به روز رسانی: 10 آذر 1398 ساعت 11:54:18
تاریخ ثبت: 17 آبان 1398 ساعت 20:34:20
جایی خواندم که جان وانامیکر تاجر و بازرگان معروف آمریکایی سالها پیش در مورد تبلیغات چنین گفته: "مطمئن هستم که نیمی از بودجه ی تبلیغاتی همواره هدر می رود اما دقیقا نمیدانم که این هدر رفت کدام نیمه از تبلیغات است!". از این سخن تاجر معروف می توان این برداشت را در خاطر آورد که تبلیغات جزء اصلی و غیر قابل حذف هر کسب و کاری محسوب می شود اما شیوه اشتباه تبلیغات ممکن است باعث هدر رفت هزینه های ناشی از تبلیغات گردد. در این حالت است که نقش یک آژانس تبلیغاتی خوب و مجرب پررنگ تر شده و به کمک کسب و کار شما می آید. در این مقاله قصد داریم در مورد آژانس تبلیغاتی و خدمات ارائه شده توسط آن توضیح دهیم.
آژانس تبلیغاتی چیست و چه خدماتی را ارائه می دهد؟
در صنعت تبلیغات یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین آیتم ها، استفاده از یک آژانس تبلیغاتی مجرب و کارآمد است که بتواند تبلیغات متناسب با کسب و کار شما را به درستی شناسایی کرده، زمینه طراحی آن را فراهم نموده و پیش ببرد تا کسب و کار شما بیشترین بازدهی را داشته باشد. اما یک آژانس تبلیغاتی دقیقاً چیست؟
در کل می توان اینگونه تعبیر کرد که هر موقع نیاز به تبلیغات در طیف گسترده تری باشد و بودجه ی تخصیصی به تبلیغ نیز مبلغ بزرگ و جدی تری باشد، ضرورتاً پای آژانس تبلیغاتی به میان خواهد آمد. آژانس تبلیغاتی در واقع شرکتی است که به ساخت، برنامه ریزی و مدیریت تمامی بخش های تبلیغات شما می پردازد و ممکن است از تمامی شاخه های تبلیغات اعم از تبلیغات حضوری و یا اینترنتی مانند وب سایت، شبکه های اجتماعی و آنلاین و ... بهره گیرد. هدف اصلی یک آژانس تبلیغاتی این است که اطمینان حاصل کند که محصول یا خدمات مشتری به بهترین شکل ممکن عرضه شده و یا به فروش می رسد.
در مورد مشتریان شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی نیز می توان اعلام کرد که این مشتریان معمولاً می توانند سازمان های غیر انتفاعی، مؤسسات حقوقی، سازمان های دولتی و کسب و کارهای مختلف باشند.
کارکنان یک آژانس تبلیغاتی:
کارکنان شرکت تبلیغاتی معمولاً به این صورت هستند: مدیر آژانس، کارگردان هنری، مدیر پروژه، نویسنده محتوای تبلیغاتی، طراحان گرافیکی، مسئول رسانه. برخی از شرکت های تبلیغاتی با نیروهای آزاد نیز همکاری می کنند. برخی نیز به صورت پروژه ای یا دورکاری اقدام به جذب نیروی مورد نیاز خود می کنند. به طور کلی می توان گفت وابسته به پروژه هایی که هر آژانس تبلیغاتی بر عهده گرفته و انجام می دهد، اعضا و کارکنان آژانس تبلیغاتی متغیر هستند.
خدمات ارائه شده توسط آژانس های تبلیغاتی:
شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی انواع گوناگونی دارند که هر کدام خدمات خاصی را ارائه می دهند. برخی از انواع این شرکت ها و خدمات ارائه شده توسط آن ها در ادامه آورده شده اند:
- شرکت خدمات کامل: وقتی که شرکت یا کسب و کار شما می خواهد در تمامی بخش های تبلیغات خدمات کاملی را داشته باشد و تبلیغات مؤثری را انجام دهد، می توانید از آژانس تبلیغاتی با خدمات کامل استفاده کنید. این مدل آژانس تبلیغاتی طیف وسیعی از تبلیغات در تمامی حوزه ها اعم از طراحی کمپین های تبلیغاتی، برنامه ریزی استراتژیک، تبلیغات در تمامی حوزه های ممکن بازاریابی و برندینگ دیجیتال، برگزاری نمایشگاه های تجاری، تبلیغات دهان به دهان و بازاریابی ویروسی و ... را انجام می دهد. به بیان دیگر، تحقیق، ساخت، برنامه ریزی، تولید آگهی و انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات کسب و کار شما همگی توسط آژانس تبلیغاتی با خدمات کامل قابل انجام هستند.
- شرکت خلاقیت: آژانس های خلاقیت فقط برای خلق تبلیغات واقعی و البته خلاقانه مورد استفاده هستند. مشتری که با یک شرکت تبلیغاتی خلاقیت قرارداد می بندد باید همزمان با یک شرکت تبلیغاتی دیگر برای انجام سایر خدمات اداری مربوط به تبلیغات نیز قرارداد ببندد.
- آژانس تبلیغاتی مدولار: در شرکت های تبلیغاتی مدولار، ممکن است مشتری بخواهد تنها از یک بخش از خدمات شرکت استفاده کند و بقیه فرآیند تبلیغات و بازاریابی را توسط شرکت دیگری انجام داده و یا خود مشتری عهده دار مابقی فرایند تبلیغات باشد. مثالی برای توضیح بیشتر این است که ممکن است یک مشتری بخواهد تنها از بخش خلاقیت آژانس تبلیغاتی مدولار استفاده کند و بخش رسانه ای را به شرکت دیگری بسپارد.
- آژانس های تخصصی تبلیغات: شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی وجود دارد که تنها در یک حوزه خاص و مشخص مجوز فعالیت گرفته اند. برای مثال می توان گفت که این آژانس ها ممکن است تنها در زمینه تبلیغات بنری تخصص داشته باشند یا تبلیغات آن ها در زمینه مالی یا تکنولوژی باشد و یا در حوزه تبلیغات دیجیتالی فعالیت داشته باشند که در این صورت در کلیه خدمات اینترنتی و دیجیتالی مانند تبلیغات رسانه های اجتماعی یا رادیو و تلویزیونی و ... فعالیت دارند. حتی ممکن است این آژانس تبلیغاتی مربوط به حوزه سلامتی باشد و تنها داروسازان، بیمارستان ها، تجهیزات پزشکی و حوزه سلامتی و خدمات آن را در برگیرد.
- آژانس های تبلیغاتی درون سازمانی: این نوع از کانون های تبلیغاتی در داخل سازمان یا شرکت قرار دارند و تمام فعالیت های تبلیغات و بازاریابی آن شرکت را انجام می دهند. این نوع آژانس تبلیغاتی معمولاً مخصوص شرکت های بزرگ و با بودجه مالی بالاست. فعالیت این نوع از آژانس های تبلیغاتی باید محدود به همان شرکت یا سازمانی باشد که با آن قرارداد همکاری بسته اند. این آژانس ها معمولاً برای یک برند خاص فعالیت دارند.
همانطور که مشاهده می کنید آژانس های تبلیغاتی وابسته به نوع مجوز خود می توانند خدمات متفاوتی را ارائه دهند که معمولاً خدمات اولیه آژانس های تبلیغاتی شامل موارد زیر هستند:
- تجزیه و تحلیل بازار و رقبا
- توسعه یک برنامه تبلیغاتی مناسب با کسب و کار شما
- آماده سازی استراتژی خلاقانه بازاریابی و تبلیغات
- ایجاد و اجرای تبلیغات
- توسعه و به کار گیری یک برنامه رسانه ای متناسب با کسب و کار و بودجه شما
- مدیریت صورت حساب و پرداخت ها
- ادغام و یکپارچه سازی ارتباطات بازاریابی
اما یک آژانس تبلیغاتی خوب باید دارای ویژگی هایی باشد که از جمله آن ها می توان به نیروی کاری با تجربه و حرفه ای، تمرکز به تبلیغات و تجارت در فضای آنلاین، داشتن دانش مناسب از مشتری و نیازمندی های کسب و کارش، تضمین تبلیغات با ارزش های بالا در برابر پول هزینه شده و در نتیجه آن تضمین خروجی مناسب و ... اشاره نمود.