به روز رسانی: 01 خرداد 1399 ساعت 08:51:57
تاریخ ثبت: 22 اردیبهشت 1399 ساعت 16:28:51
سایت های فروشگاهی و مارکت پلیس ها (Marketplace) هر دو به کسب و کارهایی اطلاق می شود که در فضای اینترنت درآمدزایی می کنند، اما تفاوت هایی با یکدیگر دارند.
مارکت پلیس ها مدلی از سایت های فروشگاهی هستند که شماری از تامین کنندگان و خریداران را در بستر اینترنت به یکدیگر متصل می کند، در واقع مدیر سایت خود فروشنده نیست و محصولی را برای فروش ارائه نمی کند بلکه فضایی را ایجاد کرده و از فروشندگان اجناس مختلف دعوت میکند تا محصولات خود را در سایت فروشگاهی او به عرضه بگذارند، در تعریفی دیگر مارکت پلیس ها همانند بازارچه های اینترنتی فعالیت می کنند که محصولات فراوانی در انواع مختلف را میتوان در آن یافت کرد. یک مارکت پلیس برخلاف سایر فروشگاه های حقیقی و مجازی خود اقدام به خرید محصول نمی کند، هدف اصلی آن برقراری ارتباط میان مشتری و فروشنده است و همچنین موظف بوده امنیت خرید و فروش میان آنها را تضمین کند.
برای درج محصولات در بازارچه های مارکت پلیس، تامین کننده لیست محصولات خود را به سایت فروشگاهی ارائه می دهد و پس از بررسی و تایید مدیر به سایت اضافه می گردد، در روش دیگر پس از تایید مدیریت به تامین کنندگان پنلی اختصاصی داده می شود تا از طریق آن لیست اجناس خود را در سایت درج کنند .
توجه داشته باشید که هر مارکت پلیس یک سایت فروشگاهی است اما هر سایت فروشگاهی حتما یک مارکت پلیس نیست. سایت فروشگاهی یک مدیر دارد که خودش محصولات را انبار کرده و به فروش می رساند در زبان ساده تر می توان بیان کرد در سایت فروشگاهی که از نوع مارکت پلیس نیست فقط یک فروشنده وجود دارد و آن مدیر سایت است، در این حالت همه ی کارها به عهده مدیر سایت بوده و در پی سود و زیان هر چیز تاثیر می پذیرد، همچنین امکان مقایسه میان تامین کنندگان مختلف از سوی مشتری وجود ندارد .
سایت های فروشگاهی مارکت پلیس در سه نوع وجود دارند :
1/ مدل عمودی: در این مدل تمامی کالاها متعلق به یک دسته است، برای مثال فروشگاه فقط محصولات مربوط به لوازم آرایشی یا ابزارآلات و ... برای فروش عرضه می کند .
2/ مدل افقی: در این نوع کالاهای مختلفی به فروش میرسد با این تفاوت که همه ی آنها در یک ویژگی خاص مشترک هستند .
3/ مدل جهانی: در این مدل همه نوع کالایی که تصورش را بکنید در فروشگاه موجود است، فروشگاه آمازون و eBay از نمونه های بارز آن هستند. آمازون از قدیمی ترین و معروف ترین فروشگاه های مارکت پلیسی به حساب می آید، این فروشگاه در ابتدا کار خود را با فروش کتاب آغاز کرد اما هم اینک هرنوع کالایی در آن به فروش می رسد .
از نمونه های ایرانی مارکت پلیس می توان به فروشگاه های دیجی کالا، شیپور ، دیوار، تخفیفان، اسنپ فود و ... اشاره کرد .
مزایا و معایب فروشگاه های مارکت پلیس :
فروشگاه های مارکت پلیس دارای مزایای بسیاری برای صاحب فروشگاه، تامین کننده کالا و همچنین خریدار است اما در عین حال معایبی نیز به همراه دارد که در ادامه به آنها پرداخته شده است .
فوایدی برای مدیر سایت فروشگاهی :
- عدم نیاز به انبار برای نگهداری کالا
- عدم نیاز به سرمایه اولیه زیاد و متحمل نشدن ریسک مالی بالا
- صرف هزینه مناسب برای بهینه سازی سایت، بازاریابی و ایجاد یک محیط کاربرپسند
- نداشتن ضرر و زیان در صورت عدم فروش کالا
- حذف هزینه ی تبلیغاتی و بازاریابی
فوایدی برای فروشندگان و مالکان کالا :
- فروش آسان تر و سریع تر و کسب سود بیشتر
- فروش نقدی کالا
- امکان داشتن مشتری از نقاط دورافتاده کشور
- عدم نیاز به دانش کامپیوتری
- عدم نیاز به مجوز
فوایدی برای خریداران :
- داشتن قدرت انتخاب بیشتر از بین چندین محصول متنوع
- مقایسه کالاها و انتخاب محصولات با کیفیت تر
- امکان خرید ارزان تر و آسان تر
- امکان خرید 24 ساعته
معایب مارکت پلیس ها :
- در کسب و کار مارکت پلیسی ممکن است هماهنگ سازی میان تامین کنندگان کار آسانی نباشد، هر فروشنده بایستی از قوانین و شرایط خاصی که مدیر سایت وضع کرده پیروی کند تا موجب نارضایتی مشتری نگردد. در صورت نبود هماهنگی گاها مشتری کالایی را خریداری می کند که موجودی ندارد و یا زمان تحویل کالا بیشتر از زمان وعده داده شده پیش می آید .
- در بعضی موارد مشاهده می شود که مشتری به دلیل وجود نقص در کالا تصمیم به بازگرداندن آن می گیرد، سایت های فروشگاهی برای عودت کالا باید راه حل های مناسبی ارائه دهند .
- مارکت پلیس ها به دلیل عدم مالکیت کالا سود کم تری نسبت به سایت های فروشگاهی که مالک کالای خود هستند کسب می کنند .
- قالب بندی سایت باید به گونه ای باشد تا هر جنسی را بتوان در آن به نمایش درآورد، برخی از اجناس نیاز به قالب خاصی جهت ارائه محتوا دارند .