به روز رسانی: 20 دی 1399 ساعت 12:12:02
تاریخ ثبت: 23 آبان 1399 ساعت 21:52:12
همه ما عبارت رپورتاژ خبری را بارها و بارها شنیده ایم. اما واقعا می دانیم که
رپورتاژ آگهی چیست و چرا در دنیای تجارت امروز فوق العاده مهم است؟
ما در این مقاله ضمن معرفی کامل ریپورتاژ آگهی، نحوه نوشتن یک گزارش خبری موثر را بیان خواهیم کرد. بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
برای مقدمه اجازه دهید که رفتار کاربران را با هم بررسی کنیم.
امروزه دیگر نمی توان به سادگی مخاطب و مشتری را به خرید ترغیب کرد. اگر به خودمان نگاه کنیم دیگر به پیام ها، بنرها، ایمیل ها و
متن های تبلیغاتی اهمیت نمی دهیم. بلکه به خاطر تنفری که داریم از انواع ترفندهای برای بلاک کردن پیام های تبلیغاتی استفاده می کنیم.
شرکت های تجاری هم متوجه تغییر رفتار ما کاربران شدند. به همین دلیل کسب و کارها بازاریابان خود را برای پیدا کردن یک
روش موثر تبلیغاتی بسیج کردند. پس از بررسی ها و مشورت هایی که با کارشناسان بازاریابی انجام شد، در نهایت نوع جدیدی از محتوا به نام ریپورتاژ خبری به وجود آمد.
رپورتاژ خبری چیست؟
رپورتاژ آگهی نوع خاصی از محتوای تبلیغاتی است که هدف آن ترغیب مخاطب به انجام یک واکنش خاص است.
در واقع ریپورتاژ آگهی با بیان یک مسئله عمده که کاربران با آن درگیر هستند، مخاطبان را به یک نتیجه گیری منطقی می رساند. به این شکل مخاطب با متن درگیر شده و در نهایت ترغیب به انجام واکنش می شود.
به صورت معمول یک گزارش خبری یکی از درخواست های زیر را از کاربران دارد:
- ثبت نام در خبرنامه
- دانلود یک فایل PDF
- بازدید از فروشگاه
- خرید محصول
همچنین رپورتاژ به یکی از شکل های زیر منتشر می شود:
- به صورت لیستی از راهنمایی ها
- به صورت یک ویدئوی آموزشی
- به صورت لیستی از نکات
به همین دلیل هم
ریپورتاژهای خبری توسط مخاطبان مورد توجه قرار گرفته اند. زیرا رپورتاژها با مطرح کردن یک چالش یا سئوال اساسی، راه حل یا پاسخ مناسب و منطقی را ارائه می دهند.
به خاطر داشته باشید که گزارش خبری به صورت مستقیم دست به تبلیغ یک کالا یا محصول نمی زند. بلکه بعد از انجام یک سری نکات و راه حل ها، به مخاطب یک پیشنهاد جذاب ارائه می دهد.
به همین دلیل هم ریپورتاژهای خبری توانسته اند در جلب نظر و هدایت مشتری به سمت هدف نهایی موفق عمل کنند.
اما برای آنکه بتوانید یک گزارش خبری مفید و موثر را منتشر کنید، باید به یک سری از نکات توجه کنید. در غیر این صورت در هدایت کاربران به سمت هدفی که دارید، شکست می خورید.
6-نکته کلیدی برای نوشتن رپورتاژ خبری جذاب و تاثیرگذار
در مقدمه مقاله با
اهمیت رپورتاژ آگهی در دنیای کسب و کار آشنا شده اید. اما برای نوشتن یک ریپورتاژ خبری کاربرپسند باید به مجموعه ای از نکات توجه کنید. این اصول بسیار ساده، اما در عین حال مهم هستند.
پس با تمام تمرکز و دقت کافی ادامه مقاله را مطالعه کنید. مطمئن باشید که به راحتی می توانید یک
رپورتاژ خبری تاثیرگذار را نگارش کنید.
1- مخاطبان هدف خود را بشناسید
برای نوشتن یک گزارش خبری مفید و کارآمد در اولین گام باید کاربران هدف خود را به طور کامل درک کنید. یعنی باید به صورت دقیق و شفاف تیپ شخصیتی، سن، جنسیت، علایق، دغدغه ها، سوالات و نیازهای مشتریان اصلی خود را مشخص کنید.
چون همانطور که می دانید اگر مخاطب را به درستی درک نکنید، نمی توانید انتظارات او را برآورده کنید. به این ترتیب، از گزارش خبری شما استقبال نمی شود و به هدفتان نخواهید رسید. بنابراین درست مانند تولید محتوا برای نگارش یک ریپورتاژ خبری هم باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسید.
2- رپورتاژهای آگهی رقبا را بررسی کنید
ریپورتاژهای خبری موفق رقبا را بررسی کنید. باید مشخص کنید که رقبای شما از چه روش ها و ترفندهایی برای جذب مخاطب استفاده کرده اند.
به یاد داشته باشید که الگوهای موفق به شما یک تصویر روشن و شفاف برای تولید یک گزارش خبری کارآمد می دهند. برای این کار باید کارهای زیر را انجام بدهید:
- بررسی عناوین رپورتاژهای خبری
- بررسی مقدمه رپورتاژها
- بررسی بدنه گزارشهای خبری
- بررسی پیشنهاداتی که به کاربران داده شده است
- بررسی نظرات کاربران
حالا با توجه به شناختی که رقبای خود پیدا کردهاید، باید یک برنامه و
استراتژی منطقی برای رپورتاژ خبری خود آماده کنید.
3- مهمترین چالش ها و سوالات کاربران را شناسایی کنید
گام کلیدی دیگر برای تولید یک ریپورتاژ آگهی موثر، شناسایی ابهامات، مشکلات و سوالاتی است که کاربران دارند. همانطور که در مقدمه توضیح دادیم، عمده دلیل موفقیت رپورتاژهای خبری بررسی چالش های کاربران و ارائه یک راه حل منطقی است.
بنابراین، شما هم باید دست بر روی مهمترین مشکلات و سوالات کاربران بگذارید. سپس با ارائه یک راه حل و پیشنهاد مناسب، مخاطب را ترغیب به واکنش کنید.
4- راه حل ها و پاسخ های خود را سازماندهی کنید
بعد از آنکه مناسب ترین چالش را برای
بحث در رپورتاژ آگهی انتخاب کردید، باید برای این مشکل بهترین راه حل و پاسخ را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که هدف ریپورتاژ خبری باید کمک به کاربران باشد.
بنابراین باید بدون کوچکترین ابهامی راه حل و پاسخ خود را به کاربران ارائه دهید. به این صورت می توانید اعتماد کاربران را جلب کنید. در نتیجه آنها راحت تر ترغیب به واکنش می شوند.
۵- یک مقدمه جذاب بنویسید
نکته کلیدی برای ترغیب مخاطب به ادامه مطالعه گزارش خبری، نوشتن یک مقدمه جذاب و تاثیرگذار است. یکی از بهترین راهها برای جذابیت مقدمه نوشتن یک داستان است.
همه ما از داستانها لذت میبریم. بنابراین چرا نباید از یک قصه برای مطرح کردن چالش یا سوال کاربران استفاده نکنیم؟
مطمئن باشید که داستان به راحتی باعث درگیر شدن مخاطب با موضوع می شود. به صورتی که حتما تا انتهای مقاله به خواندن مطلب ادامه می دهد.
۶- به مخاطبان خود یک پیشنهاد جذاب ارائه دهید
هدف اصلی از
منتشر کردن یک رپورتاژ خبری جذب و هدایت مخاطب به سمت خرید یک محصول یا سرویس است.
اما با توجه به تغییر رفتار کاربران، آنها به هیچ وجه به پیام های تبلیغاتی اعتماد نمی کنند. در واقع قبل از درخواست برای خرید محصول، باید اعتماد مخاطب را جلب کنید.
برای جلب نظر مخاطب باید به او یک پیشنهاد جذاب و غیر قابل رد کردن بدهید. دو الگوی زیر می تواند به شما در ارائه یک پیشنهاد جذاب کمک کند.
به عنوان مثل، اگر محصول شما یک نرم افزار حسابداری است. باید ابتدا به کاربران توضیح دهید که مدیریت مالی چه تاثیرات مثبتی در زندگی مردم می گذارد. سپس به کاربر پیشنهاد دهید که از اپلیکیشن حسابداری تان برای مدت یک ماه به صورت رایگان استفاده کند.
به این ترتیب، کاربر با استفاده رایگان از نرم افزار حسابداری با ویژگی های اپلیکیشن مدیریت مالی آشنا می شود. در نتیجه شما راحت تر می توانید مخاطب را به خرید اپلیکیشن ترغیب کنید.
در مثال دوم، فرض کنید که شما
آموزشگاه مجازی طراحی سایت دارید. باید در ابتدا به مخاطبان توضیح دهید که یادگیری طراحی وبسایت چرا مهم است و چه مزایایی دارد. سپس می توانید به عنوان یک پیشنهاد جذاب
دوره طراحی سایت بدون کدنویسی را به صورت رایگان به کاربران ارائه دهید.
به این شکل، کاربر با میزان کیفیت دوره های شما آشنا می شود. در نتیجه مشتری بالقوه به سادگی ترغیب میشود تا دیگر دورههای آموزشی طراحی سایت را تهیه کند.
نوشتن یک رپورتاژ خبری جذاب واقعا کار بسیار راحتی است. به شرطی که یک برنامه هدفمند برای گزارش خبری خود داشته باشید. مطمئن باشید که اگر به چالش ها و سوالات مخاطب صادقانه پاسخ دهید، به راحتی می توانید کاربر را به هدف نهایی که دارید هدایت کنید.
در دنیای تجارت امروز هر کسب و کاری که بتواند اعتماد کاربر را جلب کند، بدون شک به موفقیت می رسد.
مهترین نکته ای که نباید فراموش کنید این است که مشتریان به سختی اعتماد می کنند. اما زمانی که اعتماد آنها را بدست بیاورید به راحتی از شما خرید کرده و حتی کسب و کارتان را تبلیغ می کنند.
آیا تا به حال برای کسب و کار خود رپورتاژ آگهی تهیه کرده اید؟ آیا با استفاده از ریپورتاژ خبری توانسته اید اعتماد کاربران را بدست بیاورید؟ از چه ترفندها و شیوه های برای جلب نظر مخاطبان استفاده کرده اید؟
لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در رابطه با نگارش رپورتاژ خبری با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید. مطمئن باشید که ما از نقطه نظرات شما برای بهبود کیفیت مقالات آموزشی نهایت استفاده را خواهیم کرد.