به روز رسانی: 06 مرداد 1398 ساعت 10:58:59
تاریخ ثبت: 01 مرداد 1398 ساعت 17:09:56
بازاریابی شبکه ای چیست؟
برای پاسخ به این سؤال اول باید تعریف درستی از بازاریابی شبکهای داشته باشیم .بازاریابی شبکهای که خیلی با اصلاح Network marketing اون رو میشناسند، نوعی از بازاریابی است که تبلیغات کالا توسط افراد حاضر در سیستم انجام میشه و پس میشه کفت که درواقع بازاریابی بهصورت دهانبهدهان هست .
پس عامل انسانی از مهمترین عوامل موجود در این سیستم بازاریابی است.درواقع شرکت با اجرای این نوع بازاریابی صرفهجویی قابلتوجهی در هزینهها تبلیغاتی خودشان میکنند و این وظیفه مهم رو به بازاریابان حاضر در این سیستم واگذار کردن.
اولین بار جان نسبیت در کتاب مگاترندرز از عبارت بازاریابی شبکه استفاده کرده و موجب همهگیر شدن این اصطلاح در جامعه شد.
شروع بازاریابی شبکه در ایران :
اگر فعالیت شرکتهای هرمی رو جزو این نوع بازاریابی قرار ندیم که درواقع هم این دو ارتباطی باهم ندارند ف اولین فعالیت رسمی و قانونی شرکتهای بازاریابی شبکهای از سال 90 شروع شد که در ابتدا حدود 90 شرکت برای گرفتن مجوز از نهادهای قانونی اقدام کردند که با توجه به قوانین سختگیرانه در رابطه با این نوع بازاریابی فقط حدود 13 شرکت موفق به اخذ مجوز شدند که از معروفترین اون شرکتها میشه به شرکت بادران، پنبه ریز،بیز،ام ال ام رو نام برد.
البته باید بدانیم که بین شرکتهای مجاز بازاریابی شبکهای و شرکتهای غیرقانونی هرمی که درگذشته فعالیت داشتند و در دورهای توانسته بودند عده زیادی از جوانان رو هم جذب خود کنند در این است که شما در شبکههای هرمی کالایی برای فروش نداشتید و درواقع ما به ازای زیرمجموعهای که تشکیل میدادین و پولی که وارد سیستم میشد پورسانتهای اندکی نصیب شما میشد.
اما در شرکتهای بازاریابی شبکهای امروزه با اخذ مجوز شروع به فعالیت میکنند شما اقدام به فروش محصولات قانونی میکنید.
در شرکتهای مجاز فعال در این زمینه اصل اول فروش محصول و اصل دوم زیرمجموعه گیری مناسب است که باعث رشد شما بهعنوان بازاریاب شبکهای میشود و درواقع عامل موفقیت اصلی همین دو اصل است.
بازاریابی شبکه ای از نظر شرعی:
اما در بازاریابی شبکهای باید مدنظر داشت که طبق فتوای اکثر ایات اعظام گرفتن سود بایت فروش مستقیم ازنظر شرعی اشکالی ندارد اما گرفتن سود بابت فروش زیرمجموعهها دارای اشکال شرعی است.
اگر هنوز هم مایل به انجام بازاریابی شبکه با یکی از شرکتهای دارای مجوز هستید باید مدنظر داشته باشید که حداقل طبق چکلیستی که در زیر ارائه میشه به بررسی شرکت بپردازد قبل از اینکه عضو شده و بخواهید اقدام به شروع فعالیت کنید
چک لیست بررسی شرکت بازاریابی شبکه ای:
اول اینکه بررسی کنید که محصولات شرکت واقعاً دارای کیفیت هستند ، آیا در بازار دارای خواهان هستند و اینکه اصلاً قیمتگذاری مناسبی دارند ، بررسی کنید که آیا محصولات شرکت در انحصار بوده و یا واردکنندگان دیگری هم دارند.
دوم اینکه بر طبق دستورالعمل اخذ مجوز بازاریابی شبکه اجبار در سرمایهگذاری و خرید محصولات خلاف قانون بوده و قطعاً نباید اجباری در سرمایهگذاری داشته باشید.
سومین مورد که باید موردبررسی شما قرار بگیرد میزان خرید محصول بر طبق پلن درآمدی شرکت به چه صورت است ؟ آیا شرکت شمارا مجبور به خرید بیش از نیاز میکند یا خیر ؟ بر طبق قانون اجبار به خرید بیش از نیاز نیز ممنوع است.
چهارم اینکه حتماً بررسی شود کمسیون بابت فروش پرداخت میگردد و یا اینکه بابت زیرمجموعه کمیسیون داده میشود.
پنجم:آیا شرکت قوانین بازپسگیری دارد یعنی در صورت انصراف بازاریاب آیا شرکت باقیمانده اجناس را پس میگیرد یا خیر.
ششم: اما یکی از مهمترین نکات در تشخیص شرکت بازاریابی شبکهای مجاز و مناسب بررسی اینکه آیا شرکت قوانین خردهفروشی دارد.
هفتم:دقت کنید شرکت جهت جذب بازاریاب و آموزش ادعا درامدهای بسیار بالا را دارد .
با بررسی نکات بالا میتوان شرکت مناسب رو شروع کار بازاریابی شبکهای انتخاب کرد.
در رابطه با بازاریابی شبکهای جالبه بدونید که بر اساس بررسیهای انجامگرفته دکتر جان تیلور در کتاب بایدها و نبایدهای mlm نزدیک به 50 درصد از افرادی که وارد این رشته میشوند در همان سال اول فعالیت کار رو ترک میکنند.
بعد از 5 سال فعالیت تقریباً 90 درصد بازاریابان فعالیت خود رو ترک میکنند و بعد از 10 سال تقریباً 95 درصد افراد شرکت رو ترک میکنند و این به این معنی است که فقط افرادی که در سطوح بالا قرار دارند در شرکت باقی میمانند.
البته نباید از اطلاعات بالا ترسید و این فعالیت رو محکومبه شکست دانست درواقع بازاریابی شبکه نسبت به بسیاری از راهبردهای تبلیغاتی دیگر از هزینه کمتری برخوردار است و درواقع علت اینکه خیلی از افراد موفقیت کسب نمیکنند به علل مختلفی بستگی دارد منجمله اینکه بدون تحقیق کامل شرکت خود را انتخاب کردهاند و یا اینکه اصلاً بدون اینکه از محصولات شرکت مطلع باشند اقدام به عضویت کردهاند و حتی در بسیاری از موارد افراد بدون مطالعه قرارداد کار اقدام به انعقاد قرارداد کرده که قطعاً مشکلساز خواهد بود.
اگر قصد ورود به فعالیت بازاریابی شبکهای بهعنوان شغل خوددارید باید برای به ثمر رساندن این فعالیت بهطور تماموقت عمل کنید و خیلی از افرادی که وارد این نوع فعالیت شدند معتقدند هرکس بهاندازه فعالیت خود و زمانی که صرف موفقیت میکند نتیجه میگیرد .
در انتها میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که با توجه به اینکه از سال 1390 قوانینی گرچه سختگیرانه برای اخذ مجوز بازاریابی شبکهای مدون شده و این نوع فعالیت دارای قاعده و چارچوب شده اما حتماً باید قبل از شروع با تحقیق کامل و بااطلاع وارد این نوع فعالیت شد.