به روز رسانی: 18 آذر 1399 ساعت 10:31:17
تاریخ ثبت: 12 آذر 1399 ساعت 02:30:05
هر شغلی داشته باشید و یا حتی اگر خانه دار باشید، عجیب نیست که به دنبال
معایب نتورک مارکتینگ بگردید. تعدادشان زیاد است و رو به افزایش. بیشتر شیوه کارشان هم براساس جذب اعضا جدید انجام می شود. این گونه است که تقریبا همه ما با اسم نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای و لایه ای آشنایی داریم .
حتما شما هم حداقل یک نفر را در میان اقوام و دوستان خود می شناسید که برای مدتی در این زمینه فعالیت داشته است. باید بدانید مسئله اصلی درباره بازاریابی شبکه ای دقیقا مربوط به عبارت « برای مدتی » در جمله قبل است.
تعداد بالایی از افراد که با امید یک شبه ره صد ساله رفتن، در این زمینه فعالیت داشته اند. البته آنها مدتی بعد آن را بدون هیچ سودی رها کردهاند. هرچند نباید از حق گذشت و جعبه های دمنوش و بسته های جوراب و اسپری بدن از برندهای نا آشنا را که گوشه اتاقشان باقی مانده اند نادیده گرفت.
آنچه در جلسات توجیهی وعده می دهند و عاقبت نتورک مارکتینگ
شاید شما هم تا به حال در یکی از جلسات توجیهی نتورکی شرکت کرده باشید. در این صورت احتمالا با خواندن سطرهای بالا، اکنون دچار تناقض شده اید. در آن جلسات همیشه از شخصی نام برده می شود که با شروع کار بازاریابی شبکه ای از صفر و بدون هیچ سرمایه اولیه، توانسته است در طی مدتی کوتاه، صاحب سرمایه ای عظیم و البته یک ماشین آخرین مدل شود.
در این جلسات به افراد وعده داده می شود که آن ها نیز مانند شخص نام برده در این شغل موفق خواهند شد. وعده درآمد بالا همراه با تحریک عواطف، افراد را در انتخاب مسیر مصمم تر می کند.
شما تنها زمانی با
واقعیت نتورک مارکتینگ آشنا خواهید شد که فعالیت خود را در این شغل آغاز کرده باشید. در این جا شما با جنبه دیگری از این کار روبرو می شوید. نکاتی که از آن بی خبر بوده اید و پذیرش آن برایتان دشوار است.
همین نکته باعث می شود بسیاری از افراد بعد از مدتی این شغل را رها کنند. بسیاری دیگر نیز دو یا سه شرکت مختلف را امتحان میکنند. آن ها امیدوارند شاید در شرکت های دیگر شرایط متفاوت باشد. اما متاسفانه گروه دوم نیز در نهایت شیوه گروه اول را در پیش میگیرند. آن ها نیز عطای بازاریابی شبکهای را به لقایش می بخشند.
تاریخچه بازاریابی شبکه ای
آن شور اولیه و طعم شکست
احتمالا شما اکنون به این فکر می کنید که چگونه افراد با گذشت مدتی نه چندان طولانی این شغل را رها می کنند. و یا اینکه آیا آنچه در جلسات توجیهی آموزش داده می شود دروغ است. پس تکلیف آن فرد موفقی که ماشین آخرین مدل داشت چه می شود.بالاخره چه کسی واقعیت را می گوید.
تا این قسمت متن شما ممکن است نسبت به این شغل بدبین شده باشید. و یا اگر قصد داشتید در این زمینه فعالیت کنید، از آن منصرف شوید. حتی ممکن است نسبت به افرادی که در این زمینه فعالیت میکنند نیز دید منفی پیدا کنید و آن ها را افرادی فریبخورده بدانید.
اما لطفا پیش از هر تصمیمی چند دقیقه دیگر صبر کنید. در ادامه این مطلب ما قصد داریم شما را با واقعیت شغل نتورک مارکتینگ آشنا کنیم. ما به شما خواهیم گفت که البته آن افراد با ماشین آخرین مدل در این شغل وجود دارند. اما تعدادشان شاید به تعداد انگشتان دست برسد. همچنین ما
خطرات شغل نتورک مارکتینگ و ریسک های آن را به شما معرفی خواهیم کرد.
معایب نتورک مارکتینگ یا واقعیت آن، گر مرد رهی وارد شو
در این قسمت ما شما را با چند مورد از چالشهای بازاریابی شبکهای که افراد فعال در این زمینه با آن روبرو هستند آشنا میکنیم. حال آنکه چگونگی برخورد این افراد با چالش ها قطعا بستگی به ویژگی های فردی آن ها خواهد داشت.
تجارت انسان، چانه زنی ناموفق
با یک دید کلی،بازاریابی شبکه ای درواقع تجارت انسان است. به این معنی که شما به خود افراد و همراهی آنها نیاز دارید. شما در این حرفه باید افراد پیرامون خود را راضی کنید تا محصول شما را بخرند. همچنین در مرحله بعد باید آن ها را ترغیب کنید تا به عنوان زیرمجموعه شما، آنها نیز شروع به فعالیت کنند. همه فعالیت شما در این شغل معطوف به چانهزنی با افراد و جذب آن ها است.
ناگفته پیداست که این روند چانهزنی و اصرار با افرادی که اغلب با آن ها رابطه دوستی یا آشنایی دارید، مشکلاتی به دنبال دارد. باید این واقعیت را بدانید که بسیاری از افراد پیش از این نگرشی کاملا منفی نسبت به شغل شما داشتهاند. و البته تغییر این نگرش آسان نخواهد بود.
همچنین احتمال ایجاد کدورت و بهم خوردن روابط دوستانه در میان صحبت با افراد برای جذب آنها بسیار بالا و در بسیاری موارد اجتناب ناپذیر است. این مسئله برای بیشتر افراد از بزرگترین معایب نتورک مارکتینگ است.
ساده ترین و برترین تکنیک های بازاریابی و فروش برای جلب نظر مشتری
همه موارد بالا را باید در کنار این واقعیت بگذارید که تنها ۱٪ از افراد به شما ملحق می شوند. با این تفاسیر ممکن است در همان ابتدای کار کاملا دلسرد شوید. البته تعداد افراد دلسرد شده کم نیست. نزدیک به ۹۰٪ افراد تنها سه ماه امید خود را حفظ می کنند.
مشخص نبودن میزان درآمد و کار بی مزد
از دیگر
ریسک های بازاریابی شبکه ای مشخص نبودن میزان درآمد آن است. بر خلاف سایر مشاغل شما لزوما در برابر ساعات کاری خود مزد دریافت نمی کنید. ممکن است بعد از ساعت ها فعالیت و بحث در حوزه فروش، موفق به راضی کردن مشتری نشوید. در این جا همه زحمات شما بی نتیجه می ماند. البته این در صورتی است که در ابتدا افرادی را برای معرفی محصول خود پیدا کرده باشید.
قرار بود سقف این شغل به اندازه آسمان باشد
در بسیاری از موارد تعداد افرادی که میتوانید با آنها مذاکره کنید بسیار محدود است. این برخلاف آن چیزی است که لیدرها درباره نامحدود بودن فرصت پیشرفت در این شغل می گویند.
شما بعد از مدتی فرد جدیدی را برای معرفی محصول خود پیدا نمی کنید. درواقع بدون داشتن خلاقیت و امتحان فرصتهای جدید، درهای پیشرفت و حتی ادامه کار به روی شما بسته می شود.
آیا بازاریابی شبکه ای قانونی است؟
چیزی را تبلیغ می کنید که نمی دانید چیست
یکی دیگر از معایب نتورک مارکتینگ این نکته است که شما صاحب کسب و کار خود نیستید. این موضوع می تواند تاثیر بسیاری بر نحوه فعالیت شما در این حرفه داشته باشد. شما اجناسی با برندهای عمدتا ناشناخته را که خود از کیفیت آن ها هیچ اطلاعی ندارید، برای خریداران تبلیغ میکنید. بهطور سادهتر شما خود به آنچه به مشتری میگویید باور ندارید.
همین امر باعث میشود تا در بسیاری از موارد نتوانید کار را پیش ببرید و کالای خود را بفروشید. از طرف دیگر ممکن است صحبتهای اشتباه شما، در مشتری ایجاد ذهنیت منفی کند. در نتیجه شما او را نسبت به بقیه کالاها و بطور کلی کلیه فعالیت خود بدبین کرده اید. این موضوع میتواند بهطور بالفعل و البته بالقوه در ادامه کار بسیار مشکل ساز شود.
شرکت های هرمی در کمین
در کنار هرآنچه در بالا گفته شد، باید بهطور جدی از خطر شرکتهای هرمی که در ظاهر بازاریابی شبکهای به فعالیت میپردازند نیز آگاه بود. اگر میخواهید در این زمینه فعالیت کنید، قبل از هرچیز باید از قانونی بودن شرکت و وجود مجوز برای فعالیت آن مطمئن شوید. گرفتار شدن در دام شرکت های هرمی یکی از بزرگترین معایب بازاریابی شبکه ای است.
به نتورک مارکتینگ نه بگویید، اگر مثل بیشتر افراد هستید
در این نوشته سعی کردیم تا حقایق و البته معایب نتورک مارکتینگ را همانطور که هست با شما مطرح کنیم. همه این مطالب برگرفته از تجربیات افرادی بود که در این زمینه فعالیت کردهاند و با آن آشنا هستند. شما با درک صحیح و اطلاعات واقعی می توانید تصمیم بگیرید که آیا توانایی انجام این شغل را دارید یا خیر.
همان طور که پیشاز این گفتیم، بیشتر افراد خیلی زود در برابر سختی های این شغل تسلیم می شوند. اگر شما فردی سخت کوش هستید و اگر توانایی ایجاد راه حل های جدید برای رفع مشکلات را دارید، همچنین اگر مثل بیشتر افراد نیستید، می توانید شروع کنید.