به روز رسانی: 13 مهر 1399 ساعت 18:07:44
تاریخ ثبت: 07 مهر 1399 ساعت 19:33:37
فروشگاه اینترنتی
امروزه همه بدنبال
فروشگاه اینترنتی ارزان هستند. با توجه به حضور گسترده مردم در اینترنت و فضاهای مجازی به راحتی محصول مورد نظرشان را پیدا می کنند و با مقایسه کردن قیمت ها، فروشگاه اینترنتی ارزان را می یابند و خرید خود را ثبت می کنند.
آیا می دانید درسال های اخیر فروش اینترنتی در ایران روند رو به رشد داشته؟ به خصوص در ایام کرونا فروش اینترنتی هر روز بیشتر هم می شود.
آیا می دانید کشور ما از لحاظ کمّی بیشترین ضریب نفوذ اینترنت(تعداد استفاده کنندگان از اینترنت به نسبت جمعیت) را در بین کشور های خاورمیانه دارد؟
همه ی موارد بالا تنها قسمتی از آمار هایی است که نشان می دهد فرهنگ استفاده ی فضای مجازی در کشور ما روز به روز در حال پیشرفت و توسعه است. همچنین این آمار ها نشان دهنده ی یک بازار خوب برای فعالیت علاقمندان و کسب درآمد از فضای مجازی می باشد.
با توجه به این مسائل هر روزه به تعداد انواع مختلف فروشگاه اینترنتی افزوده می شود که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند و اکثراً موفق هستند.
این موارد را بیان کردم تا به آن هایی که نسبت به فروش اینترنتی در ایران بدبین هستند بگویم که بقیه مانند شما فکر نمی کنند.
فروش اینترنتی:
- شما خودتان دارای محصول یا محصولات مختلف هستید برای فروش اینترنتی و یا ارائه دهنده ی خدماتی خاص هستید.
- شما خود، محصول یا خدماتی را ارئه نمی دهید. که در این صورت نیز می توانید با فروش و ارائه ی خدمات دیگران به صورت اینترنتی در این زمینه فعالیت کنید.
اگر محصول و یا خدماتی برای عرضه ندارید، می توانید به دو صورت عمل کنید:
- محصولات دیگران را از طریق راه اندازی فروشگاه اینترنتی به فروش برسانید. اصطلاحا همکاری در فروش کنید. باکمی جستجو می توانید سیستم های همکاری در فروش را در اینترنت بیابید.
- محصولاتی را که دوست دارید از عمده فروش ها تهیه کنید و در فروشگاه اینترنتی خود به فروش برسانید. به این منظور می توانید از خدمات سایت هایی که برای این کار راه اندازی شده اند استفاده کنید و یا به بازار های مرجع اطراف محل زندگیتان مراجعه کنید.
با کمی جستجو می توانید سایت هایی که محصولات را به قیمت عمده به فروشندگان اینترنتی عرضه می کنند را پیدا کنید.
همه مواردی که به آن اشاره می کنیم در گرو داشتن یک فروشگاه اینترنتی خوب است.
خوب به این موضوع می رسیم که یک فروشگاه اینترنتی خوب چه ویژگی هایی دارد؟
در ابتدا باید تصمیم بگیرید چه خدمات و یا کالایی می خواهید عرضه کنید، بعد از تصمیم گرفتن در این مورد باید به تحقیق درباره قشری که به محصولات و یا خدمات شما نیاز دارند بپردازید، مخاطبین خود را بشناسید و مناسب با نیاز های آن ها پیش بروید، تنوع در محصولات را فراموش نکنید فقط و فقط نیاز کاربران خود را در نظر داشته باشید، مهم نیست شما چه چیزی دوست دارید بفروشید مهم این است افراد یک جامعه در هر بخش و قشر به چه چیز هایی نیاز دارند.
این مسئله یکی از مهم ترین مسائل در بخش فروشگاه اینترنتی است. اکثر افراد جامعه فکر میکنند بازاریابی یا یک بازاریاب موفق کسی است که هر محصولی را بتواند بفروشد به یقین به شما می گویم که این تصور کاملا اشتباه و بی پایه و اساس است. معنای حقیقی این واژه این است که نیاز یک جامعه در هر بخش مشخص شود و در پی رفع این نیاز برآید.
فروشگاه اینترنتی شما باید از آی نماد برخوردار باشد تا اعتماد کاربران را تا حدی برآورده کنید، عکس ها و بنر های خوب و باکیفیت از محصولات خود تهیه کنید، وقتی کاربری به فروشگاه اینترنتی شما می آید و محصولاتی را تماشا میکند و دوباره از سایتتان بازدید می کند محصولاتی که قبلاً دیده و علاقمند بوده را دوباره به او نشان دهید کار جالبی که دیجی کالا انجام داده.
در همان ابتدای ورود کاربران اطلاعاتشان را زوری نگیرید یا به زور نگویید برا دیدن محصولات یا قیمت باید در سایت ثبت نام کند مسلماٌ همه حوصله ی اینکار را ندارند و در همان زمان از فروشگاه شما خارج می شوند. سعی کنید بعد از چند دقیقه فقط ایمیل کاربر را درخواست کنید که بتوانید از تخفیفات، جشنواره ها و محصولات جدید یا محصولات مورد علاقه ی کاربر باخبرش کنید در ضمن به یاد داشته باشید ایمیل بیش از اندازه و تبلیغ زیاد هم به فروشتان ضربه می زند.
صفحه خرید را طوری طراحی کنید که هر کسی قادر به خرید باشد و پروسه ای طولانی را طی نکند که اواسط خرید پشیمان شود و به فروشگاه آنلاین دیگری مراجعه کند.
در بعضی مواقع در هنگام خرید اینترنت کاربر قطع می شود یا کاری برایش پیش می آید، تلفنش زنگ میخورد، کارتش موجودی ندارد و ... در این هنگام وقتی ایمیل کاربر را ثبت کردید در چند مرحله قبل به ایمیل می دهید و یادآور می شوید که خریدش را کامل نکرده و دوباره به فروشگاه مراجعه کند.
فروشگاه اینترنتی ارزان
از دیرباز افراد همه ی جوامع به دنبال کالای با کیفیت و ارزان بوده و هستند. از این رو در یک فروشگاه اینترنتی نه تنها کیفیت و تنوع مهم است بلکه قیمت آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی مخاطب شما به راحتی با چند کیلیک وارد فروشگاه اینترنتی شما شده است، به همین راحتی هم می توانند وارد فروشگاه اینترنتی دیگری شود و قیمت محصولات و یا خدمات شما را با هم مقایسه کند و اینجاست که فروشگاهی مشتری وفادار خود را پیدا می کند که همان محصول یا خدمات شما را با قیمت ارزان تر در اختیار کاربر قرار می دهد.
بار ها خود من برای خرید اینترنتی وارد چندین فروشگاه اینترنتی شده ام تا به قیمت مقرون به صرفه تری محصول مورد نظرم را تهیه کنم. پس قبل از هر چیز باید در بازار رقابتی جای خود را تثبیت کنید. می پرسید چگونه؟ من به عنوان کاربری که اکثر اوقات از فروشگاه اینترنتی خرید می کنم چند گزینه را به شما یادآور میشوم:
- از فروشگاه اینترنتی که محصولات مشابه با شما را عرضه می کنند دیدن کنید همیشه، هر چند اندک محصولات یا خدماتتان را ارزان تر به فروش برسانید.
- از تخفیفات استفاده کنید، برای مثال به کاربر می گویید چون اولین خرید شماست این میزان تخفیف به شما تعلق میگیرد یا با این میزان خرید شما چند درصد تخفیف میگیرد. البته این نوع تخفیفات فقط موقعی مورد توجه قرار می گیرد که شما محصول مورد نیاز قشر خاصی از جامعه را به فروش می رسانید. طبعاً به وفور میبینیم که وارد سایتی می شویم که به محض ورود پیامی مبنی بر تخفیف برای شما می آید اما محصولی که تخفیف به آن تعلق می گیرد محصولی بی استفاده و بی فایده است و مثل یک مزاحم تلقی می شود.
- جشنواره ای تخفیفی راه بیاندازید برای آن تبلیغ کنید کاربر را مشتاق و کنجکاو کنید به کاربر القا کنید اگر خریدهایش را در این جشنواره نکند فرصتی طلایی را از دست می دهد.
- بن کالای تخفیفی الکترونیکی در نظر بگیرید که بعد چند بار خرید مشتریتان برایش فعال شود ، بدین اینگونه از طریق تبلیغات دهان به دهان به فروش شما افزوده می شود.
- به کاربران خود بگویید از طریق لینک خود دوستانشان را به خرید از فروشگاه اینترنتی تشویق کنند هم خودشان تخفیف بگیرند هم دوستانشان، درست مثل کاری که اپلیکیشن اسنپ انجام میدهد.
و این شکل از فروش می تواند شما را به فروشگاه اینترنتی مورد علاقه ی کاربران تبدیل کند که هم خودشان بدون اینکه به جای دیگری بروند مستقیماٌ به فروشگاه اینترنتی شما می آیند هم به دوستان خود معرفی می کنند و از طریق تبلیغات دهان به دهان شما به فروشگاه اینترنتی محبوب و مشهور کاربران تبدیل می شوید. درست مانند دیجی کالا و بامیلو به عنوان فروشگاه کالا محور و اسنپ و تپسی به عنوان خدمات محور موفق شوید.