به روز رسانی: 08 آبان 1399 ساعت 11:06:37
تاریخ ثبت: 06 مهر 1399 ساعت 21:42:14
همه ی ما به این آگاهی رسیده بودیم که کسب و کارهای اینترنتی یکروز مورد توجه عموم قرار میگیرد. چه در ذهن آنهایی که بی اهمیت تلقی اش میکردند چه آنهایی که کمی اهمیت برایش قائل میشدند. اما هیچکدام گمان نمیکردیم روزی برسد که تمام دنیای تجارت وابسته به همین حوزه بشود. ایام تلخ کرونا علت رونق گرفتن کسب و کارهای اینترنتی شد.
قرن بیست و یکم همه جورش را به ما نشان داده بود اِلا انجام دادن تمام امورات در منزل. آن هم به شکل اجباری! با گسترش و همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان حضور فیزیکی افراد در مراکز و موسسات با ممنوعیت روبه رو شد. و تمام دنیا در یک شوک عجیب فرو رفت. دیگر کمتر شخصی پیدا میشد دنبال پول و منافع کاری باشد. بلکه همه از یکدیگر هراس داشتند و فراری بودند.
مشاغلی که میلیون ها سرمایه گذاری کرده بودند. برای جشن و ایام شلوغ تر در آستانه ی ورشکستگی قرار گرفتند. در نتیجه بازار به شدت روند شکسته شدن نمودار توسعه یا همان کساد شدن خودمان را در پیش گرفت. اما راه دیگری هم بود که دست ویروس کرونا به آن نمیرسید. این
فضای مجازی بود که اجازه نداد کارها بیش از بیش مختل بمانند. یا همه کاسه چه کنم چه کنمشان را در دست ها بالا نگیرند.
با اینکه وضعیت بازار همچنان با یک درجه ی وحشتناکی در حال سقوط بود. اما هر چه که گذشت کسب و کارهای اینترنتی کم کم درجه توازن را به وضعیت مناسبی رساندند. و ناجی فروشندگان شدند. انگار که قرن بیست و یکم نشانمان داد حالا نوبت این است تا تنها درون دنیایی که خودمان ساخته ایم باید سر کنیم نه دنیای حقیقی. این عمل به خودی خود مورد تامل است. اما باید به وضعیت کنونی توجه بیشتری نشان داد. بلکه کمتر کرونا قدرتش را به رخمان بکشد.
جالب است بدانید در حال حاضر بیش از پنجاه و شش میلیون ایرانی در فضای مجازی مشغول اند و از امکانات آن بهره میبرند. یا به نحوی 70% از جمعیت کل کشور. این یعنی یک موقعیت فوق العاده برای کسب و کارهای اینترنتی. طبعاً افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت بودند و صاحب سبک کسب و کارشان رونق پیدا کرده و به سود کلانی رسیدند. اما افرادی که به تازگی وارد این حوزه شدند. کار خیلی آسانی در پیش نداشتند. رشد 25% آمار بالا، تداعی کننده همین موضوع میباشد.
یعنی فعالان حوزه آی تی با خدمات و آموزش راه و چاه را به بقیه افراد نشان دادند. که باعث شد در حال حاضر ایران جز 14 کشوری باشد که اکثر خدماتش به صورت آی تی یا همان در فضای مجازی انجام میگیرد. حالا باید نام و آدرس فروشگاه ها و بنر های خوش رنگ و لعابشان را در صفحات وب ببینیم. سفارشات را با یک کلیک دریافت کنیم. که این یعنی
عصر دیجیتال. رقابت ها در این دوره کمی متفاوت تر برای فروشندگان دنبال میشود. حال آنها باید تنها یک کار انجام دهند. یعنی با امکانات گسترده ای که در اختیار دارند چطور بازخورد بیشتری را دریافت کنند.
عصر دیجیتال برای چه قشرهایی ضرر و زیان به همراه داشت؟
مراکز خدماتی: برخی مراکز و موسسات هستند که تمام سودشان وابسته به حضور افراد یا وابسته به محیط عموم است. این مراکز در حال حاضر بازار کارشان رونق که نگرفته بلکه کاملاً راکد شده است. اگر بزودی به این مسئله رسیدگی نشود ممکن است ضررهای بیشتری هم محتمل شوند.
دلالان و واسطه گران:
فروش اینترنتی از فروشگاه های دارای برند برابر است با کالای مستقیم از تولید به فروش. حال یعنی چه؟ یعنی دیگر واسطه ای این بین وجود ندارد تا قیمت را بالا و پایین کند. در نظام عرضه و تقاضا بازار مجبور میشوید تا کالا را از دلالان خریداری کنید. ولی در فروش اینترنتی کالا به طور سر راست از تولید بدست شما میرسد. بازار واسطه گرها هم یکی دیگر از مجمع هایی است که در این دوران حال و روز خوشی ندارد.
پیشرفت و علوم و فناوری برای چه مشاغلی پربار بود؟
در بطن این سوال جواب نهفته است. از آنجایی که رونق گرفتن کسب و کارها در این ایام کرونایی بسته به این است تا فروشندگان وارد دنیای مجازی یا همان دیجیتال شوند. رقابت بالا میگیرد. این بین افرادی میتوانند به اوج این رقابت کمک کنند که تکنیک کار در این حوزه را بلد باشند. یعنی کسب و کارهای اینترنتی. به چند نمونه از این مشاغل میپردازیم.
طراحان سایت:
با توجه به اینکه یک سایت مقام و ابهت بالاتری نسبت به یک وبلاگ یا پست دارد و نام دامنه آن میتواند صد ها مشتری را جذب کند. پس این سوال به وجود می آید که چطور باید یک سایت خوب داشته باشیم. جواب این سوال دست طراحان سایت است. که به طبع بالا بودن کیفیت و پر کاربرد بودن امکانات هر سایت میتواند موثر واقع شود. پس طراحان سایت روزهای شلوغی را میگذرانند که وقت سر خاراندن را ندارند.
گرافیست ها:
اولین موردی که در این حوزه بیشتر از تمام جزئیات مهم و چشمگیر است. رنگ و لعاب کار یا همان گرافیک کار است. که میتوان با توجه به میزان آن، کار را جدی گرفت. در واقع برای فروشندگان اینطور معنی میشود که در همان نگاه اول قلاب را انداخت.
طراحان بنر، کالی گرافی، تایپو گرافی، کارت ویزیت، لوگوسازی و... از جمله افرادی هستند که میتوانند انجام این کار را ممکن سازند. تنها باید از طریق پنل های مربوطه یعنی سایت های فریلنسری یا سایت مختص یک گروه گرافیکی با آنها در ارتباط باشید. تا از قیمت ها و روال کاری شان باخبر شوید.
موشن گرافیک:
تیزرهای تبلیغاتی بخش وسیع تری از فضای تبلیغات را به عهده میگیرند. شما میتوانید آزادانه خصوصیات شرکت و موسسه خود را در آن بیان کنید. با این تفاوت که کمی قیمت ها و نحوه کار در سطح بالاتری قرار میگیرد. برخی شرکت ها هستند که برای تیزرهای تبلیغاتی شان سناریوهای مرتبط و گاهاً سریالی تنظیم میکنند.
این کار در واقع فضای رسانه ای بالاتری را شامل میشود که میتوان در جاهای متفاوت تری از جمله تلویزیون به نمایش درآید. برخی تیم های گرافیکی یک گروه مختص نویسندگی همراه خود دارند و میتوانند به سرعت کار را تحویلتان دهند. اما همه ی گروها اینطور نیست. و شما برای داشتن یک سناریوی خوب برای تیزرتان باید به فریلنسرهای مربوط نمایشنامه و فیلمنامه مراجعه کنید. سپس باقی مراحل را طی کنید.
برنامه نویسان:
برنامه نویسی همیشه یکی از موارد سخت اما پرطرفدار بوده است. این مورد به مراتب قیمت بالاتری نسبت به موارد ذکر شده دارد. اما اعتبار، کیفیت و در نتیجه نظمی که یک اپلیکیشن برای یک موسسه به همراه دارد. باعث شده که برنامه نویسان هم بازار شلوغی را داشته باشند و به سود بالایی در این روزها برسند.
ما چه بخواهیم چه نخواهیم در قرن بیست و یک یا عصر دیجیتال به سر میبریم. پس نباید از طرز زندگی در آن آگاهی نداشته باشیم. و از قافله عقب بمانیم. در حال حاضر (ایام کرونا) نبض بازار را فعالان این عرصه در دست دارند. اگر میخواهید شما هم مثل آنها باشید و باعث رونق گرفتن شغلتان شوید. پس همین حالا برای کسب و کار و بیزینس اینترنتی خود چاره ای پیدا کنید. چرا که هر چه این کار را به زمان بعد تری موکول کنید. خود را از قله ی موفقیت دورتر کرده اید.