جستجو

تاریخچه وب سایت شیپور

به روز رسانی: 06 بهمن 1398 ساعت 19:56:22
تاریخ ثبت: 03 شهریور 1398 ساعت 17:14:27
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/16974

تاريخچه وب سايت شيپور
1


پيشرفت و توسعه جهان در تمام زمينه ها حاصل تفکر و انديشه، جستجو، کاوش، تحقيق و پژوهش و تلاش و زحمات بي دريغ دانشمندان، متفکران، محققان و پژوهش گراني است که به خاطر تربيت و پرورش فطرت پاک و دانش دوست و ميل به حقيقت جويي و دانش پژوهي در خودشان توانسته اند گام هاي بزرگي در راستاي رفاه و آسايش بشر بردارند. جهان و انسان تمام پيشرفت ها و آسايش خود را در تمام زمينه ها مديون ايثارگري ها و تلاش هاي بي دريغ بزرگاني است که با کاوش ها، جستجوها، تحقيقات و پژوهش هاي خودشان مرزهاي دانش را در نورديدند تا آسايش و رفاه و توسعه را براي بشر به ارمغان آورند. يکي از نتايج بزرگ اين ايثارگري هاي علمي و پژوهشي دانشمندان و محققان و پژوهش گران به وجود آمدن اينترت و پيدايش وب سايت بود که جهان را دچار تحول بزرگي کرد.

تاريخچه پيدايش اينترنت در جهان


تاريخچه پيدايش اينترنت در جهان به دهه 1960 ميلادي بر مي گردد؛ زماني که دولت ايالات متحده آمريکا کامپوتر و اينترنت را براي امور دفاعي خود مورد استفاده قرار داد. در آن زمان چيزي به نام کامپيوتر شخصي وجود نداشت. تنها سازمان هاي بزرگ و مراکز دولتي از قبيل دانشگاه ها و وزارتخانه ها داراي سيستم کامپيوتري عظيم الجثه بودند که هر کدام اطلاعات خودشان را در آن ذخيره مي کردند. در آن زمان سيستم‌هايي به وجود آمدند که امکان ارتباط بين کامپيوترهاي يک سازمان را از طريق شبکه فراهم کردند. در نتيجه تبادل اطلاعات و امکان ارسال نامه بين بخش‌هاي مختلف يک سازمان امکان پذير شد و مقدمات مسير گسترش و توسعه ارتباط جهاني هموار گرديد.
2

سرانجام درسال 1961 ميلادي تعداد 4 کامپيوتر در 2 ايالت آمريکا با موفقيت با يکديگر ارتباط برقرار کردند و واژه نت مورد استفاده قرار گرفت. در دهه 1970 ميلادي کامپيوترهاي ميزبان (Host) توسعه بيش تري يافتند و از مرز ايالات متحده به مرز کشورهاي ديگر گسترش پيدا کردند. در نتيجه ايده اينترنت همراه با جزييات بيش تر مطرح گشت تا اين که طي سال‌هاي پاياني دهه 1970 شبکه‌هاي مختلف به صورت شبکه‌اي با يکديگر ارتباط برقرار ساختند. در سال 1993 ميلادي اين شبکه بزرگ اينترنت ناميده شد. وب يا همان WWW که مخفف World Wide Web هست، توسط آزمايشگاه فيزيک ذرات در اروپا ابداع گرديد. سپس اطلاعات مختلف در زمينه هاي گوناگون بر روي شبکه اينترنت قرار گرفتند و به وسيله يک مرورگر وب قابل مشاهده شدند. اين اطلاعات هم اکنون کارکردهاي بسياري دارند و يکي از نيازهاي اساسي در دنياي امروز محسوب مي شوند.

تاريخچه پيدايش وب سايت در جهان


اولين وب سايت در سال 1991 طراحي شد. زماني که تيم برنرزلي اولين صفحه وب دنيا را که شامل چند پاراگراف و يک لينک به ايميل خودش به صورت mailto بود، ايجاد کرد. بعد از آن استفاده از وب سايت مورد استقبال قرار گرفت و وب روز به روز توسعه يافت. طراحان وب سايت ترفندهايي را با شناخت الگورتيم موتورهاي جستجو در وب سايت ها به کار بردند که باعث شد وب سايت ها رتبه هاي بهتري در موتور هاي جستجو مانند گوگل به دست آوردند. کم کم اين ترفندها به عنوان يک زمينه علمي به نام سئو (SEO) شناخته شدند. امروزه افرادي هستند که فقط در اين زمينه کار مي کنند و از اين طريق درآمد کسب مي کنند.

تاريخچه پيدايش اينترنت و وب سايت در ايران


3

در سال 1371 تعداد کمي از دانشگاه‌هاي ايران، از جمله دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه گيلان از طريق پروتکل UUCP به اينترنت وصل شدند تا با دنياي خارج ايميل رد و بدل کنند. نخستين کامپيوتري که در ايران به اينترنت وصل شد کامپيوتر مرکز تحقيقات فيزيک نظري در ايران بود. در حال حاضر نيز اين مرکز يکي از مراکز ارائه دهنده خدمات اينترنتي در ايران است. در سال 1374 مجلس ايران تصويب کرد که شرکت امور ارتباطات ديتا تحت نظر شرکت مخابرات ايران تأسيس شود و بدين ترتيب مسؤليت توسعه خدمات ديتا در سطح کشور به طور انحصاري در اختيار شرکت مخابرات قرار گرفت.

کاربرد وب سايت ها


وب سايت ها در زمينه هاي مختلف مورد استفاده قرار گرفتند که يکي از اين زمينه ها زمينه خريد و فروش، بازاريابي و درآمدزايي بود. تاريخچه ورود اينترنت و پيدايش وب سايت در ايران مصادف با دوران جواني دهه شصتي ها بود. در ايران دهه شصتي ها بودند که دريافتند دنياي مجازي مي تواند منبع درآمد خوبي باشد. بنابراين نخستين تجارت هاي الکترونيکي در ايران توسط متولدين اين دوره شکل گرفت. يکي از اين جوانان موفق دهه شصتي رضا اربابيان، بنيان گذار سايت شيپور است. او فارغ التحصيل رشته مديريت بازرگاني از کاناداست که ايده راه اندازي سايت خريد و فروش شيپور را از تجربه و علاقه خودش به خريد و فروش اينترنتي کالا در خارج از ايران گرفته است. او وارد کسب و کار اينترنتي شد که نمونه هاي فراواني دارد.

تاريخچه وب سايت شيپور


4

بنابراين، تاريخچه وب سايت شيپور به زمان دور نمي رسد. اين وب سايت در مرداد ماه سال 1391 توسط رضا اربابيان راه اندازي شد. شيپور وب سايتي است که خدمات خريد و فروش کالاهايي نظير؛ لوازم الکترونيکي، گوشي تلفن همراه، تبلت، لوازم خانگي، املاک، خودرو، لوازم شخصي، لوازم تفريحي و ورزشي را ارائه مي کند. هم اکنون شيپور علاوه بر وب سايت از طريق نرم افزارهاي کاربردي اندرويد، آي او اس و ربات تلگرام نيز ارائه خدمات مي کند. در سراسر ايران امکان استفاده از خدمات شيپور به صورت رايگان وجود دارد. شيپور از تبليغات تلويزيوني و محيطي زياد استفاده کرده است که بنا به گفته بنيان گذار اين وب سايت هدف از انجام اين کار فرهنگ سازي براي استفاده صحيح و مفيد از کالاهاي دست دوم در ايران است. در شيپور هر روز هزاران آگهي به ثبت مي رسد که صدها هزار نفر از اين آگهي هاي شيپور بازديد مي کنند.

زمينه فعاليت وب سايت شيپور


وب سايت شيپور در رده طراحي سايت از نوع نيازمندي هاست. رقابت در اين حوزه شديد است. اين سايت با استفاده از خلاقيت هايي مانند نسخه قابل چاپ، استفاده از ويتامينه به جاي آگهي هاي ستاره-دار، ارسال به دوستان و نوآوري هاي ديگر توانسته در اين رقابت موفق عمل کند. اين وب سايت قابليت هاي فراواني دارد. گرافيک و طراحي سايت به صورت ساده است و استفاده از رنگ هاي ملايم از خستگي چشم کاربر جلوگيري مي کند. چيدمان اطلاعات در وب سايت شيپور بر اساس نياز کاربران صورت گرفته است. همچنين ايجاد فيلتر و دسته بندي بر اساس استان ها و کالاي مورد نياز به صورت گرافيکي بر زيبايي سايت افزوده است. وب سايت شيپور عضو اتحاديه کشوري کسب و کارهاي اينترنتي و داراي نماد اعتماد از مرکز توسعه تجارت الکترونيکي وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

عامل شکل گيري ايده اوليه راه اندازي وب سايت شيپور


5

بنا به گفته رضا اربابيان، بنيان گذار اين وب سايت ايده اوليه راه اندازي وب سايت شيپور زماني شکل گرفت که وي در کانادا زندگي مي کرد. او در مصاحبه اي که با هفته نامه تجارت داشته است، بيان مي کند: «زماني که من در کانادا زندگي مي‌کردم، نيازمندي‌هاي اينترنتي جزو فرهنگ روزمره مردم کانادا بود. در آن جا مردم از سايت‌هاي اينترنتي نيازهاي خود را تهيه مي‌کردند. من زماني که خواستم به ايران برگردم، همه وسايل خودم را از طريق وب فروختم. از طريق سايت eBay و وقتي به ايران آمدم ديدم سايت مشابهي در ايران وجود ندارد». رضا اربابيان با ايده گرفتن از يک وب سايت خارجي استارت آپ يک نوع کسب و کار نوين را به جامعه وارد کرد و توانست در حوزه خريد و فروش به شيوه نوين در ايران موفق عمل کند.

آنچه مسلم است وب سايت شيپور هم مانند کسب و کارها و استارت آپ هاي ديگر نمي تواند به اين زودي ها به رقيب قدري براي وب سايت هاي مشهور خارجي مانند eBay تبديل شود و يا مانند آن عمل کند، چون اينترنت و وب سايت تاريخچه طولاني در جامعه ما ندارد و علاوه بر آن، فرهنگ سازي مقوله ديگري است که بايد در جامعه بدان پرداخت شود. به قول رضا اربابيان «فرهنگ خريد کالاي دست‌دوم هنوز بين مردم ايران جا نيفتاده است و ارزش آن هنوز مشخص نيست». از آن گذشته تاريخچه وب سايت شيپور هم طولاني نيست و در بازار ايران اين نوع فعاليت ها گرچه رفته رفته جاي خود را باز کرده، ولي باز زياد جا نيفتاده است.
مسئله ديگري که در کسب و کارهاي اينترنتي به خصوص خريد و فروش آنلاين حائز اهميت است، مقوله اعتماد و اعتبار کالاهاي معرفي شده در سايت است. در جامعه ما با توجه به اين که اين نوع کسب و کارها نوين هستند و اعتماد سازي براي مخاطبان کار چندان آساني نيست، هيچ استارت آپي نمي تواند مانند جوامع ديگر به سرعت بازار را از آن خود کند. لذا ايجاد اعتماد با ترفندهاي خاص در وب سايت شيپور مي تواند يکي از راه هاي پيشي گرفتن از رقبا باشد.

6

رقباي وب سايت شيپور


تنها رقيب وب سايت شيپور در ايران سايت ديوار است، اما در خارج رقباي زياد و قدري مثل آمازون و خود eBay وجود دارد. طبيعي است که براي وارد شدن به رقابت جهاني مسير طولاني وجود دارد. در داخل ايران نيز روز به روز آمار استارت آپ ها بالا مي رود و سايت هاي مختلف خريد و فروش ظهور مي کنند که در آينده مي تواند به رقباي جديدي براي وب سايت شيبپور تبديل شود. بنابراين براي ماندن در بازار و موفقيت در رقابت با رقبا اين وب سايت نيز بايد مانند وب سايت هاي ديگر به بهبود رتبه خود در گوگل فکر کند. ايده گرفتن از اصول و نحوه کار فروشگاه هاي بزرگ اينترنتي مانند آمازون و eBay مانند ايده گرفتن در راه اندازي اين سايت مي تواند در رشد و توسعه اين وب سايت خريد و فروش و مطرح شدن آن در بازار ايران و حتي جهان تأثير گذار باشد.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

معرفی چند سایت برتر ایرانی برای بک لینک سازی

با بک لینک سازی و استفاده از سایت‌های بک لینک سازی، رتبه وب‌سایت‌تان را بهبود داده و افزایش حضور آنلاین خود را...

سایت های برتر آگهی رایگان

سایت های بسیار زیادی جهت ثبت آگهی در کشور وجود دارند که از معروف ترین آنها وب سایت رایگان بفروش، دیوار و شیپور می...

10 سایت برتر درج آگهی در ایران

امروزه یکی از کارهایی که در بازاریابی دیجیتال میتواند هر کسب و کاری را متحول سازد، ثبت آگهی وتبلیغ در گوگل از طریق...

بهترین سایت تبلیغات رایگان

کشف کنید که چگونه بهترین سایت تبلیغات رایگان می‌تواند استراتژی تبلیغات آنلاین شما را طراحی مجدد کند. از مزایا،...

سایت درج آگهی رایگان ملک

امروزه گسترش همه جانبه شبکه اینترنت تغییرات عمده ای را در زندگی روزمره افراد و کسب و کارها ایجاد کرده به صورتی که...

بک لینک چیست و چرا وب سایت به آن نیاز دارد

با کشف اهمیت بک لینک‌ها برای رشد وب‌سایت خود. یاد بگیرید بک لینک‌ها چیستند و چرا وب‌سایت شما نمی‌تواند بدون آن‌ها...

نحوه کار با وب سایت

(دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد)

سایت مزایده آنلاین کالا

امکان برگزاری مزایده آنلاین در سایت سلفری

قوانین سایت

(دارکوب به عنوان شرکت خلاق توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزیده شد) با توجه به آنکه در این وب سایت کلیه...

سایت آگهی رایگان دارکوب

دارکوب سایت های آگهی رایگان بسیاری تاکنون طراحی نموده است.

بهترین سایت سازهای رایگان

در این مقاله قصد داریم به چند مورد از بهترین سایت سازهای رایگان ایرانی و خارجی بپردازیم. برای دانستن اطلاعات بیشتر...

سیستم های مدیریت محتوای رایگان برای طراحی سایت

هنگامی که صحبت از ساخت وب سایت هایی می شود که متمرکز بر محتوا هستند، بهترین گزینه معمولاً انتخاب سیستم مدیریت محتوا...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد