به روز رسانی: 03 آبان 1399 ساعت 11:53:59
تاریخ ثبت: 02 آبان 1399 ساعت 07:55:30
موتور جستجوی گوگل به عنوان رایج ترین موتور جستجوی جهان شناخته می شود. این موتور جستجو، سایت ها را بر اساس رتبه بندی خاصی دسته بندی کرده و نمایش می دهد. موتور جستجوی گوگل، عوامل بسیاری را در بالا بردن
رتبه سایت شما، مؤثر می داند. در این مقاله قصد داریم شما را با 7 مورد از این عوامل آشنا کنیم.
عوامل موثر در رتبه بندی سایت ها
برای بالا رفتن رتبه سایت شما از نظر گوگل، بهتر است به این نکات بیشتر توجه داشته باشید:
1- بک لینک های معتبر داشته باشید
بک لینک ها همیشه یکی از مهم ترین فاکتور های اولویت بندی توسط گوگل می باشند. البته بک لینک ها با رعایت نکات مناسب، تأثیر مثبت در رتبه بندی سایت شما دارند. این نکات مهم شامل موارد ذکر شده در ادامه می باشند:
موتور جستجوی گوگل مفاهیم پیچیده بک لینک ها را با کمک این عامل به یک فاکتور رتبه بندی قابل اندازه گیری تبدیل می کند. در واقع، امتیاز لینک عبارت است از مجموع امتیاز کیفی هر لینک ورودی و تعداد لینک های داده شده به وب سایت.
برای سنجش کیفیت و امتیاز لینک ها، می توانید از سایت Moz برای اعتبار سنجی دامنه و صفحات سایت استفاده کنید. ارزش لینک های استفاده شده در سایت شما برای این ابزار بسیار مهم می باشد.
عامل بعدی برای اعتبار سنجی سایت شما، انکر تکست یا متن لینک می باشد. در واقع موتور جستجوی گوگل از روی متن لینک ها موضوع صفحه را حدس می زند. بنابر این متن لینک شما باید در ارتباط با موضوع اصلی صفحه مربوطه باشد. متن لینک ها باید دارای تنوع باشد. با توجه به الگوریتم پنگوئن، انکر تکست ها نباید دارای موضوعات یکسانی باشند.
برای درک بهتر امتیاز لینک ها، بهتر است در قدم اول، رقبای خود را بررسی کنید. این کار می تواند با ابزار SEO Spyglass با ماژول مقایسه دامنه به شما در این راه کمک کند. پس از اجرای آن، یک پروژه برای سایت خود ساخته و دامنه های رقبای خود را به محیط مقایسه اضافه کنید. بعلاوه، ابزار link explorer سایت Moz هم در نسخه رایگان دارای قابلیت مقایسه با رقبا می باشد.
2- سئوی محتوای شما برای گوگل مهم است!
برای داشتن رتبه ی بالا در موتور جستجوی گوگل، باید محتوای ناب و با کیفیت تولید کنید. برای این کار راه حل هایی را به شما معرفی می کنیم:
در عنوان محتوای خود حتماً از کلمات کلیدی استفاده کنید. پس از عنوان، نسبت به بهبود Meta Description اقدام کنید. سعی کنید از کلمات کلیدی در عناوین داخلی خود نیز استفاده نمایید. یادتان باشد که تعداد تکرار کلمات کلیدی در متن، باید متناسب با طول محتوای ارائه شده باشد. سعی کنید برای بهینه بودن وب سایتتان، از محتوای دارای کمتر از 500 کلمه استفاده نکنید.
با استفاده از ابزار Website Auditor تعداد کلمات کلیدی و طول محتوای سایت مد نظرتان را بررسی کنید. این ابزار با الگوریتم TF-IDF، جامع بودن محتوای شما را بررسی می کند و برای بهتر بودن محتوای شما از رقبای برتر خود، توصیه هایی را ارائه می کند.
پس از دانلود و اجرای این نرم افزار، صفحه در حال بهینه سازی را مشخص کرده و کلمات کلیدی مورد نظر را وارد کنید. در نهایت می توانید فاکتور های مهم، نحوه استفاده از کلمات کلیدی و تعداد کلمات موجود در متن خود را رقبای خود مقایسه کنید. در نهایت، داشبورد الگوریتم TF-IDF را بررسی کرده و لیست واژه های مورد استفاده توسط اکثر رقبای برتر خود را بیابید.
پس از پیدا کردن موارد مناسب به Content Editor رفته و سایت خود را به میزان حداکثر بهینه کنید. پس از ذخیره کردن یک صفحه بهینه، می توانید محتوای آن را در وب سایت خود قرار دهید.
3- بخش فنی سایت خود را نیز بهینه کنید
در واقع منظور ما در این بخش بیشتر، سرعت لود صفحات وب سایت شما و ریسپانسیو بودن آن ها می باشد:
سرعت مد نظر موتور جستجوی گوگل، سه ثانیه یا حتی کمتر می باشد و گوگل این عامل را جزو مهمترین عوامل بهینه سازی رتبه وب سایت دانسته است. سرعت بالا همچنین تأثیر زیادی در تجربه کاربری دارد. کاربران به زمان خود ارزش قائل هستند و علاقه ای به سپری کردن آن در سایت های کند ندارند. اسکریپت ها، تصاویر و فایل های CSS فشرده نشده بزرگ ترین دلیل کم بودن سرعت یک سایت می باشند.
وب سایت شما باید برای تمامی دستگاه های هوشمند در دسترس، بصورت بهینه شده نمایش داده شود. موتور جستجوی گوگل تاکید بسیاری روی موبایل فرندلی بودن سایت ها دارد. بنابر این افرادی که وب سایت دارند، مجبور به بهینه سازی صفحات خود با تلفن های همراه هوشمند می باشند.
برای اطمینان از بهینه بودن از نظر موتور جستجوی گوگل و تست سرعت سایت خود، در نرم افزار معرفی شده Website Auditor تب Content Analysis را باز کرده، Page Audit و گزینه ی Technical factors را انتخاب کنید. پس از بررسی بخش های Page Usability و Page Speed روی گزینه های مرتبط با وضعیت ارور و خطا کلیک کرده تا جزئیات خطا و نحوه اصلاح آن برای شما نمایش داده شود. وب سایت های responsive checker و gtmetrix نیز در این قدم می توانند بررسی شوند.
4_ تجربه کاربری را نادیده نگیرید
پس از منسوخ شدن عوامل از پیش تعیین شده موتور جستجوی گوگل، این موتور جستجو تصمیم گرفت که رفتار کاربر و عوامل متناسب با آن را بیشتر مورد توجه خود قرار دهد. درواقع بهترین انتخاب از نظر کاربران، ممکن است بهینه ترین آن ها از نظر گوگل نیز باشد.
نرخ کلیک از عوامل بعدی رتبه بندی گوگل می باشد که از بررسی رفتار کاربر به دست می آید. در واقع منظور از این عبارت، تعداد دفعات کلیک شده روی یک لینک، نسبت به تعداد دفعات مشاهده ی آن توسط کاربران در نتایج می باشد. نرخ کلیک بیشترین ارتباط را با رتبه بندی صفحات دارد.
در ابتدا وارد سایت گوگل سرچ کنسول شده و گزینه های Clicks، Impressions، CTR و Position را در قسمت گزارش جست وجوی بررسی می کنیم. در صورت پایین بودن نرخ کلیک، باید نسبت به بهبود صفحه خود اقدام کنید. همچنین می توانید از کد های اسکیما برای قرار گرفتن نتایج سایت در گراف دانش گوگل و اسنیپت های ستاره ای موجود در پایین آدرس صفحات استفاده کنید.
با تولید محتوای مفید می توانید مخاطب خود را تشویق به ماندن در وب سایت خود نموده و از خروج بی هدف آن ها جلوگیری کنید. موتور جستجوی گوگل در صورت تشخیص محتوای بی کیفیت با کمک هوش مصنوعی، رتبه سایت شما را کاهش می دهد.
5- برندسازی
از نظر موتور جستجوی گوگل ، یک وب سایت با مخاطبان علاقه مند زیاد، می تواند بیشتر و بهتر در صفحه اول نمایش داده شود. در واقع شما نیاز دارید که مخاطبان بالقوه خود را نیز داشته باشید. ممکن است سایت شما منبع محتوای معتبری برای یک سری از کاربران باشد و آن ها برای افزودن به اطلاعات خود، بار ها به صفحات شما مراجعه نمایند. شما همچنین می توانید بصورت مستقیم نام یا url برند خود را در سایت های دیگر منتشر کنید.
6- سایتتان را برای نتایج جستجو صوتی بهینه کنید
امروزه جستجو های صوتی در کشور های اروپایی و آمریکایی از طرفداران بیشتری برخوردار می باشد. شما نیز می توانید برای بهینه سازی رتبه وب سایت خود، از این قابلیت استفاده کنید.
روش هایی مؤثر برای این کار وجود دارند که ما به 4 مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد:
- استفاده از کد های اسکیما: موتور جستجوی گوگل با پیاده سازی اسکیما می تواند پل ارتباطی بهتری میان محتوای شما و جستجوی صوتی کاربران باشد. اگر می خواهید بازدهی بهتری نیز داشته باشید، نقشه سایت خود را کامل تر کرده و آن را به ربات های موتور جستجو معرفی کنید.
- تمرکز روی سئو محلی: به سئو محلی سایت خود بیشتر از قبل توجه کرده و در صورت امکان از سرویس google my business استفاده نمایید.
- بهینه سازی سایت برای موبایل: به دلیل انجام بیشتر جستجو های صوتی از طریق موبایل، لطفا صفحات وب سایت خود را برای استفاده در تلفن های همراه بهینه سازی نمایید.
- استفاده از کلمات بهینه برای جستجوی صوتی: مهم ترین کار برای بهینه سازی سایت در جستجو های صوتی، این اقدام می باشد. همچنین شما می توانید در وب سایت خود بخشی با عنوان پرسش و پاسخ نیز ایجاد نمایید و سوالات کاربران را نیز صفحه ای سئو شده برای جستجو های صوتی در نظر بگیرید.
7- گواهی های امنیتی بگیرید
برای اطمینان از امنیت بالای سایت خود و جلب نظر گوگل، گواهینامه امنیتی ssl یا همان https آن را فعال کنید. در صورت انجام ندادن این کار، ممکن است با هشدار گوگل مبنی بر نداشتن گواهی امنیتی مواجه شوید. همچنین کاربران نیز با دیدن این هشدار، به دلیل نگرانی از امنیت خود از سایت خارج می شوند و این عمل باعث کاهش رتبه سئوی شما می گردد.