جستجو

ضرورت داشتن اینماد برای فروشگاه های اینترنتی

(15 رای)
به روز رسانی: 31 اردیبهشت 1399 ساعت 14:02:21
تاریخ ثبت: 30 اردیبهشت 1399 ساعت 20:16:24
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/30272
اخذ اینماد یکی از مهم‌ترین عواملی است که به اعتبار فروشگاه‌های اینترنتی می‌افزاید. این نماد موجب می‌شود تا اعتبار یک فروشگاه اینترنتی از نظر کاربران و افرادی که با آن در تراکنش مالی هستند، افزایش یابد. نماد اعتماد الکترونیکی در واقع قانون‌مندی یک فروشگاه اینترنتی را نشان می‌دهد و مشتریان می‌توانند با استفاده از آن خریدهای خود را با اطمینان بیشتری انجام دهند. اینماد امروزه برای بسیاری از فروشگاه‌های مجازی اهمیت بسیاری پیدا کرده است و افراد علاقه دارند که از فروشگاه‌های دارای این مجوز، خریداری کنند. همچنین بسیاری از افراد در مورد این نماد اطلاعات خاصی ندارند و علاقه‌مند هستند در مورد آن بیشتر مطلع شوند. در این مقاله ما به شما در مورد نماد اعتماد الکترونیکی اطلاعات بیشتری می‌دهیم. شما پس از مطالعه  این مقاله می‌توانید تعریف مشخصی از اینماد و مزیت‌های آن، راه‌های اطمینان از معتبر بودن آن و همچنین شرایط دریافت آن را مطلع شوید.

این مقاله شامل سرفصل‌های زیر است:

  • اینماد چیست؟

  • انواع اینماد

  • مزیت‌های داشتن اینماد

  • راه‌های اطمینان از معتبر بودن اینماد

  • شرایط دریافت اینماد


اینماد چیست؟


اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی، در واقع مجوزی است که برای تائید فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود. این نماد توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فروشگاه‌های مجاز صادر می‌شود. اینماد می‌تواند اعتبار سایت فروشگاهی را افزایش دهد. سایت‌هایی که این نماد را در اختیار دارند، باید طبق قوانین مشخص شده فعالیت داشته باشند، در غیر این صورت با شکایت کاربران سایت آن‌ها بسته خواهد شد. تمامی سایت‌هایی که به صورت فروشگاهی هستند و در آن‌ها خرید و فروش خدمات و محصولات انجام می‌شود، باید نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشند. با استفاده از اینماد امکان کلاه‌برداری سایت‌ها و افراد سودجو کاهش پیدا می‌کند.

البته گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی برای سایت‌ها به صورت اختیاری است و یک سایت بدون این نماد نیز می‌تواند فعالیت خود را داشته باشد. اما سایت‌هایی که این نماد را در اختیار خود دارند، تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرند و فعالیت‌های آن‌ها کنترل می‌شود. ضمن آنکه مشتریان و کاربران با خیالی آسوده اقدام به پرداخت وجه به سایت‌های دارای اینماد می‌کنند.

پس از احراز هویت مالک و صلاحیت آن به عنوان صاحب نماد اعتماد و با هدف ساماندهی کسب و کارهای مجازی این نشان به فروشگاه‌های اینترنتی اعطا می‌شود. اینماد به مدت یک سال اعتبار دارد و پس از پایان این اعتبار افراد باید اقدام به تمدید آن کنند. با استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی، تمامی کاربران می‌توانند در مورد قوانین خرید و فروش اینترنتی اطلاع پیدا کنند. در واقع با استفاده از ای نماد کاربران از حقوق شهروندی خود مطلع می‌شوند.

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی

اینماد مجوزی است که از وزارت صنایع، معادن و تجارت به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود تا فعالیت آن‌ها به صورت قانونی انجام و احتمال کلاه‌برداری در آن‌ها کاهش پیدا کند.



انواع اینماد


اینماد یا نماد اعتبار الکترونیکی سه نوع دارد که عبارت‌اند از:

نماد موقت


 نماد الکترونیک موقت در واقع مجوزی است که مدت زمان کوتاهی دارد. برای اخذ این نماد به کمترین  شرایط یک سایت بسنده می‌شود. درحقیقت برای اینکه یک سایت این مجوز را دریافت کند به حداقل معیارهای موجود برای طراحی استاندارد نیاز دارد.

نماد دائم تک‌ستاره


 برای اینکه بتوانید اینماد تک ‌ستاره را دریافت کنید باید ابتدا صلاحیت کسب و کار خود را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ثابت کنید. در گام اول پرونده خود را کامل کرده، سپس آدرس و شماره تلفن محل فعالیت مورد تحقیق قرار می‌گیرد. پس از تصدیق مدارک، تمامی فعالیت‌های سایت نیز بررسی می‌شوند.

سپس محتوای سایت برای دریافت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی بررسی و تایید صلاحیت می‌شود.

لازم به ذکر است کالاها و خدماتی که در سایت وجود دارد، نباید بدون مجوز یا ممنوعه باشد. حتی تصاویر یا آگهی‌های مورد استفاده در سایت نباید با شئونات اسلامی مغایرت داشته باشد.

سپس در زمینه خرید و فروش کالاها، سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد. سایتی که برای اخذ اینماد تقاضا داده باشد، باید کالاهای خود را با درج قیمت، هزینه‌ها و پیش فاکتور به کاربر نشان دهد. همچنین سایت‌ها باید کالاها و خدمات خود را با مشخصات فنی و کاربردی نشان دهند. هنگامی که کاربر اقدام به خرید کالایی می‌کند، سایتی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی است، باید یک پیش فاکتور و کد رهگیری در اختیار مشتری قرار دهد.

یکی دیگر از مواردی که برای دریافت ای نماد مورد بررسی قرار می‌گیرد، ارزیابی استاندارد است. سایت‌ها باید دارای قسمتی برای احراز هویت خود باشند. این قسمت معمولاً با اسم درباره ما نشان داده می‌شود. در قسمت درباره ما باید تمامی اطلاعات مربوط به سایت مانند آدرس، شماره تماس وجود داشته باشد. سایت‌هایی که دارای نماد اعتبار الکترونیکی هستند، قسمتی به عنوان قوانین و مقررات نیز دارند که در آن قوانین مجاز تراکنش در سایت ذکر شده و مورد قبول مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز هست.

نماد دائم دوستاره


سایت‌هایی دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند که بتوانند در تمامی صفحات الکترونیکی خود گواهی امنیتی ssl نصب کنند. این گواهی امنیتی بر اساس پروتکل‌های امنیتی موجود در اینترنت دریافت می‌شود. بر اساس گواهی SSL تمامی اطلاعات انتقالی در وب سایت به صورت رمزگذاری شده رد و بدل می‌شود. یکی از بهترین پروتکل‌های ایمن سایت‌ها https است که برای امنیت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی

مزیت‌های داشتن اینماد


اینماد دارای مزیت‌های زیادی مانند:

  1. مهم‌ترین مزیت داشتن اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی، جلب اعتماد کاربران است. سایت‌هایی که فعالیت خرید و فروش دارند و از اینماد برای جلب اعتماد مشتریان استفاده می‌کنند، موفق‌تر هستند. اینماد موجب می‌شود تا کاربران اعتماد بیشتری برای فعالیت در سایت‌ها داشته باشند.

  2. سایت‌هایی که نماد اعتماد الکترونیکی دارند، فعالیت آن‌ها در دنیای اینترنت قانونی محسوب می‌شود و می‌توانند با خیال راحت سایت خود را گسترش دهند و به دیگران معرفی کنند.

  3. از دیگر مزیت‌های اینماد، این است که شما می‌توانید برای سایت خود درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید. سایت‌های دارای نماد الکترونیکی برای نقل و انتقال پول از درگاه‌های بانکی استفاده می‌کنند. با این کار خرید و فروش محصولات سایت راحت‌تر انجام می‌گیرد.

  4. بسیاری از سایت‌هایی که دارای اینماد هستند، با اداره پست قرارداد می‌بندند و کالاهای مشتریان خود را از این طریق انتقال می‌دهند. با استفاده از نماد اعتماد الکترونیکی قادر هستید که محصولات خود را از طریق پست به درب منزل مشتریان برسانید.

  5. با استفاده از نماد اعتبار الکترونیکی می‌توانید سوء استفاده رقبا از برند و شرکت خود را کاهش دهید. یکی از راه‌های انحصاری کردن سایت، دریافت مجوز اینماد است.

  6. امنیت معاملاتی که در سایت خود انجام می‌دهید، بالا می‌رود. با بالا رفتن امنیت سایت شما می‌توانید از بروز بسیاری از کلاه‌برداری‌ها جلوگیری کنید.

  7. حریم شخصی هم برای کاربران و هم برای سایت‌ها حفظ می‌شود. اطلاعات خصوصی که کاربران برای یک سایت استفاده می‌کنند، محفوظ می‌ماند.

  8. کاربران سایت‌هایی که دارای اینماد هستند، موظف به رعایت قانون می‌شوند. با این کار در هنگام خرید، کاربران ناخواسته یکسری ضوابط و قوانین را رعایت می‌کنند.


داشتن اینماد علاوه بر مزیت‌هایی که برای کاربران دارد، برای صاحبان سایت نیز مزیت‌هایی مانند پرداخت اینترنتی و فعال‌سازی تحویل درب منزل را به دنبال دارد.


 اینماد و نشان الکترونیکی

راه‌های اطمینان از معتبر بودن اینماد


امروزه تعداد سایت‌هایی که به صورت فروشگاهی فعالیت دارند، افزایش یافته است و بعضی از این فروشگاه‌ها برای سوء استفاده از اعتماد کاربران دست به جعل اینماد می‌زنند. متأسفانه افرادی نیز گرفتار دام این سایت‌ها می‌شوند و از آن‌ها خرید می‌کنند. در صورتی که اگر می‌توانستند از صحت نماد اعتماد الکترونیکی سایت اطمینان حاصل کنند، دیگر برایشان این مشکل پیش نمی‌آمد.

برای اینکه بتوانید از معتبر بودن اینماد یک سایت اطمینان حاصل کنید، باید به این نکات توجه داشته باشید:

  1. یکی از مهم‌ترین مواردی که یک سایت برای گرفتن اینماد باید توجه داشته باشد، داشتن قسمتی برای ارتباط با مشتریان است. این قسمت معمولاً با عنوان ارتباط با ما نشان داده می‌شود.

  2. هنگامی که کاربری بر روی لوگوی اینماد سایتی کلیک می‌کند، سایت به صفحه دیگری منتقل می‌شود که در بالای صفحه نماد اعتماد الکترونیکی به صورت زنده نمایش داده می‌شود. در غیر این صورت اینمادی که سایتی در صفحه خود دارد، فقط فتوشاپ است و جعلی محسوب می‌شود.

  3. در صفحه‌ای که نشان نماد الکترونیکی در آن به صورت زنده پخش می‌شود، می‌توانید تمامی مشخصات سایت را مشاهده کنید. این مشخصات عبارت‌اند از: آدرس سایت، وضعیت نماد، صاحب امتیاز، آدرس و شماره تماس دفتر سایت

  4. برای اینکه بتوانید خرید خود را با اطمینان بیشتری انجام دهید، وارد سایت enamad.ir شده و نام فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود را وارد می‌کنید. سایت اینماد تمامی فروشگاه‌های اینترنتی معتبر را شناسایی کرده است که با جستجو در آن کاربران قادر هستند فروشگاه‌های معتبر را شناسایی کنند.


شرایط دریافت اینماد

شرایط دریافت اینماد


برای اخذ و داشتن اینماد شرکت‌ها در وب‌سایت‌ خود باید یکسری اصول را رعایت کنند. با رعایت این اصول تمامی فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند دارای اینماد باشند.

  • شرکت‌ها وب‌سایت‌هایی که در خود خرید و فروش انجام می‌دهند، نیاز به دریافت اینماد دارند. دیگر سایت‌ها مانند سایت‌های تبلیغاتی نیازی به دریافت نشان اعتماد الکترونیکی ندارند.

  • سایت‌هایی قادر به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی هستند که تمامی پرداخت‌های آن‌ها به صورت اینترنتی انجام شود. یعنی هنگامی که کاربر اقدام به خرید در سایتی انجام می‌دهد، برای تکمیل فرایند خرید در همان سایت وجه مورد نظر را پرداخت کند.

  • شرکت‌هایی می‌توانند اینماد داشته باشند که نام آن‌ها ثبت شده باشد و دارای اعتبار قانونی باشند.

  • برای اینکه در هنگام بازرسی از سایت دچار مشکل نشوید، باید تمامی ضوابط و قوانین اخذ اینماد را در طراحی سایت خود اعمال کنید. سایت‌هایی که علاقه‌مند به دریافت نشان دوستاره هستند، باید از گواهی ایمنی SSL برای صفحات سایت خود استفاده کنند.

  • اصول کیفیت یک سایت برای دریافت نشان اعتماد الکترونیکی بسیار اهمیت دارد. اصولی مانند سهولت استفاده از سایت، بهینه سازی مناسب سئو، امنیت بالا، سرعت خوب سایت از این جمله هستند.

  • دامنه وب‌سایت باید به نام مالک سایت یا شرکت مربوطه باشد. در غیر این صورت باید وکالت مالک دامنه در پرونده‌ اینماد موجود باشد.



داشتن اینماد این روزها اهمیت بسیاری دارد و تمامی سایت‌هایی که خرید و فروش اینترنتی دارند و پرداخت آن‌ها از طریق اینترنتی انجام می‌گیرد، باید این نشان را داشته باشند.



دریافت اینماد برای سایت‌هایی که به صورت فروشگاهی هستند بسیار اهمیت دارد و امروزه یکی از قوانین اصلی خرید و فروش اینترنتی محسوب می‌شود. برای همین بسیاری از کاربرانی که به صورت اینترنتی خرید انجام می‌دهند جذب سایت‌هایی با این نماد می‌شوند. داشتن نماد اعتماد الکترونیکی مزیت‌های زیادی دارد که می‌توان به اعتماد بیشتر مشتریان، ایجاد درگاه اینترنتی و تحویل به پست اشاره کرد. هنگامی که شما قادر به دریافت این نماد شده باشید، در واقع کسب و کار اینترنتی خود را به صورت قانونی ثبت کرده‌اید. با این کار می‌توانید کالاهای مجاز و با کیفیت بالا را به مشتریان خود تضمین دهید. متأسفانه بعضی از سایت‌های نامعتبر اقدام به جعل اینماد کرده‌اند که بتوانند افراد بیشتری را به خود جذب کنند و از آن‌ها کلاه‌برداری کنند. برای اینکه بتوان در دام این سایت‌ها گرفتار نشد، باید یکسری نکات را رعایت کرد. برای اخذ مجوز و نشان نماد اعتماد الکترونیکی برای سایت خود، می‌توانید به سایت enamad.ir مراجعه کرده و سایت خود را ثبت کنید. از این طریق می‌توانید به راحتی با هزینه ای ناچیز، از مزیت‌های قانونی بودن سایت خود استفاده کنید.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

ثبت پست مهمان با لینک های فالو

خدمات ثبت پست مهمان و درج بکلینک با لینک های فالو توسط سایت سلفری sellfree

معرفی چند سایت برتر ایرانی برای بک لینک سازی

با بک لینک سازی و استفاده از سایت‌های بک لینک سازی، رتبه وب‌سایت‌تان را بهبود داده و افزایش حضور آنلاین خود را...

سایت های برتر آگهی رایگان

سایت های بسیار زیادی جهت ثبت آگهی در کشور وجود دارند که از معروف ترین آنها وب سایت رایگان بفروش، دیوار و شیپور می...

اپلیکیشن های ثبت آگهی رایگان

جهت ثبت آگهی در اینترنت می توانید از دو طریق طریق سایت ثبت آگهی و برنامه ثبت آگهی اقدام نمایید. برنامه ها و سایت...

بهترین و محبوب‌ترین سرگرمی برای بازنشستگان چیست؟

بهترین و محبوب‌ترین سرگرمی برای بازنشستگان چیست؟ بازنشستگی مرحله ای از زندگی است که زمان آزاد و فرصت های فراوانی...

با 9 روش تبلیغات اینترنتی آشنا شوید

بی شک تمامی کسب و کارها فارغ از اینکه کوچک و یا بزرگ باشند، به نحوی در فضای مجازی و اینترنت حضور دارند. چنین مشاغلی...

معرفی روش های بازاریابی آنلاین

به هر روشی که در آن شخص تلاش می کند تا مخاطب را جذب محصول کرده و به خرید تشویق کند بازاریابی می گویند. بازاریابی به...

چطور میتونم ویدیوهای آموزشی و فایل های دیجیتالی خودم رو بفروشم؟

فروش ویدیوهای آموزشی در هر حوزه و فایل های دیجیتالی از طریق سایت رایگان بفروش (سلفری)

قوانین فروشگاه های اینترنتی (قوانین فروش آنلاین کالا)

قوانین فروشگاه های اینترنتی به اندازه کالایی که ارائه می دهند مهم است. در واقع یکی از مهم ترین مواردی که یک کسب...

سیستم های مدیریت محتوای رایگان برای طراحی سایت

هنگامی که صحبت از ساخت وب سایت هایی می شود که متمرکز بر محتوا هستند، بهترین گزینه معمولاً انتخاب سیستم مدیریت محتوا...

با تفاوت سایت مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی آشنا شوید

در دنیای مدرن بسیاری از افراد ترجیح می دهند از فروشگاه های آنلاین خرید کنند. سایت های فروشگاهی انواع مختلفی دارند...

بزرگترین شرکت های استارت آپی ایران

امروزه در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم. دنیایی که درآمد افراد از کسب و کارهای اینترنتی به دست می آید. استارت آپ کسب...

وب سایت یا اینستاگرام، کدام یک برای کسب و کار بهتر است؟

در این مقاله می خواهیم به تفاوت استفاده از اینستاگرام و وب سایت در کسب و کار بپردازیم، چون اخیرا شایعه ای مبنی بر...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد