به روز رسانی: 12 مرداد 1399 ساعت 12:35:49
تاریخ ثبت: 05 تیر 1399 ساعت 12:56:26
افراد هر روز به دنبال رفع نیاز های خود به فروشگاه ها و مراکز خرید مراجعه می کنند. گاهی برای خرید مواد غذایی و تامین مایحتاج روزانه و گاهی برای خرید اقلامی مانند پوشاک، لوازم منزل و... اقدام می کنند.
در گذشته تمام فروشگاه ها به صورت فیزیکی فعالیت می کردند و مردم برای هرگونه خریدی باید در محل مغازه حضور پیدا می کردند. امروزه با گسترش اینترنت و دنیای مجازی فروشگاه های بسیار زیادی در سطح اینترنت راه اندازی شده است.
خرید آنلاین در مقابل
خرید آفلاین دارای مزایا و معایبی است که در این مقاله قصد داریم به طور کامل بررسی کنیم.
مزایای فروشگاه آنلاین در مقابل فروشگاه آفلاین
فروشگاه های آنلاین روز به روز در حال گسترش هستند. این فروشگاه ها مزایایی دارند که هم فروشندگان و هم مشتریان را به سمت خود جذب می کنند.
شاید اولین و مهم ترین مزیت راه اندازی یک فروشگاه آنلاین نسبت به
فروشگاه فیزیکی هزینه بسیار پایین راه اندازی آن است. برای راه اندازی یک فروشگاه آفلاین در اولین قدم باید به فکر آماده سازی محلی برای برپایی فروشگاه باشید که این خود هزینه ی بسیار زیادی به همراه دارد. فروشگاه آنلاین به هیچ گونه محل فیزیکی نیاز ندارد و از این نظر بسیار به صرفه است.
خرید از فروشگاه آنلاین برای مشتریان نیز کم هزینه تر است. دیگر نیاز به حضور افراد در محل مغازه نیست و تنها با دسترسی به اینترنت می توانند محصولات فروشگاه را تماشا و خرید خود را انجام دهند. در صورتی که برای مراجعه به فروشگاه فیزیکی باید
هزینه رفت و آمد نیز پرداخت کنید. در اکثر مواقع قیمت محصولات در فروشگاه های آنلاین بسیار پایین تر است.
صرفه جویی در زمان و محدودیت نداشتن زمان خرید
یکی دیگر از مزایای خرید آنلاین
صرفه جویی در زمان است. شما می توانید در کمترین زمان ممکن به وب سایت، اپلیکیشن و یا کانال های ارتباطی فروشگاه مراجعه کرده کالای مورد نظر خود را خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید. در مقابل برای خرید حضوری باید در زمان مناسبی به محل فروشگاه مراجعه کرده و کالای مورد نظر را خریداری کنید.
همچنین فروشگاه های آنلاین هیچ گونه محدودیتی برای خرید ندارند و شما می توانید در 24 ساعت شبانه روز و تمام روزهای هفته خرید خود را انجام دهید. در صورتی که برای خرید از فروشگاه های فیزیکی در زمان های محدودتری می توانید مراجعه کنید.
یکی دیگر از مزیت های فروشگاه آنلاین
امکان مقایسه محصولات است. در یک سیستم فروشگاهی آنلاین به راحتی و در کمترین زمان ممکن محصولات مورد نظر خود را مقایسه کنید و بهترین محصول را انتخاب کنید. شما حتی می توانید محصول چندین فروشگاه را به راحتی مقایسه کنید و از مناسب ترین فروشگاه خرید کنید. مشاهده و مقایسه یک محصول در فروشگاه های فیزیکی بسیار سخت تر است و گاهی اوقات به چندین روز زمان نیاز دارد.
ویژگی بسیار عالی که فروشگاه های آنلاین از آن برخوردار هستند، نمایش
نظرات مشتریان است. هنگام خرید یک محصول به راحتی می توانید نظر تمام مشتریانی که قبلا از آن فروشگاه خرید کرده اند، یا به طور خاص از محصول مورد نظر شما استفاده کرده اند را مطالعه کنید. بعد از بررسی نظرات مشتریان به راحتی می توانید در مورد خرید محصول تصمیم بگیرید. این مزیت در خرید های فیزیکی وجود ندارد و اگر با محصولی آشنا نباشید نمی توانید با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.
یک فروشگاه آنلاین مشتریانی از سراسر دنیا دارد، اما فروشگاه آفلاین صرفاً مشتریانی دارد که در آن محل زندگی و رفت و آمد می کنند و یا به طور خاص مشتریانی دارد که به عنوان مسافر یا توریست از آن محل عبور می کنند.
معایب فروشگاه آنلاین در مقایسه با فروشگاه های فیزیکی
با وجود تمام
مزایای فروشگاه های آنلاین و گسترش روز افزون استفاده از آن ها، دارای معایبی نیز هستند به طوری که بسیاری از افراد همچنان خرید از فروشگاه های فیزیکی را به خرید آنلاین ترجیح می دهند.
عدم اعتماد مشتریان به فروشگاه
یکی از بزرگترین مشکلات فروشگاه های اینترنتی جلب اعتماد مشتریان است. بسیاری از افراد به فروشگاه های اینترنتی اعتماد نمی کنند و
جلب اعتماد برای فروشندگان نیازمند صرف هزینه و زمان زیادی می باشد. همین که فروشگاهی به صورت فیزیکی وجود ندارد اعتماد سازی برای مشتریان کار را سخت می کند.
امکان کلاهبرداری اینترنتی
گسترش فضای مجازی و به وجود آمدن پلتفرم های مختلف برای ایجاد فروشگاه آنلاین باعث به وجود آمدن روش های مختلف کلاهبرداری نیز شده است. روزانه افراد زیادی در مواجه با فروشگاه های مختلف اقدام به سفارش محصول مورد نظر خود می کنند، اما متاسفانه در این بین وب سایت ها و کانال های مختلفی نیز با این عنوان اقدام به کلاهبرداری از افراد می کنند.
در مورد فروشگاه های فیزیکی امکان کلاهبرداری تقریباً صفر است و از آن جایی که افراد کالای مورد نظر را همان لحظه مشاهده و دریافت می کنند نگرانی از این بابت ندارند. برای برطرف کردن این مشکل نیز راه هایی وجود دارد. فروشگاه هایی معتبری که دارای
نماد اعتماد الکترونیک هستند گزینه مناسبی برای خرید می باشند.
یکسان نبودن کالای سفارشی با کالای دریافتی
یکی دیگر از مشکلات خرید اینترنتی یکسان نبودن کالای سفارشی با کالای دریافتی از فروشگاه می باشد. گاهی اوقات پیش می آید افراد محصولی را از فروشگاهی به صورت اینترنتی خریداری می کنند اما هنگام دریافت کالا متوجه می شوند کالا از کیفیت مناسب برخوردار نیست و با تصویر آن متفاوت است. گاهی اوقات نیز به دلیل تعدد سفارشات اینترنتی بسته ها به صورت اشتباه برای افراد ارسال می شوند.
هنگام خرید از فروشگاه های فیزیکی مشتری همان لحظه کالای مورد نظر را مشاهده و پس از اطمینان از جنس و کیفیت و سایر ویژگی های کالا اقدام به خرید می کند.
همان طور که مشاهده کردید فروشگاه های آنلاین و آفلاین هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. قبل از راه اندازی فروشگاه لازم است تمام جوانب بررسی و سپس اقدام کرد. مشتریان نیز می توانند قبل از خرید اینترنتی از کیفیت و اصالت فروشگاه اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به خرید کنند.
بسیاری از افراد در کنار راه اندازی فروشگاه فیزیکی اقدام به ایجاد وب سایت، اپلیکیشن یا کانال هایی در فضای مجازی می کنند. به این صورت از مزایای هر دو روش برخوردار می شوند. گاهی اوقات افراد از روش هایی برای جذب مشتری در فروشگاه های آفلاین نیز می کنند مانند پخش موسیقی، قرار دادن وسایل بازی و سرگرمی در فروشگاه، غرفه های عکس و ....
به این صورت رقابت بسیار جذابی میان این شکل فروشگاه برای جذب مشتری وجود دارد. شما ترجیح می دهید از فروشگاه آنلاین خرید کنید یا فروشگاه آفلاین؟