جستجو

قوانین انتشار آگهی در اینترنت

(17 رای)
به روز رسانی: 05 شهریور 1399 ساعت 12:43:43
تاریخ ثبت: 02 تیر 1399 ساعت 17:44:38
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/32096
در هر کسب و کاری، شفاف سازی و اطلاع رسانی صحیح از وظایف اصلی در تبلیغات و بازاریابی است. اما همانطور که اطلاع دارید، هر کشوری دارای قوانین و شیوه نامه هایی است که در مورد انتشار آگهی هم صدق می کنند. بنابراین، آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد، قوانین انتشار آگهی در اینترنت و فضای مجازی براساس قوانین مصوب کشور ایران خواهد بود.

قوانین انتشار آگهی در اینترنت مصوب مجلس شورای اسلامی:


در ابتدای شرح قوانین انتشار آگهی اینترنتی لازم می دانیم که شرح مختصری در مورد تعدادی از اصطلاحات و عبارات رایج در قوانین تبلیغات مجازی داشته باشیم که در ماده (1) آیین نامه اجرایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان آمده است. این موارد عبارتند از:

  • قانون: مجموعه ای از دستورالعمل ها برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان.

  • انجمن: منظور از انجمن همان انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان موضوع ماده (9) قانون است.

  • مصرف کننده: هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدماتی از یک تأمین کننده کالا و خدمات را مورد استفاده قرار می دهد یک مصرف کننده است.

  • تبلیغ: انتشار هرگونه آگهی و اطلاعات برای معرفی کالاها و خدمات مشمول این آیین نامه از طریق رسانه های گوناگون مانند تلویزیون، رادیو، شبکه های ماهواره ای، سینما، مطبوعات، اینترنت، اینترانت، شبکه های تصویری و صوتی سازمانی، کارنما، نمایشگاه ها، تولیدات چاپی و ...

  • تبلیغ خلاف واقع: تبلیغی که حاوی اطلاعات نادرستی در مورد کالا یا خدمات ارائه شده باشد و موجب فریب یا اشتباه مصرف کننده شود را تبلیغ خلاف واقع می گویند.

  • سفارش دهنده: شخصی حقیقی یا حقوقی که در مورد تبلیغ اینترنتی، ساخت و طراحی یا پخش و انتشار آگهی را درخواست می دهد.

  • سازنده آگهی تبلیغاتی: هریک از کانون های آگهی و تبلیغاتی می توانند سازنده آگهی باشند.


بیشتر بخوانید: لیست سایت های تبلیغاتی رایگان


در این بخش با برخی از اصطلاحات و عبارت های اولیه قوانین انتشار آگهی در اینترنت آشنا شدیم. در ادامه نکاتی بیشتری در مورد یک تبلیغ خلاف واقع براساس قانون جمهوری اسلامی ایران را شرح می دهیم. در این زمینه لازم است بدانید که بر طبق ماده (2) از قوانین مصوب در مورد قوانین انتشار آگهی در اینترنت، موارد زیر تبلیغ خلاف واقع و اطلاعاتی نادرست به حساب می آیند:

  • استفاده از مطالب گمراه کننده و ادعاهای غیر قابل قبول یا اغراق آمیز در انتشار آگهی اینترنتی.

  • تبلیغ فراتر از واقعیت در مورد کالا یا خدمات مورد نظر.

  • ارتکاب کار یا ترک کاری در زمان انتشار آگهی و بازاریابی مجازی که سبب گمراه شدن یا به اشتباه انداختن مخاطب در مورد کالا یا خدمات مورد نظر شود.

  • استفاده از کلمات اغراق آمیز و صفت های مطلق مانند کاملا بهداشتی و صددرصد تضمینی و ...

  • عدم ارائه اطلاعات شفاف، دقیق و روشن در مورد کالاها و خدمات.

  • بی ارزش کردن یا فاقد اعتبار دانستن کالا و خدمات دیگران.

  • استناد به تائیدیه های فاقد اعتبار و منقضی شده یا اطلاعاتی که به هر دلیلی معتبر نیستند.

  • تقلید از ساختارهای تبلیغاتی و تجاری دیگران به نحوی که باعث فریب مخاطب شده یا او را در انتخاب به اشتباه بیاندازد.

  • استفاده از اسامی، عناوین، نشان ها و برندهای افراد و مؤسسات دیگر به طوری که مخاطب را فریب داده یا به اشتباه اندازد.

  • استناد به تقدیرنامه ها و گواهینامه ها، جایزه ها و گواهی صادر شده از مراکز رسمی مورد تأیید به شکلی که متن ارائه شده در آگهی تبلیغاتی فراتر از متن موجود در هریک باشد.

  • هرگونه اطلاعات نادرست یا خالف واقعیت در برگه های تعهد یا تضمین کالا و خدمات.

  • تبلیغ کالا یا خدماتی که بر حسب نظر، اختیارات و وظایف مراجع معتبر و ذیصلاح غیر مجاز اعلام شده است.

  • هرگونه استناد بدون تأیید مراجع ذیصلاح به مراجع و منابع خارج از کشور در تبلیغ محصولات و خدمات ارائه شده داخلی.

  • استفاده ابزاری از مردان، زنان و کودکان که در تبلیغ محصول یا خدمات ارائه شده نقش اصلی را ایفا می کنند.

  • مشخص بودن خصوصیات و اطلاعات هویتی شخص یا بنگاهی که تبلیغ به نفع او انجام می شود.


اما براساس جلسه ای که در مورد قانون تجارت الکترونیکی کشور تشکیل شد، مجلس شورای اسلامی در تاریخ هفدهم دی ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و دو قوانینی را در حیطه تبلیغات مجازی مصوب کرد. این قوانین در تاریخ 1382/10/24 به تأئید شورای نگهبان رسید و طی نامه شماره 79249 مورخ 1382/10/29 در قالب قواعد تبلیغ در اینترنت ابلاغ شدند. قوانین تصویب شده برای تبلیغات فضای مجازی به شرح زیر هستند:

قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور -  فصل دوم در قواعد تبلیغ مجازی و تجارت الکترونیکی


قواعد تبلیغات اینترنتی و انتشار آگهی در ایران

در بحث قانون تجارت الکترونیکی و قوانین مربوط به انتشار آگهی، از لحاظ حقوقی و قانونی موادی تصویب شده اند که رعایت آن ها برای هر صاحب کسب و کاری لازم است. به همین دلیل برای آشنایی شما با این قوانین و ادامه فعالیت مجازی و بازاریابی اینترنتی، شما را به مطالعه تعدادی از ماده های ارائه شده از سوی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتشار آگهی در اینترنت، دعوت می کنیم:

ماده 50 - تأمین کنندگان در تبلیغ کالا و خدمات خود نباید مرتکب فعل یا ترک فعلی شوند که از حیث کیفیت و کمیت سبب فریب مخاطب یا مشتبه شدن شوند.

ماده 51 - در این ماده به صراحت در مورد سلامتی مصرف کنندگان صحبت شده است. به این صورت که تأمین کنندگان کالا و خدماتی که برای کسب و کار خود تبلیغ می کنند نباید سلامتی افراد را به هر نحوی به خطر بیاندازند.

ماده 52 - در این ماده از قواعد تبلیغ آمده است که تبلیغ اینترنتی از سوی تأمین کننده باید به نحوی باشد که مصرف کننده اطلاعات مربوط به کالا و خدمات را به طور دقیق، شفاف و صحیح درک کند.

ماده 53 - در تبلیغات و بازاریابی لازم است که هویت شخص، صاحبان کسب و کار یا بنگاهی که تبلیغات به نفع او است کاملاً مشخص بوده و برای مصرف کنندگان شفاف سازی انجام شود.

بیشتر بخوانید: تبلیغ در سایت های پر بازدید


ماده 54 - تأمین کنندگان نباید از خصوصیات ویژه معاملات الکترونیکی و مجازی جهت مخفی کردن حقیقت های مربوط به هویت یا محل کسب خود سوء استفاده کنند.

ماده 55 - تأمین کنندگان کالا و خدمات باید شرایطی را فراهم کنند که مصرف کنندگان در مورد دریافت و یا عدم دریافت تبلیغات مختار باشند. به این صورت که تبلیغات اینترنتی در صورت تأیید مصرف کنندگان، به نشانی پستی یا پست الکترونیکی آن ها ارسال شود.

ماده 56 - تأمین کنندگان در تبلیغات باید با رویه حرفه ای عمل کنند. ضوابط مربوط در ماده 79 آیین نامه تبلیغات کشوری آمده است.

ماده 57 - تبلیغ و بازاریابی اینترنتی برای کودکان و نوجوانان زیر سن قانونی به موجب آیین نامه ای است که در ماده 79 از قوانین انتشار آگهی در اینترنت و فضای مجازی درج شده است.

ماده 79 - وزارت بازرگانی موظف است زمینه های مرتبط با تجارت الکترونیکی را که در اجرای این قانون مؤثر هستند را شناسایی کرده و با ارائه پیشنهاد و تأیید شورای فناوری اطلاعات، خواستار تدوین قوانین مربوط و آیین نامه های این قانون توسط نهادهای ذی ربط شود.

نکته پایانی:

مطالب ارائه شده در این مقاله براساس قوانین رسمی و مصوب مجلس شورای اسلامی عنوان شدند. اما صرف اینکه شما در چه وب سایتی تبلیغات اینترنتی انجام می دهید ممکن است با قوانین دیگری نیز رو به رو شوید. این قوانین از نحوه درج مطلب، فرمت و قالب ارسال پستهای تصویری یا ویدئویی، هزینه های احتمالی درج آگهی تبلیغاتی و ... در سایت های مختلف، با هم متمایز خواهند بود. برای شروع می توانید نگاهی به مقاله درج آگهی رایگان در سایت رایگان بفروش و نحوه کار با وب سایت مربوطه انداخته و اولین آگهی اینترنتی خود را ثبت کنید.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

خرید رپورتاژ آگهی

افزایش اثربخشی وجود دیجیتالی خود را از طریق خرید رپورتاژ (ثبت در دایرکتوری‌ها) بهبود دهید. بیاموزید چگونه از این...

خرید رپورتاژ آگهی ارزان و دائمی

با خرید رپورتاژ آگهی ارزان و دائمی، دسترسی به مخاطبان خود را گسترش دهید. در این مقاله، به مزایا، روش‌ها و پاسخ به...

اپلیکیشن های ثبت آگهی رایگان

جهت ثبت آگهی در اینترنت می توانید از دو طریق طریق سایت ثبت آگهی و برنامه ثبت آگهی اقدام نمایید. برنامه ها و سایت...

رپورتاژ آگهی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا بهبود دیده شدن آنلاین خود را می‌خواهید؟ با قدرت رپورتاژ آشنا شده و یادگیری کنید که چگونه می‌تواند حضور آنلاین...

ثبت آگهی رایگان در گوگل

یاد بگیرید چگونه آگهی خود را به صورت رایگان در گوگل ثبت کنید و دیدار آنلاین خود را افزایش دهید. قدرت درج آگهی رایگان...

ثبت آگهی فروش کالا

ثبت آگهی فروش کالا در سایت sellfree.ir

درج رایگان آگهی استخدام

روز به روز تکنولوژی در دنیا در حال رشدوتوسعه است و تاثیر به سزایی در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما انسان ها گذاشته...

سایت های برتر آگهی رایگان

سایت های بسیار زیادی جهت ثبت آگهی در کشور وجود دارند که از معروف ترین آنها وب سایت رایگان بفروش، دیوار و شیپور می...

ثبت آگهی در گوگل

ثبت آگهي در گوگل موجب پيشرفت شاياني در کسب و کارتان مي شود.

درج آگهی رایگان بدون عضویت

درج آگهی رایگان بدون عضویت، و حتی درج آگهی پولی،ایجاد رپورتاژ و گرفتن بک لینک از اساسی ترین کارهایی است که در تبلیغات...

10 سایت برتر درج آگهی در ایران

امروزه یکی از کارهایی که در بازاریابی دیجیتال میتواند هر کسب و کاری را متحول سازد، ثبت آگهی وتبلیغ در گوگل از طریق...

قوانین سایت

(دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد) با توجه به آنکه در این وب سایت کلیه...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد