به روز رسانی: 03 آذر 1399 ساعت 17:02:23
تاریخ ثبت: 13 آبان 1399 ساعت 17:21:50
Marketing strategy یا
استراتژی بازاریابی، کارهایی مانند گفتگو و مذاکره با شرکت رقیب است که شما انجام می دهید تا فرصتی در اختیارتان بگذارد تا بتوانید از آن طریق فروش بیشتری داشته باشید. با استفاده از این
استراتژی ها شما می توانید تمرکز بیشتری بر اهداف خود داشته باشید. همچنین این استراتژی ها روش هایی که از طریق آن بتوانید با مشتری های خود در ارتباط بوده و فروش بیشتری نیز داشته باشید را در اختیارتان قرار می دهد.
به زبان ساده تر می توانیم بگوییم که تاکتیک یا استراتژی بازاریابی، چرخه ای است که طی آن پیام های بازاریابی را به دیگران می رسانیم. اما توجه داشته باشید که پیام ها باید به گونه ای باشد که مخاطبان را به خود جذب کند. زیرا مخاطبان فقط چیزی که برایشان جذاب باشد را می بینند و می شنوند. بنابراین ممکن است شما صدها پیام تبلیغاتی داشته باشید اما فقط چند تا از این تبلیغات مورد توجه مردم قرار بگیرد.
اهمیت استراتژی ها
همانطور که می دانیم هر شخصی برای
بازاریابی بودجه ای مشخص (چه کم و چه زیاد) دارد. استراتژی بازاریابی به شما کمک تا بودجه تان هدر نرود و بتوانید حتی با داشتن بودجه کم، بیشترین بازدهی را داشته باشید.
هدف تاکتیک های بازاریابی
- فراهم کردن شرایط فروش محصولات و حفظ مشتری
- مشخص کردن بودجه و زمان بازاریابی
- کمک به انتقال پیام های بازاریابی به مشتریان
- کمک به شما برای سرمایه گذاری های بهتر در آینده
- شناسایی نیازهای واقعی مشتریان
انواع Marketing strategy
استراتژی های بازاریابی انواع مختلفی دارد که شما می توانید با توجه به موضوع کسب و کارتان یکی از استراتژی ها را انتخاب کنید. در ادامه به بررسی چند نمونه از استراتژی ها می پردازیم.
مشارکت با رقیبان
از طریق مشارکت با رقیبان شما می توانید به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید و به شما کمک می کند تا راه های بیشتری بیاموزید تا فعالیت های بیشتر و موفق تری داشته باشید. هرچه میزان اطلاعات شما نسبت به محیط اطراف بیشتر باشد، بیشتر و بهتر می توانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و برند تجاری خود را به آنان معرفی کنید.
استفاده از محتواهایی که توسط کاربران تولید می شود
خواسته های مشتریان شبیه به هم و تقریباً مانند هم است و زبان هم را بهتر می فهمند. بنابراین اگر از محتوایی استفاده شود که توسط کاربران تولید شده است، برای سایر کاربران بیشتر قابل درک است و تأثیر بیشتری در تشویق کردن آنها به خرید محصولات دارد.
همکاری با افراد تأثیرگذار
افراد تأثیرگذار افرادی هستند که تأثیر زیادی بر روی کاربران دارند. مانند افراد مشهور و محبوب که طرفداران بسیاری دارند و همکاری با آنان در کسب موفقیت شما نقش پر رنگی دارد. می توانید از این افراد بخواهید تا تبلیغ محصولات شما در صفحه اجتماعی خود قرار دهند و یا اینکه یک وبلاگ مشترک با آنها تشکیل دهید و در مدتی که با آنها کار می کنید برای خودتان کسب اعتبار کنید.
راه اندازی کردن کمپین
این آیتم که یکی از استراتژی های بازاریابی است، به شما کمک می کند تا با مشتریانتان در ارتباط باشید. می توانید یک کمپین راه اندازی کنید و با به اشتراک گذاشتن مطالب مفید و مرتبط، اطلاعات درباره موضوعات خاص، مطالب طنز، تبادل نظر و ...، با مشتریان خود در ارتباط باشید و از این طریق با آنها معاشرت کنید.
ارائه مشاوره و راه حل به مشتریان
ممکن است برخی مشتریان هنگام استفاده از محصولات به مشکل برخورد کنند. در این زمان شما می توانید با گوش دادن به صحبت های آنان، با ارئه راه حل در رفع مشکل آنها بکوشید. مثلاً ممکن است زمینه کاری شما فروش محصولات آرایشی و مراقبتی پوست باشد و به طور حتم مشتریانی وجود دارند که در استفاده از محصولات دچار مشکل شوند و یا طریقه درست مصرف کردن محصولات را بلد نباشند. شما می توانید با دادن مشاوره و اطلاعاتی درباره محصول، هم مشکل مشتریتان را برطرف کنید و هم یک جایگاه خوب برای خودتان کسب کنید.
استفاده از شبکه های اجتماعی
استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، لینکدین و ...، تأثیر بسیاری در معرفی گسترده برند تجاری تان دارد. در واقع این کار یکی از اصول اصلی بازاریابی است و از مهم ترین استراتژی های بازاریابی به شمار می رود.
عناصر کلیدی و اصلی استراتژی بازاریابی
عناصر تأثیرگذار بسیاری در Marketing strategy وجود دارند که هر کدام از آنها ویژگی خاص خود را دارند اما در عین حال به هم وابسته اند. هر کدام از این عناصر که تغییر کنند، سایرین را نیز تحت تأثیر قرار می دهند.
به طور کلی این عناصر را به دو بخش تقسیم می کنند:
- محیط داخلی: شرکت، مشتریان و رقابت، نهادهایی هستند که شرکت می تواند کنترل کند و یا حداقل توانایی نفوذ بر آن را دارد. به همین دلیل این سه عامل همچون سه ضلع یک مثلث یکدیگر را تحت تأثیر قرار می دهند.
- محیط خارجی: عواملی که به اختصار pest گفته می شود و برای شرکت قابل کنترل نیست. این عوامل بر محیط داخلی تأثیر گذار هستند، ولی هیچکدام از عوامل داخلی نمی تواند بر محیط خارجی اثرگذار باشد.
با وجودی که بیشترین قدرت از آن مشتریان است، با این حال جنبه های اقتصادی، سیاسی یا اجتماعی می توانند باعث ایجاد تغییر شوند. بنابراین برای عبور از محیط خارجی، لازم است تا محیط داخلی به سرعت تنظیم و یا تطبیق داده شود.
تاکتیک های بازاریابی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
- بر اساس یک داستان قوی باشد
- ایجاد دلبستگی برای خریداران
- کمک گرفتن از افراد تأثیرگذار
- چابک و پیشرو باشد
- مشتری محور باشد
- استفاده از مسیرهای مختلف
- سود آور و مقیاس پذیر باشد
مزایا
- امتیازاتی که مشتریان در ازای استفاده از محصولات شما دریافت می کنند
- نحوه عملکرد شما در ارائه محصولات و خدمات به مشتریان
- داشتن تخصص در موارد لزوم
معایب
- منابع مالی محدود
- نداشتن سیستم های حسابداری دقیق
- معروف نبودن برند تجاری محصولات
فرصت های به دست آمده
- استفاده از تکنولوژی های جدید در جهت ارتقاء کیفیت محصولات
- استفاده از فضای مجازی برای کسب درآمد
- درخواست از سمت بازارهای خاص
عوامل تهدید کننده
- به وجود آمدن نسخه جدید محصولات شما
- ظهور رقیبان
- کاهش تقاضا در اثر رکود اقتصادی
- افزایش هزینه ها و سود کمتر
سخن آخر
با استفاده از استراتژی های بازاریابی، تبلیغ و فروش محصولات بسیار آسان شده است. این استراتژی ها به شما کمک می کنند تا مخاطبان خود را بهتر شناسایی کنید و در پیشرفت کسب و کارتان نیز به شما کمک می کند. بنابراین صاحبان همه کسب و کارها برای اینکه در کار خود موفقیت بیشتری داشته باشند باید روش های متنوع استراتژی های بازاریابی را بیاموزند.