به روز رسانی: 24 مرداد 1398 ساعت 12:23:48
تاریخ ثبت: 22 مرداد 1398 ساعت 01:07:17
کسب و کار اینترنتی چیست:
یکی از تعاریف ساده اما مناسب برای کسب و کار اینترنتی را میتوان برحسب تعریف کسب و کار الکترونیکی در ویکیپدیا اشاره کرد که در ویکیپدیا به هر کسب و کاری که بر مبنای استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارآلات آن انجام میگیرد کسب و کار اینترنتی میگویند.
درواقع میتوان گفت به مجموعه کارهایی که در فضای وب انجام میشود و منجر به کسب درامد شده را کسب و کار اینترنتی می گویند بهعنوانمثال شما در سالهای قبل برای تهیه بسیاری اقلام موردنیاز خود مجبور به مراجعه فیزیکی به فروشگاه و یا بازار بودید اما امروزه بهراحتی بدون خروج از منزل، با اینترنت و گوشی موبایل میتوانید اقدام به خرید مایحتاج خود کنید.
سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی:
یکی از بزرگترین مزیتهای راه اندازی کسب و کار مبتنی بر اینترنت عدم وابستگی به داشتن سرمایه بالا میباشد درواقع شما در بیشتر مواقع میتوانید با سرمایه بسیار اندکی در مقایسه با سایر انواع کسب و کار شروع کنید که این نکته از اهمیت زیادی برای افراد برخوردار است.
البته با توجه به ایده راهاندازی و برنامهریزی انجامشده برای بازاریابی ممکن است سرمایه موردنیاز برای هر کسب و کاری از میران اندک تا سرمایه قابلتوجه متفاوت باشد.
برای راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی میتوانید بر اساس علایق شخصی خود و یا نیاز جامعه و حتی بر اساس مهارت و تخصص خود اقدام کنید که قطعاً اگر کسب و کار را بر اساس علایق خود شروع کنید به نتایج بهتری خواهید رسید.
مزایای کسب و کارهای اینترنتی:
در راهاندازی کسب و کارها بر اساس اینترنت مزایای مختلف و فراوانی را میتوان برشمرد که از مهمترین این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- صرفهجویی در هزینههای جاری راهاندازی کسب و کار همچون اجاره مکان و تهیه وسایل موردنیاز در واقع میتوان کسب و کار خود را از منزل و با یک دستگاه رایانه شخصی هم شروع کرد.
2- انعطاف بسیار زیاد این نوع از کسب و کار در ارائه خدمات و کالاها و یا شیوههای تحویل کالا در واقع شما در کسب و کار بر مبنای اینترنت آزادانه میتوانید انتخاب کنید که با راه اندازی یک فروشگاه بر خط اقدام به فروش یک کالای فیزیکی خاص کنید همچون فروش گوشی موبایل ،ساعت و... و یا اینکه محصولات تولیدی خود را در شبکههای اجتماعی و صفحات خود به فروش برسانید همچون فروش عروسکهای دست ساز خود از طریقه اینستاگرام و یا اینکه اقدام به تهیه محصولات دانلودی کنید و از طریق فضای مجازی به فروش برسانید همچون فروش مقالات بهصورت الکترونیک و یا اقدام به فروش محصولات گوناگون به شیوههای متنوع دیگری کنید.
3- امکان دسترسی به فروشگاه اینترنتی بهصورت شبانهروزی و از سراسر جهان بهصورت بسیار سهل و آسان است ، میتوان گفت هرکسی در هر ساعت از شبانه روز از طریق فضای مجازی امکان این را دارد به صفحه شما در شبکههای اجتماعی مراجعه کند و یا از طریق فروشگاه اینترنتی راه اندازی شده توسط شما در هر جایی از دنیا اقدام به خرید محصول مورد نظر خود کند.
4- عدم محدودیت به زمان و مکان خاصی برای ارائه محصول با خدمت، شما میتوانید از هرجای این کره خاکی اقدام به خرید یا فروش کالا در جای دیگری از کره زمین کنید و هیچ گونه محدودیتی ندارید.
5- امکان ارتباط دوسویه با مشتریان و مراجعات به وبسایت بهصورت پیوسته
6- امکانات گسترده در انجام تبلیغات و بازاریابی با هزینههای کمتر و اخذ بازخورد راحتتر،در واقع شما دسترسی فوقالعادهای به انواعی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات اینترنتی دارید که میتوانید بر اساس نیاز خود از هر یک از آنها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنید.
عمده گروههای کسب و کارهای اینترنتی:
امروزه به فراخور پیشرفت دانش و تغییر نیازهای عموم مردم میتوان انواعی از کسب و کارهای اینترنتی را بهصورت های مختلفی اجرا کرد که در ذیل با بعضی از متداولترین این گروههای کسب و کار آشنا میشویم.
1-میتوان به ارائه محصولات بهصورت فیزیکی پرداخت همچون وبسایتهای دیجی کالا و ... که اقدام به فروش کالاهای فیزیکی از طریق وب سایت خود میکنند.
2- حتی میتوان به ارائه خدمات مختلف و تخصصهای گوناگون مورد نیاز مردم همچون تاکسیهای اینترنتی و یا سایتهای فروش بلیت های سفر پرداخت همچون سایتهای علیبابا و یا اپلیکیشن اسنپ که اقدام به فروش خدمات خود به مردم میکنند از طریق فضای مجازی.
3-یکی دیگر از روشهای متداول کسب و کارهای اینترنتی که دارای طرفداران قابل توجهی است، کسب و کارهای مبتنی بر فروش آموزش و فایلهای دانلودی است همچون سایت فرانش که اقدام به فروش انواعی از آموزشها در موضوعات متفاوت میکند.
بازاریابی اینترنتی:
در راهاندازی کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت بازاریابی اینترنتی دارای اهمیت بسیار فراوانی بوده و بدون اجرای صحیح این فرایند قطعاً نتایج خوبی کسب نخواهد شد.
در بازاریابی آنلاین باید به هفت مرحله زیر دقت داشته و این مراحل را بهدرستی اجرا کنیم تا کسب و کار اینترنتی خود را به کسب درامد منجر کنیم.
1-محصول و یا فروشگاه خود را برای موتورهای جستجوگر بهینه کنیم در واقع حتماً مراحل سئو را برای محصولات خود انجام دهیم.
2- حتماً در رابطه با بازاریابی موتورهای جستجو اقدامات لازم را انجام دهید.
3- بازاریابی محتوایی یکی از بروزترین شیوهها برای بازاریابی است و یکی از بهترین راهبردها برای کمک به افزایش فروش میتواند بازاریابی محتوایی باشد.
4-با توجه به نفوذ شبکههای اجتماعی بین افراد جامعه یکی از فضاهای مجازی که نیاز به بازاریابی اختصاصی دارد شبکههای اجتماعی است. شاید جالب باشد بدانید بسیاری از کسب و کارهای امروزی فقط بر اساس شبکههای اجتماعی در حال فعالیت هستند.
5-تبلیغات کلکی صحیح میتوانید ضامن دیده شدن شما و محصولات تولیدی شما در فضای مجازی باشد البته درصورتیکه بهدرستی کمپینهای مربوطه را به اجرا گذاشته باشید.
6- همکاری درفروش یکی از شیوههای مناسب برای افزایش میزان فروش محصولات تولیدی و همچنین یکی از راههای افزایش ضریب نفوذ بین مرد میباشد که البته باید مدنظر داشت حتماً قواعد مربوط به این نوع فروش را رعایت کرده تا نتیجه عکس ندهد.
7-بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمیترین و پرکاربردترین شیوهها برای بازاریابی محصولات و فروش بر مبنای اینترنت است که همچون موارد دیگر بیانشده دارای قواعد و ویژگیهای منحصر به خود میباشد و برای اجرای صحیح این راهبرد باید این قواعد رعایت گردد.
راه اندازی کسب و کار اینترنتی:
برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید مراحل زیر را به درستی اجرا کنیم تا این فعالیت اقتصادی برای ما نتیجه بخش باشد.
1- در اولین مرحله به هنگام راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی ابتدا باید بازار هدف مدنظر خود را مشخص کنیم که انجام این مرحله از مهمترین مراحل است.
2-انتخاب نام مناسب برای برند خودمان که این مرحله هم دارای اهمیت فراوانی است که باید با دقت انجام گیرد ، البته میتوان از رقبا و شیوه نامگذاری آنها هم برای رسیدن به نام برند مناسب کمک گرفت.
3--در این مرحله و بعد از انتخاب بازار هدف خود و نامگذاری برند باید اقدام به تهیه مدل کسب و کار خود کنیم که بدون مدل کسب و کار و بدون برنامهریزی صحیح حتماً محکوم به شکست خواهیم بود.
4- یکی از متداولترین شیوهها برای ورود به کسب و کار اینترنتی ایجاد یک وبسایت میباشد که البته میتوان به کمک cms های رایگان موجود در بازار همچون ورد پرس و یا جوملا با حداقل هزینه و بدون نیاز به دانش خاصی اقدام به راه اندازی وبسایت خود کنیم .
5-با توجه به نفوذ انواع شبکههای اجتماعی بین عموم مردم قطعاً داشتن صفحهای در شبکههای اجتماعی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی بسیار واجب میباشد.
6- تولید محتوای مناسب جهت بازاریابی و شروع فروش و کسب درامد، امروزه کارشناسان فضای مجازی معتقدند محتوا پادشاه است در واقع امروزه محتوای مناسب منجر به افزایش بازدید و افزایش فروش میشود.
نتیجهگیری:
در این مقاله سعی بر آن شد که دیدی کلی اما کامل نسبت به کسب و کارهای اینترنتی به شما داده شود که اگر قصد ورود به این نوع از فعالیت اقتصادی رودارید، بادید باز و مطلع واردشده و قطعاً با انجام صحیح مراحل به درامد مناسب برسید.