برای هرچه بهتر شدن به هنگام ورود به دنیای بازاریابی دیجیتال، نیاز به روش های تبلیغات مختلفی می باشد. نه تنها در فضای مجازی، بلکه رشد هرگونه کسب و کاری در دنیای واقعی نیز نیازمند به تبلیغات می باشد. اما بهترین روش های تبلیغات چه بوده و چگونه می توانند بر رونق کسب و کار تاثیر بگذارند؟
آنچه که به هنگام درخواست انواع تبلیغات مورد بررسی قرار می گیرد، میزان هزینه پرداختی بابت آنها و نتایج حاصله از روش های تبلیغاتی مختلف خواهد بود.
در این مقاله سعی شده تا با معرفی انواع مختلفی از روش های تبلیغات و نتایجی که می توانید از آنها دریافت کنید، به شما کاربر گرامی در این زمینه یاری رسانده شود.
هنگامی که تجارت خود را آغاز می نمایید، برای جذب مخاطب و دیده شدن از طریق دنیای وب، نیاز به وب سایتی جامع و کامل می باشد. در واقع مخاطبان و کاربران اینترنتی از طریق وب سایت با تجارت و کسب و کار شما آشنا خواهند شد.
بنابراین اولین و بهترین روش تبلیغات کسب و کار این است که طوری وب سایت خود را طراحی کنید که توجه مخاطبان به سادگی جلب شود و با ایجاد نگرشی مثبت در ذهن کاربر، به مشتری تبدیل گردند.
طبق یک مطالعه انجام شده مشخص شد که بازدیدکنندگان به تمامی المان های وب سایت ها توجه خواهند کرد. بسیاری از افراد به دلیل وجود برخی از عناصر به هنگام طراحی، به وب سایت مورد نظر اعتماد نخواهند داشت.
همچنین سعی کنید همواره به روز بوده تا مشتریان بالقوه متوجه حضور و توجه شما شوند. برای موفقیت در تجارت الکترونیک، وجود یک وب سایت حرفه ای در اولویت اول قرار دارد.
تبلیغات کلیکی یا PPC نوعی تبلیغات آنلاین بوده که با توجه به کلمه کلیدی خاص در نظر گرفته شده از جانب شما در بین نتایج موتور جستجو قرار می گیرند. این در حالی است که SEO بر روی رتبه بندی وب سایت شما تاثیر می گذارد اما تبلیغات کلیکی با هدف جایگزینی کلمات کلیدی مورد نظر شما طراحی شده است.
برای سادگی بیشتر اینگونه می توان ادعا نمود که تبلیغات کلیکی بر روی یک سیستم پیشنهاد قیمت کار می کند. به این صورت که شما مبلغی به ازای کلمات کلیدی مورد نظر خود در نظر گرفته و سپس به رقابت با تبلیغ کنندگان می پردازید.
در صورتی که پیشنهاد شما در بالاترین حد باشد، تبلیغات شما بالاتر از سایر نتایج جستجو قرار خواهد گرفت و با اولین کلیک شما موظف به پرداخت مبلغ پیشنهادی خود خواهید بود. در صورتی که تازه کار هستید، توصیه می شود تا از Google Ads بهره ببرید. زیرا Google Ads این امکان را می دهد تا تبلیغات شما با توجه به کلمات کلیدی منتخب، در بین نتایج جستجو ظاهر شود.
یکی از دلایلی که بسیاری از افراد علاقه مند به انجام این روش برای تبلیغات کسب و کار خود می باشند، این است که زمانی که هزینه پرداخت می شود که کاربران بر روی تبلیغات مورد نظر کلیک نمایند.
این بدان معناست که کاربر مورد نظر به موضوع تبلیغ شده علاقه مند بوده و ممکن است تبدیل به مشتری یا مخاطب دائمی گردد. در این صورت از پرداخت هزینه و هدر رفتن بودجه برای افرادی که علاقه مند به تجارت شما نمی باشند، جلوگیری به عمل خواهد آمد.
همین امر موجب شده تا PPC به عنوان یکی از بهترین روش های تبلیغات مورد توجه عموم و تجار قرار گیرد. همانطور که می دانید اگرچه بهره گیری از SEO یکی از بهترین روش های تبلیغات می باشد، اما برای نتیجه دهی به زمان نیاز دارد. این در حالی است که PPC از همان لحظه فعالیت خود را آغاز می نماید.
برای نتیجه گیری بهتر می توانید از PPC در کنار SEO استفاده نمایید. به این ترتیب هنگامی که کاربران کلمات کلیدی مرتبط با تجارت شما را جستجو می کنند، شرکت و وب سایت شما در نتایج جستجو برای آنها نشان داده خواهد شد.
با تمام این توضیحات شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از خود بپرسید آیا تبلیغات PPC توانایی ایجاد ترافیک و افزایش بازخورد در صفحه شما را دارد یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است. با توجه به مطالعات انجام شده مشخص شده که حدودا نیمی از جستجوگران به تبلیغات PPC مراجعه کرده و از آنها دیدن می نمایند.
امروزه کاربران زیادی در شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و غیره فعال می باشند. بنابراین می توانید از همین امر در جهت تبلیغات کسب و کار و رونق اقتصادی خود استفاده نمایید. در واقع شبکه های اجتماعی پلی ارتباطی بین کاربران و مدیران انواع تجارت ها می باشند.
علاوه بر این مورد سیستم عامل های شبکه های این امکان را به شما می دهند که بتوانید مخاطبان خود را بر اساس اطلاعات دموگرافیک خاصی نظیر سن، جنسیت، موقعیت مکانی، علایق و غیره انتخاب نمایید.
در این صورت به کاربرانی دسترسی پیدا خواهید کرد که موقعیت و ویژگی های آنها ارتباط بیشتری به تجارت شما دارند. از دیگر مزایای بهره گیری از شبکه های اجتماعی در زمینه تبلیغات کسب و کار، کم هزینه بودن نسبی آنها می باشد. در واقع به عقیده بازاریابان B2B، رسانه های اجتماعی یکی از روش های تبلیغاتی به نسبت کم هزینه می باشند.
نابراین در صورتی که به دنبال استراتژی و راه حلی مقرون به صرفه می باشید، می توانید از طریق پخش تبلیغات در شبکه های اجتماعی مشتریان زیادی جذب نمایید.
یکی دیگر از روش های تبلیغات در جهت جذب مشتری، استفاده از بازاریابی محتوایی می باشد. در واقع بازاریابی محتوایی، روشی برای ارائه اطلاعات مفید به مشتریان بوده و می تواند در انواع قالب ها اعم از فیلم، اینفوگرافیک، وبلاگ و سایر قالب های آنلاین نمایش داده شود.
به یاد داشته باشید هنگامی که شما محتوایی مفید در زمینه کسب و کار و تجارت خود به اشتراک می گذارید، احتمال اعتماد مشتریان و کاربران به برند و تجارت شما افزایش خواهد یافت.
برای درک بهتر این موضوع اینگونه می توان گفت که با انتشار و پخش اطلاعات جدید از جانب شما، به مخاطب القا می شود که برند شما در زمینه مورد نظر پیشرو و مقدم است. برای اینکه بتوانید شاهد بهترین بازخورد از طریق بازاریابی محتوایی باشید، باید دارای برنامه ای دقیق و منظم برای انتشار محتوای خود باشید.
بطور مثال شرکت هایی که 16 بار یا بیشتر در طول یک ماه پست گذاشته و محتوای خود را انتشار می دهند، در مقایسه با سایر شرکت هایی که تعداد کمتری محتوا در ماه ارائه می دهند، به نسبت 4 برابر از بازدید بیشتری برخوردار خواهند بود.
اگرچه ممکن است پایبندی به اصول و انضباط در پخش و انتشار محتوا کمی دشوار به نظر برسد اما می توانید با مشارکت در شرکت های مختلف تولید محتوا، مطالب مفیدی طبق زمان بندی منظم دریافت نمایید.
لازم به ذکر است منظور از تولید و انتشار محتوا تنها محتوای نوشتاری نخواهد بود بلکه محتوا می تواند در قالب های مختلفی بر مخاطب اثر گذاشته و به نوبه خود در تبلیغات کسب و کار شما سهیم باشد.
از آنجایی که جلوه های ویژه و عناصر بصری نسبت به محتواهای نوشتاری توجه بیشتری از خاطبان را به خود جلب می کنند، می توانید از اینفوگرافیک یا تولید پادکست برای انتشار محتوا و شناساندن برند و تجارت خود به مخاطب استفاده نمایید.
برای اینکه بتوانید مخاطبان زیادی را نسبت به شناخت برند و استفاده از خدمات خود ترغیب نمایید، می توانید از انتشار محتوای ویدیویی که یکی از روش های تبلیغات کسب و کار است، کمک بگیرید.
اگرچه تولید محتوای ویدیویی نسبت به نوشتن پست وبلاگ یا طراحی یک اینفوگرافیک کمی زمان بیشتری صرف می نماید اما نتایجی که از محتوای ویدیویی کسب می گردند، قابل توجه خواهد بود.
می توان از بازاریابی محتوایی به عنوان یکی از بهترین روش های تبلیغات یاد نمود زیرا از انواع اقدامات بازیابی نظیر شبکه های اجتماعی، جستجوی پرداخت شده و سئو پشتیبانی می نماید.
تمامی موارد ذکر شده موجب می شوند تا بسیاری از صاحبان مشاغل تولید محتوا یا بازاریابی محتوایی را به عنوان استراتژی اصلی تبلیغاتی خود قرار دهند.
از دیگر روش های تبلیغات و وب سایت های آنلاین که می توانید بدون پرداخت هزینه در آنها تبلیغ کنید، وب سایت موتور سرچ (https://motorsearch.ir) می باشد.
این وب سایت از موتور سرچ پرقدرتی برخوردار بوده که می تواند کالا یا خدمات مورد نظر شما را از طریق فیلترهای خاصی در دسترس شما قرار دهد. آنچه که موجب تمایز این وب سایت در مقایسه با سایر وب سایت های آگهی رایگان شده این است که در وب سایت موتور سرچ امکان برگزاری مزایده به جهت فروش کالا و خدمات وجود دارد.
علاوه بر این مورد هنگامی که خدمات مورد نظر خود را سرچ می کنید، شبکه ای گسترده تشکیل شده که تمامی موارد مشابه به موضوع مورد نظر شما را نمایش می دهد. عرضه نوسانات قیمت ها، ارائه خدمات و کالا بدون هیچگونه محدودیت و بارگذاری فایل های صوتی و تصویری از دیگر ویژگی های منحصر بفرد این وب سایت خواهند بود.
از آنجا که ایمیل جزو یکی از اولین و قدیمی ترین راه های ارتباطی است، استفاده از بازیابی ایمیلی نیز یکی از روش های تبلیغات قدیمی می باشد. با این حال می توان از بازیابی ایمیل به عنوان یکی از استراتژی های تبلیغاتی و روش های تبلیغات یاد کرد.
زمانی که از ایمیل می تواند به عنوان بهترین روش تبلیغاتی استفاده می نمایید، می توانید مستقیما در صندوق ورودی خود به تک تک مخاطبان هدف دسترسی پیدا نمایید.
با استفاده از ایمیل می توانید انواع خبرنامه ها، اطلاعات مربوط به محصولات جدید و قدیم، خدمات ارائه شده و معاملات متناسب با اقشار مختلف مخاطب را به مخاطبان خود ارسال کرده تا آنها نیز در جریان کسب و کار شما قرار گیرند.
از بازاریابی ایمیل به عنوان یکی از روش های تبلیغاتی مقرون به صرفه یاد می شود چرا که با پرداخت 1 دلار برای نامه الکترونیکی، می توانید حداقل 44 دلار درآمد کسب نمایید.
البته لازم به ذکر است که رسیدن به نتایج ایده آل و مورد انتظار از طریق بازاریابی ایمیل، نیازمند تداوم استفاده از این روش و بهبود ایمیل های شما می باشد. برای اینکه بتوانید در کمترین زمان به نتیجه دلخواه خود دست یابید، می توانید شخصی سازی کنید.
ایمیل های شخصی سازی شده می توانند CTR که مختصر کلمه نرخ کلیک نسبت به رتبه می باشند را تا 14 درصد افزایش دهند. شخصی سازی ایمیل موجب می شود تا کاربران گمان کنند محتوای ایمیل دریافت شده تنها بطور خاص و برای آنها نوشته و هدف گذاری شده است.
تبلیغات جغرافیایی جزو یکی از بهترین روش تبلیغاتی بوده که رقبا، مخاطبان محلی و استعدادهای برتر را مورد هدف قرار می دهد.
تبلیغات جغرافیایی به دلیل تعیین محلی خاص، کسب و کار و حرفه شما را در اطراف یک منطقه خاص حصارکشی می نماید. هنگامی که شخصی وارد حصار مجازی شما شود، به مخاطبان کسب و کار شما افزوده خواهد شد.
به این ترتیب شرکت شما می تواند برای مخاطبان تازه وارد، مجددا بازاریابی انجام دهد. یکی از مزایای استفاده از تبلیغات جغرافیایی، این است که مشتریان حاضر در یک محدوده را از رقبای شما دور کرده و در عوض به شما نزدیک می نماید. به همین دلیل روشی موثر در جذب مخاطبان علاقه مند به تجارت شما خواهد بود.
همانطور که می دانید آمازون یکی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی جهان می باشد بنابراین انتظار می رود که مخاطبان زیادی نیز داشته باشد. در واقع آمازون یکی از شرکت های تجارت الکترونیک در آمریکا بوده و به عنوان سومین پلتفرم تبلیغاتی محبوب پس از Google و Facebook شناخته می شود.
از آمازون می توان به عنوان یکی از بهترین روش های تبلیغاتی یاد نمود چرا که این شرکت می تواند نام محصولات و تجارت شما را در نتایج جستجوی آمازون، صفحات محصولات خود و غیره نشان داده و از برند شما حمایت نماید.
یکی از دلایلی که بسیاری از برندها از تبلیغات در آمازون استقبال می کنند این است که شرکت آمازون تبلیغات خود را محدود به شرکت های تجارت الکترونیکی نکرده است.
بنابراین هر شرکت با هر حوزه کاری می تواند در آمازون تبلیغ کرده و مخاطبان زیادی جذب نماید. از دیگر مزایای استفاده از شرکت آمازون به عنوان روش تبلیغاتی این است که نه تنها می توانید در وب سایت اصلی و رسمی این شرکت تبلیغ کنید، بلکه می توانید در سایت های متعلق به آمازون نظیر IMDb نیز تجارت و کسب و کار خود را به عرضه بگذارید.
با گسترش شبکه های اجتماعی، افراد زیادی به عنوان اینفلوئنسر یا تاثیرگذار شناخته می شوند که مخاطبان زیادی دارند. بسیاری از شرکت های بزرگ یا حتی استارتاپ های کوچک و نوپا برای اینکه بتوانند تجارت خود را به مخاطبان بشناسانند از اینفلوئنسر مارکتینگ بهره می گیرند.
در واقع استفاده از این روش بازاریابی دیجیتالی موجب ایجاد ایجاد آگاهی از برند شما در ذهن مخاطب، افزایش اعتماد کاربر به برند شما و در نهایت فروش محصولات می گردد.
علاوه بر مشارکت با یک اینفلوئنسر برای تبلیغ برند شما و یا داشتن کانال های اختصاصی آن ها، شما می توانید از شخص اینفلوئنسر در تبلیغات خود نیز بهره برده و وی را در تبلیغات خود ادغام نمایید.
مطالعات انجام شده نشان می دهد که بازاریابی اینفلوئنسر به سرعت در دنیای بازاریابی دیجیتال مورد توجه قرار گرفته و در بین عموم مردم به عنوان بهترین روش تبلیغات شناخته می شود.
از جمله دیگر انواع روش های تبلیغات کسب و کار، می توان به تبلیغات بنری اشاره نمود. تبلیغات بنری با استفاده از نمایشگر گرافیکی انجام می شود که در قسمت بالا، پایین و یا طرفین یک وب سایت قرار می گیرند.
این نوع از تبلیغات بیشتر از آنکه به صورت متنی باشند، مبتنی بر تصویر خواهند بود. در این صورت درصد جلب توجه کاربران افزایش خواهد یافت.
هدف کلی از انتشار تبلیغات بنری جلب توجه کاربر یا تبلیغ یک برند تجاری خواهد بود. از دیگر نام های تبلیغات بنری، تبلیغات نمایشی نیز خواهد بود. به هنگام پخش تبلیغات بنری، از تصاویر و یا رسانه های متحرک یا ساکن بهره گرفته می شود.
پرداخت هزینه بابت تبلیغات بنری به 3 روش زیر صورت می گیرد:
منظور از تبلیغات پخش شده، تبلیغ در رسانه هایی نظیر رادیو و تلویزیون می باشد. همانطور که انتظار می رود این نوع از تبلیغات می تواند برای مشاغل کوچک هزینه های زیادی به همراه داشته باشد اما در صورتی که بتوانید از این نوع تبلیغات در ایستگاه های تلویزیونی و رادیویی محلی خود بهره ببرید، بسیار مفید خواهند بود.
هزینه این نوع از روش های تبلیغاتی با توجه به زمان پخش آنها، طولانی بودن تبلیغات و فرکانس پخش آنها بستگی دارد. علاوه بر این موارد باید هزینه ساخت و تولید تبلیغات را نیز در نظر بگیرید چرا که تبلیغات پخش شده در این نوع از رسانه های اجتماعی نیازمند کیفیتی بالا می باشند.
یکی از روش های تبلیغات قبل از ظهور بازار دیجیتال و روش های تبلیغات کسب و کار به صورت دیجیتالی، بهره گیری از تبلیغات چاپی بود. با توجه به اینکه تبلیغات دیجیتالی امروزه گسترده تر شده و کمتر کسی به تبلیغات چاپی توجه می نماید، درآمد حاصل از این نوع تبلیغات کم خواهد بود.
علاوه بر این مورد نمی توان تعیین نمود که چند درصد از مردم تبلیغات شما را مشاهده کرده و از طریق آگهی منتشر شده به سراغ برند شما آمده و از خدمات شما استفاده کرده اند.
با این حال این نوع تبلیغات برای کسب و کار هایی مفید می باشد که مشاغل محلی بوده و یا دارای مخاطبان مسن می باشد. تبلیغات چاپی شامل انتشار محتوا و مطالب مفید در روزنامه، مجلات و بروشورها می باشد.
یکی دیگر از روش های تبلیغات آنلاین، بهره گیری از وب سایت سل فری (https://sellfree.ir) می باشد. اگر به تازگی موفق به شروع تجارت خود شده و به دنبال راهی برای تبلیغات کسب و کار خود هستید توصیه می شود تا از وب سایت سل فری کمک بگیرید.
درج آگهی در این وب سایت کاملا رایگان بوده و به ازای انتشار آگهی در این وب سایت هزینه ای پرداخت نخواهید کرد. به همین دلیل بسیاری از شرکت های نوپا که نیاز به دیده شدن و انتشار تبلیغات با هزینه کم دارند، از این بستر استفاده می نمایند. تمامی کاربران این وب سایت می توانند به راحتی عضو شده و انواع اقلام و لوازم مورد نیاز خود را خریده و یا بفروشند.
سل فری تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و دارای نماد اعتماد الکترونیکی است همچنین انواع لوازم کارکرده و دست دوم نیز در این وب سایت به فروش می رسد. برای انجام انواع معاملات و خرید در این بستر، ابتدا وجه مورد نظر را به حساب وب سایت ریخته و سپس جنس و کالای مدنظر را دریافت می نمایید. این امر موجب می شود تا از بروز هرگونه تخلف جلوگیری شود.
البته لازم به ذکر است که شما می توانید بدون مداخله گری وب سایت سل فری نیز، معاملات خود را انجام دهید.
از رپورتاژ می توان به عنوان یکی از بهترین روش های تبلیغات، سئو و بهینه سازی وب سایت یاد کرد. استفاده از رپورتاژ موجب می شود تا سایت شما از نگاه گوگل سایتی برتر باشد به این ترتیب وب سایت شما از رتبه خوبی برخوردار خواهد شد.
در واقع رپورتاژ یک گزارش خبری از یک کسب و کار بوده که در سایت های خبری پربازدید قرار داده می شود. در بسیاری از مواقع گزارشی از مدیران کسب و کار ها و تجار تهیه شده و سپس خبرنگاران گزارش انجام شده را اصلاح کرده و منتشر می نمایند.
به یاد داشته باشید که رپورتاژ نوعی تبلیغات غیرمستقیم بوده که از اعتماد مردم استفاده کرده و تاثیر زیادی بر ذهن مخاطب می گذارد.
در این مقاله سعی شده تا با ارائه روش های تبلیغات کسب و کار، اطلاعاتی به شما کاربر گرامی در حوزه روش های افزایش مشتری و کسب درآمد افزوده شود. از این پس باید با توجه به تجارت خود بهترین روش تبلیغاتی را انتخاب نمایید.