فروش آنلاین محصولات یکی از روشهای پر رونق فروش در سالهای اخیر است و بسیاری از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان انواع کالاها تمایل ویژهای به این کار دارند. دلیل این امر هم توجه ویژهای است که خریداران به خرید اینترنتی محصولات مورد نیاز خود دارند. در دسترس بودن اطلاعات و امکان مقایسه قیمتها به سادگی از منزل یا محل کار، تنها با دسترسی به اینترنت و دریافت کالا در محل مورد نظر از جمله مزایای مهمی است که افراد را به خرید اینترنتی و آنلاین ترغیب مینماید. از این رو فروش آنلاین محصولات بخش عمدهای از میزان فروش هر کسب و کاری را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده است. اگر شما هم تمایل به فروش اینترنتی محصولات خود دارید حتماً با ما همراه باشید تا با روشهای مختلف فروش اینترنتی آشنا شوید.
سرفصلهای این مقاله عبارتاند از:
وب سایت دروازهای به دنیای مجازی
فروشگاه اینترنتی و فروش آنلاین محصولات
استفاده از سایتها و پلتفرمهای فروش محصولات
بازارهای الکترونیکی فروش آنلاین محصولات
شبکههای اجتماعی و فروش آنلاین
نکات مهم در افزایش فروش آنلاین
همه کسب و کارهای بزرگ امروزه برای فروش آنلاین محصولات خود اقدام به راه اندازی وب سایت مختص محصولات خود نمودهاند. اغلب وب سایتهای مربوط به شرکتهای تولیدی یا وارداتی در کنار معرفی محصولات خود بخشی را به فروش آنلاین محصولات اختصاص دادهاند. بدین ترتیب خریداران میتوانند به سادگی کالاهای مورد نظر خود را به صورت مستقیم خریداری کنند. با این روش فروشنده میتواند نظرات خریداران را در مورد محصول بداند و به صورت مستقیم با خریداران خود در ارتباط باشد. از طرفی با این روش فروش اینترنتی واسطهها حذف و سود عایدی از فروش به شکل مستقیم به حساب صاحب کسب و کار واریز میشود.
در این میان برخی از تولیدکنندگان نیز در سایت خود تنها اقدام به معرفی کالا یا خدمات میکنند و ویژگیها و مشخصات فنی محصولات را در اختیار خریداران قرار میدهند. گرچه ممکن است به نظر برسد که این کسب و کارها فروش اینترنتی مستقیم ندارند و سودی از این کار نخواهند داشت. اما جالب است بدانید که در دسترس بودن اطلاعات و صحت آنها در دراز مدت به نفع فروشنده است.
طبیعتاً برای فروش آنلاین محصولات، فروشگاه اینترنتی یکی از گزینههای اصلی است. فروشگاه اینترنتی در واقع وب سایتی است که به منظور ارائه مشخصات فنی کالا، ویژگیهای آن، قیمت فروش و امکان خرید محصولات توسط کاربران طراحی شده است. خریداران در این روش فروش اینترنتی میتوانند به سادگی به فروشگاه مورد نظر مراجعه و کالای درخواستی خود را از میان گزینههای موجود در آن انتخاب کنند. پرداخت وجه در این نوع فروش نیز عموماً به صورت مستقیم و از طریق درگاههای اینترنتی بانکها به حساب فروشگاه واریز میشود.
هر کسب و کاری میتواند برای محصولات خود با اخذ مجوزهای لازم اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی نماید. مجوز فعالیت فروشگاه آنلاین از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با نام نماد الکترونیکی یا ای نماد صادر میشود. دریافت ای نماد برای فروش آنلاین محصولات به افزایش میزان اعتماد مشتریان به کسب و کار شما بسیار کمک میکند. عموماً در فروشگاههای آنلاین انواع محصولات مختلف را میتوان به فروش رساند و درب منزل یا محل کار تحویل مشتریان نمود. در این بین لازم است که نکات مهمی را در نظر داشته باشید، زیرا برخی محصولات خاص را نمیتوان به صورت اینترنتی خرید و فروش کرد مانند اتومبیل. همچنین برخی محصولات که دارای تاریخ مصرف محدود (به اصطلاح فاسدشدنی) هستند نیز محدودیت فروش برای شما ایجاد میکنند.
یکی از روشهای مؤثر فروش آنلاین محصولات از طریق سایتها و پلتفرمهای درج آگهی فروش است. این کار عموماً هزینهای برای کسب و کار ندارد یا هزینه بسیار کمی در مقایسه با راه اندازی سایت و فروشگاه آنلاین دارد. از جمله این سایتها میتوان به رایگان بفروش، دیوار، شیپور و غیره اشاره کرد. در این سایتها موقعیتی فراهم شده است تا افراد، شرکتها و سازمانها بتوانند کالا و خدمات خود را بدون واسطه به متقاضیان ارائه دهند. در واقع این سایتها فروشگاههای بزرگی هستند که نیازهای عمومی مردم را از طریق آگهیهایی که افراد و شرکتهای مختلف در آن ثبت میکنند، بر طرف مینماید. یکی از ویژگیها و امتیازات سایت رایگان بفروش در مقایسه با دیگر سایتهایی که معرفی شد، قابلیت خرید کالا و خدمات به صورت آنلاین است.
ارتباط مستقیم فروشنده با مشتریان به صورت بیواسطه در کاهش قیمت خرید محصولات نیز مؤثر است. همچنین به خریدار این امکان را میدهد که کالای مورد نظر خود را جستجو کرده و ویژگیها و قیمتهای هر کالا را با فروشندههای مشابه مقایسه نماید. جهت فروش اینترنتی محصولات خود با این روش تنها نیاز است که در سایت مربوطه ثبت نام کرده و اطلاعات محصولات یا خدمات خود را به دقت وارد نمایید. این سایتها امکان تبلیغ محصولات و کسب و کار را به شما به صورت رایگان میدهند. در صورتی که نیاز به تبلیغ بیشتر یا قرار گرفتن در صدر فهرست فروشندگان را داشته باشید نیز میتوانید با هزینه ناچیزی آگهی خود را بروز کرده یا آن را در صدر فهرست فروشندگان قرار دهید.
فروش اینترنتی محصولات خود را میتوانید از طریق سایتهای پذیرنده آگهی مانند رایگان بفروش بیواسطه و به صورت مستقیم انجام دهید.
چنانچه شما به عنوان صاحب کسب و کار امکان فروش اینترنتی محصولات خود را به صورت مستقیم ندارید، میتوانید کالای خود را در این بازارها به فروش برسانید. امروزه بازارهای اینترنتی در ایران رشد خوبی داشتهاند و سهم بزرگی از تجارت الکترونیک را به خود اختصاص دادهاند. این امر خصوصاً برای کسب و کارهای کوچک و سنتی بازده بالایی داشته است. شاید از خود سؤال کنید که بازار الکترونیکی به چه معناست؟ در این بازارها کالاهای مختلف پس از بررسی اولیه با فروشنده و عقد قرارداد فروش در اختیار مشتریان قرار داده میشود. لازم است بدانید که با این روش بخشی از درآمد حاصل از فروش کالا به بازار اختصاص داده میشود. نمونه بارز این بازارها را میتوان سایت دیجی کالا اعلام کرد.
بدین ترتیب شما به عنوان فروشنده بخش عمده دردسرهای مربوط به فروش اینترنتی کالای خود را به عهده بازار الکترونیکی واگذار میکنید. این بازارها عموماً دارای کاربران و مشتریان وفاداری است که شما نیز در کنار دیگر تولیدکنندگان و فروشندگان از مزایای آنها بهرهمند میشوید. البته اغلب این بازارها درصد قابل توجهی از فروش را دریافت میکنند اما برای کسب و کارهایی که شناخته شده نیستند، گزینه بسیار خوبی محسوب میشوند. از این روش همچنین میتوان به طور همزمان در کنار سایر روشهای فروش آنلاین محصولات استفاده کرد.
برای فروش آنلاین محصولات یکی از برجستهترین انتخابها استفاده از شبکههای اجتماعی است. اپلیکیشنهایی مانند واتساپ، تلگرام و اینستاگرام در این زمینه پیشرو بوده و از محبوبیت بالایی برخوردارند. ایجاد کانالهای فروش محصولات در تلگرام و واتساپ یکی از راههای مهم برای فروش اینترنتی محسوب میشود. در این کانالها فروشنده امکان ارائه محصولات و توضیح ویژگیهای آن را به مشتریان خود دارد. ضمن اینکه میتواند مشتریان را از تغییرات قیمتی از قبیل حراجها یا افزایش قیمتها آگاه کند. از آنجا که این برنامهها برای ارتباط مستقیم افراد طراحی شدهاند، فروشنده میتواند به راحتی با مشتریان خود در تماس بوده و وجه فروش را مستقیماً دریافت کند.
اینستاگرام یکی از راههای محبوب فروش اینترنتی محصولات در میان فروشندگان و خریداران است. در این شبکه اجتماعی افراد و شرکتها میتوانند به سادگی و تنها با جذب فالور اقدام به معرفی محصولات خود کنند. امکان ارتباط مستقیم با خریداران از طریق دایرکت نیز یکی از ویژگیهای مهم ارتباطی بین خریداری و فروشندگان است. همچنین فروشندگان میتوانند انواع اعلانهای مربوط به فروش خود را در کمترین زمان ممکن به کاربران خود اعلام نمایند. در این روش اما ممکن است که برخی مشکلات و چالشها از قبیل : جذب کاربران هدف و افزایش فالور، سوءاستفاده افراد سودجو ، کلاهبرداری، عدم اعتماد مشتریان و... وجود داشته باشد.
شما میتوانید یک یا تمام روشهای فوق را برای فروش آنلاین محصولات خود انتخاب کنید. اما نکته مهم پس از انتخاب روش مورد نظر افزایش میزان فروش شما نسبت به فروش سنتی است. برای افزایش فروش خود باید به نکات و موارد مهمی توجه داشته باشید که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.
از آنجا که مشتریان شما از راه اینترنت و به صورت مجازی با شما در تماس هستند، صداقت و جلب اعتماد آنها فاکتوری مهم و اساسی است.
مشتریان فروش اینترنتی محصول مورد نظر را از نزدیک مشاهده نکرده و عموماً دانش کاملی از محصول شما ندارند. با درج دقیق ویژگیها و مشخصات محصول میتوانید برتری قابل توجهی نسبت به رقبای خود داشته باشید.
مشتری شما به هر دلیلی ممکن است که از محصول خریده شده رضایت نداشته باشد. بنابراین وقتی شما تضمین بازگشت وجه را سرلوحه فروش خود قرار میدهید این اطمینان را در مشتری ایجاد میکنید که میتواند با رضایت خاطر از شما محصول مورد نیاز خود را خریداری کند.
وقتی که رضایت مشتریان پیشین خود را درباره نحوه خرید و کیفیت کالا به نمایش میگذارید به مشتریان جدید این اعتماد را میدهید که میتوانند با خیالی آسوده خرید خود را به صورت اینترنتی انجام دهند.
یکی از مهمترین عوامل در فروش اینترنتی محصولات امکان پرداخت وجه به شیوهای ساده و امن است. مشتری باید بداند که اطلاعات حسابش را در درگاه امن پرداخت وارد میکند.
در فروش اینترنتی یکی از مهمترین عوامل موفقیت، ایجاد رابط ساده کاربری است. یعنی مشتری شما از هر سن و سال و با هر دانشی به راحتی با چند کلیک ساده میتواند سفارش خود را ثبت نماید.
با توجه به گسترش فضای مجازی و امکانات اینترنت و در دسترس بودن آن برای اقشار مختلف جامعه یکی از راههای مؤثر، فروش آنلاین محصولات است. صاحبان کسب و کارها و تولیدکنندگان کالاها روشهای مختلفی برای فروش محصولات خود به صورت اینترنتی دارند که در فوق به آنها اشاره شد. هر یک از این روشها دارای مزایا و معایبی هستند که فروشنده میتواند یکی یا همه آنها را برای ارائه محصولات خود انتخاب کند. علاوه بر آن برای افرایش فروش اینترنتی نیز نکات و موارد مهمی وجود دارد که باید با توجه به آنها اقدام به فروش نمود. لازم به ذکر است رایگان بفروش یکی از سایتهای معتبر ارائه کالاها و خدمات به مشتریان است که روزانه تعداد بالایی از کاربران برای تأمین نیازهای خود به آن مراجعه میکنند.