در دنیای اینترنت و با شکل گیری مباحثی نظیر بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی، به هر طرف که نگاه کنید، برندها، شرکت ها و خرده فروشی هایی را می بینید که هر کدام در تلاشند تا بیشتر به چشم آمده و یک برند نام آشنا شوند. همین رقابت فوق نزدیک باعث شده تا به فروش رساندن محصولات به صورت آنلاین، روز به روز دشوارتر و چالش برانگیزتر شود. تخمین زده می شود که همین حالا بیش از 1.5 میلیارد فروشگاه اینترنتی به صورت 24 ساعته در تمامی روزهای هفته فعال هستند و این رقم به صورت لحظه ای در حال افزایش است.
خرده فروشان تلاش می کنند که از بقیه رقبایشان جلو بزنند و به دنبال راه هایی هستند تا بیشتر با مشتری ها ارتباط بگیرند. حتی اگر از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را هم در وب سایت آنلاین خود آماده فروش کرده باشید، نشستن و انتظار به ثبت رساندن سفارش از سوی خریداران به تنهایی کافی نخواهد بود. شما در این بازار باید از فروشگاه های عظیم و نام آشنا گرفته تا فروشگاه های نوپا و تازه گوی سبقت را بربایید.
به طور کلی راه های بی شماری وجود دارند که با انتخاب و صرف زمان و هزینه براساس آنها، می توانید به رشد و بزرگ تر شدن فروشگاه اینترنتی خود کمک رسانی کنید. اما شما به عنوان مدیر یک فروشگاه اینترنتی موفق، فرصت اینکه بتوانید تمامی راه ها را طی کرده و شیوه های بازاریابی را برای خودتان محک بزنید نخواهید داشت. این استراتژی اشتباه نه تنها شما را خسته و زمان با ارزشتان را نابود می کند، بلکه عاملی می شود تا نتیجه نهایی کار شما ضعیف شده و فروشگاه اینترنتی نه چندان جذابی را به معرض نمایش بگذارید. این قانون که اگر ذهن را درگیر تمامی جزییات کنیم، کیفیت کار هم پایین می آید همواره در تمامی زندگی برای ما اثبات شده است.
به همین دلیل بهتر است که تنها گزیده ای از بهترین راه حل های موجود را انتخاب کرده و فروشگاه اینترنتی مورد نظر را براساس آن رشد دهید. سپس تمرکز خود را بر روی کانال های انتخاب شده معطوف کنید و بررسی کنید که کدام روش بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی شما بهتر جواب می دهد. با گذر زمان راه هایی که پاسخگوی نیازتان بوده را هر روز بهتر و بهتر پیاده سازی خواهید کرد.
تصور کنید که همین حالا لیست کالاهایی که قصد فروش آنها را دارید آماده کرده اید، تصاویر با کیفیت و عکس هایی که با شفافیت بالا محصولات را نشان می دهند نیز برای هر کدام بارگذاری گردیده است، درگاه های پرداخت آماده دریافت وجوه نقدی و الکترونیکی هستند و کلا روی همه چیز تسلط دارید. ولی باید باور کنید که این تازه شروع ماجراست.
در این مطلب شما را با 9 مورد از بهترین روش هایی که ویترین آنلاین محصولات شما را به جلوی چشمان مشتریان نزدیک تر خواهد کرد آشنا می کنیم.
باید ترافیک را به وب سایت فروشگاه اینترنتی خود روانه کنید
برای شروع می توانید مشتریان خود را به سه دسته اصلی تقسیم بندی کنید:
مادامی که این سه تقسیم بندی باعث می شود که بهتر از قبل به یک استراتژی بازاریابی درست برای فروشگاه اینترنتی خود دست یابید، روند فعالیت و نحوه اختصاص زمان و بودجه با ارزشی که در اختیار دارید را نیز می تواند مدیریت کند.
برای مخاطبانی که در دسته شماره یک این تقسیم بندی هستند، یعنی افرادی که شما را به خوبی می شناسند، می بایست یک خط ارتباطی مستقیم اختصاص دهید. این خط ارتباطی می تواند از طریق ارتباط ایمیلی، بازاریابی محتوایی و یا حتی شبکه های اجتماعی برقرار شود. به خاطر داشته باشید که این ارتباط می تواند رایگان باشد و نیازی نیست که حتما بابت برقراری آن هزینه ای را از بودجه محدودتان کم کنید.
برای مخاطبان دسته دوم حتما همیشه باید راه های ارتباطی خوبی را اختصاص دهید، چون می خواهید آنها از وجود محصولاتی که عرضه می کنید اطلاع داشته باشند. شاید بهتر باشد برای ارتباط با این مدل از کاربرها، به سراغ بهبود سئو، تولید محتوا مثل ساختن مطالب بیشتر برای بلاگ و یا بازاریابی و تبلیغات بر روی موتورهای جستجو بروید.
و برای دسته سوم از مخاطبان نیاز دارید تا از تکنیک آگاهی از برند (Brand awareness) استفاده کنید. آیا شما همان برندی هستید که راه حل رفع مشکل آنها را ارائه کرده است؟ حتی اگر این مشکل هنوز برای آنها رخ نداده باشد. و اینکه آیا مشتری های احتمالی شما از راه حل ها و محصولات ارائه شده توسط رقبایتان استفاده می کنند؟ پاسخ به این دو سوال می تواند روی تعداد مشتریانی که قرار است هدف بگیرید تاثیر مستقیم خواهد داشت.
زمانی که فروشگاه اینترنتی شما راه افتاد، وقت آن است که به سراغ بازاریابی و تبلیغ برای مشتریانی که شما را بیشتر می شناسند بروید. همچنین در مورد اینکه چطور می شود روند جستجو شدن توسط مشتری هایی که شما را نمی شناسند آسان سازی کنید نیز بیشتر صحبت خواهیم کرد.
علاوه بر این متوجه می شوید که چطور باید از جیبتان هزینه کنید و با صرف کم ترین پول، پیامتان را به درستی و در مکان هایی که بیشترین میزان ترافیک را دارند پخش کنید. در ادامه با 9 تاکتیک بازاریابی که به شما در معرفی هر چه بیشتر فروشگاه اینترنتی یاری می رساند آشنا می شوید.
حتی سنتی ترین فروشگاه ها هم باید یک استراتژی ایمیل مارکتینگ درست برای خودشان داشته باشند. تا می توانید ایمیل جمع کنید، از ایمیل مشتری ها و بازدید کنندگان گرفته تا افرادی که ممکن است در مورد رویدادهای شما کنجکاو باشند و غیره. وقتی که کمپین ایمیلیتان را به راه میندازید، به آنها اجازه می دهید که از برنامه های فروشگاه اینترنتی شما آگاه شوند و فرصت بهره مندی از امتیازاتی که مقطعی برقرار می کنید را داشته باشند.
این زمان همان فرصتی است که باید برای معرفی برنامه هایی مثل حراجی ها و تخفیف های شگفت انگیز استفاده کنید. به آنها مژدگانی بدهید که در صورت معرفی شما به دوستان و آشنایان، از تخفیف های ویژه ای بهره مند خواهند شد.
بازاریابی ایمیلی ثابت کرده که هنوز یکی از اثرگذار ترین روش های فروش اینترنتی است. پس مطمئن شوید که آدرس ایمیل ها را در جای درستی نگهداری و دسته بندی کرده اید. برخی از وب سایت ها با به نمایش گذاشتن پنجره های کوچک پاپ آپ، کاربر را به ثبت آدرس ایمیل در ازای دریافت یک جایزه هر چند کوچک تشویق می کنند. اختصاص یک تخفیف 15 درصدی در اولین خرید یا حتی ارسال رایگان در قبال آدرس ایمیل مشتریان شما، یک هدیه مناسب محسوب می شود.
این را هم نباید فراموش کرد که جریان برگزاری این برنامه های ویژه می بایست یکنواخت و ادامه دار باشد، به این صورت می توانید کانال ارتباطی مابین خودتان را حفظ کنید. سعی کنید به طور یکنواخت به ساخت طرح های تشویقی، محتواهای تازه، افزودن محصولات جدید و همینطور تولید اخبار انگیزشی بپردازید.
روش های بهینه سازی موتور جستجو (سئو) شامل موارد مختلفی می شود. مادامی که روی سئو فروشگاه اینترنتی کار می کنید، فرصت دارید تا با فوت و فن های جدید آشنا شوید. اینجا چند مورد از ترفندها را به شما یادآور می شویم.
ساختن محتواهای جالب برای افرادی که قصد خرید محصولی را دارند یکی از کاربردی ترین ترفندها جهت جذب ترافیک بیشتر است. این افراد ضمن آموختن دانش بیشتر ترغیب می شوند که برند شما را هم دوست داشته باشند و به آن اعتماد کنند.
استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل ادز (Google Ads) که قبلا ادوردز (AdWords) نامیده می شد، شانس این را به شما می دهد که بر روی کلمات کلیدی سرمایه گذاری کنید. کلمات کلیدی می توانند شما را به صفحات اول جستجوی گوگل منتقل کنند. درست است که به طور طبیعی در جایگاه اول قرار ندارید، اما تبلیغات گوگل ادز برای مدت قابل قبولی شما را بالاتر از رقبای قدرتمندتان می نشاند و فرصت دیده شدن را برایتان مهیا می کند.
بازاریابی موتور جستجو (Search engine marketing) بهترین شیوه برای تبلیغ فروشگاه اینترنتی است چرا که به هیچ طراحی و برنامه ریزی خاصی نداشته و در کم ترین زمان ممکن سیل کاربران را به سمت وب سایت روانه می کند. با گوگل ادز به صورت آنی می شود نتایج را رصد کرد و میزان مفید بودن عملکرد کمپین های تبلیغاتی را مورد سنجش قرار داد.
از آنجایی که می دانیم همه افراد زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند، لذا این فضا یکی از عاقلانه ترین محیط ها برای خرج کردن و تبلیغ دادن است. فکر کنید می خواستید یک بیلبورد را برای مدتی رزرو کنید، از نظر شما کدام خیابان مکان مناسب تری برای نصب این بیلبورد است؟ به شبکه های اجتماعی هم به مانند بیلبوردهای پر بازدید نگاه کنید. اگر فکر می کنید مشتریان شما زمان قابل توجهی را در اینستاگرام می گذرانند، بی خیال توییتر و دیگر شبکه ها بشوید و حواستان فقط روی اینستاگرام و زدن یک پست جذاب منعکس کنید.
ساختن عکس و سپس ساخت فیلم تبلیغاتی شروع خوبی خواهد بود. فقط از کم شروع کنید، یعنی تصاویر ساده و انگیزشی در مورد محصولاتتان طراحی کنید. همان دو هفته اول خیلی مسائل برایتان روشن خواهد شد.
به راه انداختن طرح های تشویقی با همکاران دیگر هم فکر خوبی است. یک کسب و کار دیگر که مخاطبان مشابهی با آن داشته و فکر می کنید محصولات مکملی را ارائه می کند پیدا کنید. از این طریق هر دو صاحب کسب و کار به مشتریان تازه تری دست پیدا می کنند که به احتمال زیاد، در فکر خرید محصولات مرتبط با آنها هستند. مثلا اگر فروشنده لباس هستید، بد نیست به فکر همکاری با یک تولید کننده کفش های ورزشی بگردید.
روش های متفاوتی برای تبلیغات موازی وجود دارد. حتی می شود به فکر اسپانسر شدن بروید و در یک پادکست یا بلاگ ویدئویی لایو، به عنوان اسپانسر نقش آفرینی کنید. یک روش خوب دیگر می تواند جایزه دادن محصولی در قبال خرید یک محصول گران قیمت تر باشد.
مادامی که رویدادهای آنلاین و چت و گفتمان در این بستر، هر روز پر رونق تر می شود، فرصت مناسبی فراهم شده تا آگاهی از برند فروشگاه شما هم بیشتر شود و یک جامعه تازه ای برای خودتان به دست آورید. با شرکت در وبینارها می توانید تجربیاتتان را منتقل کنید و در همین حین، فروشگاه اینترنتی شما بر سر زبان ها می افتد.
اینفلوئنسرها همان افرادی هستند که مخاطبان آنلاین پر تعدادی را در اختیار دارند. این مخاطب ها در صورت شناخت فروشگاه شما ممکن است به مشتریان بالقوه تبدیل شوند. برای استفاده هر چه بهتر از بازار اینفلوئنسرها، سعی کنید به سراغ اینفلوئنسرهایی بروید که فکر می کنید مخاطبانشان به سمت محصولات فروشگاه اینترنتی مورد نظر کشش دارند.
از اینفلوئنسر منتخب خود بخواهید که در مورد شما یک مطلبی را بلاگ کند یا اینکه آن را از زبان خودش بررسی کرده و به طور مفصل در مورد جزییات قابل توجهی که ممکن است برای خریداران مهم باشد صحبت کند.
فروش محصولات آن هم به شکل آنلاین در ابتدای راه می تواند واهمه انگیز به نظر برسد. اما بدانید که خیلی راحت تر از چیزی که حس می کنید به راه می افتد. سعی کنید حرکت یکنواختی را پیش بگیرید و شکیبا باشید. نگذارید که انجام حجم زیادی از کار در مدت زمان کوتاه شما را خسته کند. کافی ست یک الی دو مورد از تاکتیک های بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی را برای شروع انتخاب کنید. اول آنهایی که فکر می کنید فشار کم تری به شما وارد می کنند را انتخاب کنید و به مرور زمان کامل و کامل ترشان کنید.