جستجو

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

(13 رای)
به روز رسانی: 15 مهر 1399 ساعت 11:11:03
تاریخ ثبت: 12 مهر 1399 ساعت 14:18:50
آدرس کوتاه: https://sellfree.ir/38785
بازاریابی شبکه های اجتماعی کلمه ای است که همگی بارها شنیده ایم، اما شاید نتوانیم تعریفی روشن و واضح از آن داشته باشیمدر دنیای امروز بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که برای هیچ کس ناشناخته نیست. طبق آمار سال 2019 به طور جهانی بیشتر از 4.4 میلیارد نفر در اینترنت فعال بودند، از این رو بازاریابی دیجیتال کارآمدترین راه برای ارتقا هر تجارت و خدماتی است. بازاریابی دیجیتال شامل: بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوا، بازاریابی موتور جستجو، بازاریابی ایمیلی و در آخر بازاریابی شبکه های اجتماعی است.

در این مقاله ما با مفاهیم بازاریابی شبکه های اجتماعی و اهمیت آن آشنا خواهیم شد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

آشنایی با بازاریابی شبکه های اجتماعی:


بازاریابی شبکه های اجتماعی(Social Media Marketing) یا به اختصار SMM نوعی بازاریابی دیجیتال است. SMM شامل تولید محتوا و اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی است. که در دستیابی به اهدافی مانند معرفی کسب وکار، کسب درآمد و برندسازی به صاحبان کسب و کار کمک می کند.

SMM یکی از موفق ترین تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ است؛ زیرا اکثر مردم جهان در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و... فعال هستند. به همین دلیل در صورت بازاریابی اصولی در این شبکه ها می توان حجم زیادی از مخاطب را جذب کرد و به تجارت خود رونق بخشید.

 معرفی محبوب ترین شبکه های اجتماعی


اگر به بازاریابی شبکه های اجتماعی مشغول هستید، یا حتی صاحب کسب و کاری هستید که قصد استفاده از این شبکه ها را دارد، شناحت ماهیت محبوب ترین شبکه های اجتماعی برای شما امری مفید است. این موضوع باعث می شود که مخاطب هدف خود را پیدا کنید، میزان دسترسی به نام تجاری خود را در شبکه های اجتماعی به حداکثر برسانید و در نهایت به اهداف تعیین شده ی خود برسید.

فیسبوک؛بزرگترین شبکه ی اجتماعی

  • فیسبوک(facebook)


فیسبوک بزرگترین شبکه ی اجتماعی جهان است. هر ماه بیش از دو میلیارد نفر از آن استفاده می کنند؛ این یعنی تقریبا یک سوم جمعیت جهان. چیزی که باعث می‌شود فیسبوک را به ‌عنوان یک پلتفرم مهم در نظر بگیریم، امکاناتی است که در اختیار کاربرهایش می‌گذارد. امکان اشتراک گذاری انواع محتوا مانند متن‌های بلند، عکس، ویدیو و لینک از مواردی هستند که برای یک فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی به آن‌ها نیاز داریم و این سوشال مدیا به خوبی این امکان را برای مخاطبانش فراهم کرده است.

فیسبوک محیطی مناسب برای ارتباط با مشتریان، افزایش تعامل با آنها و در نتیجه ارتقای کسب و کار شما است. محیط دوستانه ای که این شبکه ی اجتماعی دارد این امکان را برای شما به وجود می آورد که با تمام اقشار و سنین در ارتباط باشید.

اینستاگرام پلتفرمی پر طرفدار در ایران

  • اینستاگرام(Instagram)


اینستاگرام با داشتن بیش از 700 میلیون کاربر فعال در جهان و 25 میلیون کاربر در ایران یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی محسوب می شود.

اینستاگرام یک پلتفرم برای اشتراک گذاری عکس و فیلم می باشد، البته فیلتر های خاص برای ادیت و همچنین وجود IGTV را می توان از نقطه قوت های این شبکه نام برد. ولی باید توجه کرد که این شبکه قابلیت افزودن لینک ندارد و به همین دلیل از آن نمی شود به عنوان یک منبع برای تقویت سایت و افزایش بازدید کننده یاد کرد.

اگر از امکانات موجود در این سوشال مدیا به درستی استفاده کنید، می توان گفت اینستاگرام بستری مناسب در جهت تبلیغ کسب و کارتان برای شما فراهم می کند و شما با تبلیغات و استفاده از تکنیک های درست می توانید به کسب درآمد برسید.

تلگرام؛ پلتفرمی مناسب جهت تبلیغات

  • تلگرام(Telegram)


تلگرام در ابتدا بیشتر یک پیام رسان ساده بود ولی با گذر زمان و اضافه شدن امکاناتی مانند تشکیل گروه ها و کانال ها میتوان از آن به عنوان یک شبکه اجتماعی نیز نام برد. تلگرام نیز با داشتن حدود 200 میلیون مخاطب فعال در جهان و حدود 30 میلیون مخاطب در ایران یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی محسوب می شود.

در تلگرام امکان اشتراک گذاری انواع محتوا مانند متن، عکس، ویدیو و... وجود دارد. همچین از مزایای تلگرام می توان به امکان پشتیبانی مشتری یک به یک و ایجاد کانال اشاره کرد. که بازاریاب با توجه به این امکانات و همچنین در نظر داشتن حضور کاربران در اقشار و سنین مختلف می تواند بهترین فرصت ها را در جهت تبلیغات و گسترش کسب و کار خود به وجود بیاورد.

یوتیوب؛ بزرگترین شبکه ی اجتماعی با محوریت ویدیو

  • یوتیوب(Youtube)


یوتیوب بزرگترین و محبوب ترین شبکه ی اجتماعی مبتنی بر محتوای ویدویی است. یوتیوب نزدیک به دو میلیارد بازدید ماهانه دارد که همین باعث شده تا به عنوان دومین موتور جستجوگر پرطرفدار بعد از گوگل شناخته شود.

آشنایی با ماهیت توئیتر

  • توئیتر(Twitter)


توئیتر یک شبکه ی اجتماعی متن محور است که با داشتن بیشتر از 300میلیون کاربر فعال در ماه جزو محبوب ترین پلتفرم ها محسوب می شود. در توئیتر امکان اشتراک گذاری انواع محتوا مانند متن، هشتگ، عکس، ویدیو و... وجود دارد.

وجود امکاناتی مانند توانایی این شبکه برای انتشار گسترده و سریع و همچنین کوتاه بودن پست ها از دلایل اصلی کاربران برای استفاده از این شبکه اجتماعی است. استفاده از توئیتر به عنوان ابزاری برای بازاریابی شبکه های اجتماعی حول گفتگو و ارتباط با مخاطب هدفتان می چرخد، بنابراین برای پیشرفت کسب و کارتان در توئیتر تا حد ممکن باید با مخاطب هایتان تعامل داشته باشید.

  3 اصل  اساسی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی


اگر بخواهید کسب و کارتان را از طریق شبکه های اجتماعی ارتقا بدهید و یا به عنوان بازاریاب در این زمینه پیشرفت کنید رعایت این  اصول امری ضروری در کار شماست، که در ادامه به بررسی این اصول می پردازیم.

  • استراتژی

  • مدیریت وبرنامه ریزی

  • تجزیه و تحلیل


قواعد سوشال مدیا مارکتینگ

      1) اصل اول بازاریابی شبکه های اجتماعی: استراتژی


برای شروع بازاریابی در شبکه های اجتماعی اولین قدم داشتن استراتژی است، استراتژی به شما در درک اهداف و شناسایی مخاطبانتان کمک خواهد کرد. بدون داشتن استراتژی دستیابی به اهدافتان در شبکه های اجتماعی به کاری سخت تبدیل خواهد شد.

چگونه برای بازاریابی شبکه های اجتماعی خود استراتژی داشته باشیم؟

برای شروع یکی از مهم ترین و ساده ترین راه ها این است که از خود این 5 سوال را بپرسید:

  1. چرا می خواهید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید؟

  2. مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

  3. چه محتوایی را می خواهید به اشتراک بگذارید؟

  4. کدام شبکه ی اجتماعی را برای اشتراک گذاری محتوای خود انتخاب کرده اید؟

  5. در چه زمان هایی می خواهید محتوای خود را به اشتراک بگذارید؟


جواب دادن به این سوال ها به شما در درک هدف خود از بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک خواهند کرد.

  • چرا می خواهید در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید؟


این پرسش مربوط به اهداف شما در شبکه های اجتماعی است. آیا برای تبلیغ محصولات خود در شبکه های اجتماعی هستید؟ آیا برای افزایش بازدید وب سایت خود در این شبکه ها فعالیت دارید؟

اهدافی که در SMM می توانید داشته باشید:

  • افزایش شناخت برند

  • افزایش میزان بازدید کنندگان سایت

  • افزایش درآمد

  • ارتباط مستقیم و افزایش تعامل با مخاطب

  • بیشتر شدن قدرت نفوذ برند

  • کاهش هزینه ی بازاریابی

  • ارائه ی خدمات به مشتری


شناخت مخاطبین هدف

  • مخاطبان شما چه کسانی هستند؟


وقتی که به سوال قبل جواب دادید و به درک روشنی از دلیل حضور خود در شبکه های اجتماعی رسیدید، مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید مخاطب های هدف شماست. چرا که با انتخاب مخاطب هدف اشتباه، بازاریابی شما شکست خواهد خورد. هر چقدر مشتری خود را دقیق تر توصیف کنید و جزئیات بیشتری را در مورد آنها بدانید در پیشرفت کسب و کارتان موثر خواهند بود.

برای شناخت مخاطب های هدفتان یشنهاد می شود که سوالات زیر را مطرح کرده و با توجه به آنها در مورد مخاطبانتان اطلاعاتی جمع آوری کنید:

  • آنها چه کسانی هستند؟ (به عنوان مثال عنوان شغلی، سن، جنس، میزان درآمد، محل سکونت و... )

  • آنها به چه چیزهایی علاقه مند هستند؟ (به عنوان مثال سرگرمی، محتوای آموزشی و... )

  • آنها معمولاً از چه شبکه ای برای ارتباط با کسب و کار شما استفاده می کنند؟ (به عنوان مثال فیس بوک، اینستاگرام و... )

  • آنها در چه زمان هایی از محتواهایی که تهیه کردید استفاده می کنند؟ (به عنوان مثال آخر هفته ها، در هنگام رفت و آمد روزانه و... )

  • هدف آنها از استفاده کردن از محتوایی که شما به اشتراک گذاشته اید چیست؟ (به عنوان مثال ترقی در کار خود، سالم ماندن، به روز بودن و... )



  • چه محتوایی را می خواهید به اشتراک بگذارید؟


با داشتن اطلاعاتی که از سوال های قبل به دست آورده اید، می توانید محتوایی تولید کنید که مناسب اهداف و مخاطب های هدفتان است.

انواع محتوا در شبکه های اجتماعی

  • محتوای متنی

  • محتوای بصری

  • محتوای ویدیویی

  • محتوای صوتی یا پادکست

  • محتوای تلفیقی

  • محتوای خبری

  • محتوای آموزشی


تولید محتوای مناسب به شما کمک خواهد کرد تا مشتری ها را به سمت خود جذب کنید و همین موضوع در کسب درآمد شما از طریق شبکه های اجتماعی امری مهم است. این همان کاری است که کسب و کار های بزرگ در حال انجام آن هستند. پس شما هم سعی کنید با انتخاب محتوای متناسب با کسب و کارتان از قافله عقب نمانید.

انتخاب شبکه ی اجتماعی مناسب برای فعالیت

  • کدام شبکه ی اجتماعی را برای اشتراک گذاری محتوای خود انتخاب کرده اید؟


شما به عنوان یک بازاریاب شبکه های اجتماعی باید بهترین پلتفرم را برای اشتراک گذاری محتوا و فعالیت انتخاب کنید. باز هم شناخت مخاطب هدف می تواند در این انتخاب همانند تصمیم های قبلی به شما کمک کند. پس مهم است که وقت خود را در جایی سپری کنید که مخاطب هدفتان در آنجاست.

همانطور که اشاره کردیم شناخت ماهیت هر شبکه ی اجتماعی امری مهم در بازاریابی است. شما باید با ماهیت هرشبکه ی اجتماعی آشنا باشید و بهترین را با توجه به محتوا و هدفتان انتخاب کنید.

  • در چه زمان هایی میخواهید محتوای خود را به اشتراک بگذارید؟


تعیین یک زمان کلی برای انتشار پست ها در هر شبکه ممکن نیست. این مرحله کاملا بستگی به مخاطبان شما دارد که در چه زمان هایی از شبکه های مورد نطرتان استفاده ی بیشتری دارند. این آخرین قدم از استراتژی تاثیر بسیار مهمی در بازاریابی شما دارد. چون دسترسی بیشتر به مخاطبانتان به معنای تعامل بیشتر است. پس با توجه به شناخت مخاطبانتان بهترین زمان را تعیین کنید. و طبق آن برنامه ای برای اشتراک گذاری محتوا یا تقویم محتوایی تهیه نمایید. برای مثال اگر جامعه ی هدف شما هوادارن فوتبال است محتوای خود را بعد و قبل از وقایع ورزشی به اشتراک بگذارید.

مدیریت شبکه ی اجتماعی

     2)اصل دوم بازاریابی شبکه های اجتماعی: مدیریت و برنامه ریزی


شما به عنوان یک بازاریاب شبکه های اجتماعی باید مطمئن شوید که محتوای شما طبق برنامه به اشتراک گذاشته خواهند شد. پس لازم است که شما تقویم محتوای داشته باشید.

  • تقویم محتوایی چیست؟


تقویم محتوایی برنامه ریزی و زمان بندی برای اشتراک گذاری محتواهایی است که باید در آینده در شبکه های اجتماعی شما به اشتراک گذاشته شوند.

  • تقویم محتوایی چه اهمیتی دارد؟

  • هیچ چیز فراموش نخواهد شد.

  • تصویری کلی از اقدامات در حال و آینده به شما خواهد داد.

  • در فعالیت های تیمی هر شخصی می داند که در چه زمانی چه مسئولیتی دارد.

  • به مدیریت بازاریابی شبکه های اجتماعی شما کمک خواهد کرد.


یکی از ساده ترین راه های نظارت بر تقویم محتوایی اسفاده از ابزارهای مدیریت اجتماعی است. از دیگر دلایلی که باید از این ابزار ها استفاده کنید این است که مدیریت شبکه های اجتماعی امری زمان بر است، حال شما تصور کنید تمام این کارها را بخواهید به صورت دستی انجام دهید. این کار باعث می شود رسیدن به اهدافتان بازاریابی به تاخیر بیافتند و تمام وقت شما را خواهد گرفت.

معرفی چند ابزار مدیریت شبکه های اجتماعی:

هوت سویت ابزاری برای مدیریت

     1)Hootsuite

این ابزار یکی از معروف ترین ها در زمینه ی مدیریت شبکه های اجتماعی است. که شما می توانید از ویژگی های دیگر آن مانند برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل و گزارش دهی نیز استفاده کنید. این ابزار به شما اجازه می دهد همزمان به بیش از 30 شبکه ی اجتماعی متصل شوید.

شبکه های اجتماعی پشتیبانی شده: توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام ، لینکدین و گوگل پلاس.

اسپروت سوشال ابزاری برای مدیریت

     Sprout Social(2

یک ابزار شبیه به Hootsuite است و دارای قابلیت های متفاوتی از جمله برنامه ریزی شبکه های اجتماعی تا نظارت و گزارش دهی می باشد.

در این ابزار امکان مدیریت و نطارت بر میزان مشارکت کاربران در شبکه های مختلف وجود دارد، با این ابزار میتوانید تقویم محتوایی مورد نظرتان را تنطیم کنید و برای شبکه های اجتماعی مختلف برنامه های انتشار متفاوتی را در نظر بگیرید.

سیستم عامل های پشتیبانی شده: توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام، لیکندین و گوگل پلاس.برند24 ابزاری مناسب جهت مدیریت

  3) brand24

Brand24 ابزاری مناسب و قدرتمند برای نظارت همه جانبه بر فعالیت های تجاری شما در شبکه های اجتماعی است. این ابزار هر آنچه که کاربران در مورد نام تجاری گفته باشند را در اختیارتان قرار می دهد. با توجه به این موضوع شما می توانید از روند توسعه ی کسب و کار خود و همچنین احساسات و نظرات کاربران در مورد کسب و کارتان آگاه شوید. همین طور با این ابزار می توانید موضوعات کلیدی و ترند در حوزه ی کسب و کارتان را پیدا کنید.

شبکه های اجتماعی پشتیبانی شده: توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب.

تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی

     3) اصل سوم بازاریابی شبکه های اجتماعی: تجزیه و تحلیل


آخرین اصل بازاریابی شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر را در موفقیت کسب و کار شما دارد. در این مرحله می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آیا  تمام قدم هایی که تا به حال برداشتیم در جهت رسیدن به اهدافمان بوده یا خیر!

تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی چیست؟

جمع آوری اطلاعات از شبکه های اجتماعی به منظور سنجش عملکرد خود.

اگرچه تعدادی از بازاریابان برای سنجش عملکرد خود از روش آزمون و خطا استفاده می کنند؛ اما جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آن ها و ایجاد تغییرات در جهت بهینه سازی بهترین کار ممکن است. به همین دلیل برای ارزیابی دقیق تر از ابزارهای تجزیه و تحلیل استفاده می شود.

معرفی چند ابزار تجزیه و تحلیل

     1)Buffer

بافر ابزاری برای تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی است که با استفاده از آن به تمام آمار مربوط به فعالیت خود در شبکه های اجتماعی دسترسی خواهید داشت.

ویزگی های مهم این ابزار:

  • تحلیل استوری های اینستاگرام.

  • ارسال توصیه هایی برای بهبود استراتژی.

  • ایجاد گزارش هایی حرفه ای.


شبکه های اجتماعی پشتیبانی شده: فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر، پینترست، لینکدین.

بافر ابزاری برای تجزیه و تحلیل

     Iconosquare(2

با استفاده از این ابزار شما می توانید اکانت خود را ردیابی کنید. و اطلاعات جمع آوری شده را آنالیز کرده و از نتایج بدست آمده در جهت بهینه سازی شبکه های اجتماعی مورد نطر خود کمک بگیرید. همچنین این ابزار با نظارت بر رقبا و تحلیل عملکرد آنها به شما کمک می کند تا عملکرد خود را در کسب و کارتان بسنجید و در بین رقیب هایتان پیشرفت کنید.

ویژگی های مهم این ابزار:

  • کپشن ها و کامنت هایی که در آنها از شما نام می برند را می توانید ببینید.

  • آگاهی از زمان فعالیت مخاطب های هدفتان در شبکه های اجتماعی و افزایش تعامل با آنها.

  • آگاهی از فعالیت رقبا و تعامل های آنها.


شبکه های اجتماعی پشتیبانی شده: فیسبوک، اینستاگرام.

آیکون اسکور ابزاری مناسب برای آنالیز

     Socialbakers(3

آخرین مورد یکی دیگر از ابزار های تجزیه و تحلیل است که عملکرد شما در سوشال مدیا را بررسی می کند.

ویژگی های مهم این ابزار:

  • احساسات و میزان رضایت مخاطبان نسبت به کمپین هایتان را از طریق تعاملات و نطراتشان تحلیل می کند.

  • آگاه شدن از اینکه آیا پست ها نیاز به تقویت دارند یا خیر!

  • مقایسه ی عملکرد شما با عملکرد رقبا در یک ماه و نیم گذشته.


شبکه های اجتماعی پشتیبانی شده: فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، توئیتر، یوتیوب، پینترست.

 

سوشال بیکرز ابزاری برای تحلیل

با خواندن این مقاله حالا شما با اصول مقدماتی بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا شدید، امیدواریم در این مسیر موفق باشید.
نظرات سوالات
ثبت نظر (5 امتیاز)
سوال جدید (5 امتیاز)

نقاط قوت


نقاط ضعف


من یک ربات نیستم

آیتم های مرتبط

ثبت پست مهمان با لینک های فالو

خدمات ثبت پست مهمان و درج بکلینک با لینک های فالو توسط سایت سلفری sellfree

سایت های برتر آگهی رایگان

سایت های بسیار زیادی جهت ثبت آگهی در کشور وجود دارند که از معروف ترین آنها وب سایت رایگان بفروش، دیوار و شیپور می...

اپلیکیشن های ثبت آگهی رایگان

جهت ثبت آگهی در اینترنت می توانید از دو طریق طریق سایت ثبت آگهی و برنامه ثبت آگهی اقدام نمایید. برنامه ها و سایت...

بهترین و محبوب‌ترین سرگرمی برای بازنشستگان چیست؟

بهترین و محبوب‌ترین سرگرمی برای بازنشستگان چیست؟ بازنشستگی مرحله ای از زندگی است که زمان آزاد و فرصت های فراوانی...

بک لینک سازی چیست؟

در این مقاله، مفهوم اصلی بک لینک سازی چیست؟ (ایجاد پیوندهای برگشتی) و اهمیت آن در افزایش اعتبار و رتبه وب‌سایت شما...

بک لینک طبیعی چیست؟

در اینجا درباره اهمیت بک لینک طبیعی در بهبود رتبه وب‌سایت شما می‌آموزید. مزایا، استراتژی‌ها و پرسش‌های متداول...

معرفی روش های بازاریابی آنلاین

به هر روشی که در آن شخص تلاش می کند تا مخاطب را جذب محصول کرده و به خرید تشویق کند بازاریابی می گویند. بازاریابی به...

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ روشی جدید و خلاقانه در بازاریابی مدرن است. احتمالا کلمه اینفلوئنسر برای شما ناآشانا باشد یا...

چطور میتونم ویدیوهای آموزشی و فایل های دیجیتالی خودم رو بفروشم؟

فروش ویدیوهای آموزشی در هر حوزه و فایل های دیجیتالی از طریق سایت رایگان بفروش (سلفری)

قوانین فروشگاه های اینترنتی (قوانین فروش آنلاین کالا)

قوانین فروشگاه های اینترنتی به اندازه کالایی که ارائه می دهند مهم است. در واقع یکی از مهم ترین مواردی که یک کسب...

سیستم های مدیریت محتوای رایگان برای طراحی سایت

هنگامی که صحبت از ساخت وب سایت هایی می شود که متمرکز بر محتوا هستند، بهترین گزینه معمولاً انتخاب سیستم مدیریت محتوا...

طراحی سایت توسط دارکوب با استفاده از سیستم مدیریت محتوای دارکوب. با
10 از درآمدهای این سایت صرف امور خیریه می گردد