بازاریابی در دوران کرونا

نوشته شده توسط | دسته بندی: | ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | لینک کوتاه: http://sellfree.ir/?p=37549 | تایید شده

انتشار در: لینکدین تلگرام فیسبوک توئیتر واتس آپ
(می توانید نظر خود را در مورد این مقاله ثبت نمایید)

بازاریابی در دوران کرونا در سال گذشته بسیاری از کسب و کارهایی که در این دوره از رونق افتاده بودند را دوباره سرپا کرد. سال گذشته برای تمام مردم جهان سالی بسیار سخت و طاقت فرسا بود، به طوری که بسیاری از افراد کسب و کار خود را از دست دادند. بنابراین باید به دنبال راه چاره ای می بودند تا بتوانند با آن کسب و کارشان را رونق دهند.

البته نمی توان گفت که کرونا بر روی تمام کسب و کارها تأثیر منفی گذاشته است. بلکه در بعضی از کسب و کارها باعث فروش بیشتر محصولات شد. به عنوان مثال خرید ماسک و لوازم بهداشتی به شدت افزایش یافت. همچنین سوپر مارکت هایی که فروش آنلاین داشتند، توانستند اجناس خود را چندین برابر به فروش برسانند.

دلیل این امر  خانه نشین شدن و قرنطیه افراد در خانه بود. بسیاری از افراد ترجیح می دادند به جای خرید حضوری، اقدام به خرید آنلاین و دریافت لوازم درب منازل خود کنند.

در این مقاله سعی داریم در مورد بازاریابی در دوران کرونا بیشتر صحبت کنیم تا بدانیم چگونه می توان در این شرایط سخت کمترین ضرر را داشت.

سؤالی که در این قسمت برای افراد به وجود می آید این است که آیا استراتژی بازاریابی در دوران کرونا با روش های بازاریابی در دوران بدون کرونا با هم تفاوت دارد؟ برای جواب دادن به این موضوع ابتدا باید به دوران قبل و بعد از کرونا مروری کوتاه داشته باشیم.

بررسی کوتاه بر روی دوران کرونا

با یک نگاه و بررسی کوچک در شبکه های اجتماعی درمیابیم که در دوران قبل از کرونا بسیاری از برندها به دنبال افزایش فروش، پیشنهاد تخفیف و پیدا کردن نماینده و شرکای تجاری جدید بودند. اما در حال حاضر به دلیل وجود کرونا تنها هدف آنها زنده ماندن و باقی ماندن در دنیای کسب و کار است.

با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها مردم را مجبور به ماندن در خانه و قرنطینه خانگی کردند. به همین دلیل حضور در اماکن عمومی مانند، فروشگاه ها، سینما و رستوران ها به شدت کاهش یافت. شرایط ایران نیز مانند سایر کشورها بسیار بحرانی شده بود و بسیاری از خرده فروشی ها در ایران تعطیل شدند.

بنابراین می توان گفت بازاریابی در دوران کرونا و در زمانی که کرونا وجود نداشت، بسیار با هم فرق می کند.

وضعیت رستوران ها در دوران کرونا

همانطور که قبلاً اشاره کردیم بسیاری از اماکن عمومی مانند سینماها، مراکز تفریحی، رستوران ها و مسابقات ورزشی تعطیل شدند. بسیاری از کلاسهای آموزشی که به صورت حضوری برگزار می شدند در دوران کرونا به صورت غیر حضوری برگزار می شوند. اما رستوران ها و مراکز خرید که مجبور شدند کار خود را متوقف کنند، نسبت به سایر کسب و کارها ضرر بیشتری داشتند. زیرا بعد از بازگشایی رستوران ها مردم تمایل چندانی به خرید غذا از رستورانها نشان ندادند.

رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس، علی‌اصغر میرابراهیمی گفته است: «بسیاری از رستوران های تهران از زمان شیوع کرونا بین ٣٠ تا ۴٠ درصد ریزش مشتری داشته اند». بنابراین می توان گفت رستوران ها و آشپزخانه ها در شرایط سخت تری به سر می برند.

بازاریابی در دوران بحران

برای اینکه بتوانیم یک واکنش مناسب نسبت به شرایط به وجود آمده نشان دهیم، باید در قدم اول بدانیم که این بیماری چه تأثیری بر روی کسب و کارهای مختلف گذاشته است. زیرا اگر نسبت به موضوعات پیش آمده اطلاعات کافی نداشته باشیم، نمی توانیم برای آینده برنامه ریزی مناسبی را انجام دهیم.

در ادامه به بیان چند استراتژی می پردازیم تا بتوانیم از این بحران به وجود آمده عبور کنیم.

  1. بررسی و تغییر در نحوه عملکرد مجموعه های بازاریابی

بسیاری از شرکت ها با توجه به شرایط به وجود آمده، کمپین ها یا برنامه هایی که قرار بود در سال جدید اجرا کنند را به تعویق انداخته اند. بسیاری از شرکت ها نحوه تبلیغات خود را تغییر داده اند.

به عنوان مثال شرکت کی اف سی برای اینکه پیام خوشمزگی محصولات خود را به کاربران برساند، تبلیغاتی برای لیسیدن انگشت بعد از خوردن محصولات این شرکت مواد غذایی را منتشر کرد. اما به دلیل مسائل بهداشتی و سلامتی افراد مجبور به جمع آوری این تبلیغات شد.

این مثال یک نمونه از تبلیغات شرکت ها بود که به دلیل شرایط به وجود آمده مجبور به تغییر آن شده بودند. در واقع این شرکت باید نسبت به شرایط به وجود آمده، برنامه بازاریابی در نظر بگیرد که با توجه به تأثیرات ویروس کرونا بر هر کسب و کاری بتواند خدمات جدیدی ارائه بدهد که به نفع مشتری یا مصرف کننده باشد.

یکی از مواردی که در هنگام برنامه ریزی کمپین های تبلیغاتی باید در نظر بگیرید، ایجاد حس صمیمیت با مشتریان و مصرف کنندگان و توجه به حساسیت و نگرانی آنها است. با این امر شما میزان مسئولیت پذیری خود را نسبت به مشتریان، به آنها نشان می دهید.

  1. بررسی نگرانی های مشتریان و مصرف کنندگان توسط برندها و ارائه راه حل برای کاهش نگرانی مردم و خرید سالم

اینکه شما در چه زمینه ای کسب و کار دارید، باعث می شود نوع نگرانی مصرف کنندگان فرق داشته باشد. در قدم اول باید بدانید که این ویروس چگونه کسب و کار شما را تحت تأثیر قرار داده است؟ چه عواملی باعث نگرانی مشتری برای خرید از محصول شما شده است؟ و سوالهای دیگری که باید به آنها بپردازید.

بعد از جواب دادن به این سوالها و شناسایی عواملی که باعث حساسیت مشتریان شما می شود، باید به دنبال راه حلی باشید که میزان حساسیت و نگرانی مشتریان را به حداقل برساند.

به عنوان مثال بسیاری از آرایشگاه ها برای کاهش نگرانی مشتریان خود به آنها وقت قبلی می دهند و از حضور سایر افراد و تجمع بیشتر مردم در زمان حضور مشتری جلوگیری می کنند.

  1. بررسی شبکه های اجتماعی، رقبا و سایر برندها برای دانستن نظرات و خواسته های مشتریان

همه ما با ظهور این ویروس کوچک در جهان اتفاقات زیادی را تجربه کردیم که باعث شد تا به گونه دیگری فکر کنیم.

برای اینکه برندها بتوانند در این زمان حساس مشتری های خود را از دست ندهند، باید به آنها گوش بدهند و بدانند که مشتریانشان از آنها چه توقعی دارند. به همین دلیل بررسی شبکه های اجتماعی، رقبا و سایر برندها برای دانستن خواسته های مشتریان به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

با فهمیدن نظرات و تحلیل آنها می توانید نسبت به شرایط به وجود آمده کنونی بهترین واکنش را نشان بدهید.

برای بدست آوردن این نظرات باید کمپین های مختلفی را در شبکه های اجتماعی راه اندازی کنید تا کاربران را تحریک به بیان نظراتشان کنید.

  1. داشتن اطلاعات کافی در مورد این دوران با انجام تحقیقات بازار آنلاین

شما با دانستن نظرات و خواسته های مشتریان می توانید در این دوره واکنش مناسبی را ارائه بدهید. اطلاعاتی مانند نوع خریدها، محل خریدها، میزان تغییر در حجم خریدها، حساسیت های مشتریان و … می تواند به شما کمک بزرگی بکند تا برنامه ای مناسب با توجه به دوران کرونا بنویسید.

  1. برگزاری آنلاین سمینارها و نمایشگاه های محصولات

با ظهور ویروس کرونا بسیاری از سمینارها و نمایشگاه ها تعطیل شدند. به همین دلیل بسیاری از برندها نتوانستند مشتری های بالقوه خود را بدست بیاورند و آنها را از دست دادند.

به همین دلیل برگزاری آنلاین سمینارها و نمایشگاه ها می تواند بهترین راه برای بازاریابی در دوران کرونا و بدست آوردن مشتری باشد. البته برای اینکه برنامه مجازی شما بهتر دیده شود باید زیر ساخت های مناسب را انجام دهید و اطلاع رسانی کاملی داشته باشید.

  1. ارتباطات خود را با مشتریان و مصرف کنندگان افزایش بدهید

همانطور که در گزینه قبل اشاره کردیم به دلیل اینکه با شیوع بیماری کرونا بسیاری از نمایشگاه ها و سمینارها بسته شد و امکان مراجعه حضوری وجود نداشت، بهترین راه برگزاری آنلاین این موارد است.

برای افزایش ارتباط با مشتریان نیز می توانید از طریق مجازی عمل کنید. امروزه به کمک شبکه های اجتماعی، مردم از سر تا سر جهان به راحتی با هم در ارتباط هستند. بنابراین شما نیز می توانید از این ابزار برای برقراری ارتباط بیشتر کمک بگیرید.

ابزارهای ضروری که برای بازاریابی در دوران کرونا به صورت آنلاین به آنها نیاز دارید، شامل موارد زیر است:

  • ایمیل ها
  • وب سایت اطلاع رسانی
  • وب سایت فروش آنلاین
  • اینستاگرام
  • لینکدین
  • واتس آپ
  • تبلیغات آنلاین
  • زیر ساخت های سمینارها
  • گردش مجازی مشتریان در نمایشگاه ها
  • حضور در رویدادهای آنلاین
  • ابزارهای بازاریابی قابل استفاده آنلاین شامل بروشورها و کاتالوگ ها

 

تگ ها: , , ,

مقالات قبلی و بعدی:

«
»

نظر خود را ثبت نمایید