به روز رسانی: 29 آذر 1399 ساعت 10:36:09
تاریخ ثبت: 28 آذر 1399 ساعت 15:50:04
قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و
بالا آوردن وب سایت در نتایج گوگل یکی از مهمترین دغدغه های وب مسترها و متخصصین سئو است. در این مقاله پیشنهاداتی برای
بهبود رتبه سایت و سئوی بهینه وب سایت به شما معرفی می کنیم.
13 راه برای بهبود رتبه سایت شما و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل
برای
بالا آوردن وب سایت در نتایج گوگل باید فاکتورهای زیاد و متعددی را در نظر بگیرید. متخصصان از این موضوع با عنوان
بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO) یاد می کنند. اما این بهینه سازی و بهبود رتبه به همین راحتی هم نیست. شما باید با نحوه کار الگوریتم های گوگل به خوبی آشنا باشید تا در دام الگوریتم های مسدود کننده گوگل نیفتید. لازم است بدانید که در بهینه سازی وب سایت به جهت بهبود رنکینگ نبایدهای زیادی وجود دارند که بعضی از آن ها عبارتند از:
- استفاده از عنوان های یکسان برای صفحات سایت
- استفاده از چندین دامنه برای سایت
- وچود پنجره های پاپ آپ زیاد
- صفحه بدون محتوا
- صفحاتی که حذف شده و منوی فلش که در صورت امکان بهتر است استفاده نشود
- استفاده از کلمات کلیدی نامرتبط با مطلب صفحات
- استفاده بی مورد و مکرر از یک کلمه (حتی کلمه کلیدی)
- ثبت نام مکرر در موتورهای جستجو
- ثبت نام مکرر سایت در دایرکتوری های رایگان
- لینک های خروجی به صفحات با رتبه پایین و بازدید کم
- لینک های با عنوان نامرتبط
- و ...
اما راه های
بهبود رتبه سایت و بالا آوردن صفحه وب سایتتان در صفحه اول گوگل کدامند؟ در ادامه تعدادی از اقدامات مفید برای بهینه سازی سایت را با هم مرور می کنیم:
1- نام دامنه ای مرتبط با فعالیت سایتتان انتخاب کنید
معمولاً، اولین و مهمترین اقدامی که برای بهبود رتبه سایت انجام می شود، انتخاب یک نام متناسب با دامنه است. شما باید برای دامنه سایت خود کلمه کلیدی متناسبی را انتخاب کنید که به راحتی به بالا آوردن وب سایت در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک کند. توجه کنید که این نام هرچه کوتاه تر باشد راحت تر در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شود. به عبارتی هرچه تعداد کاراکترهای دامین سایت شما کمتر باشد، فهمیدن آن برای کاربران راحت تر و به خاطر آوردن آن برای مراجعات بعدی ساده تر خواهد بود.
اگر نام انتخابی شما از کلماتی تشکیل شده باشد که یادآوری آن راحت و تایپ آن آسان باشد، مطمئناً در افزایش قابلیت تبلیغاتی دامنه هم بسیار سودمند خواهد بود چرا که در صورت قرار دادن سایت خود در
تبلیغات آنلاین و مشاهده توسط کاربران، به مخاطبان کمک خواهید کرد تا نام سایت شما را برای مراجعات بعدی در خاطر بسپارند. هم چنین شما باید اعتبار این نام را نیز افزایش دهید. هرچه بیشتر صاحب یک
دامنه وب سایت باشید بر اعتبار سایت شما افزوده خواهد شد.
2- ساب دامین ها را بهینه کنید
ساب دامنه ها در تمامی وب سایت ها وجود ندارند. اما اگر برای مثال، شما هم قصد دارید بخش وبلاگ و فروشگاه سایت خود را از هم جدا کنید می توانید از Sub-Domain استفاده کنید. توجه کنید که بهتر است نام ساب دامنه هم کوتاه، پر مفهوم، ساده و مرتبط با عنوان نام دامنه و زمینه فعالیت وب سایتتان تعریف شود.
3- هاست مناسب برای میزبانی سایت خود را انتخاب کنید
معمولاً هاست ها و شرکت های هاستینگ در ظاهر یکسان به نظر می رسند. ممکن است شما با خدمات و پکیج های یکسان و با قیمت های مشابهی رو به رو شوید اما توجه کنید که لزوماً از معتبر بودن سرویس دهنده خود آگاه باشید. استفاده از شرکت های هاستینگ با اعتبار ناکافی نه تنها بر دامنه وب سایت شما بلکه بر روی کسب و کار و زمینه فعالیت شما نیز تأثیر منفی خواهند داشت.
هم چنین قطعی هاست بر جایگاه سایت شما در موتورهای جستجو تأثیر خواهد گذاشت و منجر به کاهش رتبه سایت شما می شود. حتی امکان دیده نشدن شما در نتایج جستجو هم وجود دارد. بنابراین از وب سایت هایی اقدام به خرید هاست کنید که پیشینه خوبی در ارائه خدمات هاستینگ داشته باشند.
4- یو آر ال های سایت خود را بهینه کنید
موارد ذکر شده برای نام و شرایط دامنه تا حدودی برای یو آر ال وب سایت شما نیز صدق می کنند. بهتر است URL را به صورت منطقی سازماندهی کنید به طوری که در هر یو آر ال از کلمات کلیدی اصلی مرتبط با متن استفاده شده باشد. بهتر است URL کوتاه و ساده بوده و از استفاده از هرگونه کلمات و حروف اضافه پرهیز کنید. هم چنین سعی کنید یو آر ال ها را به درستی سازماندهی کرده تا علاوه بر بهینه سازی بهتر در زمینه سئو، تجربه کاربری بهتری را نیز به کاربران ارائه دهید.
5- در هنگام انتقال سایت خود احتیاط کنید
ممکن است شرایطی ایجاد شود که نیاز به انتقال سایت خود به پلتفرم جدید را داشته باشید. حتی ممکن است بخواهید سایت خود را مجدد راه اندازی کنید. در این حالت در نظر گرفتن اصول سئو از اهمیت بالایی برخوردار است تا منجر به بالا آوردن وب سایت در نتایج گوگل شود. با کوچکترین اشتیاه ممکن است کرولرهای گوگل دچار اشتباه شده و دو نسخه از سایتتان را مشاهده کنند. این امر سبب تصور ایجاد محتوای تکراری می شود و در نتیجه شما را دچار مشکل خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: قوانین انتشار آگهی در اینترنت
6- کدهای داخلی وب سایتتان را بهینه کرده و ایرادات احتمالی آن را برطرف کنید
استفاده از کدهای غیرضروری و پیچیده ممکن است معایبی برای وب سایت شما به همراه داشته باشد که یکی از آن ها سرعت پایین بارگذاری سایت است. هنگامی که سرعت بارگذاری وب سایت شما پایین باشد، موتورهای جستجوی پایشگر معطل شده و احتمال بالا آمدن وب سایت شما در صفحات اول گوگل کم خواهد شد. بنابراین تلاش کنید تا ایرادات احتمالی کدهای داخلی وب سایتتان را برطرف کنید.
7- محتوای مناسب و کافی داشته باشید
علاوه بر موارد ذکر شده، محتوا نیز یکی از موارد تأثیرگذار در رنکینگ موتورهای جستجو است. در یک محتوا سعی کنید کلمه کلیدی مرتبط با متن را چندین مرتبه تکرار کنید. فراموش نکنید که در محتوای خود از استایل های بولد، ایتالیک و تگ های مختلف ( مخصوصأ تگ h1) استفاده کنید. توجه داشته باشید که در استفاده از هیچکدام از این موارد اغراق نکنید. هم چنین لازم است محتوای سایت خود را مرتب آپدیت کنید. بروزرسانی مرتب محتوای سایت به موتورهای جستجو نشان می دهد که وب سایت شما فعال است و یکی از آیتم های مهم در بالا آوردن وب سایت در نتایج گوگل است.
8- متا دیتا
هنگامی که یک صفحه از وب سایت خود را طراحی می کنید، هر صفحه دارای یک تگ اطلاعات است که در آن متا دیتا یا اطلاعات مرتبط با محتوا درج می شود. این صفحه دقیقاً همان اطلاعات مورد نیاز برای کاربران و موتورهای جستجو است که موجب درک بهتر موضوع متن می شود. عنوان توضیحات متا همان عنوانی است که در بالای پنجره مرورگر شما ظاهر می شود و مهمترین بخش این توضیحات است. این توضیحات در برخی از وب سایت ها به صورت اتوماتیک از ابتدای متن شما استخراج می شود اما بهتر است که شما با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با عنوان و موضوع متن، توضیحات متا را برای نمایش هرچه بهتر در موتورهای جستجو اضافه کنید.
9- لینک های داخلی و خارجی سایت خود را بهینه کنید
یکی دیگر از راه های بالا آوردن وب سایت در نتایج گوگل، استفاده از لینک های اکسترنال و اینترنال است. برای
سئو داخلی از لینک های داخلی به همراه انکر تکستهای مرتبط استفاده کنید. به بخش های مختلف سایت خود لینک دهید تا کاربر بتواند مدت زمان بیشتری در سایت شما آنلاین بماند. این لینک ها علاوه بر هدایت صحیح کاربران به بخش های مختلف سایت، به
افزایش رتبه سایت شما نیز کمک خواهد کرد.
لینک دهی اکسترنال به سایت های معتبر نیز ایده خوبی برای بهبود رتبه سایت شما است. این لینک ها می توانند نشان دهنده صحت مطالب شما توسط وب سایتهای دیگر باشند و به اعتبار وب سایت شما می افزایند. در مورد لینک دهی خارجی فقط این موضوع را در نظر داشته باشید که سایت های مرجع شما از اعتبار کافی برخوردار باشند.
10- از فرمت و حجم صحیح برای تصاویر سایت استفاده شود
به عنوان یک قاعده کلی همیشه در ذهن داشته باشید که فرمت های JPG، PNG و GIF بهترین فرمت برای مدیای تصویری سایت شما هستند. این فرمت از تصاویر معمولاً در محیط وب عملکرد بهتری نسبت به سایر فرمتها دارند. در مورد حجم عکس ها نیز همانطور که حتماً اطلاع دارید، با کاهش حجم، سرعت وب سایت شما افزایش خواهد یافت. بنابراین همواره در نظر داشته باشید که قبل از آپلود عکس به درون محتوای سایت خود، حجم آن را توسط برنامه های کاهش حجم عکس یا وب سایت های مربوطه، کم کنید.
استفاده از تگ alt (متن جایگزین) برای توصیف رسانه های صوتی و تصویری موجود در وب سایت شما نیز یکی دیگر از موارد مؤثر در بهینه سازی وب سایت شما است. این تگ ها به موتورهای جستجو اجازه قرار گرفتن وب سایت شما در نتایج گوگل را می دهد (مخصوصاً در مواردی که از مرورگر Text-only استفاده می شود). بنابراین همیشه در نظر داشته باشید که توضیح مختصری در مورد رسانه صوتی و تصویری مورد استفاده درج کنید.
11- برای بالا آوردن وب سایت در نتایج گوگل از گواهینامه امنیتی SSL استفاده کنید
امنیت یکی از موارد مهم در بهبود رتبه سایت است. با توجه به ساده بودن پیاده سازی گواهینامه امنیتی SSL، ارزش آن را دارد که روی آن وقت بگذارید. در سال 2014، گوگل اعلام کرد که تمامی وب سایتهای دارای گواهینامه امنیتی SSL نسبت به بقیه اولویت بیشتری داشته و گوگل به آن ها امتیاز بیشتری در هنگام رتبه دهی اعطا می کند. با خرید گواهینامه امنیتی SSL از شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ خود یا هر شرکت دیگری علاوه بر بهتر دیده شدن در نتایج گوگل، امنیت کاربرانتان را نیز تأمین کنید.
12- محتوای تکراری را حذف کنید
همیشه به یاد داشته باشید که یک سازماندهی منظم و مرتبط با موضوع علاوه به کمک به کاربران، به موتورهای جستجو هم کمک می کند تا با مشاهده یک دسته بندی خوب شما را در رنکینگ بهتری قرار دهند. هم چنین با این انسجام و نظم دهی به محتوای وب سایت خود می توانید کلمات کلیدی جدیدی را در این صفحات مورد استفاده قرار داده و شانس کسب ترافیک بالاتری را نیز کسب کنید. اما اکیداً به شما توصیه می کنیم که از استفاده از محتوای تکراری یا کپی برداری خودداری کنید. این موضوع می تواند به منزله سرقت محتوا محسوب می شود و نه تنها کمکی در بهبود رتبه وب سایت شما ندارد بلکه باعث مشکلاتی برای وب سایتتان خواهد شد.
از طرفی، گاهی اوقات ممکن است توجیهاتی برای داشتن محتوای تکراری در وب سایتتان داشته باشید. در این صورت بهترین کار استفاده از تگ کانونیکال (rel=canonocal) است. این تگ به شما کمک می کند تا رتبه سایت خود را حفظ کنید. هم چنین با این تگ، گوگل صفحه اصلی و سایر نسخه های آن را درک می کند و نسخه اصلی را در نتیجه جستجو به نمایش می گذارد.
13- توجه کاربران را به سمت تعامل با وب سایتتان جلب کنید
مطمئناً ارائه یک محتوای کاربرپسند و غنی در وب سایت، اولین آیتم برای جلب توجه کاربران است. اما یکی دیگر از مهمترین و مؤثرترین موارد، قرار دادن اطلاعات تماستان در سایت است. گرچه این مورد در رتبه بندی سایت تأثیر چشمگیری ندارد اما گوگل این موضوع را در نظر قرار می دهد چرا که موجب تجربه کاربری بهتری می شود و به دلیل جلب اعتماد بیشتر، تعامل کاربران را با وب سایت شما بیشتر می کند.
هم چنین شما می توانید کاربرانتان را به کامنت گذاری و درج نظر ترغیب کنید چرا که درج نظر نیز یکی از موارد مهم در افزایش رتبه سایت شما است. به این طریق می توانید بانس ریت سایت را نیز کاهش داده و حتی می توانید کاربران را برای مدت زمان بیشتری در سایت قرار دهید. گوگل این میزان حضور کاربران را نشانی از میزان ارزش محتوای شما و علاقمندی کاربران به وب سایتتان در نظر می گیرد.
سخن پایانی:
بالا آوردن وب سایت در نتایج گوگل ممکن خواهد بود اما باید نهایت دقت و توجه خود را برای استفاده اصولی و صحیح از قوانین متعدد بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو داشته باشید. در این مقاله 13 مورد از این فوانین را عنوان کردیم. شما چه مواردی را برای بهبود رتبه وب سایتتان استفاده کرده اید؟ در ادامه همین مقاله کامنت گذاشته و اطلاعات خود را با بقیه کاربران به اشتراک بگذارید.