جستجو

موتور جستجوهای مناسب در زمان قطعی اینترنت

(9 رای)
به روز رسانی: 04 دی 1398 ساعت 20:01:52
تاریخ ثبت: 20 آذر 1398 ساعت 01:22:20
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/22118
google-search-operators

با توجه به اینکه تبعات قطع اینترنت علاوه بر تأثیر بسیار زیاد بر روی کسب و کارهای اینترنتی، سیستم های بسیار کاربردی جهانی مانند سرویس های پست الکترونیکی را هم بسیار تحت تأثیر قرار داده است.

طبق گفته کارشناسان فناوری اطلاعات، تاکنون هر آنچه به عنوان قالب موتور جست و جوی بومی ساخته شده است در واقع پوسته ای برای گوگل بوده است و به همین خاطر در زمان قطع اینترنت جهانی، این موتورهای جست و جوی قابل استفاده نبوده اند.

بر طبق گزارش ایسنا، یکی دیگر از خدمات اینترنت ملی، موتورهای جستجوی بومی است. تا قبل از قطع اینترنت مطرح شده بود که موتورهای جستجوی بومی می توانند جایگزین موتور جستجوی گوگل شوند، اما در زمان قطع اینترنت مشخص شد که همین موتورهای جستجو تنها در قالب پوسته ای برای گوگل فعالیت می کرده اند و در صورت حذف اینترنت، کاری از دستشان بر نمی آید. در ادامه این مقاله به بررسی مرورگرهای بومی می پردازیم.

پیدا کردن موتور جستجوی مناسب

با قطع اینترنت دسترسی بسیاری از افراد به شبکه های اجتماعی، بسیاری از سایت های خبری و خدماتی داخلی با مشکل رو به رو شده است. در واقع با قطع دسترسی به گوگل عملاً تنها راه دسترسی به سایت ها وارد کردن مستقیم آدرس سایت مورد نظر در مرورگر است و راه حل دیگر استفاده از موتورهای جستجوی بومی است.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید کاربران فقط آدرس سایت محبوب خود را حفظ هستند. همچنین کاربران برای استفاده از خدماتی مانند استعلام قیمت خودرو، ارز، طلا، خرید بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار به موتور جستجو نیازمند هستند، بنابراین در این مواقع استفاده از موتورهای جستجو برای بسیاری از مردم امری اجتناب ناپذیر است.

به همین دلیل به سراغ موتورهای جستجوی ایرانی رفتیم و عملکرد آنها را بررسی کردیم تا بدانیم در شرایط بحرانی به چه صورت عمل می کنند.

موتورهای جستجوی ایرانی که می توانیم به آنها اشاره کنیم مانند: یوز، گُرگُر، سلام، جَسجو، یا حق و پارسی جو.

موتور جستجوی یا حق

این موتور جستجو با اعلام سازمان فناوری اطلاعات در سال 1389 به عنوان پروژه موتور جستجوگر ملی معرفی شده است. موتور جستجوی یا حق قرار بود تا سال 1390 به بهره برداری برسد و از طریق اینترانت (شبکه ملی اطلاعات) قابل دسترسی باشد، اما استفاده از این موتور جستجو هنوز هم فراهم نشده است و با مراجعه به آدرس این سایت هنوز وعده داده شده است که استفاده از موتور جستجوی یا حق «به زودی» فراهم می‌شود.

موتور جستجوی جسجو

موتور جستجوی جسجو قابل دسترسی است اما الگوریتم استفاده شده برای جستجوی مطالب خواسته شده در این موتور جستجو مشخص نیست و از مسائل روز کشور نیز بی اطلاع است.

موتور جستجوی سلام

موتور جستجوی سلام را به عنوان یک ابر جستجوگر هوشمند و پیشرفته معرفی کرده اند. اما تنها واژه ای که این موتور جستجو را تعریف می کند هیچ است.

در سال 1389 پروژه «موتور جستجوی بومی» آغاز شد و با پایان یافتن دولت دهم نیمه کاره رها شد. در دولت یازدهم پروژه ای با نام «جویشگر بومی» با ابعاد بزرگتری با اختصاص بودجه ای نزدیک به 170 میلیارد تومان کار خود را آغاز کرده است. وزیر ارتباطات دولت یازدهم، سه پروژه مربوط به موتور جستجوی ایرانی با نام های یوز، گرگر و پارسی جو را معرفی کرد.

گرگر، یوز و پارسی جو

iranina-search-engines

موتور جستجوی گرگر با عدم دسترسی به اینترنت جهانی از دسترس خارج شد. موتور جستجوی یوز هم دارای مشکلات فراوانی است. نتایج بدست آمده از یوز بسیار قدیمی و نا مرتبط است و اگر بتوانید بعد از چندین بار تلاش وارد این موتور جستجو شوید باز هم نتیجه قابل قبولی به دست نمی آورید.

پارسی جو توانست در شرایط بحرانی کمی بهتر عمل کند. در زمان قطعی اینترنت توانست وضعیت نسبتاً پایداری داشته باشد، هر چند گاهی با مشکل بالا می آمد.

موتور جستجوی پارسی جو بنا بر اطلاعات گفته شده از سال 1388 آغاز به کار کرده است. بر طبق گفته های سازندگان این موتور جستجو، در حال حاضر این موتور جستجو در نسخه پنجم خود به سر می برد و بیش از یک میلیارد و نیم صفحه را پوشش می دهد.

موتور جستجوی پارسی جو دارای نمای کلاسیک است و صفحه اول این موتور جستجو، گرافیک ساده و زیبای دارد. شما می توانید این موتور جستجو را در دو حالت کلاسیک و پیشرفته دریافت کنید.

در نسخه کلاسیک شما قسمتی برای وارد کردن عبارات مورد نظر وجود دارد و در قسمت پایینی شما می توانید پیش بینی وضعیت آب و هوا و معرفی سرویس های این موتور جستجو را مشاهده کنید.

نسخه پیشرفته این موتور جستجو با نسخه کلاسیک فرق چندانی ندارد فقط گزیده ای از اخبار سیاسی، بین الملل، ورزشی، بازی و سرگرمی و غیره به آن اضافه شده است.

شما می توانید در این موتور جستجو بین یازده بخش جستجوی خود را انجام دهید. این بخش ها عبارتند از خبر، وب، ‌تصویر، ویدیو، دانلود، بازار و ترجمه، نقشه و غیره که با توجه به وضعیت فعلی اکثر آنها کاربرد نمایشی دارند.

پارسی جو برای راحتی کار کاربران با آن محیطی شبیه به گوگل طراحی کرده است. نتایج بهتری را نسبت به سایر موتور های جستجوی ایرانی ارائه می دهد. البته نمی توان انتظار یک عملکرد عالی را از آن داشته باشیم و با افزایش بازدیدکنندگان اختلال ایجاد شده در آن بیشتر شده است و برای پیدا کردن عبارت مورد نظر بهتر است به طور کامل و دقیق بنویسید. این موتور جستجو برای جستجوی تصاویر بسیار ضعیف عمل کرده است.

موتور جستجوی یوز در سال 1393 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است اما مانند پارسی جو طراحی آن در سال 1388 انجام شده است. شما در صفحه اول این وب سایت می توانید مشاهده کنید که بیش از پنج میلیارد صفحه در سیستم ایندکس یوز ثبت شده است.

اگر بخواهیم طراحی این موتور جستجو را بررسی کنیم باید بدانید طراحی صفحه اول آن بسیار ساده و مبتدی است. این موتور جستجو دارای بخش های مختلفی مانند وب، تصویر، ویدیو و خبر است.

پروژه جویشگر بومی از سال گذشته در دولت دوازدهم فاز نخست خود را به اتمام رسانید و از حوزه مسئولیت پژوهشگاه ICT خارج شده است و به سازمان فناوری اطلاعات واگذار شده است.

جالب است بدانید با تمامی حمایت های مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات از این پروژه باز هم جویشگر بومی نتوانسته در این بازار موفق عمل کند و نتوانستند سرمایه کلانی که در اختیارشان قرار گرفته است را باز گردانند.

بر طبق آخرین تحقیقات انجام شده در مورد جویشگر پارسی جو در تیرماه سال 97، نشان می دهد که این موتور جستجو بعد از گوگل در رتبه دوم قرار دارد البته استفاده آن نسبت به گوگل یک به صد است. رتبه الکسای این موتور جستجو بیست و هشت هزار است.

 
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

پارچه برزنت ضد آب با قیمت ارزان و مناسب

پارچه برزنت ضد آب، پارچه ای با ویژگی‌های منحصر به فرد است. این پارچه از مواد مقاومی مانند پلی‌استر یا نایلون تهیه...

تبلیغات رایگان کسب و کار در اینترنت

در این مقاله، با تبلیغات رایگان آشنا شوید و چگونه از آن برای جذب مشتریان و افزایش رشد کسب و کار خود بهره‌برداری...

خرید کالای اساسی از اینترنت

اگر به یکی از فروشگاه های اینترنتی بزرگ کشور مراجعه کنید، خواهید دید که در بخشی از آن قسمتی وجود دارد که می توانید...

نحوه فروش کالا های دسته دوم در اینترنت

خرید و فروش کالا های دست دوم در اینترنت به یک منبع کسب درآمد تبدیل شده است. گاهی اوقات شما کالا هایی را که نو نیستند...

خرید کالا های دست دوم در اینترنت

در این مقاله قصد داریم شما را با کاربرد های خرید کالاهای دست دوم در اینترنت آشنا کنیم. گاهی اوقات شرایط باعث می شود...

خرید عمده کالا از اینترنت

خرید عمده کالا از اینترنت یکی از اصطلاحاتی است که این روزها زیاد به گوش می خورد. اما منظور از این عبارت چیست؟ چه...

چگونه در اینترنت تبلیغ کنیم

تبلیغ در اینترنت یکی از بهترین راه های تبلیغات محصولات محسوب می شود. تبلیغات در اینترنت به صورت مستقیم و غیرمستقیم...

ثبت آگهی در اینترنت

با توجه به رشد فناوری در طول 30 سال گذشته و پیدایش شبکه اینترنت، ثبت آگهی نیز در این شبکه به اعتبار مشابهی با تبلیغات...

۷ فاکتور اصلی رتبه بندی سایت در موتور جستجوی گوگل در سال جاری

موتور جستجوی گوگل به عنوان رایج ترین موتور جستجوی جهان شناخته می شود. این موتور جستجو، سایت ها را بر اساس رتبه بندی...

نقش اینترنت در بازاریابی چیست

بازاریابی از طریق اینترنت به چه صورت است بازاریابی اینترنتی (همچنین به عنوان اینترنت مارکتینگ، وب مارکتینگ یا...

راه های ثروتمند شدن از طریق اینترنت

آیا تا به حال به راه های ثروتمند شدن از طریق اینترنت فکر کرده اید؟ یا ایده منحصر به فردی دارید که بتوانید از طریق...

قوانین انتشار آگهی در اینترنت

در هر کسب و کاری، شفاف سازی و اطلاع رسانی صحیح از وظایف اصلی در تبلیغات و بازاریابی است. اما همانطور که اطلاع دارید،...

مزایای خرید آنلاین در زمان کرونا

رشد خرید آنلاین و استفاده از تجارت الکترونیک در زمان بیماری کرونا چشمگیر شده است. در این مقاله از مزایای خرید آنلاین...

استفاده از اینترنت برای رونق کسب و کارها

همانطور که می دانیم این روزها استفاده از اینترنت به یکی از اجزای مهم زندگی همه انسانها تبدیل شده است. به طوری که...

بهترین روش های بازاریابی در زمان کرونا

چند ماهی است که ویروسی به نام کرونا در جهان ظهور کرده  است و باعث شده تا مردم از رفت و آمد در خیابان ها خودداری کنند....

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد