به روز رسانی: 08 دی 1399 ساعت 09:45:53
تاریخ ثبت: 19 آذر 1399 ساعت 23:59:14
دیجیتال مارکتینگ
در طی سالهای اخیر میزان استفاده از اینترنت و حضور مردم در فضای مجازی بسیار زیاد شده است. اصطلاح دیجیتال مارکتینگ و یا همان
بازاریابی اینترنتی در حدود دو دهه پیش تا به امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته و توانسته عدهای زیادی را به سوی خود جلب کند.
در یک تعریف جامع و کلی میتوان گفت که به مجموعهای از فعالیتهایی که برای تبلیغ محصولات و خذمات با استفاده از ابزارهای دیجیتال بروز دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتال گفته میشود. یکی از بزرگترین بازاریابهای دیجیتال دنیا نیل پاتل معتقد است دیجیتال مارکتینگ حاصل ترکیب بازاریابی، جذب و حفظ مشتری به کمک ابزارهای دیجیتال امروزه است.
چرا بازاریابی به شکل دیجیتال؟
شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چرا بازیابی دیجیتال و استفاده از این روش برای جذب مخاطب؟
جواب این سوال واضح است. پیشرفت پرسرعت تکنولوژی و استفاده فراگیر همه افراد از وسایل ارتباطی هوشمند. شاید سالها پیش فقط یک تلفن همراه در هر خانهای وجود داشت که آن هم تکنولوژی خاصی را در خود نداشت و یا همه دارای یک سیستم شخصی در خانه نبودند. اما در حال حاضر هر فرد یک گوشی هوشمند با خود به همراه دارد و در هر خانه یک سیستم کامپیوتر پیدا میشود. بالا رفتن استفاده از گوشیهای همراه هوشمند و حضور افراد در فضاهای مجازی بهترین راه برای معرفی و فروش محصولات و خدمات است. چرا که سیل عظیمی از افراد میتوانند به راحتی تبلیغات شما را ببینند و با شما و محصولاتتان آشنا بشوند چه چیز از این بهتر؟
فرآیند دیجیتال مارکتینگ
اگر یک فرد قصد خرید آنلاین را داشته باشد فرآیند خاصی را باید طی کند تا به محصول مورد نظر خود برسد. در این بخش به تشریح این مراحل خواهیم پرداخت:
جستوجو
معمولا افراد قبل انجام هرگونه خریدی در اینترنت درباره آن جستوجو میکنند. در این جستوجوی ساده و راحت میتوان تمامی قابلیتهای محصول مورد نظر، قیمت آن و مشخصات کامل آن را بدست آورد. اما در این مرحله دیجیتال مارکتینگ چه باید بکند؟
نقش
بازاریابی دیجیتال آن است که از قبل در مورد محصولات خود مقاله ، تصاویر و ویدئوکاملی را تهیه کرده و در معرض دید افراد قرار دهد. این قرار گرفتن در معرض دید امری بسیار مهم و تاثیرگذار است که تحت عنوان سئو از آن یاد میشود. در تعریفی ساده میتوان گفت که با سئو و بهینهسازی صفحه و مطالب شما اول از همه به دید کاربران میرسد و در قسمتهای بالایی سرچ گوگل قرار خواهد گرفت. این موضوع باعث جلب مخاطب بیشتر به سمت فعالیت شما خواهد شد.
مقایسه
معمولا بعد از جستوجوی کلی فرد بهصورت دقیقتر به دنبال یک یا دومدل از محصول موردنظر خود میرود. برای دریافت اطلاعات دقیق و کامل در مورد آنها بهصورت جداگانه تحقیق کرده و آنها را باهم مقایسه میکند.
برای اینکار فرد نام مدلهای پیشنهادی خود را جستجو کرد و دو الی سه تب بالای صفحه نتایج را باز میکند. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید به صورت کاملا حرفهای و بهینه تبلیغات را طراحی و مدیریت کند که در مواقع لازم و هدفمند نمایش داده شود.
ترغیب به خرید
گام بعدی در این فرآیند ترغیب فرد به خرید محصول مورد نظر است. باید تمامی ویژگیهای موجود در محصول را بهصورت کامل و حرفهای مورد ارزیابی قرار گیرد که مشتری را از خرید خود مطمئن کند.
وفاداری و جلب اعتماد مشتری برای خرید بعدی
پس از اتمام خرید باید به خریدهای بعدی فرد و رجوع دوباره به فروشگاه خود نیز فکر کنید. پس با ارائه تخفیفات ویژه و ارسال محصولات فروشگاه خود برای وی میتوانید به ادامه دار شدن روند ارتباطی خود کمک کنید.
تبلیغات دیجیتال مارکتینگ
تبلیغات و بازاریابی آنلاین یکی از بهترین روشهای نوین برای جذب و البته حفظ مشتریان است.
تبلیغات دیجیتال مارکتینگ با استفاده از ابزارها و روشهای خاصی صورت میگیرد که باعث بالا رفتن سرعت و دقت در ارتباط با مشتریان میشود.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ:
وبسایت مارکتینگ
شاید بتوان گفت که اصلیترین عنصر در تبلیغات دیجیتال مارکتینگ وبسایت است. برای موفقیت در این حوزه باید یک وبسایت زیبا و حرفهای داشته باشید که به خوبی مدیریت شود.
شاید عدهای از طریق صفحات مجازی در اینستاگرام و تلگرام فعالیت دیجیتال مارکتینگ داشته باشند و نیازی به داشتن وبسایت نداشته باشند اما این قبیل افراد امکان استفاده از ابزارهای دیگر تبلیغات دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل مارکتینگ را از دست خواهند داد. بهترین گزینه برای اعتبار بخشیدن به یک کسب و کار اینترنتی داشتن وبسایتی معتبر و دردسترس است.
بهینهسازی موتور جستوجو
سئو بهترین روش برای
بازاریابی دیجیتال است که با دیگر روشهای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ قابل مقایسه نیست. اگر میخواهید سایت و یا مطالب شما در اولین گزینهها به افراد نمایش داده شوند حتما باید به فکر بهینه سازی موتورهای جستوجو باشید.
سئو سایت شامل مواردی مانند توجه به قالب سایت، سرعت سایت،
تولید محتوای سئو شده و مسائل تکنیکی بهینه سازی برای موتورهای جستوجو میشود. با سئو وبسایت شما جزو اولین پیشنهادات توسط گوگل در معرض دید افراد قرار میگیرد درنتیجه میزان مراجعه به مجموعه شما بسیار بالا میرود.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای مورد استفاده در کسب و کارهای موفق است که البته در نظر خیلی از افراد تاثیر آنچنانی در تبلیغات دیجیتال مارکتینگ ندارد.
در یک تعریف مناسب میتوان گفت که ایمیل مارکتینگ یک تضمین برای موفقیت تجارت شماست. با این روش شما مشتریان خود را به یک فرد وفادار به مجموعه خود تبدیل کرده و آنها را به خرید مجدد ترغیب میکنید.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی
از ابزارهای قدرتمند بازیابی دیجیتال استفاده از شبکههای اجتماعی است. شبکههای اجتماعی امروزه یکی از پرکاربردترین برنامههای مورد استفاده توسط کاربران است که افراد زمان مشخصی از روز خود را در آنها سپری میکنند. در این شرایط ایجاد یک تبلیغ دیجیتال مارکتینگ به صورت ویروسی میتواند یک بازدهی عالی به شما و کسب و کار شما بدهد.
مدیریت و تحلیل فضای مجازی در این حوزه بسیار مهم است. شما باید توانایی مدیریت فضای مجازی و رعایت اصول لازم را داشته باشید.
بازاریابی محتوا
فرقی نمیکند که کسب و کار شما چقدر بودجه و سرمایه برای کار خود دارد شما با تولید محتوای حرفهای و مناسب مخاطبان خود را به مشتریان خود تبدیل کنید. در بازیابی محتوا شما یک نوع بازاریابی درونگرا را صورت میدهید که در آن شما به دنبال قانع کردن مشتری نیستید بلکه آنها با میل خود خواستار استفاده از محصولات شما خواهند بود.
چرا باید از تبلیغات دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟
تا به حال با بخشی از مهم ترین تبلیغات دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید و با استفاده از آنها میتوانید به کسب و کارتان سود قابل توجه ببخشید. اگر میخواهید بازاریابی دیجیتال برایتان کمترین هزینه را داشته باشد میتوانید راههای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیرید و دیگر متحمل هزینههای گزاف
تبلیغات دیجیتال مارکتینگ نشوید.