به روز رسانی: 11 آبان 1398 ساعت 12:03:49
تاریخ ثبت: 18 مهر 1398 ساعت 00:09:05
در این مقاله در مورد بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کار صحبت می کنیم. در اینجا سعی می کنیم به صورت خیلی جامع و در ابعاد مختلف در مورد بازاریابی در اینستاگرام بپردازیم. در این مقاله سعی شده هر آنچه که درمورد اینستاگرام و استفاده درست از آن را باید بدانید را بیان کنیم.
چرا بازاریابی در اینستاگرام؟
نرم افزار اینستاگرام یکی از پر طرفدارترین شبکه های اجتماعی که امروزه به خصوص در ایران بسیار مورد توجه قرارگرفته است که ماهانه 800 میلیون کاربر فعال فقط در ایران دارد. این نرم افزار در ایران بسیار راحت جای فیسبوک را گرفته است. یکی از امکاناتی که اینستاگرام اخیرا در اختیار کاربران خود قرار داده است این است که می توانید ویدیوهای به مدت یک دقیقه در اینستاگرام قرار دهید. بسیاری از کاربران با قرار دادن ویدیوهای آموزشی و سرگرم کننده به طور خیلی جدی اقدام به برنامه سازی در اینستاگرام کرده اند. یکی دیگر از مزیت های اینستاگرام این است که می توانید در اینستاگرام مشتریان احتمالی شهر یا محله خود را پیدا کرده که این برای کسب و کارهای محلی یک مزیت و دلیل بازاریابی در اینستاگرام است.
هدف از بازاریابی در اینستاگرام چیست؟
اهداف بسیار متنوعی برای حضور در اینستاگرام وجود دارد، اول از همه بهتر است هدف اصلی و فرعی خود را از حضور در اینستاگرام بشناسید. صاحبان کسب و کار از حضور در اینستاگرام هدف های مختلفی را دنبال می کنند پس بهتر است قبل از حضور در اینستاگرام هدف یا اهداف خود را از حضور در اینستاگرام بدانید.
1-هدف برخی از صاحبان کسب و کار برای ورود به اینستاگرام نشان دادن پشت صحنه کسب و کار به سایر کاربران و برقراری رابطه بهتر با مشتری و افزایش دادن آگاهی مردم از برند است.
2-هدف برخی از صاحبان کسب و کار فقط تثبیت جایگاه برند شان است. به عنوان مثال شرکت های معتبر برای افزایش فروش نیازی به اینستاگرام ندارند، اما تمایل دارند با استفاده از اینستاگرام سایر کاربران را از فعالیت های بشر دوستانه خود آگاه کنند تا در ذهن مردم به عنوان یک برند مردمی شناخته شوند و جایگاه خود را تثبیت کنند.
3-هدف برخی از صاحبان کسب و کار افزایش فروش از طریق اینستاگرام است و از بازاریابی اینستاگرامی برای افزایش فروش محصولات خود استفاده می کنند.
بهتر است یک پروفایل حرفه ای برای صفحه اینستاگرام خود در نظر بگیرید. پروفایل اینستاگرام که برای یک کسب و کار ایجاد می شود از پروفایل شخصیتان باید بسیار متفاوت باشد، زیرا پروفایل اینستاگرام یک کسب و کار باید به صورتی باشد که کاربر با مراجعه به آن صفحه متوجه بشود که این صفحه مربوط به یک کسب و کار است و این کسب و کار مربوط به چه برندی است.
در این قسمت به چند نکته برای بهینه کردن پروفایل و پست های اینستاگرام یک کسب و کار اشاره می کنیم:
1-در اولین قسمت از پروفایل شما، انتخاب آیدی یا همان یوزرنیم برای صفحه کسب و کار شماست. آیدی همان نامی است که سایر کاربران می توانند به وسیله آن شما را تگ کنند یا شما را جستجو کنند. باید آیدی پروفایل شما مرتبط با کسب و کار شما باشد.
2-نباید پروفایل اینستاگرام که یک صفحه تجاری است به صورت خصوصی باشد باید به صورت عمومی باشد یعنی هر فردی حتی بدون دنبال کردن شما بتواند محتوای صفحه شما را مشاهده کند.
3-عکس پروفایل شما باید مربوط به کسب و کارتان باشد که معمولا لوگوی کسب و کار شما قرار داده می شود و این عکس باید کیفیت لازم را داشته باشد.
4-نکته چهارم مربوط به نام پروفایل شما است، نام در زیر عکس پروفایل شما قرار دارد و می توانید به فارسی بنویسید. سایر کاربران با استفاده از نام می توانند شما را جستجو کنند ولی تگ کردن را فقط با آیدی انجام می شود.
5-بیو قسمتی است که در زیر نام شما قرار دارد و شما می توانید در مورد کسب و کار خود توضیحاتی ارائه دهید. البته باید توجه کنید فقط شما 150 کارکتر می توانید بنویسید، پس سعی کنید توضیحات کوتاه بنویسید تا از 150 کارکتر بیشتر نشود.
6-این قسمت اینستاگرام مربوط به درج لینک است. شما در این قسمت آدرس وب سایت و یا آدرس تلگرام خود یا هر لینک دیگری را می توانید قرار دهید.
7-بر طبق آمار اینستاگرام، پست هایی که دارای تگ لوکیشن است بیشتر از بقیه پست ها مورد توجه قرار می گیرد. بهتر است یک عکس از محیط کسب و کار خود بگیرید و با تگ کردن لوکیشن مشخص کنید محل این عکس کجاست. این کار برای بهینه کردن پست های شما خوب است.
8-لطفا عکس های با کیفیت خوب قرار دهید و با قرار دادن عکس های بی کیفیت، برند خود را از رونق نیندازید.
9-از هشتگ های مرتبط با موضوع کسب و کار خود استفاده کنید، اینستاگرام برای قرار دادن هشتگ محدودیت قرار داده است و شما می توانید حداکثر 30 هشتگ وارد کنید. البته به این معنی نیست که حتما باید هر 30 هشتگ را قرار دهید معمولا 11 یا 12 هشتگ مناسب است و سعی کنید در قرار دادن هشتگ زیاد روی نکنید و از قرار دادن هشتگ های غیر مرتبط با موضوع کسب و کار خود فقط به منظور پرطرفدار بودن آن هشتگ پرهیز کنید.
چند نکته در مورد تولید محتوا برای بازاریابی در اینستاگرام
1-ارزش آفرینی کنید، آری درست است، شاید کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که هنوز خیلی از صاحبان کسب و کار به آن توجه نکرده اند و یکی از دلایل عدم موفقیت آنها در اینستاگرام همین امر است.
2-تولید محتوا در اینستاگرام باید پایدار باشد مانند کسی که برای تناسب اندام به باشگاه می رود و تغذیه مناسبی دارد ولی این امر یابد همیشگی باشد. اگر شما مدتی فعال باشید و تولید محتوا کنید و بعد از چند وقت فعالیت شما کم بشود موجب کم رنگ شدن برند شما در نظر مخاطبان می شود.
3-نباید تولید محتوا بیش از اندازه سخت باشد، اگر تصمیم دارید دست به تولید محتوا بزنید حتما باید مد نظرتان باشد که در محدوده توانای شما باشد.
4-سعی کنید سبک خودتان را در تولید محتوا داشته باشید. شما می توانید به سبک خودتان صحبت کنید، به سبک خودتان پادکست را شروع کنید و سبک خودتان را داشته باشید.
استفاده ازاستوری برای بازاریابی در اینستاگرام
استوری اینستاگرام، یکی از قابلیت های جدید اینستاگرام است که به تازگی به آن اضافه شده است. که به منظور رقابت با اسنپ چت به این نرم افزار اضافه شده است. شما با استفاده از استوری می توانید یک ویدیو یا عکس را به مدت 10 ثانیه به اشتراک بگذارید که تا 24 ساعت در پروفایل شما باقی می ماند.
یکی از مزیت های استوری این است که مطلبی را که به وضعیت فعلی شما وابسته است را با فالوورهای خود به اشتراک می گذارید ولی تمایلی برای اینکه این پست برای همیشه در پروفایل شما باقی بماند ندارید.
یکی دیگر از مزیت های استوری که برای کاربرانی که بالای 10 هزار فالوور دارند، در نظر گرفته شده است، این است که شما می توانید در استوری خود لینک یا دکمه فراخوان قرار دهید و از کاربران بخواهید به لینک مورد نظر بروند.
با برگزاری مسابقه اینستاگرامی فالوورهای خود را افزایش دهید
صاحبان کسب و کار با اهداف مختلفی به برگزاری مسابقات می پردازند. برگزاری مسابقات اینستاگرامی یکی از راه های است که امروزه برای افزایش فالوور مورد استفاده قرار می گیرد. برگزاری مسابقات با اهداف مختلفی صورت می گیرد و بسیار هم موثر است، برخی با هدف افزایش فالوور، برخی با هدف درگیر شدن و برقراری ارتباط بیشتر با مخاطبان، برخی با هدف افزایش آگاهی دادن به مخاطبان در مورد برند خود و.... به برگزاری مسابقات می پردازند.
در این بین مسابقه های که در آن کاربران دست به تولید محتوا با هشتگ و نام شما می زنند معمولا بهترین مدل است. البته این بستگی به کسب و کار شما دارد و ممکن است مدل های دیگر مسابقات به شما کمک کند.
با افزایش فالوورها به بازاریابی در اینستاگرام کمک کنید
در این قسمت به نکاتی برای افزایش فالوور و سرعت بخشیدن به بازاریابی در اینستاگرام می پردازیم:
1-انتخاب هشتگ های مناسب که میزان سرچ بالایی دارد و به کسب و کار شما رونق می بخشد.
2-فعال باشید. فعال بودن به معنی قراردادن پست نیست. فعال بودن یعنی کسی که به صورت منظم محتوا منتشر می کند.
3-در ساعت های مناسب پست قرار دهید. وقتی مخاطبان شما در ساعت اول صبح فعالیت کمتری دارند لزومی ندارد پست را منتشر کنید. اگر پروفایل تجاری اینستاگرام داشته باشید، اینستاگرام از وضعیت فعالیت مخاطبان آماری ارائه می دهد. حتما از این آمار استفاده کنید.
سخن آخر
اینستاگرام یکی از بهترین شبکه های اجتماعی است که می توانید در آن به بازاریابی بپردازید و کسب و کارتان را افزایش دهید. می توانید مخاطبان خاص خود را داشته باشید و با هدف قرار دادن مخاطبان آنها باعث افزایش تعداد فالوورهای خود بشوید و برند خود را به سایر کاربران معرفی کنید.