به روز رسانی: 10 آبان 1399 ساعت 10:56:13
تاریخ ثبت: 22 مهر 1399 ساعت 00:02:41
بازاریابی پارتیزانی که به آن بازاریابی چریکی نیز می گویند، یک روش نامنظم برای انجام فعالیت های تبلیغاتی است که بودجه ناچیزی برای آن استفاده می شود. این تبلیغات بعضی وقت ها به گونه ای انجام می شود که مخاطب اصلاً متوجه آن نمی شود. شاید به همین دلیل به بازاریابی پارتیزانی،
بازاریابی مخفیانه هم می گویند.
به طور کلی
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی یک نوع بازاریابی نامنظم است که با به کار بردن کمترین امکانات، بهترین نتیجه را به دست می آورد. شکستن قوانین همراه با خلاقیت و نوآوری از ویژگی های این نوع بازاریابی است. در واقع این بازاریابی نوعی از تفکر است که اشخاص بر اساس یافته های خود می توانند آن را تشخیص دهند. این بازاریابی نیاز به دیدگاه های مختلف و ذهن های باز و خلاق دارد تا بتواند مشتری های بیشتری به دست بیاورد.
شاید مهم ترین وجه تمایز بازاریابی چریکی و بازاریابی سنتی، درگیر کردن ذهن مخاطب است.
در واقع روش های این نوع بازاریابی با این هدف برنامه ریزی شده اند که در مدت زمانی کوتاه به سود بسیاری دست یابند، بدون اینکه هزینه بسیاری صرف تبلیغات کنند. خیلی وقت ها با داشتن روابط خوب می توان به این هدف دست یافت. اصلاً مبنای بازاریابی پارتیزانی بر روابط خوب تأکید دارد. اما روابط انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم:
- رابطه با مخاطب و مشتری: هر گاه بتوانید با مشتریان خود روابط دوستانه برقرار کنید، می توانید در کار خود موفق شوید. مثلاً فرستادن یک دست نوشته یا یک تماس با مشتری می تواند او را به به همکاری با شما ترغیب کند.
- روابط کارکنان با مشتری: برای اینکه تجارت موفقی داشته باشید لازم است که هر کدام از کارکنان شما اصول بازاریابی حرفه ای را بلد باشند و آگاهی لازم جهت ارتباط با مشتریان شما و هر کسی که به تجارتتان مربوط است را داشته باشند.
- رابطه با رقیبان: در بازاریابی به روش پارتیزانی به جای اینکه شرکت ها و تجارت های دیگر را رقیب خود ببینید و به این فکر کنید که چگونه می توانید از رقیبان خود پیشی بگیرید، می توانید راه های همکاری با تجارت های دیگر را بیاموزید. به این ترتیب شرکت های کوچک می توانند با برقراری روابط همکاری با هم یک شرکت بزرگ را خلق کنند.
ویژگی های بازاریابی پارتیزانی
به طور کل می توان 10 ویژگی اصلی برای بازاریابی چریکی می توان بیان کرد که به ترتیب زیر است.
- این بازاریابی بر اساس فکر، اندیشه و قضاوت انسان ها بنا شده است.
- این بازاریابی فقط به افزایش فروش نمی اندیشد، بلکه هدف این بازاریابی سودآوری است.
- تعداد روابط خوب ایجاد شده در مدت زمانی که به بازاریابی مشغول هستید، نشان دهنده موفقیت شما در این نوع بازاریابی است.
- هدف این نوع بازاریابی صرف نیرو برای مخاطبین خاص خودش است نه بازاریابی انبوه.
- رونق کسب و کار در بازاریابی پارتیزانی بر سه اصل استوار است:
- برقراری روابط جدید
- افزایش میزان معامله با افراد فعلی
- افزایش دادن حجم معامله با افراد فعلی
- همکاری به جای تلاش برای حذف رقیب.
- این بازاریابی متشکل از عناصر مختلفی است که در کنار هم کار می کنند و موجب تقویت یکدیگر می شوند.
- تکنولوژی ابزار سودآور بازاریابی پارتیزانی است.
- سرمایه گذاری واقعی در این نوع بازاریابی به جای پول، زمان و انرژی است.
- ارسال پیام های بازاریابی برای گروه های کوچک به جای ارسال پیام های انبوه.
روش های بازاریابی چریکی یا پارتیزانی
روش های مختلفی برای بازاریابی چریکی وجود دارد. بیشتر این روش ها با استفاده از بازاریابی اینترنتی و شبکه های اجتماعی و مانند آن انجام می شود.
Astroturfing
در این روش به وسیله تعدادی از وبلاگ های عمومی درباره کمپین هایی که تشکیل شده است صحبت می شود و اخبار آن از این طریق منتشر می شود.
مانند کمپینی که آپارات راه اندازی کرد تا در ترافیک برخی اتوبان های تهران، مردم را به دیدن فیلم از سایت فیلیمو ترغیب کند. این خبر علاوه بر آنکه از طریق رسانه های اینترنتی منتشر شد، رسانه های غیر اینترنتی نیز آن را منتشر کرده و تعداد زیادی از مردم از آن با خبر شدند.
Viral marketing یا بازاریابی ویروسی
زمانی که یک کسب و کار می خواهد مخاطبان خود را به انتشار پیام های بازاریابی تشویق کند، از این روش استفاده می کند. این روش مانند انتشار ویروس در محیط اطراف است و به همین دلیل به آن
بازاریابی ویروسی می گویند.
البته این ویروس از جنس محتواست و با بقیه ویروس ها فرق دارد. در واقع برای موفقیت در این روش باید محتواهای تبلیغاتی کمپین ها مانند ویروس، هزاران بار در بین کاربران تکثیر شوند.
بازاریابی دهان به دهان
وقتی مردم در مورد یک کالا با هم صحبت می کنند و به هم اطلاعات می دهند به آن
بازاریابی دهان به دهان می گویند. مثلاً یک نفر تبلیغ محصولی را دیده و تحت تأثیر تبلیغ قرار گرفته است. بنابراین از آن برای فردی دیگر صحبت می کند و با نشان دادن تبلیغ به شخص دیگر به طور ناخودآگاه او را به خرید محصول تشویق می کند که این خود نوعی بازاریابی پارتیزانی محسوب می شود.
بازاریابی محیطی
هدف این روش این است که یک چیز که در محیط بیرون است را به نحوی به کسب و کارمان مربوط سازیم.
بازاریابی حضوری
اگر بخواهیم این روش را طبق اصول پارتیزانی پیاده سازی کنیم، مانند روش محیطی است در غیر این صورت با هم فرق دارند. تفاوتی که این روش با
بازاریابی محیطی دارد این است که در روش
بازاریابی حضوری مخاطب می تواند محصول را از نزدیک ببیند و مالکیت خود را بر آن محصول احساس کند.
بازاریابی تجربی
در این روش سعی می شود تا مخاطب استفاده از محصول را تجربه کند. مانند یک شرکت مبل سازی که مبل های خود را در ایستگاه های اتوبوس گذاشت تا مردم با نشستن بر روی مبل ها کیفیت آنها را ببینند و از این طریق محصول خود را به مردم معرفی کرد.
Tissue-packing advertising
این روش هم یکی دیگر از روش های بازاریابی چریکی است که ابتدا در ژاپن به کار گرفته شد. در این روش می توان تبلیغات را بر روی جعبه دستمال کاغذی، کبریت، بلیط مسابقه و ... درج کرد تا در معرض دید عموم قرار بگیرد.
تبلیغات بر روی بیلبوردهای رایگان
مکان های بسیاری وجود دارد که می توانید بنرهای تبلیغاتی خود را به صورت رایگان در آنجا نصب کنید. مکان هایی مانند دیوار، تیر چراغ برق و ... . هیچ بایدی وجود ندارد که بگوید بیلبوردهای تبلیغاتی حتماً باید در اتوبان هایی با ترافیک بالا نصب شود.
تکنیک های بازاریابی پارتیزانی
تکنیک های بسیاری برای این روش وجود دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.
- دسترسی مستقیم به مخاطبان به وسیله جریانات روزمره
- اقدامات تبلیغاتی
- ارسال نامه های شخصی
- نظر سنجی از افراد
- تبلیغات کلامی
- تشکیل جلسه و کمپین و نشست با اعضا
- تبلیغات تلفنی با کمک اعضای شرکت
- و ...
روش های دیگری نیز برای بازاریابی چریکی وجود دارد که می توانید با استفاده از اینترنت به آنها دست بیابید. همچنین برای درک بهتر این روش می توانید کتاب بازاریابی پاتیزانی نوشته جی کنراد لوینسون که ابداع کننده این روش هست را مطالعه کنید.