سوال اکثر افرادی که به تازگی با سئو آشنا می شوند این است که سئو سایت چیست؟ اصلا به چه کاری می آید؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.
سئو یا Search Engine Optimization به مجموعه ی تمام فعالیت هایی گفته می شود که برای بهبود رتبه یک سایت در موتور های جستجو انجام می شود.
تعریفی دیگر از سئو : اقداماتی که باعث می شوند وبسایت ما هم برای کاربر و هم موتور های جستجو قابل درک شوند. این قابل درک بودن به رضایت کاربر و موتور جستجو منتهی می شود که در نهایت رتبه سایت را نیز بهبود می بخشند.
طبق آخرین آمارِ گوگل در سال 2020، حدود 3.5 میلیارد جستجو در هر روز، فقط توسط این موتور جستجو گر انجام می شود. هر چه رتبه ی یک سایتی در یک کلمه بالاتر باشد میزان دیده شدن آن لینک توسط کاربر نیز افزایش می یابد. پس همین موارد اهمیت بهینه سازی یا سئو سایت را نشان می دهند.
سئو سایت به سه بخش اصلی تقسیم می شود:
سئو On-Page
سئو Off-Page
سئو تکنیکال
هر یک از این موارد نکات مربوط به خود را دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.
سئو داخلی تمام مواردی است که برای بهینه سازی بر روی خود سایت انجام می دهیم. این موارد عبارتند از:
تمام این مواردی که بیان شدند جزو سئو داخلی محسوب می شوند. مجموعه ی این اقدامات باعث می شود هم کاربر و هم موتور جستجو سایت ما را بهتر درک نمایند. این شکل از سئو برخلاف سئو خارجی کاملا قابل کنترل است و بی خطر محسوب می شود.
اما سئو خارجی با افزایش حساسیت گوگل بر روی وبسایت ها مانند حرکت کردن بر روی لبه ی تیغ است. چرا؟ چون کمترین میزان کنترل را بر روی آن داریم. سئو خارجی دارای سه شاخه اصلی است:
غیر از سوشال سیگنال که همان لینک هایی هستند که در شبکه های اجتماعی خود قرار می دهیم، بک لینک و رپورتاژ آگهی بسیار موارد حساسی بوده و نیازمند تجربه و دانش بسیاری هستند. علت این امر این است که گوگل بسیار بر روی لینک هایی خارجی که توسط وبسایت ها دریافت می شوند حساسیت به خرج می دهد.
یعنی نباید لینک هایی که به سایت ما ارجاع داده می شوند توسط گوگل غیر طبیعی ارزیابی شوند. در این صورت این لینک ها نه تنها بر روی بهبود رتبه اثر ندارند بلکه باعث جریمه شدن سایت توسط گوگل می شوند.
سئو تکنیکال یا فنی سایت مواردی است که به بهبود ساختار کدهای سایت برای درک بهتر موتورهای جستجو کمک می کند. مهم ترین بخش های سئوی فنی یا تکنیکال عبارتند از:
در تمام مواردی که در سئو سایت وجود دارند، سئو تکنیکال نسبت به بقیه ی موارد نیازمند تخصص فنی بیشتری است. چون اگر این موارد ناقص یا اشتباه انجام شوند به سایت آسیب می زنند. به همین علت توصیه می شود حتما این بخش را در صورتی که اطلاعات کافی ندارید به یک متخصص بسپارید.
تکنیک های سئو به سه دسته تقسیم می شوند: سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری.
این روش کاملا بر اساس متد های تایید شده بوده و به دور از هرگونه تقلب است. این تکنیک ها برای به نتیجه رسیدن زمان طولانی را می گیرند اما نتیجه های ماندگاری هم دارند. با استفاده از سئو کلاه سفید، سایت ها قادر هستند به صورت کاملا طبیعی در موتور های جستجو رتبه ی خود را بهبود دهند.
روش دیگر سئو سایت ، سئو کلاه سیاه است که با انجام تکنیک هایی خارج از عرف اقدام به افزایش رتبه سایت می کند. نتایجی که این تکنیک می دهد در کوتاه مدت شاید باعث افزایش رتبه شود. اما به علت هوش مصنوعی قوی ای که موتور های جستجوی امروزی دارند، به همان سرعت نیز رتبه سایت را با افت مواجه می کند.
حتی در صورت ادامه یافتن استفاده از این تکنیک ممکن است سایت شما برای همیشه از صفحه نتایج حذف شود. در کل استفاده از این روش اخلاقی نبوده و به هیچ عنوان برای سایت ها توصیه نمی شود.
بر خلاف تصور خیلی از افراد این روش یک تکنیک میان سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید محسوب نمی شود. بلکه روش هایی است که اگر موتور های جستجو متوجه استفاده از آن ها شوند سایت شما با جریمه رو به رو می شود.
در مجموع استفاده از این روش نیز خطرات خود را دارد و توصیه می شود که انجام نشوند. چون با یک خطای کوچک در این روش ها نیز ممکن است کل فعالیت هایی که برای بهبود سئو سایت انجام شده اند بی اثر شوند.
تمام مواردی که در بالا بیان شدند قطعا تاثیر خود را بر سئو سایت ما دارند. اما یک موردی وجود دارند که از تمام موارد بالا اهمیت بیشتری دارد. این مورد، رفتار کاربران است. هر چه کاربری که بر روی یک لینک کلیک می کند، رفتار مثبت تری داشته باشد، سیگنال های بهتری در مورد آن صفحه به موتور های جستجو می دهد.
سیگنال های مثبت رفتار کاربران: ماندن زیاد در یک صفحه، لایک، قرار دادن کامنت، به اشتراک گذاری با دوستان و...
تمام این موارد به موتور های جستجو می گویند که آن صفحه از نظر کاربر با کیفیت بوده پس لایق بهبود رتبه است.
تمام نکات و روش هایی که در این مقاله ذکر شدند، اهمیت خاص خود را دارند. و نمی توان با انجام تنها یک یا بخشی از این روش ها انتظار بهبود یافتن سئو سایت خود را داشته باشیم. باید تمام اصول سئو را دقیق و مبتنی بر روش های استاندارد انجام دهیم تا هم رضایت کاربر و هم موتور های جستجو جلب شود.
با توجه به مواردی که در این مقاله در رابطه با سئو و روش های آن بیان شد، شما از چه روش هایی برای بهینه سازی وبسایت خود استفاده می کنید؟
در ضمن اگر سوالی درباره این موارد دارید می توانید در بخش کامنت ها آن را با ما در میان بگذارید.