جستجو

به روز رسانی: 10 دی 1399 ساعت 20:11:18
تاریخ ثبت: 29 آذر 1399 ساعت 02:42:04
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/46205
در دنیای مدرن بسیاری از افراد ترجیح می دهند از فروشگاه های آنلاین خرید کنند. سایت های فروشگاهی انواع مختلفی دارند که برای رضایت از خرید خود بهتر است با تفاوت های آنها آشنا شوید. به همین علت در این مقاله تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی را برای شما بیان می کنیم. اگرچه این دو کلمه مفهوم مشابهی دارند اما در عملکرد آنها تفاوت هایی مشاهده می شود.

فروشگاه اینترنتی

تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی در چیست؟


فروشگاه اینترنتی به کسب و کاری گفته می شود که کالاها در انبار ذخیره می شوند. در بعضی از مواقع مشتریان دسترسی ویژه ای به کالاهای مورد نظر خود دارند. آنها با استفاده از ابزار های گوناگون فروش آنلاین می توانند محصول خود را سفارش دهند. در واقع در فروشگاه اینترنتی مدیر سایت، فروش محصولات را بر عهده دارد.

در مارکت پلیس ذخیره کالاها در انبار صورت نمی گیرد. بلکه در سایت های اینترنتی، بازار مجازی و فروش آنلاین ایجاد می شود به طوری که مدیر سایت فروشنده نمی باشد. در واقع به واسطه سایت ارتباط مستقیمی بین فروشنده و خریدار برقرار می شود. فروشنده های اجناس مختلف، محصولات خود را در سایت به نمایش می گذارند. سایت وظیفه دارد امنیت خرید و فروش را تامین کند. این موارد از مهمترین تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی است.

انواع مارکت پلیس (market place)


هر مارکت پلیس نوعی فروشگاه اینترنتی می باشد اما هر فروشگاه اینترنتی نمی تواند مارکت پلیس باشد. با بیان تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی به خوبی می توانید این موضوع را درک کنید. به طور کلی مارکت پلیس ها به سه دسته تقسیم می شوند. در ایران هم چند نمونه مارکت پلیس دیده می شود که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی تعداد آنها در حال گسترش است.

مدل افقی: در این مدل فروش محصولات گوناگونی انجام می گیرد اما همه آنها در یک خصوصیت خاص با یگدیگر اشتراک دارند.

مدل عمودی: در مدل عمودی همه محصولات مربوط به یک دسته هستند. برای مثال فقط کالاهای سوپر مارکتی به فروش می رسد.

مدل جهانی: در مدل جهانی هرنوع کالایی در فروشگاه عرضه می شود. فروشگاه های eBay و amazon از نمونه های مشهور آن می باشند. فروشگاه آمازون بارزترین و قدیمی ترین مارکت پلیس دنیاست. این فروشگاه در ابتدا فقط فروش کتاب در آن انجام می شده است اما اکنون هر محصولی در آن ارائه می شود.

از مارکت پلیس های موجود در ایران می توان دیوار، شیپور، تخفیفان، دیجی کالا و سایت های بسیار دیگری را نام برد.

مزایا و معایب مارکت پلیس


مخاطبان مارکت پلیس شامل دو گروه خریدار و فروشنده است که برای هر گروه مزایا و معایبی وجود دارد. در واقع این مزایا و معایب بیان کننده تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی می باشد.

یکی از مزایای مارکت پلیس برای فروشندگان عضویت ساده تر در تجارت الکترونیک می باشد. آنها بدون داشتن دانش فنی، مجوز، هاست و دامین می توانند فروش و سود بیشتری داشته باشند. فروشندگان می توانند همه محصولات خود را با هزینه های تبلیغاتی کمتر در کل کشور ارائه کنند و به فروش برسانند. از معایب مارکت پلیس برای فروشنده می توان به عدم دسترسی به اطلاعات خریداران اشاره کرد. فروشندگان باید در قراردادشان با مارکت پلیس ها هر نوع ریسکی را بپذیرند.

خریداران در مارکت پلیس، کالاهای گوناگون را از نظر قیمت و کیفیت با هم می سنجند. سپس از بین آنها کالای مورد نظر خود را انتخاب می کنند. امکان خرید 24 ساعته خرید را بسیار آسان کرده است. در مارکت پلیس نظرات خریداران قبلی در مورد کالا و اطلاعات فروشنده وجود دارد. این طراحی به خریداران در شناخت کالا قبل از خرید کمک زیادی می کند. وجود سیستم حل اختلاف نیز باعث می شود مشتریان یک خرید مطمئن را تجربه کنند.

معمولا خریداران در مارکت پلیس از عدم کیفیت بعضی اجناس شکایت دارند. گاهی اوقات هم فرایند مرجوع کردن جنس و برگشت وجه طولانی می شود.

مارکت پلیس

تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی در زمینه های مختلف


بسیاری از افراد از تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی آگاه نیستند. در ادامه قصد داریم تفاوت آنها را در زمینه های مختلف بررسی کنیم.

هزینه: بروز رسانی سایت، حقوق و دستمزد نیروی انسانی و تبلیغات از هزینه هایی است که برای فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس وجود دارد. در مارکت پلیس باید فروشندگان از به نمایش گذاشتن محصولات خود رضایت داشته باشند. به همین دلیل هزینه تبلیغات بسیار زیادتر از فروشگاه اینترنتی است.

سرمایه گذاری: مدیر فروشگاه اینترنتی باید سرمایه زیادی برای خرید کالاها داشته باشد اما در مارکت پلیس نیاز به خریدن کالای زیاد وجود ندارد. بلکه مدیر آن با تامین کنندگان و فروشندگان قرارداد تنظیم می کند تا اجناس خود را در اختیار خریدار قرار دهند. اگرچه ریسک مالی در مارکت پلیس کاهش می یابد اما ایجاد هماهنگی بین فروشندگان نیازمند مهارت زیادی است. به طور کلی میزان سرمایه لازم در هر دو نوع کسب کار یکسان است. تنها فرق آن وجود امنیت و اطمینان بیشتر در مارکت پلیس است.

 مقدار اجناس: تنوع و تعداد محصولات در مارکت پلیس از فروشگاه اینترنتی بیشتر است. اینگونه احتمال پیدا کردن کالای مورد نظر مشتری افزایش می یابد. اگر در مارکت پلیس چندین فروشنده کالایی مشترک را ارائه دهند شدت رقابت افزایش پیدا می کند. در نهایت کالایی که با قیمت کمتری عرضه می شود به فروش می رسد.

امکانات: در مارکت پلیس خرید آسان تر می باشد. مشتریان می توانند تجزیه و تحلیل کالاها را مشاهده کنند. تنوع کالاها بیشتر است. حتی می توانید کالاهای ناموجود در بازار را در مارکت پلیس پیدا کنید. در فروشگاه های اینترنتی اغلب محصولاتی عرضه می شوند که در بازار نیز وجود دارند.

ریسک پذیری: در فروشگاه اینترنتی، مدیر حجم زیادی از کالاهای مختلف را خریداری می کند. سپس باید هزینه انبار داری را پرداخت کند و احتمال به فروش نرفتن آنها را بپذیرد. اگر کالاها فروخته نشود برای جلوگیری از ضرر بیشتر باید کالاها را زیر قیمت و با تخفیف بالایی به فروش برساند.

استراتژی فروش: اصلی ترین تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی، استراتژی فروش است. هدف کسب و کار مارکت پلیس فروش محصولات با قیمت بیشتر نیست. بلکه فروش متداوم آنها با سود کمتر است که گردش مالی را افزایش می دهد. به همین علت در این نوع کسب و کار هدف اصلی جلب اعتماد مشتری برای خرید دوباره می باشد.

در فروشگاه های اینترنتی مدیران به دنبال سود بالا و درآمد بیشتر هستند چرا که خود کالاها را خریداری کرده اند. بنابراین در مارکت پلیس نیازی به سرمایه زیاد وجود ندارد. مشتری مداری مهمترین بخش است که به مهارت و زمان زیادی لازم دارد. در واقع مارکت پلیس واسطه ای بین فروشنده و خریدار است و نگرانی برای از بین رفتن سرمایه وجود ندارد.

خرید آسان: وجود دانش SEO و بالا بودن قدرت موتورهای جستجو در کسب و کار مارکت پلیس اهمیت زیادی دارد. دسته بندی کالاها مسیر معینی را  برای مشتری ایجاد و خرید را آسان تر می کند. در نتیجه مشتری می تواند کالای خود را در کوتاه ترین زمان ممکن پیدا کند.

امیدوارم با خواندن این مطلب تا حدی به تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی پی برده باشید. برای خرید آسان تر و کاهش هزینه های تردد در سطح شهر به فروشگاه اینترنتی و مارکت پلیس ها مراجعه کنید.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

معرفی چند سایت برتر ایرانی برای بک لینک سازی

با بک لینک سازی و استفاده از سایت‌های بک لینک سازی، رتبه وب‌سایت‌تان را بهبود داده و افزایش حضور آنلاین خود را...

سایت های برتر آگهی رایگان

سایت های بسیار زیادی جهت ثبت آگهی در کشور وجود دارند که از معروف ترین آنها وب سایت رایگان بفروش، دیوار و شیپور می...

10 سایت برتر درج آگهی در ایران

امروزه یکی از کارهایی که در بازاریابی دیجیتال میتواند هر کسب و کاری را متحول سازد، ثبت آگهی وتبلیغ در گوگل از طریق...

بهترین سایت تبلیغات رایگان

کشف کنید که چگونه بهترین سایت تبلیغات رایگان می‌تواند استراتژی تبلیغات آنلاین شما را طراحی مجدد کند. از مزایا،...

سایت درج آگهی رایگان ملک

امروزه گسترش همه جانبه شبکه اینترنت تغییرات عمده ای را در زندگی روزمره افراد و کسب و کارها ایجاد کرده به صورتی که...

بک لینک چیست و چرا وب سایت به آن نیاز دارد

با کشف اهمیت بک لینک‌ها برای رشد وب‌سایت خود. یاد بگیرید بک لینک‌ها چیستند و چرا وب‌سایت شما نمی‌تواند بدون آن‌ها...

با 9 روش تبلیغات اینترنتی آشنا شوید

بی شک تمامی کسب و کارها فارغ از اینکه کوچک و یا بزرگ باشند، به نحوی در فضای مجازی و اینترنت حضور دارند. چنین مشاغلی...

نحوه کار با وب سایت

(دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد)

سایت مزایده آنلاین کالا

امکان برگزاری مزایده آنلاین در سایت سلفری

قوانین سایت

(دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد) با توجه به آنکه در این وب سایت کلیه...

سایت آگهی رایگان دارکوب

دارکوب سایت های آگهی رایگان بسیاری تاکنون طراحی نموده است.

بهترین سایت سازهای رایگان

در این مقاله قصد داریم به چند مورد از بهترین سایت سازهای رایگان ایرانی و خارجی بپردازیم. برای دانستن اطلاعات بیشتر...

قوانین فروشگاه های اینترنتی (قوانین فروش آنلاین کالا)

قوانین فروشگاه های اینترنتی به اندازه کالایی که ارائه می دهند مهم است. در واقع یکی از مهم ترین مواردی که یک کسب...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد