به روز رسانی: 25 خرداد 1399 ساعت 08:49:32
تاریخ ثبت: 16 اردیبهشت 1399 ساعت 01:24:28
در چند ماه گذشته ویروس کرونا در 180 کشور دنیا منجر به وقوع بحران جهانی گشته است به صورتی که در بسیاری از کشورها فعالیت های اقتصادی و اجتماعی به خاطر اجرای طرح های مثبت در قطع زنجیره شیوع کرونا به تعطیلی موقت کشیده شده و حتی ممکن است برخی از فعالیت های اقتصادی به طور کامل تعطیل شده و امکان فعالیت مجدد پیدا نکند.
با شروع این ویروس و شرایط حاکم شده بر کسب و کارها بسیاری از کسب و کارهای کوچک اقدام به تعطیلی کامل و یا متوقف کردن برنامه بازاریابی خود کردند، در صورتی که ظهور این بیماری می تواند بهترین فرصت را برای افزایش فروش کسب و کارهای آنلاین ایجاد کند.
در کشور ما ایران هم بعد از شیوع ویروس کرونا بسیاری از مراکز مذهبی و مدارس و دانشگاه ها تا دفع کامل ویروس به تعطیلی درآمده و این اتفاقات منجر به تغییرات کلی در سبک زندگی افراد گردیده است.
تعطیلی بسیاری از فعالیت ها و کسب و کارها و همچنین توصیه به ماندن در خانه و بیرون نرفتن منجر به افزایش استفاده از شبکه اینترنت شده است و به همین علت بسیاری از افراد برای رفع نیاز ها و خرید مایحتاج خود و حتی برای سرگرمی از اینترنت استفاده می کنند.
به همین علت استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال و همچنین شروع کسب و کارها در فضای مجازی از رونق ویژه ای برخوردار شده اند.
شیوه های بازاریابی دیجیتال که می تواند در دوره کرونا مورد استفاده مشاغل قرار گیرد به شرح زیر است:
بازاریابی شبکه های اجتماعی:
در حال حاظر مردم بیش از هر زمان دیگری در شبکه های اجتماعی حضور دارند و یکی از بهترین زمانها برای افزایش فعالیت اقتصادی با کمک شبکه های اجتماعی است.
در واقع کسب و کارها با توجه به شرایط حال حاظر به راحتی می توانند با انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب حضور در شبکه های اجتماعی با صرف کمترین هزینه اقدام به بازاریابی دیجیتالی برای برند و محصولات خود کند.
بازاریابی موتورهای جستجو:
وب سایت کاری برای کسب و کارها بیش از هر زمان دیگری اهمیت خود را به صاحبان کسب و کار نان داده است به صورتی با داشتن وب سایت و انجام بازاریابی دیجیتال مناسب می توان به راحتی حتی اقدام به افزایش مشتری نیز کرد.
با توجه به شرایط به وجود آمده و افزایش استفاده از اینترنت توسط افراد مختلف جامعه برای رفع نیازها، رتبه وب سایت کسب و کارها در هنگام جستجو شدن در موتورهای جستجو از اهمیت دو چندانی برخوردار می شود.
در واقع می توان گفت با انجام فرایند های سئو مناسب و بهبود رتبه وب سایت در لیست جستجو اقدام به گسترش کسب و کار خود کنیم.
بهترین زمان استفاده از بازاریابی ایمیلی و ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان از طریق ایمیل قطعا در این هنگام است که امکان ملاقات های حضوری به حداقل خود رسیده است.
یکی از بهترین اتفاقات ممکنه برای حفظ بازار در این دوران ارسال انواعی از هدایای دیجیتال همچون کد های تخفیف از طریق ایمیل به مشتریان می باشد.
نکات مهم در بازاریابی دوران کرونا:
همان طور که پیش تر نیز گفته شد، استفاده از شبکه های اجتماعی گوناگون در این ایام به حداکثر خود می رسد پس می توان با استفاده از هشتگ های مناسب و تولید محتوای مرتبط همچنان در بازارهای آنلاین اقتصادی فعال بوده و با کمک این هشتگ ها بر تعداد مشتریان خود افزود.
با وجود این ویروس بسیاری از مردم بیشتر تمایل بر این دارند که در خانه بمانند، پس در صورتی که محصولات ما دارای خدمات پس از فروش است باید بر خلاف گذشته که مشتریان به دفاتر خدمات پس از فروش مراجعه می کردند، شرایطی را ایجاد کنیم که بدون خروج مشتری از منزل و با استفاده از خدمات پستی امکان ارائه خدمات پس از فروش برای مشتری ایجاد کنیم.
و همچنین می توان با ابجاد ساز و کاری برای استفاده مشتریان از خدمات و محصولات ما آن هم بدون نیاز به خروج از منزل بر گسترش کسب و کار و حفظ درآمد مناسب تلاش کرد.
بسیاری از برند ها برای حفظ ارتباط با مشتریان خود اقدام به راه اندازی انجمن های آنلاین کرده که منجر به ارتباط مناسب بین کسب و کارها و مشتریان می شود. در واقع با اراه اندازی انجمن های آنلاین به راحتی می توان به بسیاری از نیاز های مشتریان پاسخ مناسب داد و همچنین به ایجاد شناخت بهتر از مشتریان بالقوه ما نیز کمک می کند.
بهتر است در این شرایط اولویت خود را از فروش به ایجاد ارزش برای مشتریان خود تغییر دهید، این تغییر می تواند یکی از بهترین رویکرد های بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار شما باشد.
در واقع با ایجاد ارزش برای مشتریان خود باعث ماندگاری برند خود شده و همچنین بر افزایش فروش بعد از عادی شدن شرایط منجر خواهد شد.
می توان با توجه به اطلاعات گفته شده در بالا این نکته را دریافت که به راحتی و با اتخاذ یک استراتژی مناسب بازاریابی دیجیتال با صرف کمترین هزینه ها به بیشترین نتایج رسید و حتی برای رشد دو چندان کسب و کار خود اقدام کرد. شاید به توان گفت ویروس کرونا مجددا به ما یادآوری کرد که باید هرچه سریع تر نسبت به بروز رسانی کسب و کارهای سنتی خود اقدام کنیم تا حتی در شرایط قرنطینه نیز فروش بالا داشته باشیم.