محتوا دارای انواع گوناگونی است که از ان جمله میتوان به پست های شبکه های اجتماعی اشاره نمود که هرکدام در شرایط و محیط خاص خودشان ارائه میگردند و تاثیر خاص خودشان را بر کاربران می گذارند، بدین لحاظ تعاریف متعددی نیز برای محتوا خواهیم داشت. ولیکن ازدیدگاه آقای کوهن وبرخی از فعالین این حوزه، محتوا چنین تعریف میگردد:
" اطلاعات مفید و با کیفیتی که در قالب یک داستان و یا سناریو ارائه می شوند ، اهداف خاصی را دنبال میکنند وهمراه با عکس، ویدئو، فایل های صوتی و... ارائه میگردند را می توان محتوا نامید."
گوگل به عنوان بزرگترین و قدرتمند ترین موتور جستجو درجهان، بیشترین توجه را نسبت به محتوای هر وبسایت برای کسب رتبه برتر لحاظ می نماید. الگوریتم های این موتور جستجوگر طوری طراحی شده اند که به ارتباط میان محتوای سایت با جستجوها، آگاهی داشته و میزان رضایت کاربران را نیزدر رتبه بندی ها اثرمی بخشد. درموارد بسیاری ویژگی کیفیت محتوا ، توسط گوگل درنظر گرفته شده و درنهایت سایت و صفحه ای که محتوای بهتر و با کیفیت تری داشته ، در رتبه ی نخست نتایج جستجو قرارگرفته است.
درنتیجه امروزه کیفیت محتوا یکی ازمهمترین عوامل سئو محسوب گردیده وهمانطور که در بهترین حالت ، وبسایت شما را به صدر نتایج جستجوی گوگل می رساند ، بالعکس عدم رعایت قوانین و نداشتن کیفیت درمحتوا، می تواند منجربه پنالتی ومجازات گردد!
نکته قابل توجه آن است که علاوه برآنکه محتوا در سئو تاثیرگذار است، خود محتوا نیز به سئو و بهینه سازی نیاز دارد. بهینه سازی محتوا به بالابردن تاثیرمحتوا در سئو گفته می شود که در بهبود رتبه بندی وبسایت در گوگل نیز اثرگذار است .
به هنگام تولید یک محتوا باید به دونکته توجه نمود: یکی آنکه مخاطب دوست دارد چه چیزی را بخواند؟ ودوم آنکه تولید کننده محتوا چه چیزی را می خواهد که به کاربر ارائه نماید ؟
هردونکته حائز اهمیت هستند ولیکن رضایت کاربران و رسیدن به نتیجه دلخواهشان ازاهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
کیفیت محتوا برای سئو حائز اهمیت است و برای آنکه محتوای ما در سئوی سایت اثرگذار باشد، باید محتوایی که بهینه سازی شده است، تولید نمائیم. پس دراین راستا باید نکات زیر را رعایت نمائیم:
علاوه برکیفیت اطلاعاتی محتوا، باید به کیفیت خوانایی آن نیز توجه کنید! طول مناسب متن و تعداد جملات کافی برای پاراگراف ها از عواملی هستند که می توانند خوانایی یک متن را بالا ببرند. استفاده از نمودارها و تصاویر درمیان متن و در زمان و فواصل مناسب، می توانند به درک بهتر و خوانایی بیشتر مطلب، کمک کنند.
هرگز در مطلب، از موضوع اصلی دور نشوید تا کاربران از همراهی کردن با شما مایوس نشوند! همچنین کلمات کلیدی باید در طول متن و مطلب هدف قرار داده شوند و همواره به آن ها اشاره شود. اولویت این موارد را بخاطر بسپارید و جایگاه هرکدام را بدانید.
علاوه بر آنکه لینک کردن به سایر صفحات سایت خودتان می تواند سئوی داخلی واستراتژی لینک سازی شما را تقویت سازد، درواقع کیفیت مطلب را بالا خواهید برد وخصوصا" با لینک دادن به سایت های معتبر و بزرگ تر، موجب اعتبار بخشیدن به مطالب و محتوای سایت خودتان خواهید گردید.
بهینه سازی محتوا پس ازتولید
پس از تولید محتوا، مواردی را باید رعایت کنید تا در اثر آن، سئو و رتبه بندی سایتتان بالاتر برود. سه عامل تگ عنوان، توضیحات متا و URL اهمیت دارند که میبایستی پس ازتولید محتوا، آنها را بهینه سازی نمود.
بعنوان یک کلمه کلیدی، تگ عنوان عبارت قابل جستجویی خواهد بود که کاربر با کلیک بر روی آن می تواند وارد سایت شما گردیده و شما با تمهیدات زیر می توانید که کیفیت بهتری از عنوان بوجود آورده و آن را برای کاربران تاثیرگذار نمائید.با رعایت موارد زیر می توان تگ عنوان را بهینه سازی نمود:
توضیحات متا، همان متن و توضیحات کوتاهی است که در زیر عنوان و درنتایج جستجوی موتورهای جستجو نشان داده می شود. برای بهینه سازی توضیحات متا باید موارد زیر رعایت گردد:
آدرس صفحه ای خاص را URL می گویند و در اینجا ما به آدرس صفحه ای که محتوای مورد نظرمان در آن قرار دارد، اشاره داریم که خود یکی از عوامل تاثیرگذار در سئو می باشد. سعی کنید در بکارگیری کلمات عنوان اصلی ، خوانایی و قابل فهم بودن وجود داشته باشد تا ارتباط و هماهنگی بیشتری میان URL و عنوان اصلی برقرار گردد تا کاربران بیشتری را به مطلبتان جذب نماید.
جمع بندی:
محتوای بهینه با بیشترین کارایی و کیفیت، بازدید را بالا می برد، مدت زمان ماندن کاربر در سایت را افزایش می دهد، اعتبار سایت را بهبود می بخشد و … که تمامی این موارد، مستقیم و غیرمسقیم بر سئوی سایت تاثیر می گذارند.