امروزه اپلیکیشن اینستاگرام به یکی از محبوبترین شبکه های اجتماعی تبدیل شده است. این اپلیکیشن توانسته است بیش از یک میلیارد کاربر را به خود جلب کند. اینستاگرام نه تنها یک برنامه برای اشتراک لحظات با دوستان است بلکه به یک ابزار تجاری نیز تبدیل شده است. شرکت ها از روش های متفاوتی برای تبلیغات در این پلتفرم استفاده میکنند. اما شاید مهم ترین و اثرگذارترین روشی که استفاده می شود، تبلیغات ویدیویی در اینستاگرام است.
رو آوردن شرکت ها به این مدل از تبلیغات دلایل متعددی دارد. مهم ترین دلیل آن جذاب تر بودن این شکل تبلیغات وجود همزمان صدا و تصویر است که تاثیر بیشتری برروی مخاطبان می گذارد. در این مقاله قرار است درباره مزایای استفاده از ویدیو مارکتینگ و روش هایی مناسب برای ساخت این ویدیوها صحبت کنیم. با ادامه مقاله همراه باشید.
ویدیوها همانطور که در بالاتر نیز اشاره شد به علت جذابیت بصری زیادی که دارند قابلیت درگیر کردن مخاطبان را دارند. در اکثر آمارهایی که از میزان تعامل کاربران با انواع فرمت های محتوایی منتشر می شود، بیشترین میزان تعاملی که مخاطبان با یکی از انواع محتوا برقرار می کنند ویدیوها می باشند. منظور از تعامل میزان لایک، نظر و به اشتراک گذاری یک محتوا توسط کاربران است. شاید همین یک مورد هم برای استفاده از تبلیغات ویدیویی در اینستاگرام برای شما کافی باشد.
با استفاده از ویدیو شما قادر خواهید بود در کوتاه ترین زمان ممکن تمام اطلاعاتی که کاربر برای شناخت شما یا محصولتان نیاز دارد را دریافت نماید. در دنیای امروز که شما برای جلب نظر و نگاه کاربر تنها چند ثانیه بیشتر فرصت ندارید، قطعا استفاده از ویدیو به این فرایند کمک می کند. علاوه بر آن ساخت ویدیو حس اعتماد کاربران را افزایش می دهد که همین اعتمادسازی در افزایش فروش تاثیر به سزایی خواهد داشت.
استفاده از تبلیغات ویدیویی در اینستاگرام نرخ تبدیل مخاطب به مشتری را افزایش می دهد. علت این امر همان افزایش حس اعتمادی است که پیش تر بیان شد. در ضمن مخاطبان امروزی کمتر و کمتر رغبت به مطالعهی متن های طولانی دارند. همین مورد باعث شده اکثر شرکت های بزرگ روی به ویدئو مارکتینگ آورند تا خود را با ذائقهی مخاطبان خود سازگار کرده باشند.
قبل از پاسخ به این سوال باید مشخص کنید که هدف شما از ساخت ویدیو چیست؟ برای افزایش آگاهی از برندتان قصد دارید فیلم تهیه کنید؟ برای افزایش فروش محصولات می خواهید این کار را انجام دهید؟
بسته به پاسخی که به این سوالات می دهید، باید استراتژی خود را برای تهیه فیلم تعیین نمایید. انواع روش های ویدیو مارکتینگ در اینستاگرام به شرح زیر است:
کاربران عاشق آموزش هستند، به خصوص از نوع رایگانِ آن. شما با تهیهی فیلم هایی با محوریت آموزش نه تنها برای کاربران ارزش افزوده ای ایجاد می کنید بلکه نشان می دهید در حوزه ی خودتان متخصص هستید. این کار اعتبار برند را به شدت افزایش می دهد.
مردم جهان عاشق داستان ها هستند. این مورد باعث می شود هر برندی که بتواند داستان خود را بهتر برای کاربران تعریف کند، قادر باشد خود را به مخاطبان بیشتری بشناساند. فیلم هایی با محوریت داستان برند خود بسازید و آن ها را در صفحه ی خود منتشر کنید. داستان برند می تواند مواردی مثل نحوه ی به وجود آمدن ایدهی کسب و کارتان، سختی هایی که در این راه با آن ها رو به رو بودید، افرادی که با شما همراه بوده و هستند، باشد.
اگر در ابتدای راه هستید لازم نیست برای تک تک محصولات ریز و درشت تان ویدئو تهیه کنید. برخی از محصولاتی که سود مناسبی دارند را برایشان ویدیو تهیه کنید و به معرفی آن ها بپردازید. در این ویدیو به مواردی مانند بیان نقاط ضعف و قوت، بررسی محصول، ارزشی که به مشتری می دهد، جنس به کار رفته در محصول و... اشاره کنید. کافی است در این مورد با صداقت کامل با مخاطبان خود برخورد کنید و خواهید دید که محصول تان خودش به فروش می رود.
می توانید از مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده اند بخواهید که تجربه ی خودشان را از استفاده از محصولات شما را به صورت ویدیوهایی کوتاه تهیه کرده و برای شما ارسال کنند. این شکل از تهیه ی فیلم تاثیر فوق العاده زیادی در افزایش اعتماد مشتریان احتمالی شما دارد.
همچنین در فضایی مانند اینستاگرام میتوانید به صورت مستقیم از طریق لایو (Live) با کاربران خود در ارتباط باشید. زمان هایی را برای لایو مشخص کنید و به کاربران اعلام کنید. در این لایوها به مطرح کردن نکات آموزشی و پاسخ به سوالات کاربران بپردازید.
در ابتدای راه برروی داشتن بهترین امکانات فیلم برداری حساسیت به خرج ندهید. داشتن امکانات باکیفیت خوب است اما همه چیز نیست. برروی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید و با همان امکاناتی که در اختیار دارید ضبط ویدیوها را شروع کنید. در آینده با افزایش توانایی شما در ساخت فیلم و دریافت بازخورد از تبلیغات ویدیویی در اینستاگرام به راحتی می توانید امکانات زیادی را برای خود فراهم نمایید.
برای ویدیوها نیز مانند سایر پستهای تان یک کاور مناسب با یک عنوان جذاب تهیه کنید. جذابیت بصری کاورتان باعث میشود کاربران بیشتر ترغیب به مشاهده ی ویدیوی شما شوند. از عنوان سوال برانگیزی که باعث شود کاربران کنجکاو شده و ویدیو شما را تماشا کنند نیز غافل نشوید.
همچنین برای پست های ویدیویی خود کپشن بسیار جذابی بنویسید. دعوت کاربران به تعامل در کپشن را فراموش نکنید. این دعوت آخرین تیر شما برای تشویق کاربران به برقراری تعامل با پست شماست. هرچه نرخ تعامل خود را از این طریق افزایش دهید کاربران بیشتری آن را خواهند دید و در نهایت کاملا به نفع شما خواهد بود. پس برای نوشتن کپشن وقت بگذارید و آن را سرسری نگیرید.
امیدواریم در این مطلب به اهمیت تبلیغات ویدیویی در اینستاگرام و تاثیری که در فروش و شناخته شدن برند شما دارد، پی برده باشید. هرروز برندهای بیشتری به این شکل از مارکتینگ روی می آورند و در آینده ای نزدیک شرکت هایی که بخشی از انرژی و بودجه ی تبلیغاتی خود را به این بخش اختصاص ندهند، از رقبای خود عقب خواهند افتاد. قطعا تولید محتوای ویدیویی وقت و هزینهی بیشتری نسبت به دیگر فرمت های محتوایی می گیرد. اما با تاثیر فزایندهای که برروی فروش می گذارد ارزش سرمایه ای که برای آن صرف نموده اید را برای شما نمایان خواهد کرد.