جستجو

از کجا بدانیم فروشگاه اینترنتی معتبر است؟

(11 رای)
به روز رسانی: 05 شهریور 1399 ساعت 17:03:22
تاریخ ثبت: 27 اردیبهشت 1399 ساعت 05:29:57
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/30059
پیشرفت تکنولوژی، افزایش تعداد فروشگاه های اینترنتی را به دنبال دارد. استفاده از یک فروشگاه اینترنتی، مخصوصا در این شرایط شیوع ویروس کرونا، نیز برای حفظ فاصله اجتماعی بسیار معقولانه است. اما از کجا بدانیم فروشگاه اینترنتی معتبر است؟ پاسخ این سوال را در این مقاله پیدا خواهیم کرد.


چگونه به (سایت) فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم؟


روزانه افراد زیادی از فروشگاه های اینترنتی خرید می کنند. در این ایام فاصله گذاری اجتماعی نیز آمار استفاده از سایت های اینترنتی بیشتر شده است. اما این خرید همیشه به آسانی انتخاب، مقایسه محصولات، سفارش و تحویل ختم نمی شود. چه بسا که شما از یک وب سایت نا امن اقدام به خرید کرده باشید. در این صورت ممکن است علاوه به دریافت نکردن کالا، پول و اطلاعات بانکی خود را نیز از دست بدهید.

اما نگران نباشید. با کمی دقت و استفاده از نکاتی که در ادامه می آیند، می توانید خرید مطمئن و لذت بخشی را تجربه کنید. این نکات برای یک فروشگاه اینترنتی عبارتند از:

1- خرید از فروشگاه های معتبر


این روزها با مبلغ ناچیز در حد پنجاه هزار تومان و استفاده از هاست و دامنه های رایگان، فروشگاه های آماده رایگان و ... هر شخصی می تواند به راحتی مالک یک فروشگاه اینترنتی شده و اقدام به فعالیت کند. اما آیا همه این فروشگاه های تازه کار اعتبار خرید را دارند؟ آیا می توان بدون ترس و با اطمینان از فروشگاه خرید کرد؟ در بررسی امن بودن و اعتبار فروشگاه اینترنتی همیشه موارد زیر را در نظر بگیرید:

مشاهده اطلاعات تماس فروشنده


اولین و بهترین راه کسب اطلاعات در مورد امن بودن و اعتبار فروشگاه اینترنتی، مشاهده اطلاعات تماس فروشنده است. وب سایت های بسیاری وجود دارند که علاوه بر دنیای حقیقی از قبل در دنیای واقعی و به شکل حضوری مشغول فعالیت بوده اند. بنابراین قبل از شروع خرید، اطلاعات تماس را به دقت بررسی کنید. حتی اگر با یک فروشگاه کاملا نوپا هم برخورد کرده اید، وجود اطلاعات تماس واقعی می تواند نشانه خوبی برای معتبر بودن باشد. اما این نشانه صرفا خوب است ولی کافی نیست.

البته به این موضوع دقت داشته باشید که گاهی در برخی از فروشگاه ها، اطلاعات شبکه های اجتماعی مشاهده می شود. با بازدید از شبکه های اجتماعی فروشگاه دیده می شود که تعداد بسیار زیادی فالوئر اینستاگرام یا تعداد بیشمار عضو در تلگرام و واتساپ و ... دارد. اما ممکن است این سوال نیز شما پیش بیایند که این اعضا به شکل پولی خریداری شده اند؟ واقعی هستند یا فیک؟ پس برای اطمینان از اعتبار یک فروشگاه باید تک تک موارد را در کنار هم بررسی کرد.

طبقه بندی محصولات


برای بررسی مورد بعدی می توان طبقه بندی محصولات را در نظر گرفت. بازدید فروشگاهی که طبقه بندی مرتبی از محصولات دارد که امکان اضافه شدن به سبد خرید را دارند، می تواند به این معنی باشد که فروشگاه اعتبار دارد و قصد از راه اندازی آن صرفا فروش است. اما مشاهده این موضوع نیز در کنار سایر ویژگی ها اهمیت دارد.

امنیت فروشگاه اینترنتی

شرایط وسوسه کننده فروش


در وب سایت ها و فروشگاه هایی که به هر روشی شما را ترغیب به خرید محصول یا سفارش کالا می کنند، احتمال فریب و کلاهبرداری بیشتر است. تبلیغات لازمه هر کسب و کاری است. اما تبلیغات اغراق آمیز، جایزه های بیشتر از قیمت اصلی محصول، کاهش محسوس قیمت و ... می تواند از حقه های کلاهبرداری باشند.

مشاهده آدرس وب سایت


معمولا وب سایت های معتبر دارای دامنه مرتبط با زمینه ارائه خدمات هستند. فروشگاهی که به صورت رایگان باشد، اکثر اوقات در دامنه خود نام ارائه دهنده وب سایت را دارد. وب سایتی که با //:https شروع شده است یعنی از درگاه های امن استفاده کرده و امنیت استفاده از آن بیشتر است. اما اگر مشاهده کردید که در نوار بالای وب سایت //:https به رنگ قرمز است، نباید از این فروشگاه خرید کنید. این رنگ نشان از نا امن بودن درگاه خرید است.

اگر اخطاری در ارتباط با عدم استفاده از وب سایت دریافت کردید، بلافاصله استفاده از این فروشگاه اینترنتی را متوقف کنید.

2- برخورداری از گواهینامه SSL


گواهینامه SSL نشانی برای ارتباط امن مابین کاربران و فروشگاه اینترنتی است. فروشگاه هایی که به امنیت خود و کاربرانشان اهمیت می دهند از این گواهینامه استفاده می کنند. این گواهینامه اعتبار سایت را برای شما تضمین می کند. پیش زمینه این گواهینامه نیز استفاده از //:https است.

بررسی درگاه خرید بانکی


هنگامی که اعتبار گواهینامه SSL مشخص می شود که صفحه پرداخت وجه شما به یکی از بانک های معتبر متصل شود. اگر فروشگاه اینترنتی از شما خواسته تا مبلغ کالا، خدمات یا محصول را به شماره حساب های شخصی واریز کنید، این کار به هیچ وجه عاقلانه نبوده و توصیه نمی شود.

هم چنین توجه داشته باشید اگر در عنوان سایت انجام تراکنش بانکی//:http استفاده شده بود، یعنی این درگاه بانکی امن نیست و احتمال به سرقت رفتن پول و اطلاعات کارت شما وجود دارد.

استفاده از صفحه کلید مجازی برای ورود اطلاعات نیز توصیه می شود چرا که اطمینان از خرید امن را هرچه بیشتر خواهد کرد.

3-  وجود نماد اعتماد الکترونیکی در فروشگاه اینترنتی


در یک فروشگاه اینترنتی یا کسب و کار اینترنتی که نیاز پرداخت وجه و انتقال پول دارد، وجود نماد اعتماد الکترونیکی به شما این اطمینان را می دهد که سایت از هر نظر توسط وزارت صنعت، معدن، تجارت، مورد بررسی قرار گرفته و مورد اعتماد بودن آن به تأیید رسیده است. به طور کلی می توان گفت، سایتی که نماد اعتماد الکترونیکی دارد یعنی با موفقیت از گزینش تمام موارد قبلی عبور کرده است.

این نماد در سالهای اخیر توسط وزارت صنعت، معدن، تجارت به فروشگاه های اینترنتی داده می شود. دقت داشته باشید که با کلیک بر روی این نماد در وب سایت مربوطه قادر خواهید بود کلیه اطلاعات سایت را مشاهده کنید. بنابراین اگر به جای مشاهده اطلاعات یک عکس گرافیکی به شما نمایش داده شد، این عکس نشان از جعل نمودن نماد اعتماد الکترونیکی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نماد اعتماد الکترونیکی مطالعه مقاله فعال سازی نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه های اینترنتی را توصیه می کنیم.

سخن پایانی:


تمامی سایت های اینترنتی می توانند، با ثبت اطلاعات خود در سایت نماد اعتماد الکترونیکی، درخواست تخصیص ای نماد به فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشند. این نماد که به شکل یک ایی انگلیسی به همراه یک یا چند ستاره طلایی است، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد. به این ترتیب امن ترین روش برای آگاهی از اعتبار وب سایت مشخص می شود. تخصیص نماد اعتماد الکترونیکی نشانه معتبر بودن فروشگاه اینترنتی است.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

با 9 روش تبلیغات اینترنتی آشنا شوید

بی شک تمامی کسب و کارها فارغ از اینکه کوچک و یا بزرگ باشند، به نحوی در فضای مجازی و اینترنت حضور دارند. چنین مشاغلی...

قوانین فروشگاه های اینترنتی (قوانین فروش آنلاین کالا)

قوانین فروشگاه های اینترنتی به اندازه کالایی که ارائه می دهند مهم است. در واقع یکی از مهم ترین مواردی که یک کسب...

با تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی آشنا شوید

در دنیای مدرن بسیاری از افراد ترجیح می دهند از فروشگاه های آنلاین خرید کنند. سایت های فروشگاهی انواع مختلفی دارند...

نحوه بازیابی رمز اینستاگرام چطور است؟

آیا تاکنون برایتان پیش آمده است که رمز اکانت اینستاگرام خود را فراموش کنید؟ این اتفاق ممکن هنگام عوض کردن گوشی...

وب سایت یا اینستاگرام، کدام یک برای کسب و کار بهتر است؟

در این مقاله می خواهیم به تفاوت استفاده از اینستاگرام و وب سایت در کسب و کار بپردازیم، چون اخیرا شایعه ای مبنی بر...

کرونا کسب و کارهای اینترنتی را رونق داد

ظهور ویروسی به نام کرونا باعث ایجاد تغییرات اساسی در مناسبات اقتصادی بازارهای سراسر جهان شده است، بازارهای ایران...

تولید محتوا کلید تبلیغات اینترنتی

امروزه تبلیغات اینترنتی و تولید محتوا به بخش جدا نشدینی از یک کسب و کار تبدیل شده است. هدف از تولید محتوا کسب رتبه...

روش های افزایش فروش اینترنتی

افزایش فروش اولین دغدغه و مشکل برای فروشگاه های آنلاین است. آن ها باید سعی کنند محصولات خود را به صورت آنلاین به...

خدمات بازاریابی و تبلیغات اینترنتی

خدمات بازاریابی و تبلیغات اینترنتی از چه زمانی مورد توجه قرار گرفت؟ این سوالی است که ممکن است بارها برای ما پیش...

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

دیجیتال مارکتینگ در اصل فرآیند بازاریابی کسب و کار ها در دنیای اینترنت و فضای آنلاین است. در سال های اخیر با توجه...

ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

در حال حاضر قابلیت ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام، یک مزیت فوق العاده برای کسب و کار های تجاری محسوب می شود...

قوانین مربوط به عودت کالا مربوط به فروشگاه های اینترنتی

اگر چیزی را بصورت آنلاین خریداری کرده و سپس - پس از تحویل- متوجه شوید که آن چیزی که شما می خواستید نیست، ممکن است...

ساخت فروشگاه اینترنتی رایگان

ساخت فروشگاه اینترنتی رایگان از بهترین راه های برای کسب درآمد اصلی یا ثانویه است. در واقع انتظار می رود فروش تجارت...

ساخت فروشگاه آنلاین

ساخت فروشگاه آنلاین یکی از مسئله های مهمی به شمار می رود که امروزه ذهن بسیاری از افراد را مشغول کرده است. در واقع...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد