به روز رسانی: 27 تیر 1398 ساعت 12:38:18
تاریخ ثبت: 18 تیر 1398 ساعت 14:46:14
تبلیغات در اینترنت یا (Internet advertising) نوعی دیگر از انواع تبلیغات است که در قالب ها و شکل های مختلف در وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل صورت می گیرد.
با گسترش دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت در ایران در سال های اخیر، این شبکه به عضو جدا نشدنی زندگی بسیاری از افراد تبدیل شده است به طوری که ساعت ها وقتشان را در آن ها می گذرانند،به همین خاطر است که اینترنت بستر بسیار مناسبی برای تبلیغات می باشد.
تبلیغات در اینترنت به دلیل پلن های تبلیغاتی گسترده و هوشمند بودن بسیار با صرفه تر و کم هزینه تر از تبلیغات سنتی می باشد.
تبلیغات در اینترنت همانند تبلیغات سنتی اشکال مختلفی دارد که به بررسی آن می پردازیم.
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
امروزه کمتر کسی یافت می شود که که اسم تلگرام یا اینستاگرام را نشنیده یا از آن استفاده نکرده باشد. حتما بارها و بارها انواع مختلفی از تبلیغات را در کانال هایی که در آن عضو هستید یا صفحاتی که آن ها را دنبال می کنید مشاهده کردید.
این دو شبکه اجتماعی بسیار محبوب در ایران بیش از 20 میلیون کاربر ایرانی دارند و همین، بستر بسیار مناسبی برای تبلیغات و برند سازی می باشد.
تعرفه تبلیغات در این شبکه های اجتماعی به تعداد اعضا و دنبال کنندگان آن رسانه بستگی دارد هر چه رسانه محبوب تر باشد شما باید هزینه بالایی برای تبلیغات در آن ها پرداخت کنید.
تبلیغات اینفلوئنسر ( افراد مشهور تولید کننده محتوا) و تبلیغات در صفحات بزرگ از جمله صفحات خبری، ورزشی و سرگرمی از رایج ترین انواع تبلیغات در شبکه های اجتماعی محسوب می شوند.
پرداخت به ازای کلیک
پرداخت به ازای کلیک یا همان (Pay Per Click) به اختصار ppc
نام یکی از انواع مدل تبلیغات در اینترنت می باشد که در آن بازدیدکننده به ازای کلیک بر روی تبلیغات به وب سایت یا اپلیکیشن دیگر انتقال می یابد. و تبلیغ دهنده بر اساس تعداد کلیک های کمپین تبلیغاتی خود به به شرکت تبلیغاتی و ناشر تبلیغات مبلغی را پرداخت می کند.
Google Adwords مهم ترین شرکتی است که از این مدل تبلیغاتی نیز استفاده می کند.
گوگل در دسامبر ۱۹۹۹ تبلیغات در موتور جست و جوی خود را آغاز کرد و در اکتبر ۲۰۰۰ محصول تبلغاتی خود را با نام تجاری Google AdWords به بازار عرضه کرد، که 96 درصد درآمد گوگل از این راه تامین می شود.
پرداخت به ازای مشاهده
پرداخت به ازای مشاهده (CPI) یا
پرداخت به ازای هزار مشاهده (CPM)، نوعی دیگر از انواع تبلیغ در اینترنت می باشد. در این روش پرداختی تبلیغ دهنده به ازای هر 1 یا 1000 مشاهده می باشد. و بر خلاف روش پرداخت به ازای کلیک بازدهی این روش کمتر است.
این نوع تبلیغات به دلیل اینکه پرداخت به ازای بازدید انجام می شود فقط میتواند برای افزایش شناخت از برند و رساندن یک پیام خاصی به کاربر استفاده شود.
بنابراین میتوان گفت تبلیغات CPM و CPI برای کسب و کارهای که به دنبال ایجاد برند سازی و معرفی محصول و خدمات خود در کم ترین زمان و به صورت گسترده هستند بسیار مفید خواهد بود.
تبلیغات بنری (اجاره ای)
تبلیغات بنری یعنی اجرای تبلیغات در سایتهای پر بازدید که با مشاهده بنر تبلیغاتی علاوه بر افزایش آگاهی برند با کلیک کردن بر آن باعث افزایش ترافیک وب سایت تان نیز میشود.
به دلیل استفاده از تصاویر گیف (gif) میزان جذب کاربر به این نوع تبلیغات افزایش پیدا می کند.
البته این نکته را هم باید اشاره کرد که استفاده بیش از حد تبلیغات بنری باعث آزار کاربر شده و نرخ خروج از سایت را افزایش می دهد.
تبلیغات پاپ آپ (popup)
این تبلیغات که به نوعی آزاردهنده ترین و پرسود ترین نوع تبلیغات است طرفداران خاص خود را دارد.
حتما بارها و بار ها با این نوع تبلیغات آزاردهنده در طول وب گردی های خود مواجه شدید در این روش بلافاصله بعد از کلیک کاربر در صفحه وب سایت صفحه یا صفحاتی به طور نگهانی برای شما باز می شود که اغلب محتوای آن صفحات با عناوین فریب دهنده ای مثل " شما برنده یک ساعت ( یا ... ) شدید " می باشد.
تبلیغات پاپ آپ که امروزه نسبت به چند سال گذشته کمتر شاهد آن هستیم به دلیل اینکه به صورت ناخواسته برای کاربر باز می شوند موجب افزایش نرخ خروج کاربر از سایت شده و بازدید سایت را کاهش می دهد.
به همین دلیل است که مدیران سایت ها دیگر میلی به استفاده از این نوع تبلیغات ندارند
تبلیغات متنی
قیمت کم این نوع تبلیغات و ارزش بالای آن که موجب افزایش رتبه سایت در موتور های جستجو به خصوص گوگل می شود. دارای طرفدارن زیادی است.
قیمت تبلیغات متنی به ارزش سایت میزبان بستگی دارد و هر چه سایت اعتبار بالاتری داشته باشد هزینه تبلیغات متنی آن بالا تر می رود.
البته بسیاری از سایت های میزبان تبلیغات از این پنل تبلیغاتی استفاده نمی کنند چرا که در صورت ازدیاد لینک های تبلیغاتی موجب کاهش رتبه و ارزش سایت آن ها می شود.
ذکر این نکته مهم است که هدف اصلی تبلیغات متنی گرفتن بک لینک با ارزش است و نرخ کلیک این نوع تبلیغات نسبت به تبلیغات بنری و.. بسیار پایین است!
تبلیغات ویدیویی
تبلیغات ویدیویی یعنی تبلیغاتی که بر روی ویدئو ها پخش می شود . این روش سال ها در یوتیوب بزرگ ترین سرویس اشتراک ویدئو توسط گوگل ادسنس اجرا می شود و کاربران از راه تولید ویدئو می توانند از این راه درامد هنگفتی نصیب خود کنند.
در ایران نیز آپارات و دیگر سرویس های اشتراک ویدئو نظیر نماشا و حتی تلوبیون از این راه درآمدزایی می کنند.
تبلیغات ویدیویی می تواند ابتدای فیلم نمایش داده داده شود و همچنین حین تماشای ویدئو نیز قابلیت اجرا را دارد.
طبق آمار نزدیک 78 درصد از مردم هرهفته، ویدیوهای آنلاین تماشا میکنند و 55 درصد از آنها هر روز این کار را انجام میدهند.
همه این آمار این موضوع را بیان می کند که در سال های بعد تبلیغات ویدیویی می تواند سهم بسیار بزرگی از تبلیغات در اینترنت را از آن خود کند.
در تبلیغات ویدیویی امکان اجرا تمام مدل های معرفی شده در مقاله مثل هرینه به ازای هر نمایش ، هزینه به ازای هر کلیک ، هزینه به ازای هر نصب و... وجود دارد.
جمع بندی
در این مقاله انواع تبلیغات در اینترنت و اهمیت این تبلیغات را برای شما شرح دادیم اگر شما خواهان تبلیغات در اینترنت هستید می توانید با شرکت های تبلیغاتی که این تبلیغات را ارائه می دهند صحبت نمایید و به کمک آن ها و تحقیقات خود با توجه به بودجه و نوع کسب و کار خود بهترین نوع و شیوه تبلیغات را انتخاب کنید.