که می خواهند در بازار دیجیتال مرتبط و رقابتی باقی بمانند، یکی از ضروریات شده...

بحران کرونا و دیجیتال مارکتینگ

هزینه های دیجیتال مارکتینگ طی سال های گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. علیرغم کاهش بودجه دیجیتال مارکتینگ...

بازاریابی شبکه ای باینری

برنامه های جبران باینری یک محصول اصلی در صنعت فروش مستقیم است و به طور کلی، هیئت منصفه تقریباً به طور یکسان در مورد...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد