ارتباط با مخاطبان همواره راهی برای جذب مشتری بوده و می باشد. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نیز یکی از روش های ارتباط با مخاطبان و کاربران در فضای اینترنت می باشد.
برای درک بهتر مفاهیم دیجیتال مارکتینگ بهتر است ابتدا تعریفی از بازاریابی داشته باشیم. بازاریابی عبارت است از برقراری ارتباط با مخاطبان در هر مکان و زمان. حال با توجه به پیشرفت و گسترش تکنولوژی و ارتباطات، عموم مردم ساعات زیادی از شبانه روز خود را در فضای مجازی و اینترنت سپری می نمایند.
به همین دلیل اینترنت به یکی از فضاهای ممکن و قابل دسترس برای بازاریابی تبدیل شد. به اینکه ترتیب بازاریابی در فضای اینترنت، به عنوان بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ شناخته می شود.
در ابتدای این مقاله به مفاهیم دیجیتال مارکتینگ، دلایل استفاده از آن پرداخته شده است. سپس به معرفی برخی از مثال های دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.
به انواع بازاریابی که از طریق دستگاه های الکترونیکی، اینترنت و یا کانال ها نظیر ایمیل، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و غیره با هدف جذب و ارتباط با مشتریان انجام می گیرد، دیجیتال مارکتینگ می گویند.
در گذشته بازاریابی سنتی و تبلیغات از طریق تبلیغات چاپی و یا ارتباطات تلفنی صورت می گرفت اما امروزه دیجیتال مارکتینگ به صورت الکترونیکی و آنلاین می باشد.
امروزه دیجیتال مارکتینگ روشی برای دیده شدن و شناخته شدن برند شما می باشد. با بهره گیری از این روش می توانید تجارت خود را زنده نگه داشته و تمامی مردم دنیا معرفی نمایید.
بسیاری از رقبای شما دارای انواع وب سایت ها می باشند. حداقل کاری که می توانید انجام دهید تا میدان رقابتی سالمی ایجاد نمایید، این است که در شبکه های اجتماعی فعالیت کرده و تبلیغ نمایید.
بسیاری از کاربران و مخاطبان انتظار دارند تا برای خرید یا استفاده از خدمات یک برند، پل ارتباطی وجود داشته که بتوانند از طریق آن با برند مورد نظر بیشتر آشنا شوند. در واقع انتشار محتوای دیجیتال روشی رایج برای آشنایی شما با مخاطبان خود خواهد بود.
برای اینکه بتوانید در این میدان رقابتی ایجاد شده، جام طلا را از آن خود کنید، باید با انواع استراتژی ها آشنایی داشته باشید. از آنجایی که بازاریابی دیجیتال دنیایی از گزینه ها استراتژی های مختلف است، می توانید از خود خلاقیت به خرج داده و یا از روش های مختلف بازاریابی کمک بگیرید.
نکته قابل توجه درباره روش های تبلیغات و جذب مخاطب در دنیای مجازی و اینترنت این است که می توانید با توجه به بودجه مورد نظر خود، استراتژی لازم را پیاده سازی نمایید.
تمامی روش هایی که در ادامه با آنها آشنا می شوید، به نوبه خود می توانند در معرفی برند شما نقش زیادی ایفا نمایند.
علاوه بر این مورد می توانید به کمک ابزارهایی نظیر داشبورد تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف خود را متوجه شده و بر بازگشت سرمایه به حساب برند خود نظارت و تسلط داشته باشید.
با این روش متوجه خواهید شد که تا چه میزان تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات سنتی نظیر تبلیغات چاپی یا بیلبوردها موثرتر خواهند بود.
بازاریابی دیجیتال با بهره گیری از برخی تاکتیک ها و کانال های دیجیتالی با هدف ارتباط با مشتریان تعریف می شود. از وب سایت گرفته تا بازاریابی از طریق ایمیل، بروشورهای آنلاین و غیره همگی در زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار دارند.
در ادامه به برخی از انواع دیجیتال مارکتینگ اشاره شده است.
اولین مفهوم اصلی دیجیتال مارکتینگ، سئو می باشد. برای اینکه وب سایت شما بتواند در صفحه اول گوگل قرار گیرد، نیاز به بهینه سازی دارد. بهینه سازی وب سایت و سئو سازی آن موجب رتبه بندی بالاتر گوگل می شود. به این ترتیب به راحتی میزان ترافیک رایگان وب سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.
انواع وب سایت ها، وبلاگ ها و اینفوگرافیک ها می توانند از سئو بهره مند شوند. برای اینکه بتوانید ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید، تنها کافی است روش های زیر را پیاده نمایید.
به یاد داشته باشید که مخاطب به دنبال رسیدن به سریعترین پاسخ می باشد. بنابراین از اضافه گویی پرهیز کرده و تا حدامکان محتوای خود را ساده و روان تولید نمایید.
ممکن است با خود بپرسید که چه فعالیت هایی در خارج از صفحه وب سایت شما می تواند بر رتبه دهی گوگل تاثیر داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که بک لینک ها تاثیر زیادی بر رنکینگ وب سایت ها خواهند داشت.
بک لینک ها که با عنوان پیوندهای ورودی نیز شناخته می شوند، در واقع تعداد ناشرانی می باشند که به شما لینک می شوند. توجه داشته باشید که اقتدار و اعتبار نویسنده می تواند تا حد زیادی بر این موضوع اثرگذار باشد.
برقراری ارتباط با سایر ناشران، نوشتن پست های مهمان در وب سایت آنها و لینک دادن به وب سایت خود و ایجاد توجه خارجی روش هایی برای به دست آوری بک لینک های مورد نیاز به جهت انتقال وب سایت به SERP می باشند.
بازاریابی محتوایی در معنای کلی به ایجاد محتوایی با هدف افزایش آگاهی مخاطبان از برند شما، رشد ترافیک صفحه و هدایت کاربران به سمت صفحه مورد نظر می باشد. از جمله انواع استراتژی های بازاریابی محتوایی در حوزه دیجیتال مارکتینگ می توان به موارد زیر اشاره نمود.
پست های وبلاگ: انتشار و تولید محتوا در قسمت وبلاگ شرکت می تواند موجب افزایش آگاهی کاربران از حرفه شما و در نهایت افزایش بازدید و ترافیک صفحه گردد. به این ترتیب به راحتی بستری برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری فراهم خواهد شد.
امروزه اکثر افراد در انواع صفحات مجازی فعالیت دارند. با کمک این روش از دیجیتال مارکتینگ می توانید نام تجاری و محتوای مورد نظر خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و به این ترتیب موجب افزایش ترافیک وب سایت و هدایت مخاطبان به سمت تجارت خود شوید.
فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام، اسنپ چت، پینترست و غیره از جمله بسترهای مجازی برای پخش و انتشار محتوا می باشند.
در صورتی که به موارد ذکر شده دسترسی نداشته و یا در استفاده از این رسانه ها تازه کار هستید، می توانید از طریق ابزارهایی نظیر HubSpot برای اتصال کانال های LinkedIn و Facebook در یک مکان بهره ببرید. با استفاده از این روش امکان برنامه ریزی چندین کانال و رسانه به صورت همزمان و تجزیه و تحلیل از طریق پلتفرم وجود خواهد داشت.
علاوه بر اینکه می توانید برای ارسال پست حساب های اجتماعی خود را اتصال دهید، می توانید صندوق های ورودی شبکه های اجتماعی خود را در HubSpot با یک دیگر ترکیب نمایید. در این صورت می توانید پیام های دریافت شده خود را در یک مکان بررسی نمایید.
تبلیغات کلیکی یا PPC روشی دیگر در دنیای دیجیتال مارکتینگ می باشد. این استراتژی بازاریابی دیجیتال با هدف افزایش بازدید وب سایت به وسیله پرداخت هزینه طراحی شده است. لازم به ذکر است که تبلیغات کلیکی در تضاد با سئو فعالیت می نماید. در واقع هزینه ناشی از انتشار تبلیغات از طریق تبلیغات کلیکی بر اساس تعداد کلیک های موجود بر وب سایت شما خواهد بود.
دو کانال اصلی برای تبلیغات کلیکی وجود دارد:
تبلیغات گوگل قابلیت مشاهده و بازدید از صفحه شما را بهبود می بخشد. بهره گیری از تبلیغات گوگل برای شما امکان ایجاد کمپین تبلیغاتی از طریق کلمات کلیدی را فراهم می سازد. علاوه بر این مورد Google Maps را در اختیار شما قرار میدهد. به این ترتیب می توانید از محل قرارگیری شرکت خود در جهت جذب مخاطبان بومی و محلی استفاده نمایید.
استفاده از رسانه های اجتماعی نظیر فیسبوک فعالیت تمام کاربران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و سپس با توجه به موضوع مورد نظر شما، مخاطبان علاقه مند را پیدا می نماید. گزینه های مختلف قیمت گذاری متناسب با نیازهای شغلی شما در دسترس بوده و شما به سادگی می توانید با هدف گذاری کردن به افراد علاقه مند به تجارت خود دسترسی پیدا نمایید.
همانطور که از نام این نوع بازاریابی مشخص است، یک وب سایت وابسته به وب سایت شخصی دیگر می باشد. به این ترتیب وب سایتی به ازای تبلیغات برای یک وب سایت دیگر، کمیسیون دریافت خواهد کرد.
دو کانال زیر از جمله کانال های بازاریابی وابسته می باشند:
همانطور که در گذشته با استفاده از انواع روابط عمومی به تبلیغات برندها پرداخته می شد، امروزه نیز از این روش استفاده می کنند. تنها تفاوت آنها فضای آنلاین می باشد. از جمله روابط عمومی آنلاین می توان به جلب نظرهای عمومی درباره برند و تجارت شما، ارتباط خبرنگاران از طریق رسانه های اجتماعی و غیره اشاره نمود.
بازاریابی ورودی در واقع یک روش از بازاریابی است که در طول ارائه خدمات به مشتری، مشتری را جذب کرده و تعامل را افزایش می دهد. برای استفاده از استراتژی بازاریابی ورودی می توانید از هر یک از موارد ذکر شده استفاده نمایید.
مثال های زیر چند نمونه کلاسیک از بازاریابی ورودی در مقابل بازاریابی سنتی می باشند:
منظور از انتشار محتوای حمایت شده این است که فرد یا نهادی به ازای مبلغی که دریافت می نماید درباره انواع خدمات شما بحث کرده و برند مورد نظر را به عموم مردم معرفی می نماید. یکی از انواع محتواهای حمایت شده، اینفلوئنسر مارکتینگ می باشد.
در این روش از دیجیتال مارکتینگ، یک برند تجاری انواع پست ها یا ویدیوهای مربوط به برند دیگری را در صفحات خود به اشتراک گذاشته تا تجارت خود از لحاظ مالی تامین گردد. از دیگر انواع محتوای حمایت شده می توان به انتشار وبلاگ یا مقاله ای اشاره نمود که با هدف برجسته کردن و توصیف یک برند طراحی و نوشته شده است.
اینفلوئنسرها در انواع شبکه های اجتماعی افرادی تاثیرگذار بوده که در ذهن مخاطبان خود نفوذ کرده و آنها را رشد می دهند. آنچه که موجب محبوبیت این تاکتیک دیجیتال مارکتینگ می شود، استفاده از اعتماد مخاطبان می باشد. در واقع فرد اینفلوئنسر با ایجاد ذهنیتی مثبت و افزایش اعتماد مخاطب نسبت برند شما، موجب شکوفایی و رونق کسب و کار شما خواهد گردید.
جالب است بدانید که فروشندگان دارای ایمیل دارای بالاترین نرخ باز در بازاریابی دیجیتال می باشند. از طریق ارسال ایمیل می توانید پیشنهادات تجاری خود را ارتقا داده، محتواهای آموزنده یا انجام عملی فراخوانی ارسال نمایید.
موارد ذکر شده تنها تعداد محدودی از روش ها و مفاهیم دیجیتال مارکتینگ می باشند. شناسایی KPI ها، پیاده سازی ابزارهای دیجیتال و در نهایت اندازه گیری اثربخش آنها می تواند تا حد زیادی در رسیدن به اهدافتان شما را یاری داده و تجارتتان را با موفقیت روبرو نماید.