به روز رسانی: 31 شهریور 1398 ساعت 17:00:51
تاریخ ثبت: 29 شهریور 1398 ساعت 19:28:16
گوگل یکی از محبوبترین و باارزشترین شرکتهای تکنولوژی دنیا است که محصولات و خدمات بسیاری را به کاربران سراسر جهان ارائه میدهد. برای اینکه بتوانید به سوالات خود پاسخ دهید، میتوانید از موتور جستوجوگر گوگل بهره ببرید. همچنین برای اینکه بتوانید به سایتها نیز دسترسی پیدا کنید، باید از این جستوجوگر استفاده نمایید. در هر صورت گوگل برای شما محصولی را توسعه داده که باعث افزایش کیفیت زندگی کاربران میشوند. حتی برای کسب و کارها نیز گوگل خدمات بسیاری را توسعه داده تا با سرعت کسب و کار نوپایتان را توسعه دهید. اما همین به پاشنه آشیل گوگل تبدیل شده است. وقتی یک کمپانی بزرگ تکنولوژی باشید، طبیعتا به اضافه مزایایی که دارید، طبیعتا مسئولیتهایی نیز خواهید داشت. گوگل نیز مسئولیت تمامی تبلیغات بر روی پلتفورمهای خود را دارد و باید از صحت محتواهای آنها باخبر شوید. چراکه صحت این تبلیغات، اعتبار گوگل را تشکیل میدهند. جدای از موتور جستوجوگر، گوگل در بخشهای دیگری نیز مثل یوتیوب و برخی از شبکهها پلتفورمهای تبلیغاتی خود را دارد و روزانه میلیاردها بار تبلیغات را به کاربران سراسر دنیا نشان میدهد. همین موضوع باعث شده تا این مسئولیت به کار دشواری تبدیل شود و کارشناسان گوگل مجبورند هر روز از صحت این تبلیغات باخبر شوند. بهتازگی اخبار حاکی از آن هستند که گوگل تبلیغ درمان
پزشکی تجربی را ممنوع کرده است. اما چرا این اتفاق افتاده است و چگونه میتوان از نمایش
تبلیغات این چنینی جلوگیری کرد.
تبلیغات گوگل
پلتفورمهای مختلفی توسط گوگل راهاندازی شدهاند و میتوان گفت دنیای اینترنت را احاطه کردهاند. در حقیقت شما اگر صاحب یک کسب و کار آنلاین یا در دارای یک فروشگاه فیزیکی باشید، بدون شک نیاز به پلتفورم تبلیغاتی گوگب پیدا میکنید. در واقع گوگل به دلیل در دست داشتن بسیاری از سرویسهای مختلف که در زندگی روزمره نقشی اساسی را ایفا میکنند. میتواند مبلغ خوبی برای کسب و کار شما باشد. برای مثال فروشگاههای فیزیکی میتوانند برای تبلیغ کسب و کار خود، از سرویس گوگل مپ استفاده کنند. همین موضوع باعث میشود تا کاربران یک محله خاص، سریع تر به این فروشگاه مراجعه کنند و خریدهای خود را انجام دهند. کسب و کارهای دیجیتال نیز ضروری است که از سرویسهای گوگل برای توسعه بیزنس خود بهره ببرند.
Adwords یکی از پلتفورمهای تبلیغاتی موتور جست و جوگر گوگل است. به این ترتیب هر زمان کاربر کلمهای را مرتبط با کسب و کار شما در گوگل جست و جو کند، سایت شما در نتایج نخست یا نتیجه اول به نمایش در میآید. این نوع تبلیغات سالهاست که توسط کسب و کارها انجام میشود.
هوش مصنوعی نیز در
تبلیغات گوگل نقشی اساسی را ایفا میکند. با کمک هوش مصنوعی، غول دنیای تکنولوژی این امکان را دارد تا تبلیغات را به شما نشان دهد که مطابق با سلیقه های شما هستند. سلایق شما نیز از اطلاعاتی که با گوگل به اشتراک میگذارید، به دست میآیند. در هر صورت گوگل به زندگی دیجیتال کاربران اشراف دارد و در واقع از همین راه به کسب درآمد میلیارد دلاری میپردازد. شاید برای جالب باشد که بدایند که شرکت تکنولوژی بعضا به کارشناسان سراسر دنیا (که به صورت ریموت یا فریلنسر در این شرکت کار میکنند) مبلغی را برای همکاری با این شرکت برای باخبر شدن از تبلیغات نامناسب و دروغین میپردازد. اما آیا با تبلیغات و محتوای جعلی درمان پزشکی در گوگل و اینترنت آشنا هستید. در ادامه میخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و راههای را برای شما شرح دهیم که در دام کلاهبرداران نیفتید.
تبلیغات و محتوای درمان پزشکی جعلی در اینترنت
شاید برایتان جالب باشد که بدانید محتوای درمان پزشکی به یک موضوع روتین و عادی در اینترنت و وب سایتها تبدیل شده است. سایتهای مختلف (ازجمله خبری و تحلیلی) هر روزه درمانهای سنتی را برای درمان بیماریهای مختلف ارائه میدهند که گفته میشود بیشتر آنها توسط علم مدرن رد شده است. در حقیقت درمان پزشکی سنتی مثل این است که در علم شیمی اذعان کنیم که هنوز میتوان مادهای به نام کیمیا را پیدا کرد که هر چیزی را تبدیل به طلا نماید! این امر غیر ممکن است. در درمان پزشکی سنتی نیز همهچیز بر روی حدس و گمان سنجیده میشود و برای همین غیرقابل استناد است. تبلیغات درمان پزشکی تجربی نیز همین مشکلات را دارند. بیشتر این تبلیغات که در سالهای اخیر تعدادشان بیشتر و بیشتر میشود، غیرقابل استناد هستند و نمیتوان از روشهای گفته شده در این تبلیغات (حداقل در این عصر و با تکنولوژی قرن بیست و یکم) استفاده کرد. این تبلیغات تنها جیب کاربران را هدف میگیرند و پولهای هنگفتی از شما دریافت میکنند و از طرفی قول سلامتی کامل را به کاربران میدهند.
امروزه کاربران به جای اینکه بعد از بروز مشکلی در بدن خود، به پزشک یا کارشناسان این حوزه مراجعه کنند، به سرعت از گوگل برای یافتن پاسخ خود استفاده میکنند. معمولا گوگل نیز وب سایتهایی را نشان میدهد که دارای محتواییها با بیشترین ارتباط با سوال کاربر هستند. اما اکثر اوقات این سوالات به صورت کامل پاسخ داده نمیشوند یا اینکه اطلاعات غلط به کاربران منتقل میکنند. مثلا ممکن است درمان بیماری شما یک داروی دم دستی و جزئی باشد، اما گوگل و سایتها به شما گوشزد میکنند که شما سرطان دارید و سریعا باید مورد درمان قرار بگیرید. همین جاست که تبلیغات جعلی درمان پزشکی تجربی دردسرساز خواهند شد. میدایند که پلتفورمهای تبلیغاتی امروزه با توجه به علاقهمندیهای شما و محتوای سایت تبلیغات را نشان میدهند. برای همین وقتی در سایت از سرطان سخن گفته میشود، در نتیجه تبلیغاتی را مشاهده میکنید که از درمان سرطان حرف میزنند و راهکارهایی را به شما گوشزد میکنند. شما هم که در این موقعیت قرار میگیرید، به طور ناخودآگاه روی تبلیغات مورد نظر کلیک میکنید و ممکن است همین کلیک و محتوای نادرست برایتان هزینههای هنگفتی داشته باشد. پس توصیه میکنیم به دقت محتواهای سایت را زیر نظر داشته باشید و به تمامی محتواها استناد نکنید.
ممنوع شدن تبلیغات درمان پزشکی تجربی
گوگل همیشه سعی میکند تبلیغاتی را به کاربران نشان دهد که از صحبت آنها مطمئن است. تبلیغاتی که دروغین باشند، نشان داده نمیشوند و از طرفی کسب و کارهای مرتبط با آن نمیتوانند در پلتفورمهای تبلیغاتی گوگل به نمایش برند خود به کاربران بپردازند. حتی این شرکت سعی میکند با سایتهایی که به تولید محتوای دورغین و کپی نیز میپردازد، مبارزه نماید.
اما این شرکت اخیرا اعلام نموده که تبلیغات درمان پزشکی تجربی را به صورت کامل از پلتفورمهای تبلیغاتی خود برخواهد داشت. این اقدام گوگل موضوع جدیدی نیست و پیش از اینها نیز شاهد منع تبلیغات ارزهای دیجیتال در این شرکت بودهایم. ولی این خبر یکی از خبرهای خوب این چند روز محسوب میشود و پزشکان و دلسوزان سلامت جامعه را خوشنود خواهد کرد. چند سالیست که مردم به جای مراجعه به پزشک و درخواست کمک از کارشناسان، به تبلیغات گوگل اهمیت میدهند و سعی میکنند بیماریهای خود را با کمک شرکتهای مختلف و خصوصی انجام دهند. اما این روشها چیزی به جز کلاهبرداری و خالی کردن جیب کاربران نیست. البته در برخی از موارد تبلیغات درمان پزشکی تجربی به لطف آزمایشگاهها و کارشناسان این بخش صورت میگیرد و کاملا قابل استناد است. در حقیقت گوگل با این نوع تبلیغات مشکلی ندارد. اما بیشتر تبلیغات این حوزه جعلی هستند. این تبلیغات از شما مبالغی را دریافت میکنند و قول درمان شدن را به شما میدهند، اما تمامی اینها یک بازی است و در واقع اصلا خبری از درمان نیست. پروسههایی که این تبلیغات از آن طریق مردم را بهطرف خود میکشانند، کاملا فیک هستند و بعضا وجود خارجی ندارد.
برای مثال در برخی تبلیغات اشاره میشود که با سلولهای بنیادی فلان بیماری درمان خواهد شد. این در حالیست که اگر به بهترین بیمارستانهای جهان نیز مراجعه کنید، جواب منفی را خواهید شنید و به شما میگویند این نوع بیماری با این روش مورد نظر درمان نخواهد شد. در برخی از موارد نیز صحبت از ژن درمانی به میان میآید. تبلیغات نشان داده شده در پلتفورمهای تبلیغاتی گوگل نشان میدهند که بیمای اماس یا سندرومهای دیگر به راحتی توسط دستکاری در ژن فرد مورد نظر به طور کامل درمان خواهد شد. اما اگر به فرد متخصصی مراجعه کنید، این موضوع را رد میکند. در واقع این موضوع در حال تبدیل شدن به صنعتی در حال گسترش است و پلتفورمهای تبلیغاتی گوگل نیز به این موضوع دامن زدهاند. هر سال کلینیکهای بیشتری در زمینه سلولهای بنیادی ساخته میشود و بیشتر آنها سلامتی کاربران را تضمین میکنند. ولی اکثر این کلینیکها تنها امیدی پوچ به کاربران خود میدهند و قصد کلاهبرداری از شما را دارند. حتی چندی پیش خبری ناگوار در اخبار منتشر شد که حاکی از آن بود که کاربران درمان شده توسط این شرکتها و کلینیکها به کوری دچار شدهاند.
خوشبختانه دیگر شاهد این تبلیغات در پلتفورمهای تبلیغاتی گوگل نخواهیم بود. در آیندهای نزدیک نیز تمامی پلتفورمهای تبلیغاتی سراسر دنیا نیز دیگر این تبلیغات را به کاربران نشان نمیدهند. به طور کلی گفته میشود در صورت دیدن هرگونه تبلیغ درمان پزشکی تجربی، قبل از هر کاری، از متخصص و کارشناسان این حوزه سوالتان را بپرسید. البته گفته میشود گوگل به طور کامل این نوع تبلیغات را مسدود نخواهد کرد. بلکه اجازه خواهد داد تا شرکتهای مختلف آزمایشهای تحقیقاتی خود را در معرض دنیا بگذارند و شرکت بزرگ تکنولوژی معتقد است این کار سبب رشد علم پزشکی خواهد شد.