تبلیغات کلیکی و گوگل ادوردز هر دو راهکار هایی در حوزه تبلیغات آنلاین محسوب می شوند و در این مطلب قصد داریم درباره تفاوت آنها صحبت کنیم. برای این کار لازم است که شما جدا جدا با تبلیغات کلیکی و گوگل ادوردز آشنا شوید. ولی پیش از آن مفهوم دیگری نیز در رابطه با مطلب نوشتن در سایت و تبلیغ آن وجود دارد که لازم است آن را تعریف کنیم.
بهینه سازی موتور جستجو یا (SEO (Search Engine Optimization به معنی قرار دادن مطالبی در سایت است که پتانسیل دیده شدن سایت شما را در موتور های جستجو و بین کاربرانشان افزایش دهد. به عبارت دیگر، SEO کمک می کند مطالب شما در جستجوی عبارات مرتبط راحت تر دیده شود.
اگر قصد بهتر کردن SEO سایت خود را دارید، مواردی هست که باید به آن دقت داشته باشید. اولین و مهم ترین مورد این است که به واضح بودن، به درد بخور بودن و توصیفی بودن مطالبی که در سایتتان نمایش می دهید، توجه کنید. چیزی که می نویسید باید ساده باشد و کاربر به راحتی آن را متوجه شود. همچنین تلاش کنید در متنتان از کلماتی استفاده کنید که به نظرتان کاربران بیشتر برای آن جستجو می کنند.
اگر سایت های دیگر لینکی به مطلب شما بزنند (فرقی نمی کند که آنها در نقد از محصولات شما صحبت می کنند یا درباره خدمات شما یا هر چیز دیگری)، رتبه شما در جستجوهای آنلاین بهبود پیدا کرده و به گوگل نشان می دهد که سایت شما توجه کاربران را جلب می کند.
برای اینکه بهصورت طبیعی و با گذشت زمان رتبه خود را در جستجوهای گوگل بالا ببرید، لازم نیست هزینه ای پرداخت کنید؛ فقط کافی است هر بار که مطلبی می نویسید به SEO بودن متنی که آماده کردید، توجه کنید.
اکنون شما را با مفهوم کلی تبلیغات کلیکی و گوگل ادوردز آشنا می کنیم.
به طور ساده تبلیغات کلیکی ((PPC (pay-per-click) نوعی از تبلیغات اینترنتی است که در آن تبلیغ کننده ها برای هر بار که کاربری روی تبلیغاتشان در سایت دیگری کلیک کند، پول پرداخت می کنند. اساساً تبلیغات کلیکی برای یک سایت، روشی است که در آن شما به جای جذب بازدید کننده، آن را می خرید.
تبلیغات در موتور جستجو یا (SEA (Search Engine Advertising یکی از معروف ترین انواع تبلیغات کلیکی می باشد. SEA به تبلیغ کننده ها اجازه می دهد که روی کلمه یا عبارتی که کاربران ممکن است جستجو کنند، قیمت گذاری کنند و در بخش اسپانسر های یک موتور جستجو قرار بگیرند.
به عنوان مثال اگر ما روی "نرم افزار تبلیغات کلیکی" قیمت بگذاریم، تبلیغ سایت ما ممکن است در بخش بالایی نتایج جستجوی گوگل برای این کلمه، ظاهر شود.
هر زمان که روی تبلیغ ما کلیک شود و بازدید کننده ای از این طریق با سایت ما آشنا شود ما موظفیم مبلغ کمی را به موتور جستجویی که در آن تبلیغ کرده ایم، پرداخت کنیم. موقعی که از PPC بهدرستی استفاده شود، تبلیغ کننده به شدت نفع می برد؛ زیرا مبلغی که برای تبلیغات پرداخت می کند در مقابل سودی که برایش حاصل می شود، بسیار ناچیز است. به عبارت دیگر اگر ما 3 دلار برای تبلیغی پرداخت کنیم و در صورتی که PPC را درست به کار برده باشیم، می توانیم 300 دلار از آن تبلیغ سود داشته باشیم.
برای درست کردن یک کمپین PPC قدرتمند که برای شما سود زیادی به همراه آورد، تلاش زیادی نیاز است. از تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی مناسب گرفته تا گروه بندی آنها در دسته های منظم و تشکیل کمپین های تبلیغاتی برای هر یک از آنان. موتور های جستجوگر نیز از تبلیغ کننده هایی که کمپین های PPC مناسب و هوشمندی طراحی کرده باشند، مبلغ کمتری در ازاء هر کلیک دریافت می کنند. پس اگر می خواهید از سایت خود سود بیشتری داشته باشید، باید شیوه صحیح استفاده از PPC را یاد بگیرید.
گوگل ادوردز (Google AdWords) یک سرویس تبلیغاتی است و برای کسب و کارهایی طراحی شده که می خواهند تبلیغات خود را در گوگل و شبکه های آن نمایش دهند. برنامه ادوردز به کسب و کارها اجازه می دهد تا بودجه دلخواه خود را تعیین کرده و فقط زمانی ملزم به پرداخت می شوند که کاربران روی تبلیغشان کلیک کنند. این سرویس تبلیغاتی به شدت متکی به استفاده از کلمات کلیدی است.
کسب و کارهایی که از ادوردز استفاده می کنند، می توانند با تحقیق درباره اینکه کاربران موتور جستجوی گوگل چه کلمات کلیدی را در جستجو های خود بهکار می برند، تبلیغاتی کارآمد و مناسب درست کنند.
وقتی که کلمه کلیدی مورد نظر شما توسط کاربر جستجو شود، تبلیغات شما به طور خودکار نشان داده می شود. ادوردز تبلیغاتتان را در بخش اسپانسرها در قسمت راست صفحه یا بالای نتایج جستجوی گوگل، نمایش می دهد و زمانی که کاربر روی لینک شما کلیک کند، مستقیم به صفحه وبسایت شما هدایت می شود.
شما برای انتخاب تبلیغات مورد نظرتان، چند انتخاب دارید.
وقتی از ادوردز استفاده می کنید، کلمه کلیدی که انتخاب کردید میزان هزینه شما را تعیین می کند. هر کلمه کلیدی یک هزینه بر اساس کلیک یا CPC (cost-per-click) مشخص دارد. شما برای هر بار که کسی لینک شما را کلیک کند، مقدار هزینه مشخصی تعیین کرده و پرداخت می کنید. هر چقدر CPC شما بالاتر باشد، تبلیغات شما در بخش بالاتری از صفحه نمایش داده می شود.
احتمالا تا این جای کار متوجه شده باشید که تفاوت چندانی بین تبلیغات کلیکی و گوگل ادوردز وجود ندارد. جالب است بدانید بسیاری از کسانی که کسب و کار اینترنتی دارند، تبلیغات کلیکی را ترجیح می دهند؛ زیرا که می توانند خرج و مخارجشان را مدیریت کنند و توجه به این موضوع باعث می شود که بتوانند استراتژی های تبلیغاتی موثرتری را پیش بگیرند. شما در این روش از تبلیغات، کنترل بیشتری روی بودجه خود دارید و همین باعث می شود که بتوانید بهتر برنامه ریزی کنید.
از آنجایی که کمپانی های دیگری نیز هستند که خدماتی مشابه ادوردز را ارائه میکنند، نمی توان گفت که گوگل ادوردز تنها ابزار تبلیغات کلیکی است ولی احتمالاً محبوب ترین آنهاست. از کمپانی هایی که با PPC کار می کنند، می توان به دیگر غول های صنعت نرم افزار مثل مایکروسافت، یاهو و فیسبوک اشاره کرد؛ اما بزرگ ترین نقطه قوت ادوردز این است که به گوگل تعلق دارد.
شاید در این جای کار از خودتان بپرسید که یعنی واقعا هیچ تفاوتی بین تبلیغات کلیکی و گوگل ادوردز نیست؟ در جواب این سوال باید بگوییم با اینکه PPC به اصطلاح کلاهبرداری اینترنتی در زمینه تبلیغات محسوب می شود؛ اما ادوردز یک سرویس تبلیغاتی مختص به شرکت گوگل است. به این معنی که ادوردز تنها سرویس تبلیغاتی استفاده کننده از PPC نیست ولی تنها سرویسی است که به شما اجازه می دهد تبلیغات خود را در جستجوی گوگل نمایش دهید.
با استفاده از ادوردز، کسب و کارهای اینترنتی می توانند وب سایت خود را جوری تبلیغ کنند که موفق به جذب تمام کاربرانی که احتمال دارد به محصولشان علاقه مند باشند، شوند.